Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door mrbbs » 10 sep 2017, 21:48

Voor de BRZ heb ik op dit moment OZ Ultraleggera velgen eronder zitten. Momenteel ben ik over de setup van de wagen heel tevreden.
Nu zit ik al enkele maanden te azen op OZ Alleggerita velgen omdat deze in mijn maat 1 kg lichter zijn dan de Ultraleggera.
Mijn vraag is nu, is minder onafgeveerd altijd beter? Of zijn er ook mogelijke nadelen?

Ik denk maar luidop:

- minder stuurgevoel omdat de besturing misschien net wat lichter is?
- ander gedrag van de dempers omdat ieder hoek nu éénmaal één kilogram minder moet dragen
- ...

foto van beide velgen:

https://photos.app.goo.gl/SMkeRtjHg9Ey0nfh2 (2013 BRZ vs 2017 BRZ)

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door Roy RS » 10 sep 2017, 21:53

Bij mijn ariel scheelde het dag en nacht toen ik naar magnesium ging, wielen hielden veel beter contact, geen gestuiter meer, kortom voor mij is het antwoord ja!

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door Joy » 10 sep 2017, 22:19

Op de E46 M3 is het veergedrag ook verbeterd met de montage van CSL-velgen ipv de originele 19 inch wielen. Het verschil zou ongeveer 2 kg per wiel moeten zijn. De dempers volgen de weg beter en de auto is comfortabeler geworden.

Jaap
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2017, 17:36

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door Jaap » 24 sep 2017, 17:35

Ja lichter is altijd beter.
De veren en dempers zijn trouwens zo gekozen dat ze het geveerde gewicht van de auto kritisch kunnen dempen, daar hebben de velgen niet zo veel mee te maken.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door romo » 24 sep 2017, 21:44

^idd, velgen horen bij het onafgeveerde gewicht.

Online
TLRS
Berichten: 2928
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door TLRS » 25 sep 2017, 02:49

Jaap schreef: 24 sep 2017, 17:35 Ja lichter is altijd beter.
De veren en dempers zijn trouwens zo gekozen dat ze het geveerde gewicht van de auto kritisch kunnen dempen, daar hebben de velgen niet zo veel mee te maken.
Als vering en demping zijn afgestemd op het geveerde gewicht, wat is dan het nut van een lager onafgeveerd gewicht?

Online
TLRS
Berichten: 2928
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door TLRS » 25 sep 2017, 03:26

mrbbs schreef: 10 sep 2017, 21:48 Of zijn er ook mogelijke nadelen?

Ik denk maar luidop:

- minder stuurgevoel omdat de besturing misschien net wat lichter is?
- ander gedrag van de dempers omdat ieder hoek nu éénmaal één kilogram minder moet dragen
- ...
Stuurgevoel lijkt me meer een geometrische aangelegenheid? En hoe de boel verbonden is, alles tussen banden en stuur. Welke materialen en de stijfheid van de gebruikte constructies.

Je zou kunnen beargumenteren dat een lager onafgeveerd gewicht sneller kan reageren op oneffenheden (minder vervorming v.d. band) en daardoor meer kinetische energie krijgt. Maar.. minder massa, minder kinetische energie.. het zal een balans zijn?

Lijkt me dat 1 kg een vrij bescheiden besparing is ten opzichte het totale onafgeveerde gewicht. In een ander topic heeft iemand een deel van het onafgeveerde gewicht gewogen en dat was, voor mijn gevoel, behoorlijk.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door HJ2 » 25 sep 2017, 12:13

Volgens mij verander je de eigenfrequentie van het onafgeveerde systeem als geheel. Door reductie van het gewicht neemt de responstijd van de o.a. de veerweg af. Gewicht werkt als een filter op de respons van je veergedrag. Je wiel is dus als het ware sneller weer in de uitgangspositie, klaar om de volgende oneffenheid op te vangen => betere grip.

Wat heeft 'iemand' dan precies gewogen en hoe verhoudt zich die ene kilogram tot het gehele onafgeveerde gewicht? Ik denk zelf dat het heel wat uitmaakt. Bovendien zit die kilogram helemaal aan het uiteinde van de draagarmen, er speelt dus ook nog eens een moment mee waardoor het relatief nog meer uitmaakt.

Maar ik denk ook maar hardop... :-)

Online
TLRS
Berichten: 2928
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door TLRS » 25 sep 2017, 13:54

HJ2 schreef: 25 sep 2017, 12:13 Wat heeft 'iemand' dan precies gewogen..
Uit het e28 v8 turbo topic:

Afbeelding

Het zou me niet verbazen als op de GT 1kg minder dan 3% verschil brengt. Ten opzichte van een standaard velg & band is het verschil vast aantrekkelijker?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door romo » 25 sep 2017, 14:17

TLRS schreef: 25 sep 2017, 02:49
Jaap schreef: 24 sep 2017, 17:35 Ja lichter is altijd beter.
De veren en dempers zijn trouwens zo gekozen dat ze het geveerde gewicht van de auto kritisch kunnen dempen, daar hebben de velgen niet zo veel mee te maken.
Als vering en demping zijn afgestemd op het geveerde gewicht, wat is dan het nut van een lager onafgeveerd gewicht?



Het wiel met schijfrem werkt als een gyroscoop, (probeer eens een los draaiend fietswiel te draaien met je handen, dat lukt niet vanwege de gyroscopische krachten), een kleiner wiel i.c. een lichter wiel wekt minder gyroscopische krachten op, zal sneller van richting te veranderen zijn, reageert dus vlugger aan het stuur ( niet voor niets dat ook motorrijders direct het verschil voelen in stuurrespons/agiliteit als het voorwiel weer wat lichter is)

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door HJ2 » 25 sep 2017, 14:21

Precies, dat ook nog eens. En ook daar zit de massa op de grote diameter aan het eind van de ophanging. Statisch misschien maar 3,704% inderdaad, maar Dynamisch is die verhouding al heel anders.

Online
TLRS
Berichten: 2928
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door TLRS » 25 sep 2017, 19:38

romo schreef: 25 sep 2017, 14:17 ..niet voor niets dat ook motorrijders direct het verschil voelen in stuurrespons/agiliteit als het voorwiel weer wat lichter is..
Bij de wat oudere motoren is het procentueel verschil veel groter, bij de mijne ongeveer 40% voor de wielen. Met banden, schijven en nog wat onafgeveerd gewicht is het percentage veel lager maar nog steeds substantieel.

Zonder stuurbekrachtiging kun je het verschil misschien voelen?
HJ2 schreef: 25 sep 2017, 14:21 Precies, dat ook nog eens. En ook daar zit de massa op de grote diameter aan het eind van de ophanging. Statisch misschien maar 3,704% inderdaad, maar Dynamisch is die verhouding al heel anders.
Het traagheidsmoment/gyroscopisch effect kan nagenoeg gelijk zijn als er 1kg is bespaard op de naaf.

3,704% lijkt me wat nauwkeurig berekend als je deels oud, deels zwaar BMW spul zonder wiel gaat vergelijken met GT86 spul.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door HJ2 » 26 sep 2017, 15:24

2x eensch :df:

Online
TLRS
Berichten: 2928
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door TLRS » 26 sep 2017, 18:20

:peace:

Soms verbaast het me dat zulke onderwerpen zo weinig leven op DF. Net als het begrijpen en verbeteren van onderstel techniek. Kunnen we het niet een beetje oneens zijn en nog wat kaatsen en leren :lezen:

Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door Gijzert » 26 sep 2017, 21:46

Daar hebben we Bert voor.

AlexB
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mei 2017, 18:06
Auto: Opel Speedster

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door AlexB » 27 sep 2017, 14:18

Voor velgen geldt met name ook dat een lichtere velg minder energie nodig heeft om te versnellen. Om een wiel aan een auto te versnellen heb je translatie energie (rechtdoor) nodig en rotatie energie (wiel moet immers draaien). Die rotatie energie is een stuk hoger dan de translatie energie, maar hangt weer af van de afstand tussen de naaf en waar het gewicht van de velg/band zich bevindt. Zo ongeveer kan je stellen dat de rotatie energie een factor 3-4 hoger is voor een normaal wiel. Dus minder roterend gewicht, of dat afgeveerd of onafgeveerd is, is minder energie nodig voor versnellen is sneller op een bepaalde snelheid komen.

Als je kijkt naar de ophanging is zowel afgeveerd als onafgeveerd een zg. massa-veer systeem. En dat wil heel graag in een bepaalde frequentie trillen. De eigenfrequentie. Als de veerconstante hetzelfde blijft, hoe meer massa, hoe lager de frequentie. De onafgeveerde massa trilt in een veel hogere frequentie, omdat de massa veel lager is dan de afgeveerde massa. Voor de afgeveerde massa hebben ze een mooie term, de ride frequency. Iha hoe sportiever de auto, hoe hoger die ride frequency. Die ride frequency bepaald oa ook hoe de auto op gewichtsverplaatsing reageert. B.v. bij remmen of de bocht door gaan.

