Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door MarkS » 30 mei 2016, 15:58

Heb de zoekfunctie al gebruikt maar wil de vraag toch nog even specifiek op het forum gooien.

Ik rij trackdays, van en naar het circuit, in een BMW E36 325i. Auto is voorzien van een kooi, recaro's, 6 punts godels, Hawk HT10 remblokken, 3.64 sper differentieel en sinds kort ook de interstates DNRT banden (iST80).

Ik overweeg als vervolgstap m'n onderstel te upgraden. Opties zijn AST 5100, JRZ RS1 of Intrax 1K2.
Huidige onderstel is een eibach Bilstein B12 sportline.

M'n tijden op CPZ zitten nu rond de 2.11-2.12. Auto zal toch nog snel zo'n 1.200kg wegen.

Ik zat eigenlijk volledig op het AST spoor vanwege de prijs/kwaliteit en het feit dat mijn specialist zelf ook hiermee rijdt (racet) en dus ook een goede afstelling voor mijn auto kan maken.

Echter JRZ zit ook hier in de buurt en ook daar hoor ik goede dingen over. En om dan het plaatje compleet te maken toch ook Intrax in de vergelijking meenemen. Alhoewel het prijstechnisch dan misschien wat te hoog wordt maar mijn smaak.

Wat zijn jullie ervaringen met deze 3 onderstel fabrikanten?
Wat zijn positieve en negatieve ervaringen?
In de vergelijking tussen deze 3 en specifiek voor de BMW E36 waar ik het voor gebruik (trackdays maar ook van en naar circuit) welke heeft dan jullie voorkeur?

Ben met name benieuwd naar recentere ervaringen.
Er is best wel wat te vinden op internet maar veel is ook al weer aardig gedateerd, ouder dan 5 jaar.

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door Tom van H. » 30 mei 2016, 20:32

Ik zou in dit geval voor AST gaan, zoals je zelf al zegt prijs/kwaliteit verhouding en als je specialist (bas roos?) hier mee werkt is dat ook wat waard, ook als de set een keer gereviseerd of aangepast moet worden. Intrax of JRZ is een beetje overkill voor een 325i als je het mij vraagt, zeker als het niet om de laatste 0,1 seconde gaat. Ook zou ik voor het geld van een 1k2 dan eerder een uitgebreidere AST set kopen. Mijn vorige racer (e36 m3) had de meest uitgebreide AST set, mijn huidige racer (135i) een intrax 1k2 (zat er al op bij aankoop). Omdat het 2 zeer verschillende autos zijn kan ik niet zo zeggen wat beter is, maar AST op een e36 is iig een prima combo. Dat gezegd hebbende, niet kijkend naar budget is er natuurlijk geen verkeerde keuze mogelijk, alle 3 maken ze uitstekende onderstellen waar je bijna geen buil aan kan vallen.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door MarkS » 30 mei 2016, 21:06

Bedankt Tom.

Specialist is idd Bas Roos. Ook een belangrijke reden dat ik een goed gevoel heb bij AST.
Verder bevestig je ook redelijk mijn eerdere overwegingen.

Ik vind de prijs(kwaliteit) van de AST 5100 ook goed passen bij deze E36.

Toch zijn er rijders die AST wat te weinig verfijnd vinden, met een nogal smal en abrupt grensbereik. Die personen zijn dan weer erg enthousiast over JRZ RS1. Maar hoor daar weinig over mbt de E36.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door Bert ///M3 » 30 mei 2016, 21:15

Kan me wel in de reactie van Tom vinden.

Ik denk dat de 1K2 van Intrax door de bank genomen wel een preciezere en meer nauwkeurige demper is als de sets van AST, maar waar ik me zelf aan begin te storen is dat de ingaande en uitgaande slag niet apart verstelbaar is. Dus je kan zoiets ondervangen door voor een AST 2 voudig of 3 voudig systeem te gaan.

