BMW E91 Dempers & veren vervangen: origineel of ??

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

BMW E91 Dempers & veren vervangen: origineel of ??

Bericht door daNpy » 09 mar 2017, 21:08

De laatste tijd merk ik dat er wat bijgeluiden van het onderstel komen bij het op en af rijden van drempels.
Ik vermoed dat de dempers (en mss veren) na 230dkm hun beste tijd wel gehad hebben.

Ik moet de auto zelf nog een keer controleren, hij is 2 weken teug voor de APK geweest maar ik heb niet meegekeken dus weet niet of er toevallig wat slechte rubbers tussen zitten. Dit zou ook apart zijn aangezien ik de auto sowieso 2x per jaar zelf controleer bij de seizoenswielen-wissel.

Eventueel zit ik dus tegen een nieuw onderstel aan te kijken, het liefst heb ik dan gewoon origineel. De auto hoeft niet omlaag en niet stugger, dus een schroefset of verlagingsset hoeft er niet onder.
Ik begreep dat BMW tot 03-2007 Bilstein gebruikte en daarna over is gegaan op Sachs. Beide merken lijken mij wel prima en zijn ook via sites al Mister-auto thuis bezorgd te krijgen.
Weet er hier iemand wat er origineel onder een E91 uit 2006 zit? Origineel bestellen is altijd prettig maar de meerprijs voor het verwijderen van de sticker van het eigenlijke merk en in een andere doos doen vind ik dan ook weer zonde van de centen :P

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW E91 Dempers & veren vervangen: origineel of ??

Bericht door Martin van der Zwaard » 09 mar 2017, 21:14

Dempers en veren maken meestal geen geluid. Komt het niet gewoon van de stabilisatorstang af? Onze E90 doet dat ook maar alleen met vochtig weer.

Betaal iets meer en koop ze gewoon bij de automaterialenzaak. Krijg je zeker het goede en mocht het toch niet goed zijn maakt dat het een stuk makkelijker. Die kunnen op kenteken zien welke je nodig hebt. Je moet alleen wel even uitzoeken of je een m-onderstel hebt ja of nee.

Sachs is prima of een Bilstein B4 set.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: BMW E91 Dempers & veren vervangen: origineel of ??

Bericht door daNpy » 09 mar 2017, 21:20

M onderstel heb ik niet volgens de optie lijst :)
Zal hem van het weekend sowieso even op de brug gooien. Stabistang zat ik ook aan te denken, maar waarom maakt deze geluid bij het gelijktijdig inveren van beide wielen?
Bij zowel voor- als achteras te merken.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW E91 Dempers & veren vervangen: origineel of ??

Bericht door Martin van der Zwaard » 09 mar 2017, 21:28

Die stang "draait" in de rubbers. Spuit er eens WD40 tussen en rij er een week mee. Is het weg dan heb je de oorzaak te pakken.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW E91 Dempers & veren vervangen: origineel of ??

Bericht door Jan-Willem » 10 mar 2017, 16:18

Ik zou kijken voor dempers op www.ebay.de

Een stuk voordeliger dan alle nederland site's!

Service is ook gewoon goed al kan het opsturen/terugsturen van een kapot onderdeel iets langer duren.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: BMW E91 Dempers & veren vervangen: origineel of ??

Bericht door daNpy » 10 mar 2017, 22:27

Daar komt 80% van m'n internet aankopen vandaan idd ;)

vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: BMW E91 Dempers & veren vervangen: origineel of ??

Bericht door vester86 » 11 mar 2017, 03:17

Ik ben voor mijn Z4 gegaan voor de combinatie Bilstein B4 + Eibach pro-kit veren. Hoeft niet stugger van mij, wel iets lager, en de B4 zijn schijnbaar iets van 10%-20% stijver dan stndaar. Precies goed voor mij.

Auto js af fabriek gelevert met Sachs dempers (2003)

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: BMW E91 Dempers & veren vervangen: origineel of ??

Bericht door Marsnel » 13 mar 2017, 21:27

Zit hier ook net naar te kijken voor mijn e91 335d met m-sport onderstel. Duurt mij iets te lang voordat de koets weer stabiel is op een hobbelige weg. Ook bij drempels zakt hij ook lekker door.
Wat ik op een paar fora heb gezien is dat regelmatig Bilstein wordt gebruikt als vervanging van origineel, en dan de B4 dempers voor non-m-sport en B6 voor m-sport onderstel.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: BMW E91 Dempers & veren vervangen: origineel of ??

Bericht door daNpy » 13 mar 2017, 21:28

Kijk dat is goede informatie :thumbup:

vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: BMW E91 Dempers & veren vervangen: origineel of ??

Bericht door vester86 » 13 mar 2017, 23:26

t is eigenlijk simpel:
B4 = gasdemper naar originele specs (1 op 1 vervanging, naar t schijnt voor mijn z4 zo'n 10% stugger dan sachs)
B6 = gasdemper harder gedempt voor de originele veerhoogte
B8 = zelfde als B6 maar dan korter voor kortere veren (=/- 30mm is de sweetspot).

ga je met verlagingsveren (ver) buiten de sweetspot zitten (van de B4 en de B6) dan werken ze minder effectief (aangezien de zuiger "uit het midden zit" )

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: BMW E91 Dempers & veren vervangen: origineel of ??

Bericht door Tommy » 22 mar 2017, 22:53

Van dichtbij meegemaakt op een E91 dat B8 prokit binnen de kortste keren herhaaldelijk weer aan gort ging.
Op de E85 ook bilstein B8, maar die doen het daar dan wel weer goed op. (desondanks moeten ze wel het veld ruimen voor öhlins :))
Is koni FSD niet wat? Behoud van comfort met iets meer body control toch?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: BMW E91 Dempers & veren vervangen: origineel of ??

Bericht door daNpy » 08 aug 2018, 14:38

Schopje :P

Ik heb ondertussen meer en meer het idee dat de auto niet de respons levert die ik er van verwacht. Ben wel weer 20k kms verder als in de OP gemeld. Begin dit jaar zijn bij de APK de achterdempers vervangen omdat er 1 lek was. Is gewoon vervangen voor iets als Monroe geloof ik.

Nu kan ik best een goede deal krijgen voor een KW Street comfort set. Deze set verlaagt minimaal (vanaf 15FR/10RR) want ik wil eigenlijk niet lager en hij hoeft ook niet stugger in die zin. Zijn er mensen met ervaring met een dergelijke set onder een E91?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, jerico_NL en 51 gasten