accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Roy RS » 26 feb 2016, 08:25

Beste elektromannen...

Zoals de titel zegt, ik heb zo'n grote lekstroom dat mijn accu (ook de nieuwe die ik kocht) binnen 1 nacht leeg is, als ik de accu aangesloten laat en aan de druppellader is ie na een nacht nog steeds plat, haal ik de accu los uit de auto en aan de lader, is ie na een nacht weer vol, dan doet ie het ook perfect in de auto, maar na een nacht aangesloten weer helemaal plat...

eerst dacht ik dus dat de accu gewoon de winter niet overleefd had..maar de nieuwe doet het ook.

Het lijkt me niet de dynamo, want met 100% platte accu (nog geen lampje) doet de auto het perfect na het starten met een jumpstarter.

Ik heb met de sleutel in de aansteker een vonkje gemaakt en toen is het geneuzel begonnen, dit leek mij zo klaar als een klontje dat het dat is, maar iedereen die ik spreek zegt dat het dan of stuk is of de zekering stuk, maar dat het niet de accu leeg trekt. (als de auto even gestaan heeft doet de keyless het niet en moet ik bij de bijrijder de sleutel fysiek erin steken en daar zit de aansteker precies naast...handig)

Wat denken jullie en hoe meet ik dit? Ik heb een spanningsmeter bij de hand en wil graag rijden met de kar ipv accu's wisselen in t puntje van het voeteneinde...

kan ik bijv achter de aanstekeraansluiting meten, of de zekering van de aansteker eruit jassen en kijken of het dan over is? ik ben niet zo goed met elektro, maar dat was al wel duidelijk.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door allen » 26 feb 2016, 08:45

Je hebt het erover dat de accu na een dagje stil staan leeg is. De dynamo kun je dan inderdaad uitsluiten. Die werkt niet als de motor uit staat. :wink:
Zelf verder ook geen held met electra. Afhankelijk van de hoeveelheid elektra in de auto ben je er ook wel even mee bezig. Sterkte ermee...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Bert ///M3 » 26 feb 2016, 08:58

Ampere meter in serie tussen de min pool van de accu en het chassis zetten.

Kijken hoeveel ampère lekstroom je hebt. Dan 1 voor 1 de zekering los trekken. Als hij naar 0 valt gevonden.

In de praktijk komt hij niet naar nul omdat sommige dingen in de auto een klein beetje stroom verbruiken. Maar je zou het wel moeten zien vallen als het om een grote lekstroom gaat.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Roy RS » 26 feb 2016, 09:13

Bert ///M3 schreef:Ampere meter in serie tussen de min pool van de accu en het chassis zetten.

Kijken hoeveel ampère lekstroom je hebt. Dan 1 voor 1 de zekering los trekken. Als hij naar 0 valt gevonden.

In de praktijk komt hij niet naar nul omdat sommige dingen in de auto een klein beetje stroom verbruiken. Maar je zou het wel moeten zien vallen als het om een grote lekstroom gaat.
2 vragen,

de ene pool op de min pool van de accu dus, en de andere op een massa van het chassis?

als ik dan de boosdoener gevonden heb, hoe los ik het dan op, stel dat het inderdaad de aansteker is, dan dat ding eruit slopen en vervangen?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door allen » 26 feb 2016, 09:18

tussen de accupool en de klem (min).
Zoiets las ik hier overigens met een spanningzoeker.
Leek me niet verkeerd om even te Googlen sinds m'n eigen wagen binnenkort uit de garantie is.
ik kan het met Britse wagens maar beter vast weten. :bag:

http://www.autoweetjes.com/Accu-dynamo-lekstroom.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Roy RS » 26 feb 2016, 09:38

ok snap hem, ga ermee aan de gang!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Bert ///M3 » 26 feb 2016, 09:40

Roy RS schreef:
Bert ///M3 schreef:Ampere meter in serie tussen de min pool van de accu en het chassis zetten.

Kijken hoeveel ampère lekstroom je hebt. Dan 1 voor 1 de zekering los trekken. Als hij naar 0 valt gevonden.

In de praktijk komt hij niet naar nul omdat sommige dingen in de auto een klein beetje stroom verbruiken. Maar je zou het wel moeten zien vallen als het om een grote lekstroom gaat.
2 vragen,

de ene pool op de min pool van de accu dus, en de andere op een massa van het chassis?

als ik dan de boosdoener gevonden heb, hoe los ik het dan op, stel dat het inderdaad de aansteker is, dan dat ding eruit slopen en vervangen?
Klopt. Je moet de minpool los maken van de accu. Ampèremeters werken alleen in serie, dus tegenovergesteld van voltmeters waarmee je voltage over iets meet. Dan zet je 1 aansluiting van de meter op de accupool. En de andere op de kabel die los ligt, of op het massapunt van het chassis.

Wel oppassen dat je met een groot bereik op de meter begint omdat je de zekeringen in de meter slopen kan als er echt veel stroom loopt.

Heb je gevonden in welk circuit het zit, dan is het zaak om na te gaan welke zaken er op dat circuit zitten. Om het makkelijker te maken hebben autofabrikanten tegenwoordig meestal een hele rits zaken op 1 zekering zitten.

Als dat zo is, via een tekening uitzoeken wat er op dat circuit zit. Dan trek je de zekering, sluit je de ampère meter aan in plaats van de zekering, en kan je individuele zaken loskloppen, kijken wat er gebeurd.

Om lekstroom te genereren moet je ergens weerstand / load hebben anders loopt er geen amperage (P=UxI) wat je eerder zegt over die aansteker, als jij met een sleutel een vonk gemaakt hebt dan heb je kans dat hij iets sluiting veroorzaakt (de vonk kan een soort lassende werking geven) en wel een beetje stroom veroorzaakt.

Als je nog sneller zoeken wilt. De meeste auto's hebben een aantal groepen:
-always hot (contact op 0)
-accessoires (contact in I)
-Run (contact op II)

Je moet lekstroom dus vrijwel altijd in de eerste groep zoeken. In de andere kan maar die groepen en relais zijn niet bekrachtigd. Alleen is het niet altijd even duidelijk wat op welke groep zit bij veel auto's, zonder documentatie.

Je kan het ook sneller doen als je denkt dat het de aansteker is. Zet je auto weg en trek de zekering van de aansteker. Als hij de volgende dag gewoon normaal start en er niks aan de hand is weet je dat de aanstekerhouder het probleem is en kan je die vervangen.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6142
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door EvdP » 27 feb 2016, 10:13

De "usual suspects" zijn vaak de radio en de binnenverlichting. Lichtje in het dashboardkastje en de lichtjes in de kofferbak.

Gebruikersavatar
Jonh
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 jul 2013, 11:46
Locatie: Zuid Holland

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Jonh » 27 feb 2016, 16:33

En denk er om, niet per ongeluk starten met de ampere meter er tussen want die rookt dan op. :wink:

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Hugo Bos » 27 feb 2016, 17:55

Wat voor auto gaat het om?

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Roy RS » 27 feb 2016, 22:19

EvdP schreef:De "usual suspects" zijn vaak de radio en de binnenverlichting. Lichtje in het dashboardkastje en de lichtjes in de kofferbak.

Die kan ik vooraf uitsluiten...die heb ik allemaal niet :coffee:
Hugo Bos schreef:Wat voor auto gaat het om?
Ktm xbow

@Bert, bedankt voor de jip en janneke uitleg, die had ik even nodig...morgen ga ik meten, ik hoop dat 10ampere rek genoeg is, want het ding kan niet ruimer ingesteld worden :D . Maar als ik 10 ampere lek heb, dan zou t wel héél gortig zijn

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door GTRene » 28 feb 2016, 02:31

das wel heel snel leeg idd :)
kan maar zo zo zijn wat je denkt met die aansteker en de vonk die misschien als een soort las apparaat werkte en nu continu een verbinding maakt, benieuwd of het dat is.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Roy RS » 28 feb 2016, 14:59

Ben ermee bezig, er was 12,8 ampere lekstroom :coffee:

Het bleek de verwarming...die zag ik niet aankomen, die had ik nog nooit gebruikt, die zekering laat ik er gewoon uit, want het ding werkt toch niet.

Nu blijft we 0,5 a lek over, maar dat is misschien normaal, heb alle zekeringen eruit gehad en de plus van de dynamo los gehad, telkens gemeten, maar dit blijft, eens zien hoe t zo gaat

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Joy » 28 feb 2016, 15:10

Wat zit er voor accu in? 56Ah? Dan zou een volle accu met 0,5A lekstroom theoretisch 112 uur meegaan. Dat lijkt me kort. Een 0,5A lek is volgens mij nog steeds aan de ruime kant.
Een digitaal klokje moet iets van 5mA (0,005A) trekken, een autoradio heeft in rust iets van 10mA nodig (0,01A). Een alarminstallatie klasse 3 neemt ook nog eens 40 mA af (0,040A). Wellicht een aantal computers in de auto die nog wat stroom trekken 20 mA (0,020A).
Totaal zou je dan een lekstroom mogen zien van rond de 80 mA (0,080A). Dan zou de accu bijna een maand moeten redden op een lading. Mijn auto staat ook vaak een maand stil zonder startproblemen.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Roy RS » 28 feb 2016, 15:21

Hmm, dan ga ik zo eens opnieuw meten met de grote verbuiker eruit, toch even kijken of ik t gevonden krijg. Of zou ik t verkeerd aflezen, de mutlimeter staat op 10 anpere ingesteld en zegt 0,52 tijdens meten. De reden dat ik twijfel aan het aflezen is dat hij 12,8 ofzo aangaf, terwijl hij op 10 a ingesteld stond

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Jussi » 28 feb 2016, 20:53

Een offtopic vraag: als je de minpool loskoppelt van een batterij, verliest die dan absoluut geen stroom meer? Of gaat ie nog steeds af maar gewoon heel erg traag?

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Roy RS » 28 feb 2016, 21:00

@Jussi, hij verliest dan net zo weinig als wanneer je hem helemaal loskoppelt


Straks nog alle zekeringen nagemeten en nergens lekt meer iets, tevens aan de accu de lekstroom nogmaals gemeten, maar dan met de multimeter op max 2 ampere ipv 10 en dan geeft ie aan dat er 0,072 lekt, dat lijkt er meer op :hosanna:

Bedankt voor alle tips.
Voor als iemand met hetzelfde probleem zit later, volgens mij kun je net zo goed de accu aansluiten en de lekstroom meten door de zekeringen er stuk voor stuk uithalen en meten, dan zie je wat die zekering verbruikt, wanneer de sleutel uit t contact is, staat dat verbruik gelijk aan lekstroom...

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door allen » 28 feb 2016, 21:09

Alleen de verwarming dus? Ga je dat nog fixen of trek je hem er uit?
Verder mooi dat je het hebt gevonden. Niets zo irritant als een auto niet te kunnen gebruiken. Ik kan het weten. :bag:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Roy RS » 28 feb 2016, 21:14

Die verwarming laat ik eruit, die verwarming staat sowieso te boek als een zwak punt in de ktm, het is electrisch, doet daarom vrijwel niets en maakt giga veel herrie, als ik tijd vind sloop ik hem er netjes uit.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door allen » 28 feb 2016, 21:20

Scheelt weer gewicht. :thumbup:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Jussi » 28 feb 2016, 21:45

Roy RS schreef:@Jussi, hij verliest dan net zo weinig als wanneer je hem helemaal loskoppelt
Dat was mijn vraag ook. Verliest de batterij nog stroom als die is losgekoppeld? :)

On topic: goed dat je het hebt gevonden en dat er nog gewichtsbesparing bij komt. :wink:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Roy RS » 28 feb 2016, 22:42

Jussi schreef:
Roy RS schreef:@Jussi, hij verliest dan net zo weinig als wanneer je hem helemaal loskoppelt
Dat was mijn vraag ook. Verliest de batterij nog stroom als die is losgekoppeld? :)

On topic: goed dat je het hebt gevonden en dat er nog gewichtsbesparing bij komt. :wink:
Ik dacht dat je t verschil tussen 1 pool of beide polen bedoelde, maar losgekoppeld verliest ie in principe niks, maar dat blijft geen jaren zo in een koude garage, maar mijn Viper had een oude accu, met de min pool eraf heeft ie 7 maanden stil gestaan en daarna niks aan t handje.

Gebruikersavatar
Jonh
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 jul 2013, 11:46
Locatie: Zuid Holland

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Jonh » 29 feb 2016, 21:26

Nadeel van de accu los koppelen bij moderne auto's is dat je alle instellingen kwijt bent. Dan kan je er beter een druppellader aan hangen.

Vrouw84
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2021, 08:45
Auto: Cadillac SRXV8

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door Vrouw84 » 18 jun 2021, 08:54

Ok ik heb hetzelfde probleem.
Er lekt stroom weg en heb geen idee.
De vorige eigenaars hebben een knop in de auto die je om kan zetten dat echt al het stroom uit is.
Begint me steeds meer te irriteren.
Dan wil ik dus net weg gaan en start de auto niet.
Heb je plaatjes hoe aan te sluiten om alle zekeringen te controleren.
Dus echt een stap voor stap constructie voor me?
Heb totaal geen verstand van auto's.
En steeds de auto aansluiten om op te laden tja....
Zit een nieuwe accu in.
Kan hem wel weg brengen als die rijd tenminste naar de garage en die zijn en een flinke tijd mee bezig.
En zal dan ook een flinke rekening worden.
En ik heb alle tijd om het zelf te doen maar geen idee hoe :-)
Leuk project toch? :shocking:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9097
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: accu leeg na 1 nacht,hoe vind ik de lekstroom?

Bericht door smiley » 18 jun 2021, 09:33

Welkom,

De opspoor methode die Bert hierboven omschrijft wordt hier visueel uitgelegd.

Als je eenmaal weet achter welke zekering je probleem zit, kun je kijken of je je comfortabel voelt het bronprobleem op te lossen, of dat je hem daarvoor naar een garage brengt.

Voor troubleshooting is het aan te raden geen dealer te nemen, maar een universele vakgarage.
Degenen met zo'n slonzig pand en een oud mannetje erin zijn vaak de besten en kun je het makkelijkst goede afspraken mee maken.
Dealers zijn meer gericht op het aansluiten van een computer en het vervangen van (vaak dure en soms onnodige) onderdelen tot het probleem opgelost is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jaws en 144 gasten