BMW N52 Vanos... huh?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

BMW N52 Vanos... huh?

Bericht door HJ2 » 14 jun 2017, 09:19

Collega BMW sleutelaars (de meesten hier, toch?) :blink:


Ik heb een BMW E61, 525i met het N52 blok.
Onlangs liep hij wat minder lekker en bij uitlezen kwam er een fout naar voren met de uitlaat vanos. Deze had ik eerder al eens verwijderd om in de ultrasoon te mikken omdat ik dezelfde fout al eens eerder had. Daarna is het lang goed gegaan. Nu niet meer dus ik heb 2 nieuwe vanos ventielen gekocht (de andere zal binnenkort ook wel gaan, dus lieve gelijk vervangen). Maar na het vervangen heb ik ineens grotere problemen dan ervoor!

Bij een koude motor, stationair loop, staat de motor te schudden als een malle en het toerental van de motor gaat op en neer met een frequentie van ca. 1,5x / sec. Hij slaat bijna af. Met een warme motor gaat het wat beter, maar je voelt het toerental met stationair nog steeds wat jagen. Zodra ik het gas een ienimini beetje intrap is het fenomeen weg en draait het blok zijdezacht rond. Uitlezen (Icarly adapter ) laat geen fouten zien verder.

Nu ben ik even uit het veld geslagen, alle hulp welkom om dit weer op te lossen. :gek:
* Moet ik wellicht nog de DME Adaptieve waarden resetten zodat het blok weer inleert met goede vanos ventielen?
* Is er een (nieuw) vanos ventiel stuk? (dat zou toch een foutmelding moeten geven)
* Zitten er in dit blok nog vanos filters die ik kan / moet schoonmaken?
* Bij de M54 heb ik de totale Vanos een keer gereviseerd met zeer goed resultaat overigens, maar het N52 blok is mij (nog) volledig onbekend! Zitten hier ook Vanos plunjers bij de nokkenassen waarvan de afdichtingen hard / slecht / lek worden op den duur zodat ze moeten worden vervangen? Kan het b.v. zo zijn dat door het vervangen van de ventielen de plunjers nu weer de volledige slag maken waardoor slechte seals me nu parten spelen?

Kan iemand me misschien even op het juiste spoor zetten hier?
Tips worden zeer gewaardeerd!
Laatst gewijzigd door HJ2 op 14 jun 2017, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW N52 Vanos... huh?

Bericht door Riceaux » 14 jun 2017, 09:24

Ik zie dat Monster op een klein half uurtje rijden van jou zit. Als je locatie nog klopt. ;) Daar zit PMotorsport, de VANOS-specialist. Gok dat hij je wel verder kan helpen! Vanos van de N52 is volgens mij nog weer een stukje gevoeliger dan die van de M54/M52.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: BMW N52 Vanos... huh?

Bericht door HJ2 » 14 jun 2017, 09:52

Ja, Patrick was het toch? zit om de hoek, maar ik was toch echt van plan om te kijken of ik het eerst zelf op kan lossen.
Dus dat houden we even achter de hand als plan B.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW N52 Vanos... huh?

Bericht door Riceaux » 14 jun 2017, 10:02

Klopt. Geen ISTA-D of Inpa tot je beschikking? Kan je net even wat dieper uitlezen.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW N52 Vanos... huh?

Bericht door Riceaux » 14 jun 2017, 10:05

"Vehicle was checked and found fault code 2A87 for DME exhaust VANOS Mechanism. Performed SIB 110208 and performed Test Plan B1214 NG6NWA-Exhaust camshaft sensor and result gave diag code for VANOS solenoid valve (Diag code D1130 B0000000 03 001). Performed steps in SIB and checked oil filter cap and was found to be OK. THen replaced both VANOS solenoids and changed oil and filter. All codes were cleared and operation OK. Defect code 1113937600, Labor Operation 0000006, 1136655 and 0099000."
Kreeg jij ook deze foutcode?

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: BMW N52 Vanos... huh?

Bericht door HJ2 » 14 jun 2017, 10:39

Ik ben de laptop met INPA aan het zoeken (verhuizing he?)
Ik snap nu hoe de VANOS op dit blok werkt: https://www.youtube.com/watch?v=3gRhDKE8vKU

Olie en filter zijn net vervangen, en dus ook beide VANOS solenoids... Fout zat op de uitlaat idd (maar is nu verdwenen hoewel het blok slechter loopt).

