1,5-weg vs 2-weg sperdiff Z3 s54

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

1,5-weg vs 2-weg sperdiff Z3 s54

Bericht door e30touring1990 » 21 jun 2017, 12:27

Zoals sommigen van jullie misschien wel weten heb ik een tijdje terug mijn Z3 coupe (was 2,8i) voorzien van een s54b32 motor met e46 m3 6 handbak. Nu de overdrive van de 6e versnelling aanwezig is vind ik het tijd om het originele diff (3,15 torsen) eronder uit te halen en een andere ratio eronder te zetten. Tijdje geleden een e30 188mm 3,64 open diff gekocht (bijna matchend aan e46 m3 3,62 diff qua overbrengverhouding). Verder komt er over enkele weken een nieuwe sperklok mijn kant op om deze te monteren in het 3,64 open diff.

Het wordt een 40% sper maar nu twijfel ik nog tussen 2-weg (standaard bij M modellen) of een 1,5-weg waardoor er dus +- 25% sper is op deceleratie en theoretisch minder onderstuur bij insturen in de bocht.

Misschien handig om te vermelden dat de auto geen daily is, maar ook zeker geen trackauto (nog nooit meer op het circuit geweest). ik gebruik de auto dus voor sportief straatgebruik en een jaarlijkse rit naar de alpen/dolomieten en omgeving. verder in de toekomst misschien een keer een rondje ring (of twee) proberen maar het zal geen ringtool oid worden.

de vraag is als volgt: heeft er iemand ervaring met 1,5-weg tegenover een 2-weg sperdiff (liefst ook met 40%) in een soortgelijke auto (bijv e30 of e36 etc)? wat kunnen jullie uit eerstehands ervaring vertellen over de verschillen? theoretisch weet ik de verschillen en heb talloze sheets gelezen over de werking, echter heb ik helaas geen eigen ervaring ermee hoe het voelt.

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: 1,5-weg vs 2-weg sperdiff Z3 s54

Bericht door Bert ///M3 » 21 jun 2017, 14:16

Ik heb 45%/25% op mijn gele E36 met S54.

Rijd goed maar of je veel merkt van minder onderstuur kan ik je niet echt vertellen, dat hangt namelijk van zo veel andere dingen af.

Sperren onder deceleratie heeft ook nog een andere functie en dat is dat je achterwielen minder blokkeren bij afremmen. Maar je wilt ook niet te veel hebben omdat je dan onderstuur krijgt.

Die 45% is eigenlijk alleen nodig omdat je op slicks zo veel gewichtsverplaatsing hebt dat je met 25% haast geen vermogen op de weg krijgt.

Voor een straatauto denk ik dat je met gewoon 25%/25% ook genoeg hebt. Ik heb op mijn gewone E36 3.2 een 3.62 met gewoon 25% en heb niet het idee dat dat te weinig is.

Maar als je toch aanpassen gaat en het spul open ligt, dan had ik denk ik ook 40/25 gedaan.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: 1,5-weg vs 2-weg sperdiff Z3 s54

Bericht door e30touring1990 » 21 jun 2017, 14:28

Bert ///M3 schreef: 21 jun 2017, 14:16 Ik heb 45%/25% op mijn gele E36 met S54.

Rijd goed maar of je veel merkt van minder onderstuur kan ik je niet echt vertellen, dat hangt namelijk van zo veel andere dingen af.

Sperren onder deceleratie heeft ook nog een andere functie en dat is dat je achterwielen minder blokkeren bij afremmen. Maar je wilt ook niet te veel hebben omdat je dan onderstuur krijgt.

Die 45% is eigenlijk alleen nodig omdat je op slicks zo veel gewichtsverplaatsing hebt dat je met 25% haast geen vermogen op de weg krijgt.

Voor een straatauto denk ik dat je met gewoon 25%/25% ook genoeg hebt. Ik heb op mijn gewone E36 3.2 een 3.62 met gewoon 25% en heb niet het idee dat dat te weinig is.

Maar als je toch aanpassen gaat en het spul open ligt, dan had ik denk ik ook 40/25 gedaan.
bedankt voor je snelle antwoord Bert! onderstuur hang idd van talloze andere factoren af in het onderstel. heb een paar dingen waar ik mee kan spelen qua afstelling en dat is de instelbare demping/hoogte van mijn schroefset, eventueel instelbare stabi's en het verwijderen van spacers aan de achterzijde en evt nog een "vierkant" setje velgen + banden scoren voor een wat neutralere handling.

lijkt 40% 2-weg jou te aggressief voor straatgebruik? als ik doorgeef dat ik liever een 1,5 weg heb icm 40% lockup weet ik niet hoe ze die ramps behandelen om het weer te harden oid. had namelijk weleens gehoord dat als ze die ramp angles gaan aanpassen het nooit meer zo hard wordt als dat het OEM was.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: 1,5-weg vs 2-weg sperdiff Z3 s54

Bericht door Bert ///M3 » 21 jun 2017, 14:46

Ik denk niet zozeer dat het te aggressief is voor straatgebruik. Met 40/40 kan je ook wel rijden dat is het probleem niet.

Denk enkel dat het weinig toevoegt 40% sper op de deceleratie zijde. Maar je zal er ook geen last van hebben, hooguit dat je het iets merkt bij heel veel stuuruitslag maar dan rij je toch vaak niet hard.

Verder ligt het er een beetje aan hoe ze zo'n diff 40% maken. Dat kan je namelijk oa met meer platen doen maar kan ook zijn dat ze de hoekstukken uitslijpen. Dan blijf je dat harden houden.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: 1,5-weg vs 2-weg sperdiff Z3 s54

Bericht door e30touring1990 » 21 jun 2017, 15:07

Bert ///M3 schreef: 21 jun 2017, 14:46 Ik denk niet zozeer dat het te aggressief is voor straatgebruik. Met 40/40 kan je ook wel rijden dat is het probleem niet.

Denk enkel dat het weinig toevoegt 40% sper op de deceleratie zijde. Maar je zal er ook geen last van hebben, hooguit dat je het iets merkt bij heel veel stuuruitslag maar dan rij je toch vaak niet hard.

Verder ligt het er een beetje aan hoe ze zo'n diff 40% maken. Dat kan je namelijk oa met meer platen doen maar kan ook zijn dat ze de hoekstukken uitslijpen. Dan blijf je dat harden houden.
ze doen het met meer platen (komen er 3 in ipv 2).

verder zeg je dat het waarschijnlijk weinig toevoegt die 40% op decel, maar zul je er ook last van hebben op het moment dat je bijv "sportief" een bocht in wilt duiken en de achterkant meer rechtdoor wilt drukken als het ware?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: 1,5-weg vs 2-weg sperdiff Z3 s54

Bericht door MParallel » 21 jun 2017, 15:16

Let op dat met meer platen alleen, de preload hoger wordt. Als de preload gelijk moet blijven, dan moet je de behuizing aan de binnenzijden afdraaien.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: 1,5-weg vs 2-weg sperdiff Z3 s54

Bericht door e30touring1990 » 21 jun 2017, 15:28

MParallel schreef: 21 jun 2017, 15:16 Let op dat met meer platen alleen, de preload hoger wordt. Als de preload gelijk moet blijven, dan moet je de behuizing aan de binnenzijden afdraaien.
deze blijft gelijk omdat er een 4mm spacer standaard onderin de lsd kern zit. deze wordt verwijderd en compenseert precies voor een standaard ZF 2mm dik kopp. plaatje + een 2mm dikke "dog-ear" plaat.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: 1,5-weg vs 2-weg sperdiff Z3 s54

Bericht door MParallel » 21 jun 2017, 16:06

Mooi.

Dus meer dan alleen platen toevoegen ;)

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: 1,5-weg vs 2-weg sperdiff Z3 s54

Bericht door e30touring1990 » 21 jun 2017, 22:59

@Mpara je hebt gelijk idd, ring moet nog verwijderd worden. verder geen hardwarematige aanpassingen/afdraaien oid.

Heb even contact gehad met de leverancier maar 1,5-weg is nog eens 350 euro bovenop de prijs wat ik absurd vind en buiten budget gaat. 40% 1,5-weg is dus uitgesloten. het moet dan een 40% 2-weg worden of een 25% 2-weg (zoals een stock M sperdiff). lastig keuze...

wat zijn jullie inzichten hierop? 25% stock M sperdiff gaan of 40% 2-weg (en dus ook 40% op deceleratie)

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: 1,5-weg vs 2-weg sperdiff Z3 s54

Bericht door Jan-Willem » 22 jun 2017, 07:19

Zijn de ramps uberhoud wel aangepast?

Het is wel gek dat er een fors prijsverschil in zit 2way of 1.5way.

Lastige keuze

Toch zou ik dan voor de 40% sper 2 way gaan, aangezien de sperwerking altijd achter uit gaat na verloop van tijd.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: 1,5-weg vs 2-weg sperdiff Z3 s54

Bericht door e30touring1990 » 22 jun 2017, 08:35

heb de details niet gehoord/gezien wat er wordt aangepast, maar ik neem wel aan dat het dan bijv 45% ramps op accel. zijn en 60% op decel. oid.

ik neig idd ook naar 40% 2-weg mede vanwege wat jij al aangeeft mbt veroudering/minder worden van sperwerking.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: 1,5-weg vs 2-weg sperdiff Z3 s54

Bericht door Bert ///M3 » 22 jun 2017, 09:18

Ze passen die ramps niet aan bij de setup die jij voorgeschoteld krijgt, die blijven gewoon 45 graden. Alleen je hebt 40% sper ipv 25% doordat er een extra frictie plaat in zit. Die 350 euro extra komt dus vanwege de hoekstukken.

Mijn diff heeft 4 platen en heeft 45 om 60 graden ramps dacht ik. Maar ik heb dat ding al 10 jaar dus dan zou ik de specs na moeten zoeken.

Ik zou in jou geval ook gewoon die 40% nemen. Ik denk dat je er niet heel veel extra last van ondervind, die extra 40% op decel.

En als je het wel hebt dan kan je zat andere dingen doen. Zet bijvoorbeeld je achterstabi wat harder zodat hij probeert om het binnenste wiel te liften dan hef je het effect deels op. Is een beetje als bij een Go Kart, die hebben geen diff maar een starre as en dan moet jhe naar buiten leunen zodat hij niet wrikt, dat idee.

Je houd met een straat setup altijd wel wat onderstuur omdat je niet genoeg camber zetten kan en een gietijzeren 6 cylinder voorin helpt ook niet altijd mee.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: 1,5-weg vs 2-weg sperdiff Z3 s54

Bericht door e30touring1990 » 22 jun 2017, 09:40

bedankt voor de snelle en goede reacties! Ik blijf dan bij het oude plan en het wordt dus een 2-weg 40% :)

Idd Bert, die gietijzeren s54 in het vooronder helpt zeker niet mee haha. Mocht het me tegenstaan dan kijken om andere wijzigingen te doen aan het onderstel ter compensatie oid.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: D20VT en 186 gasten