Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
- Wiebe GT
- Berichten: 392
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 17:21
Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Inmiddels sinds enkele weken in bezit van een 328i sedan van 1995 en ik irriteer me nogal aan de trage toerenval van de motor bij gas lossen. Deze motoren hebben dat standaard in verband met het milieu...... (hierdoor wordt de hoeveelheid onverbrande koolwaterstoffen vermindert).
Leuk voor het milieu, klote voor mij aangezien ik zo'n motor met throttleboddy'' s gewend ben.
Weet iemand hiervoor een simpele oplossing of ben ik veroordeeld tot het aanpassen van de software?
Ben redelijk thuis in BMW techniek maar deze heb ik nog niet kunnen tackelen.
Leuk voor het milieu, klote voor mij aangezien ik zo'n motor met throttleboddy'' s gewend ben.
Weet iemand hiervoor een simpele oplossing of ben ik veroordeeld tot het aanpassen van de software?
Ben redelijk thuis in BMW techniek maar deze heb ik nog niet kunnen tackelen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Volgens mij moet je daarvoor een software aanpassing doen. Wat het veroorzaakt is dat de DME de ICV open houd.
Het heeft overigens niet alleen nadelen, schakelen gaat ook wat soepeler.
Het heeft overigens niet alleen nadelen, schakelen gaat ook wat soepeler.
- Wiebe GT
- Berichten: 392
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 17:21
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Hmm..vervelend, dat verwachtte ik al. Mogelijk dat iemand anders nog een (goedkopere) oplossing heeft. Vind de delay vooral irritant met driften.
Zijn er df'ers die het misschien met de M50 mod hebben getackeld?
Zijn er df'ers die het misschien met de M50 mod hebben getackeld?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Ik had er nooit last van, standard vliegwiel, wel gechipte DME.
- Wiebe GT
- Berichten: 392
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 17:21
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Misschien dat het bij jou eruit gechipt was Knot? Of vernam je het bij normaal rijden wel dat er een trage toerenval was? Ben benieuwd, mijn 328 is standaard m.u.v. een ultra kort diff. (3,75).
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Tsja, hij zakt niet als een M3 inderdaad.... dan zou je wat met de software moeten rommelen en eventueel een lichter vliegwiel.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Wat denk je van dat zware vliegwiel dan a 18kg incl de drukgroep.
Lijkt wel een 2takt zodra je het gas los laat bij een m52b28.
Een vroeg M20 vliegwiel 6,3kg + drukgroep kom je compleet rond de 12kg, scheelt echt gigantisch.
Standaard koppeling houd het wel op een standaard motor, met een M50 mod en chip is die net te licht.
Een sachs performance koppeling kan tot 350nm een echt sport koppeling tot 450nm.
Lijkt wel een 2takt zodra je het gas los laat bij een m52b28.
Een vroeg M20 vliegwiel 6,3kg + drukgroep kom je compleet rond de 12kg, scheelt echt gigantisch.
Standaard koppeling houd het wel op een standaard motor, met een M50 mod en chip is die net te licht.
Een sachs performance koppeling kan tot 350nm een echt sport koppeling tot 450nm.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Als je de koppeling vervangt zou ik er meteen een OMP 5puck in doen, heb ik in 2 E36's gehad en niet kapot te krijgen (en geloof me, ze hebben wat trappen gehad richting de 7000). Enige wat ik gepresteerd heb is vliegwiel doormidden en drukgroep in 5 stukken maar koppeling bleef perfect!
- Wiebe GT
- Berichten: 392
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 17:21
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Ja dat weet ik nog Knot.
Lichter vliegwiel is leuk maar doe ik pas als de bak er toch vanwege een nieuwe koppeling achterweg moet. Misschien toch maar eens een afspraakje maken bij de softwareboer.....
Lichter vliegwiel is leuk maar doe ik pas als de bak er toch vanwege een nieuwe koppeling achterweg moet. Misschien toch maar eens een afspraakje maken bij de softwareboer.....
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Ik betwijfel of je het met software echt naar je zin krijgt, hangt gewoon loodzware zooi aan die bak.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Ik ben benieuwd. Ik heb een M52B28TU en dat is ook drama met het zakken in toeren.
Zelf dacht ik ook al aan lichtere pulleys en elektrische fan.
Zelf dacht ik ook al aan lichtere pulleys en elektrische fan.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Dan heb je iets minder weerstand in het draaiende gedeelte, denk dat je het probleem daarmee niet oplost.
Een lichter vliegwiel heeft 1 nadeel, je rijd echt heel makkelijk te hard het versnelt veel makkelijker onder normale omstandigheden.
Voordelen zijn dat die sneller in toeren zakt en veel feller op het gas is, ook draait de motor heel rustig stationeer net als origineel.
Een lichter vliegwiel heeft 1 nadeel, je rijd echt heel makkelijk te hard het versnelt veel makkelijker onder normale omstandigheden.
Voordelen zijn dat die sneller in toeren zakt en veel feller op het gas is, ook draait de motor heel rustig stationeer net als origineel.
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Voordat je naar software en andere aanpassingen gaat zoeken, kijk eens goed naar alle mechanische zaken.
Zo wil de ASC kabel die naar je gasklep loopt wel eens zwaar gaan lopen waardoor je gasklep vreemd kan doen.
Een vacuum lekkage komt wel eens voor en de LFR en de gasklep goed reinigen en controleren kan ook geen kwaad.
Ik heb deze klacht bij een goed functionerende M52B28 nooit ervaren.
Zo wil de ASC kabel die naar je gasklep loopt wel eens zwaar gaan lopen waardoor je gasklep vreemd kan doen.
Een vacuum lekkage komt wel eens voor en de LFR en de gasklep goed reinigen en controleren kan ook geen kwaad.
Ik heb deze klacht bij een goed functionerende M52B28 nooit ervaren.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
ASC kabel?
neem aan dat zoiets een electronisch gaspedaal heeft?
zit er dan ook nog een stukje kabel oid bij de klep? geen idee hoe het precies werkt
neem aan dat zoiets een electronisch gaspedaal heeft?
zit er dan ook nog een stukje kabel oid bij de klep? geen idee hoe het precies werkt
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
De oude 2.8 werkt nog met een draadje.
- Wiebe GT
- Berichten: 392
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 17:21
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Klopt het is gewoon een kabel. En deze is laat 1995 en nog geen ASC. Heb al op vaccuum lekken gecontroleerd met remmenreiniger, geen lek.
Zal inderdaad de ICV eens schoonmaken wellicht dat die wat "hangt".
Maar heb toch het idee dat het elektronisch geregeld is i.v.m. milieu....
Ik vind het vooral vervelend bij een shiftlock.
Zal inderdaad de ICV eens schoonmaken wellicht dat die wat "hangt".
Maar heb toch het idee dat het elektronisch geregeld is i.v.m. milieu....
Ik vind het vooral vervelend bij een shiftlock.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Shiftlock word alleen maar erger als hij sneller doodvalt. Overigens hebben E36 328i ook een clutch delay valve die de koppeling vertraagd bij opkomen. Is er ook door BMW in gezet om shiftlock tegen te gaan.
Op mijn S54 met lichter vliegwiel en racekoppeling bijvoorbeeld dan moet je wel tussengas geven anders zet de achterkant van je auto even een meter opzij bij terugschakelen.
Op mijn S54 met lichter vliegwiel en racekoppeling bijvoorbeeld dan moet je wel tussengas geven anders zet de achterkant van je auto even een meter opzij bij terugschakelen.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Ik had het destijds bij de Opel Speedster Turbo, gas kwan vertraagt terug zeg maar, heel irritant, dus op naar de Opel dealer of daar wellicht een update oid voor was (destijds) ding aan de kast e.d. maar nope, niet voor dat, bleek idd voor milieu oid te zijn.
daarbij kwam een te grote draaicirkel voor zo'n klein ding en irritant middenstuur, je moest hen er als het ware met wat extra kracht over een 'punt' trekken als je langzaam reed en dan naar links of rechts wilde (bewijze van)
die 3 zaken bij elkaar de auto na een maand of wat weer verkocht
meeste stoorde ik me aan de 'vertraagde' toeren terugval.
kan me er dus wel wat bij voorstellen, gelukkig bij de Z3 M54B30 motor geen last van
daarbij kwam een te grote draaicirkel voor zo'n klein ding en irritant middenstuur, je moest hen er als het ware met wat extra kracht over een 'punt' trekken als je langzaam reed en dan naar links of rechts wilde (bewijze van)
die 3 zaken bij elkaar de auto na een maand of wat weer verkocht
meeste stoorde ik me aan de 'vertraagde' toeren terugval.
kan me er dus wel wat bij voorstellen, gelukkig bij de Z3 M54B30 motor geen last van
- Wiebe GT
- Berichten: 392
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 17:21
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Nee, een straks met je S65 ook niet Rene!
@Bert, dat is dus ook mijn probleem, hij locked niet hard genoeg ondanks het 40% sper. Die CDV trek ik er ook nog uit...
@Bert, dat is dus ook mijn probleem, hij locked niet hard genoeg ondanks het 40% sper. Die CDV trek ik er ook nog uit...
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
De S54 en ook de S50 vallen idd heerlijk terug in toeren zoals het hoort m.i.Bert ///M3 schreef:Shiftlock word alleen maar erger als hij sneller doodvalt. Overigens hebben E36 328i ook een clutch delay valve die de koppeling vertraagd bij opkomen. Is er ook door BMW in gezet om shiftlock tegen te gaan.
Op mijn S54 met lichter vliegwiel en racekoppeling bijvoorbeeld dan moet je wel tussengas geven anders zet de achterkant van je auto even een meter opzij bij terugschakelen.
Je moet om vloeiend terug te schakelen altijd tussen gas geven, zo is het rijden bedoeld.
Bij moderne motoren (en dus vaak met een turbo) blijft het toerental idd vervelend lang hoog om milieu redenen
Daardoor moet je wel veel meer remmen en dat lijkt me ook slechter voor het milieu !
Ik zeg sjoemel software is zo gek nog niet
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Vraag van een leek, waarom zou je een shift lock willen?
Deze week veel in mijn e36 328 gereden en het was me nog nooit zo opgevallen.
maar nav deze post er eens opgelet, idd hij houd de toeren erg lang stabiel.
Bij snel optrekken, zie ook al is je voet van het gas, koppeling in en je ziet de toeren nog iets oplopen.
ik heb mij er iig nooit aan geirriteerd,
Deze week veel in mijn e36 328 gereden en het was me nog nooit zo opgevallen.
maar nav deze post er eens opgelet, idd hij houd de toeren erg lang stabiel.
Bij snel optrekken, zie ook al is je voet van het gas, koppeling in en je ziet de toeren nog iets oplopen.
ik heb mij er iig nooit aan geirriteerd,
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
maar nu weet je het en ga je er op letten
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
idd soms is kennis de grootste fok up
ligt wss ook aan hoe je het gebruikt en hoe precies je het wilt hebben
ik wil gewoon leuk rondjes rijden op een trackday
en dan past me de 328 goed
ligt wss ook aan hoe je het gebruikt en hoe precies je het wilt hebben
ik wil gewoon leuk rondjes rijden op een trackday
en dan past me de 328 goed
- Joy
- Berichten: 10782
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Als de auto niet voorzien is van ASC-T kun je nummer 12 aan de slangkant voorzien van een 1/4" 11mm dop uit een ratelset. De kleinere opening van de dop zorgt voor het verdwijnen van het blijven hangen in toeren. Merk je dat de ICV het stationair toerental niet goed genoeg opvangt bij aanslaan van airco of gebruik stuurpomp, dan kan de dop heel lichtjes uitgeboord worden met een 1/4" ijzerboor.
- Wiebe GT
- Berichten: 392
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 17:21
Re: Aanpassen irritant trage toerenval M52B28
Ah, bedankt Joy! Dat is een reactie waar ik wat mee kan. Zal dat van het weekend eens proberen.
@Milka: ik wil graag een agressievere shift lock zodat ik de auto mooi kan zetten voor een bocht om zo al lekker dwars op een bocht aan te kunnen komen..
@Milka: ik wil graag een agressievere shift lock zodat ik de auto mooi kan zetten voor een bocht om zo al lekker dwars op een bocht aan te kunnen komen..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: malle eppie en 189 gasten