Carterdruk ga ik even nakijken (PCV kapot wellicht) en ook de DISA.. Wel raar dat het probleem ineens optreed met nieuwe ventielen. Ik ga de oude ook nog eens terug zetten en kijken of het probleem dan weg is, dan heb ik ook de oorzaak :-)

Thanks!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW N52 Vanos... huh?

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 jun 2017, 13:05

Als het goed is zit er aan de zijkant van de kop (uitlaatzijde) een zeef achter een dop. Die kan je eruit halen en schoonmaken.

Maar wellicht is het ook een idee om de adaptiewaardes eens te resetten en dan een goeie rit te maken.
Klepdeksel is er niet af geweest neem ik aan?? Heb een soortgelijk iets gehad en toen was de pakking niet goed gemonteerd waardoor hij valse lucht trok en dezelfde symptomen gaf als jij omschrijft.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: BMW N52 Vanos... huh?

Bericht door HJ2 » 14 jun 2017, 14:19

Ha Martin,

Nee, kleppendeksel is niet losgeweest, dus vooralsnog nog geen verdachte. Ik heb alleen de solenoids gewisseld....
Als ik de laptop terugvind ga ik de adaptieve waarden eens op z'n lazer geven :-)

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: BMW N52 Vanos... huh?

Bericht door HJ2 » 16 jun 2017, 10:01

De laptop is intussen gevonden en even gekeken wat er nu allemaal gebeurt (met INPA) :-)

De inlaat VANOS volgt netjes en snel zijn setpoint. De uitlaat VANOS is wat sloppy met regelen. Dat kan het ventiel zelf zijn, dat kan de adaptieve waarde zijn (die zijn immers nog van het oude ventiel) of dat kan een daadwerkelijke lekkage over de nokkenas afdichtingen zijn. Dat laatste lijkt mij sterk, want dan zou de actuele waarde (IST) structureel achter moeten blijven bij het setpoint (SOLL) en dat is niet het geval. Het slingert allemaal een beetje zeg maar, dus voor nu wijst dat op een adaptieve waarde die correctie behoeft (opnieuw inleren)

Nu heb ik eerst even een oud ventiel terug gezet en de adaptieve waarden voor de VANOS gewist. De motor loopt nu weer mooi rond stationair.
Als de boel is afgekoeld (ik wil mijn vingers letterlijk niet branden) doe ik het nieuwe ventiel terug en reset weer de adaptieve VANOS waarden. Dan zou het goed moeten zijn. Is het dan nog steeds uien, dan wissel ik in- en uitlaat ventielen en kijk of het probleem meeverhuist. Zo ja, dan is een van de nieuwe ventielen dus niet goed, zo nee, dan tast ik volledig in het duister!

Any thoughts?

Weet overigens iemand hoe ik met INPA het stationair toerental permanent kan aanpassen?

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: BMW N52 Vanos... huh?

Bericht door Auke M535i » 23 jun 2017, 20:46

Stationair toerental hoef je bij een motor die technisch goed is echt niet te verhogen hoor.. Daarmee camoufleer je wellicht het probleem een beetje

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: BMW N52 Vanos... huh?

Bericht door HJ2 » 24 jun 2017, 09:01

Zo'n beetje de helft van de community (N52) klaagt er over en er is zelfs een update geweest met een andere trilling demper om het probleem te verhelpen. Ik heb die demper geplaatst en het is minder, maar nog lang niet op M54 niveau. 50 - 80 rpm omhoog en het is helemaal weg. Het lijkt er op dat er bij warme motor op stationair toerental een eigen frequency wordt aangeslagen, dat verklaart ook het updatebulletin met een andere demper (adsorptie frequentie ligt net even anders dan de af fabriek geplaatste demper :-) ) Ik heb het overigens over de demper die parallel op de uitlaatlijn zit geschroefd :D

Ik heb nog geëxperimenteerd met 1 oud en 1 nieuw VANOS ventiel. Het probleem was bij het nieuwe ventiel. Als ik in / uitlaat wissel wisselt het probleem mee, dus gelukkig geen problemen met de nokkenasafdichting :bag: Resetten van adaptieve waarden voor de VANOS bracht geen soelaas jammer genoeg. Het kan toch niet zijn dat beide nieuwe ventielen fout zijn? Of zijn er verschillende varianten en heb ik met mijn stomme kop de verkeerde besteld?

Nu zitten beide oude ventielen er weer in, draait beter dan de 2 nieuwe :tooth: Kijken of de foutmelding weer terugkomt. Ik snap er geen bal van iig. Eerst maar eens de DISA klep checken op juist functioneren en de carterventilatie checken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], MarcH en 179 gasten