JRZ zijn wel de betere dempers, in de USA worden die RS1 een hoop gebruikt. Maar als ik zelf de cash voor JRZ uit ging geven nam ik denk ik de 2 way race demper. Maar dat vind ik kosten technisch eigenlijk gewoon te gek voor een 325i waarmee je op die interstate banden rijd.

En weet je voor trackdays is het uiteindelijk allemaal niet zo heel boeiend. Het meeste zit hem in de veerbalans, finetuning doe je met dempers. Ik rij zelf op slicks en dan zie je ook dat al die onderstellen wel leuk zijn maar eigenlijk moet je gewoon op nieuwe banden rijden om er profijt van te hebben, als je 3-4 dagen op dezelfde banden rijd dan zit er te veel variatie in de banden om een echt duur onderstel te rechtvaardigen.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door MarkS » 30 mei 2016, 21:22

Wat vind jij dan van die AST 5100 Bert?
Die zijn enkelvoudig maar kosten zonder top mounts en excl montage bijna 1.675 EUR. Excl BTW

Ga je voor 2 of 3 voudig dan wordt het ook snel veel duurder. 2 voudig zit bij AST al op 3.250 EUR

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door Bert ///M3 » 30 mei 2016, 21:47

Zal ook gewoon prima werken alleen heb ik er niet zelf mee gereden.

Maar dan zou je alsnog tegen het feit aanlopen dat ze geen gescheiden verstelling hebben. Vind ik belangrijk maar niet iedereen.

Maar als je naar die 5100 kijkt en Intrax 1K2, die laatste is 2 keer zo duur en zal niet 2x beter zijn. Maw voor de prijs zijn ze zeker interessant. Dan zou je 2 sets moeten hebben met exact dezelfde veren en dan kijken wat het verschil is.

Verder moet je ook een beetje kijken naar de basissetting in de dempers. Je kan die van Intrax met allerlei afstellingen bestellen, sportief, trackday/ring of race. Ik heb race maar ik heb bij de AST auto's altijd het idee gehad dat ze wat zachter zijn in het high speed gebied. Dat is soms voordeel, soms nadeel. De AST auto's rijden naar mijn idee wat makkelijker in de regen, met die 1K2 race wil dat ook wel maar moet je eigenlijk op nieuwe wets staan, niet op ouwe rommel of semi slicks oid.

Verder kan je die sets ook gewoon laten veranderen bij een leverancier maar elke keer met je auto naar je leverancier of dempers opsturen word je uiteindelijk ook moe van. Hier ook een overweging richting AST, als je wat veranderd moet hebben dan kan je dat gewoon bij Bas laten doen icm andere werkzaamheden.

Die AST dempers icm semislicks daar is tot in den treure mee getest in de Opteron cup, dus dan zouden ze ook wel een leuke setting voor een 5100 moeten kunnen maken.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door MarkS » 30 mei 2016, 22:29

Duidelijk Bert, bedankt.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door MarkS » 01 nov 2017, 17:21

We zijn bijna 1,5 jaar verder en inmiddels lijkt de kogel definitief door de kerk ...

Het ziet ernaar uit dat het toch Intrax gaat worden. De RSA dempers.

Iemand ervaring daarmee onder z'n auto, bij voorkeur E36? ;-)

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door Rnd » 01 nov 2017, 21:25

Ik heb een paar jaar Intrax 1k2 gereden op mijn trackday auto. Ik vond het prijzig in aanschaf en kwalitatief niet zo goed. Veel gebonk in het onderstel en al vrij snel dat een demper niet goed was. Garantie wordt niet moeilijk over gedaan, dat is dan wel weer een voordeel. Voor het geld had ik betere kwaliteit verwacht.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door MarkS » 01 nov 2017, 23:09

Hoeveel jaar geleden? En belangrijker, hoe vond je het rijden?

Wat is je ervaring met het (zelf) instellen van de hardheid van de dempers?