De demping is meestal zo dat de verhouding tussen demping van de ingaande en uitgaande beweging ongeveer 1 op 3 tot 4 is. Straat auto's meer dan kant van 1 op 3. Dat betekend dat ingaand (bump) weinig gedempt wordt om zoveel mogelijk profijt te hebben van de veerweg. Uitgaand wordt dan veel meer gedempt om de veren onder controle te krijgen. De combinatie van die twee is meestal bijna kritisch, waarbij kritisch betekent dat de hele veerbeweging in een slag weg is.

Onderstel techniek is een leuke hobby, maar is best heel moeilijk naar de praktijk te vertalen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door romo » 27 sep 2017, 16:03

^ Mooie info :thumbup:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door Marc Sierra » 29 sep 2017, 17:13

Interessant onderwerp, ik hou ook wel van zulke technische discussies.

Een leuk filmpje waar het verschil uitgelegd wordt tussen stugge en zachte veren waar ook de onafgeveerde massa bij komt kijken: [YouTube]http://youtu.be/hGZRairqHNI[/YouTube]

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door Macboy » 29 sep 2017, 20:07

Heel gaaf, maar lastig te begrijpen. Wel jammer dat Bert niet meer actief is hier. Maar goed ik zie dat er behoorlijk veel kennis voor in de plaats is gekomen :thumbup:

Online
TLRS
Berichten: 2928
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door TLRS » 30 sep 2017, 03:21

AlexB schreef: 27 sep 2017, 14:18Dat betekend dat ingaand (bump) weinig gedempt wordt om zoveel mogelijk profijt te hebben van de veerweg. Uitgaand wordt dan veel meer gedempt om de veren onder controle te krijgen.
Ah, ja dat verklaard de extremen.. het kunnen dragen van het afgeveerd gewicht en het heel houden van onafgeveerde onderdelen bij uitveren :thumbup
AlexB schreef: 27 sep 2017, 14:18Onderstel techniek is een leuke hobby, maar is best heel moeilijk naar de praktijk te vertalen.
Inbeelden hoe alle factoren samen kunnen werken valt niet mee :gek: Maar 1 vraag heb je al beantwoord, hoe veren, arb's en bumpstops tegelijk iets op kunnen vangen zonder je vervolgens te lanceren!

AlexB
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mei 2017, 18:06
Auto: Opel Speedster

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door AlexB » 03 okt 2017, 14:56

Belangrijkste vraag voor veel mensen op dit forum is toch waar je harder mee gaat. Of kan gaan. Ik heb zelf vrij veel aan het hele onderstel zitten rekenen en heb er gelijk ook maar een 3-weg demper op gezet, maar om te zeggen dat ik een ideale set-up heb, nee. Daarvoor moet je eigenlijk tijdens een circuitdag verschillende instellingen uitproberen en meten wat voor een verschil dat uitmaakt in rondetijd. Maar daar is het rijden :df: veel te leuk voor.

Vergeet de geometrie ook niet, dus toe, camber, bumpsteer en zo. Nog meer ruimte voor experimenteren.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door HJ2 » 03 okt 2017, 19:19

Er zijn (te) veel knoppen om aan te draaien, ik denk dat we het daar wel over eens zijn.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door Mrton » 03 okt 2017, 20:40

Is het antwoord nou gewoon JA of NEE? Ik vind het nog best wel complex eigenlijk...

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door HJ2 » 03 okt 2017, 20:52

Voor mij: Ja, (bij gelijkblijvende sterkte) Maar ik ben dan ook maar een eenvoudige ziel.

Online
TLRS
Berichten: 2928
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Is minder onafgeveerd gewicht altijd beter?

Bericht door TLRS » 04 okt 2017, 04:00

AlexB schreef: 03 okt 2017, 14:56 Belangrijkste vraag voor veel mensen op dit forum is toch waar je harder mee gaat. Of kan gaan. Ik heb zelf vrij veel aan het hele onderstel zitten rekenen en heb er gelijk ook maar een 3-weg demper op gezet, maar om te zeggen dat ik een ideale set-up heb, nee. Daarvoor moet je eigenlijk tijdens een circuitdag verschillende instellingen uitproberen en meten wat voor een verschil dat uitmaakt in rondetijd. Maar daar is het rijden :df: veel te leuk voor.

Vergeet de geometrie ook niet, dus toe, camber, bumpsteer en zo. Nog meer ruimte voor experimenteren.
Een goede balans en voorspelbaarheid hoeft niet per se te blijken uit rondetijden, toch? Grip kun je misschien relatief makkelijk meten?

Balans, grip en comfort/inzetgebied verbeteren kun je op straat ook plezier van hebben.. zelfs in een Prius.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten