Hydraulische handrem

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Stevie Blizzard
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 dec 2013, 13:22

Hydraulische handrem

Bericht door Stevie Blizzard » 30 sep 2017, 22:42

We hebben net een e36 BMW 328i gekocht en zijn die aan het klaarmaken om te driften.

Nu willen we daar ook een hydraulische handrem inzetten.

We vragen ons gewoon af hoe we die moeten aansluiten.

In de ABS pomp liggen de leiding normaal gezien gekruist dacht ik: linksvoor met rechtsachter en rechtsvoor met linksachter.

Dat wil zeggen dat de twee leidingen van achteraan naar de handrem moeten worden gebracht.

Moeten we een hydraulische handrem hebben met twee of een leiding?

Kan iemand daar een technisch schema voor bezorgen?

Betekent dit niet dat we een extra kraan moeten tussensteken om de werking naar de voorrem te verhinderen?

Alvast bedankt voor de hulp in onze zoektocht.

Ik zet zo meteen nog ene paar foto's van onze nieuwe "driftslet"

M V GR


Steven

Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Hydraulische handrem

Bericht door Eric Z » 30 sep 2017, 22:46

Knot had dit toch ook in z'n e36? Maar misschien niet zelf ingebouwd.

Stevie Blizzard
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 dec 2013, 13:22

Re: Hydraulische handrem

Bericht door Stevie Blizzard » 01 okt 2017, 09:39

Al veel input gevonden op You Tube:

https://youtu.be/46s_l6Sf0ms

Deze is enkele leiding.


Gezien we met abs werken moeten we het zo doen (vanaf 10.10 ongeveer):

https://youtu.be/GCrSOrEA_GY

Twan81
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:27

Re: Hydraulische handrem

Bericht door Twan81 » 05 okt 2017, 18:57

Stevie Blizzard schreef: 01 okt 2017, 09:39 Al veel input gevonden op You Tube:

https://youtu.be/46s_l6Sf0ms

Deze is enkele leiding.


Gezien we met abs werken moeten we het zo doen (vanaf 10.10 ongeveer):

https://youtu.be/GCrSOrEA_GY
Als je je ABS wilt houden dan moet je dat laatste niet doen. Dan remt de ABS zowel links als rechtsachter (zelfde leiding door da T-stuk). Mocht je een dubbele leiding naar achteren hebben en je ABS willen houden dan heb je een handrem nodig met twee cylinders.

Mocht je alleen willen driften en de auto niet meer op de openbare weg willen gebruiken dan kan het prima. Als je gaat driften raad ik je zo ie zo aan om de ABS zekering eruit te halen.

Gebruikersavatar
juliusvbebber
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
Auto: BMW e36 M50B28

Re: Hydraulische handrem

Bericht door juliusvbebber » 05 okt 2017, 21:22

Ik heb op mijn 328i uit 95 gebruik gemaakt van t-stukjes. Dus de twee leidingen die komen vanaf de remkrachtverdeler samengebracht naar 1 leiding en die op mijn hydraulische handrem aangesloten. Daarna heb ik de enkele uitgaande leiding vanaf de handrem gesplitst naar de remleiding voor links en rechts achter. Het splitsen heb ik nu nog onder de auto gedaan, maar ik ga alles naar binnen brengen, omdat je dan geen kans hebt om je remleiding open te trekken of dicht te rijden in een grindbak/kuil.

Om geen gezeur te krijgen met de ABS heb ik de relais eruit getrokken, maar dit had ik daarvoor ook al gedaan, omdat ik geen goede ervaring heb met de ABS systemen op mijn bmw's.

Stevie Blizzard
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 dec 2013, 13:22

Re: Hydraulische handrem

Bericht door Stevie Blizzard » 07 okt 2017, 11:08

Thanks voor de input.

ABS zekering eruit halen. Had ik nog niet aangedacht.

Is enkel voor circuit/drift dus geen probleem wat betreft t stukjes.

Differentieel,hebben we ook al vastgelast. Is dat met een vastgelaste differentieel nog te proberen om een circuitwagen te wagen op Zandvoort bvb? Of gaan we beter circuit op met een open differentieel?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Hydraulische handrem

Bericht door Knot » 07 okt 2017, 11:31

Ik had een 328i zonder ASC+T dus enkel naar achter ipv dubbel, dat is ideaal, gewoon onderbreken met enkele remcilinder, past ie ook mooi op de middentunnel.

Bij 4 kanaals abs kan je ook gewoon 2 naar 1 en na de handrem weer 1 naar 2 splitsen. Ik vond het fijn altijd met abs te rijden, ook bij gebruik handrem geen probleem omdat die niet via de pomp loopt, kon er dagelijks ook gewoon mee weg en vriendin ermee op pad sturen met de kids.

Pak meteen een 0.625 cilinder ipv de standaard 0.75 dan kan je veel beter doseren.

Afbeelding

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Hydraulische handrem

Bericht door Knot » 07 okt 2017, 11:32

Stiekem mis ik die auto toch nog wel een beetje hoor....

Gebruikersavatar
juliusvbebber
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
Auto: BMW e36 M50B28

Re: Hydraulische handrem

Bericht door juliusvbebber » 08 okt 2017, 10:13

Ik zou zelf met een vast gelast diff niet gaan racen. Wanneer je namelijk met een vast gelast terug schakelt komt hij achter om, omdat de wielen blokkeren. Het is iets op te vangen met tussengas, maar ik vind het persoonlijk niet prettig. Dan kun je beter, mits je portemonnee het toe laat, een 40/60% sperdiff (of iets naar wens) laten bouwen. Ik drift meestal met mijn 100% sper en ga het circuit op met een ander diff. Vorige week heb ik naar het schijnt een 45% diff gekocht, dus als die ook echt een 45% sperrende werking heeft laat ik hem er lekker onder met zowel racen als driften.

Stevie Blizzard
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 dec 2013, 13:22

Re: Hydraulische handrem

Bericht door Stevie Blizzard » 08 okt 2017, 11:40

Thanks for the input!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dimitri en 65 gasten