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door Rnd » 03 nov 2017, 19:23

2013 of 2014 en 3 jaar mee gereden. Alleen trackdays en van/naar de Ring. Iets van 10000 km mee gereden. Wegligging was super. Instellen ging wat lastig want de draaiknoppen zitten onderaan de demper. Ik moest op mijn rug liggen en dan kon ik er net bij. Draaiknoppen werken met klikjes. Eerst helemaal dichtdraaien en daarna aantal klikjes tellen om juiste setup te krijgen. Hoogte aanpassen ging wat minder makkelijk met die ringen op de demper....maar dat doe je maar 1 keer als het goed is.

Het reed goed, maar vanaf het begin had ik rammels in het onderstel. Wel een keer teruggeweest, maar rammelen bleef. Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook andere camberplaten had genomen.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door MarkS » 03 nov 2017, 20:11

Kan me voorstellen dat die rammels je ervaring negatief beïnvloeden.
Met andere camberplates hoor je dat wel meer.

Ik ga het meemaken. Ik ga ervan uit dat ze hun kwaliteit op orde hebben. Moet sowieso een verbetering zijn qua rijden tov mijn huidige B12 sportline. Instellen ben ik ook benieuwd naar. Is online niet zo veel over te vinden helaas.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door Hans » 03 nov 2017, 21:02

Wat is het prijsverschil tussen een Intrax 1k2 en een JRZ RS1 of JRZ RS2? Is een Intrax 1k2 in Compressie als in Rebound instelbaar?

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door MarkS » 03 nov 2017, 21:07

Ik heb geen flauw idee

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door MarkS » 03 nov 2017, 21:44

MarkS schreef: 01 nov 2017, 17:21 We zijn bijna 1,5 jaar verder en inmiddels lijkt de kogel definitief door de kerk ...

Het ziet ernaar uit dat het toch Intrax gaat worden. De RSA dempers.

Iemand ervaring daarmee onder z'n auto, bij voorkeur E36? ;-)

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door FreudeamFahren » 04 nov 2017, 06:37

Ik heb een JRZ RS Pro set onder mijn 964 zitten; totaal ander platvorm dus in die zin minder relevant. Ik kan wel bevestigen dat de kwaliteit en afwerking fantastisch zijn (bijna jammer dat je het amper ziet als het gemonteerd zit ;-)), en dat de aftersales helemaal top is. Met name de demping achter was na montage niet meteen naar wens maar niets was te veel: meerijden, samen verstellen, weer rijden, net zo lang tot het naar mijn zin was. En dat is het nu. Blijft bijzonder: tuurlijk is zo’n onderstel hard maar er zit ontzettend veel rust in de koets, en zowel kleine als grote oneffenheden strijkt ie moeiteloos glad. Ook fijn: hij laat nog een heel klein beetje body roll toe. Dat vind ik fijn; dan kun je op het chassis leunen en voel ik daarmee beter wat ik doe en wanneer de grenzen dichterbij komen. Samen met de verstelbare stabi’s ook het onderstuur een heel eind weten uit te bannen. Alles bij elkaar elke cent waard geweest.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door alt » 04 nov 2017, 08:58

Kijk de volgende keer ook eens bij Gronico in de Goorn.
Nico Groot verkocht vroeger Intraxs, maar maakt al een paar jaren zelf schokbrekers.
Verkoopt ze in Nederland, Engeland & Duitsland.
Je kunt de veren & scholbrekers zelf samenstellen, Gronico monteerd, de auto wordt uitgewogen & uitgelijnd.
Gronico heeft een grote servicetruck met een werkplaats.
Gronico ontwikkelt vooral voor de autocross & stockcars, maar ook voor straat(trackday)auto's.

http://www.gronicoshocks.nl/

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door Hans » 04 nov 2017, 08:59

MarkS schreef: 03 nov 2017, 21:07 Ik heb geen flauw idee
Lijkt me wel belangrijk om te weten, als het prijsverschil klein is ging ik zeker voor JRZ.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door MarkS » 04 nov 2017, 13:41

Ik ben voor Intrax gegaan, zoals ik al schreef.

