Z3 S65b40 m3 v8 project

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Z3 S65b40 m3 v8 project

Bericht door Jan-Willem » 16 dec 2017, 15:44

erwin20vt schreef: 13 dec 2017, 18:31 Gouden tip geven is lastig als je niet weet wat het probleem is en er allemaal is aangepast 😃
Stand alone en een Z3 tellerbak waarvan niks werkt.
Schijnbaar moet die geprogrammeerd en gekalibreerd worden via de GM5 module.

De tip van Jans heb ik aan Rene doorgegeven.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Z3 S65b40 m3 v8 project

Bericht door Bert ///M3 » 16 dec 2017, 21:47

Volgens mij krijgen die tellerbakken hun signaal via CAN dus dat is niet even een kwestie van herprogrammeren.

Tenzij het een oude is, zeg maar uit de E36 generatie dan zal je outputs van het standalone management moeten hebben of de bedrading van de sensoren afsplitsen.

Het is allemaal wel te maken natuurlijk. Gewoon via CAN zou het mooiste zijn mits het motormanagment het ondersteunt.

Weet alleen niet of er meer systemen plat liggen, ABS systeem bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 S65b40 m3 v8 project

Bericht door Niels » 16 dec 2017, 22:20

Is de klok van een Z3-S54 volgens mij, tenminste Rene had eentje nieuw gekocht voor dit project.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Z3 S65b40 m3 v8 project

Bericht door Nutkees » 16 dec 2017, 22:56

Snap niet dat je dan niet gewoon een aim dash monteert. Ben je in 1 keer van al het gezeik af en kan je rijden. Is misschien niet oem, maar werkt wel perfect.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Z3 S65b40 m3 v8 project

Bericht door Jan-Willem » 16 dec 2017, 23:02

Klopt Niels, nu heeft Rene een overgangs model van de Z3 de basis had een m52b28tu
Ik weet niet of de tellerbak nog veel signalen van de ecu krijgt?
Welke standalone ze bij Rene hebben gebruikt weet ik niet.

Floris met de Z3 coupe had ook een m52b28tu en is naar een e46 S54B32 gegaan en heeft een S54 Z3M tellerbak gebruikt.

Een AIM dashbord is wel makkelijk maar Rene wil dat niet want het is niet mooi en dat snap ik ook wel.
Het blijkt wel dat een drifter bouwen makkelijker is dan een straat auto waar heel wat meer bj komt kijken.


Net een bericht van Rene terug gekregen.
de Z3M tellerbak nieuw gekocht, de kilometer teller werkt wel, maar geeft te veel aan, bv 160 is 130 gps, maar ook dat schijn je te kunnen bijstellen.
De kilometer opteller werkt niet, de dagteller wel, de koelvloeistof niet en rpm teller ook niet.
Nu kwam ik laatst iets op het net tegen die net zoiets had, maar dan bestaande bak met een contact probleem , maar andere toedracht dus, echter die dingen komen dus wel via 1 iets tot stand.
In mijn geval moet het gewoon gecodeerd worden, echter met juiste voltage en kabels.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Z3 S65b40 m3 v8 project

Bericht door Bert ///M3 » 17 dec 2017, 13:06

Wat Kees zegt klopt, of neem er 1 van racetech. Maar daar een kabelboom voor maken is waarschijnlijk weer net zo veel werk als zijn gewone tellerbak aan de praat helpen.

Makkelijkste is gewoon een analoge tellerbak gebruiken, enkel klopt je toerenteller dan niet denk ik omdat het 8 cyl is. Maar je moet een hoop sensoren installeren of aftakken uit de motorkabelboom, voor zover die er in zitten. Bij Floris komt communicatie gewoon via CAN binnen van de originele ECU neem ik aan. Dat is ook nog weer apart want een originele S54 ECU kan het snelheids signaal van de analoge sensor gebruiken maar ook weer die van het DSC systeem. Al die andere dingen die bij hem missen komen normaal van de DME.

Waarschijnlijk krijgt zijn tellerbak nu het signaal van zijn ABS systeem.

Wat trouwens ook nog meespeelt is of René originele wielen en bandenmaten gebruikt.

Maar belangrijkste is dat hij even moet melden welk merk standalone hij gebruikt en of er CAN ondersteuning op zit ja of nee. Sommigen werken gewoon met BMW tellerbakken. AIM infinity bijvoorbeeld, als je die in een E46 M3 zet dan zie je niet eens dat er een standalone in zit.

Dus meer info nodig.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Z3 S65b40 m3 v8 project

Bericht door Jan-Willem » 17 dec 2017, 17:45

Het gaat om deze ecu, volgens mij wel aardig uitgebreid en met een can signaal.
De tellerbak is dus van een Z3M met een S54B32

http://twinkam.co.uk/epages/191f6b26-60 ... ucts/SC231

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Z3 S65b40 m3 v8 project

Bericht door Bert ///M3 » 17 dec 2017, 18:28

Dat zijn complete kits.

Even contact opnemen met hun dus en desnoods hun die kabelboom laten fixen. Volgens mij mist hij namelijk gewoon het canbus signaal naar de tellerbak.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 S65b40 m3 v8 project

Bericht door e30touring1990 » 19 dec 2017, 15:11

Bert ///M3 schreef: 17 dec 2017, 18:28 Dat zijn complete kits.

Even contact opnemen met hun dus en desnoods hun die kabelboom laten fixen. Volgens mij mist hij namelijk gewoon het canbus signaal naar de tellerbak.
Dit denk ik dus ook idd.

@JW, ik heb niet een z3m s54 dash maar gewoon mijn 'oude' z3 dashboard van de m52tub28.

@Bert, ik heb inderdaad gewoon de oem mss54 ecu van de e46 m3 overgezet, deze tevens omgepind op de in- en output signalen van mijn 'oude' dashboard. Wellicht ligt het bij de s65 van Rene wat anders, maar was de oem ecu gebruiken daar geen optie? (beetje mosterd na de maaltijd vraag misschien) aan de andere kant loopt die dan misschien alsnog tegen dezelfde problemen aan als die dash enkel DSC signalen gebruikt als input i.t.t. mijn 'oude' z3 m52tub28 dashboard.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Z3 S65b40 m3 v8 project

Bericht door Bert ///M3 » 19 dec 2017, 19:20

Dat was zeker de betere optie maar ik weet niet of dat 2 jaar geleden al mogelijk was. Toen ik mijn S54 lief stappen was er ook maar weinig over bekend en dat is achteraf ook een drama geweest. Mijn S54 zit gewoon hetzelfde aangesloten als die van jou.

Alleen heb en de nieuwere dashboards volgens mij een can input nodig.

Anders evt gewoon aftakken van de motorkabelboom inderdaad.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 S65b40 m3 v8 project

Bericht door e30touring1990 » 19 dec 2017, 23:29

Bert ///M3 schreef: 19 dec 2017, 19:20 Dat was zeker de betere optie maar ik weet niet of dat 2 jaar geleden al mogelijk was. Toen ik mijn S54 lief stappen was er ook maar weinig over bekend en dat is achteraf ook een drama geweest. Mijn S54 zit gewoon hetzelfde aangesloten als die van jou.

Alleen heb en de nieuwere dashboards volgens mij een can input nodig.

Anders evt gewoon aftakken van de motorkabelboom inderdaad.
heb jij ook nog een werkende ASC+T? niet dat dat nou echt een meerwaarde bied overigens, systeem uit de middeleeuwen :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, Hans44, Nivek, RJK en 43 gasten