En ben dus benieuwd naar ervaringen met Intrax (RSA), instellingen en set-up.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door MarkS » 02 mei 2018, 23:26

Update Intrax RSA.

Eindelijk, vanochtend voor het eerst sinds 6 maanden en het winterproject weer met de E36 het circuit op geweest. M’n gemeten personal best op Zandvoort stond op ruim 2m11s. De Intrax RSA dempers iets harder dan de middenstand afgesteld en na een paar rondjes, letterlijk in ronde 3, zat ik al op net iets meer dan 2m08s. Uiteindelijk uitgekomen op een 2:07.67. Ruim 4 seconden sneller. Wil nog wat meer uitproberen en spelen met de settings. Maar daar moet ik volgende keer wat meer tijd voor uittrekken. Met wat extra investering (lees instructie) in de rijder zou een 2m5s mogelijk moeten zijn. En dat is niet slecht met deze E36, vergelijkbaar met E36 Ooperon Cup, alleen is mijn auto behoorlijk wat zwaarder.



https://youtu.be/5CCvMJaXO1s

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door M3tje » 03 mei 2018, 07:01

Een 2.07 is zeker niet verkeerd op CPZ, maar ik zie je toch wel.flink met de wagen stoeien. Ik denk dat als je alles helemaal voor elkaar hebt dat er wel meer in zit.Wat voor banden heb je? En met welke spanning begin je koud.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door MarkS » 03 mei 2018, 07:33

Interstate DNRT iST80, koud 1,9/2,0 warm 2,3

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door M3tje » 03 mei 2018, 07:48

Oke, je zou eens 1,75 kunnen proberen en links voor 1,70.
Op jouw tempo warmen ze genoeg op.
Ik rij zelf ook met intrax en daar eindeloos mee lopen verstellen,uiteindelijk met iets lagere bandenspanning en wat aangepaste lijnen de juiste balans gevonden.
Wel van de dnrt band overgestapt naar toyo, dat scheelt wel iets in grip.
Is je auto goed uitgelijnd/ uitgewogen? Dat scheelt ook allemaal wat.
Ik denk wel dat als het voor je gevoel goed gaat dan is het ook goed, door eindeloos dingen aan te passen wordt het niet altijd beter.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door MarkS » 03 mei 2018, 09:10

Bedankt voor de tips. Zal die bandenspanning eens uitproberen. De auto is recent uitgelijnd en uitgewogen via Bas Roos die ook de Intrax RSA set heeft gemonteerd. Hij gaf ook nog aan om misschien toch een keer de overstap te maken naar de Toyo Proxes R888R. Dus die staan voor later dit seizoen nog op de wishlist.

Hoe heb jij je dempers ingesteld op Zandvoort? Ik heb hem nu iets harder tov de middenstand staan omdat ik het persoonlijk ook wel fijn vind dat hij niet plankhard en te stuiterig wordt. Dus -16 kliks voor en -20 kliks achter (basis/midden is -20, -25). Maar vooras en achteras verhoudingsgewijs gelijk. Heeft het nog zin vooras wat zachter te zetten ivm insturen? Ik vond hem nu eigenlijk wel redelijk in balans.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Onderstelvraag AST, JRZ, INTRAX

Bericht door M3tje » 03 mei 2018, 12:43

Om je eerlijk te zeggen ik weet het niet exact meer hoe ze nu staan, denk ook 20/25 kliks. Onze auto is trouwens ook bij bas van de intrax voorzien. Makkelijkst is het aan hem vragen, op CPZ kan je hem best strak zetten. Als het nat is zo slap mogelijk trouwens. Ik heb ook een e36 compact met intrax onderstel, die is niet verstelbaar, had ook problemen met wegligging, nadat er voor en achter harde bussen im waren gegaan en dikkere stabi’s was het opgelost, die rijdt trouwens wel op de dnrt banden

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten