Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door Joopieboy » 10 aug 2014, 11:13

Goed, ik woon inmiddels een jaar op mezelf, ik heb een leuk schuurtje, en een hoop rommel. Maar een goeie werkbank? Nee dat ontbreekt... En dat mis ik. :tooth:

Nu heb ik inmiddels de boel een beetje opgeruimd:
Afbeelding
Dus ik heb een mooie plek voor een werkbank. Bedoeling is om een werkblad te creeeren van een 1.20x70 of 80. En dan dit idee, snelle schets:
Afbeelding
Frame wordt van grenen, goed in de glitsa zetten. Onderin op de latten kan mijn 2e set velgen komen te staan. Wat laatjes voor de rommel en op de muur een plaat waar gereedschap op komt en dan een plank daar weer boven voor de radio en wat rommel.

Dan nu de vraag, wat voor blad! En waar kun je dat halen als particulier zijnde (in de buurt van Helmond/Deurne).

Ik zat eerst aan grenen te denken, 38mm dik en in allerlei maten te krijgen en ook wel op maat aan te komen. Maar dat is vrij zacht, sla je daar niet zo de putten in?

Dan Eiken, heel hard maar kans is groot dat het gaat kromtrekken en scheuren omdat het toch wat vochtig in dat hokje kan worden. Is maar eensteens ook...

Verder kreeg ik de tip voor multiplex, maar dat splintert, is dun en schiet niet op. Dat is misschien leuk voor de achterwand tegen de muur om gereedschap aan op te hangen....

Dus, iemand een tip/idee? :thnx:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door Luco » 10 aug 2014, 11:23

Duropal keukenblad.
Vaak wel restpartijtje bij de dhz zaken.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6137
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door EvdP » 10 aug 2014, 11:50

Betonplex?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door Luco » 10 aug 2014, 11:52

Betonplex is te glad, te dun en te zacht geperst.

E-volve
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
Locatie: Beverwijk

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door E-volve » 10 aug 2014, 11:56

Wij hebben al sinds 2006 een blad van spaanplaat, of hoe heet dat spul ook alweer met die gelijmde groffe snippers.
Zachtste wat je kan hebben, maar na al die jaren grof geweld valt de schade reuze mee, ik zou gewoon iets praktisch/goedkoops kiezen en als dat na 'n jaar of 3 gaar is, plak je gewoon de volgende plank eroverheen.

Sowieso is een losse dikke staalplaat die je erop kan leggen om op te rammen ook handig en/of een grote bankschroef met de platte rug die je als aambeeld kan gebruiken.

Of ga je altijd expres op het hout slaan? :p

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door Luco » 10 aug 2014, 12:06

Afbeelding

Gebruikersavatar
Crawl
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 jul 2014, 19:07

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door Crawl » 10 aug 2014, 12:07

Joopieboy schreef:Goed, ik woon inmiddels een jaar op mezelf, ik heb een leuk schuurtje, en een hoop rommel. Maar een goeie werkbank? Nee dat ontbreekt... En dat mis ik. :tooth:

Nu heb ik inmiddels de boel een beetje opgeruimd:

Dus ik heb een mooie plek voor een werkbank. Bedoeling is om een werkblad te creeeren van een 1.20x70 of 80. En dan dit idee, snelle schets:

Frame wordt van grenen, goed in de glitsa zetten. Onderin op de latten kan mijn 2e set velgen komen te staan. Wat laatjes voor de rommel en op de muur een plaat waar gereedschap op komt en dan een plank daar weer boven voor de radio en wat rommel.

Dan nu de vraag, wat voor blad! En waar kun je dat halen als particulier zijnde (in de buurt van Helmond/Deurne).

Ik zat eerst aan grenen te denken, 38mm dik en in allerlei maten te krijgen en ook wel op maat aan te komen. Maar dat is vrij zacht, sla je daar niet zo de putten in?

Dan Eiken, heel hard maar kans is groot dat het gaat kromtrekken en scheuren omdat het toch wat vochtig in dat hokje kan worden. Is maar eensteens ook...

Verder kreeg ik de tip voor multiplex, maar dat splintert, is dun en schiet niet op. Dat is misschien leuk voor de achterwand tegen de muur om gereedschap aan op te hangen....

Dus, iemand een tip/idee? :thnx:
Multiplex is ook in 40mm dik te krijgen/kopen, die ga je niet stukslaan.
Je kan ook b.v. met meerdere lagen dun multiplex werken, gewoon 2 a3 lagen 15 of 18mm op elkaar lijmen en je heb een relatief goedkoop en stevig blad.
Voordeel van multiplex is dat het sterk, niet te glad en makkelijk te herstellen is.
Is de toplaag te beschadigd of smerig schroef dan je er gewoon een laag overheen.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door Joopieboy » 10 aug 2014, 13:01

Luco schreef:Duropal keukenblad.
Vaak wel restpartijtje bij de dhz zaken.
Daar ga ik eens op zoeken, dank voor de tip.
E-volve schreef:Wij hebben al sinds 2006 een blad van spaanplaat, of hoe heet dat spul ook alweer met die gelijmde groffe snippers.
Zachtste wat je kan hebben, maar na al die jaren grof geweld valt de schade reuze mee, ik zou gewoon iets praktisch/goedkoops kiezen en als dat na 'n jaar of 3 gaar is, plak je gewoon de volgende plank eroverheen.

Sowieso is een losse dikke staalplaat die je erop kan leggen om op te rammen ook handig en/of een grote bankschroef met de platte rug die je als aambeeld kan gebruiken.

Of ga je altijd expres op het hout slaan? :p
Er is toch snel wel iets van vocht in het schuurtje dus dan durf ik spaanplat niet aan om eerlijk te zijn.

Hoe zit dat met multiplex eigenlijk? Wel een goeie tip. Met gewone houtlijm goed op elkaar te krijgen, en hoe kun je die het beste behandelen?

Gebruikersavatar
Crawl
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 jul 2014, 19:07

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door Crawl » 10 aug 2014, 13:44

Multiplex is in verschillende gradaties te krijgen.
Van goedkoop interieur tot duurdere watervast verlijmde exterieur platen.
Zo lang het niet te vaak direct met water in contact komt zal een goedkopere interieurplaat wel voldoen, een beetje vocht kan het wel hebben zeker als je het schildert of lakt.
Het zelfde geld voor de lijm, gewone witte houtlijm is voldoende maar wil je het echt water bestendig hebben dan neem je waterbestendige houtlijm.
De te lijmen vlakken gewoon dun insmeren en op elkaar klemmen of schroeven.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door Joopieboy » 10 aug 2014, 13:48

Top dankjewel! :blink: Dan eens kijken voor iets van een lijstje voor langs de rand.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3561
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door HJ2 » 10 aug 2014, 14:03

Ik heb al jaren vol tevredenheid een dikke toplaag van trespa.
Meestal wel een plaatje op Marktplaats te vinden. In veel kleuren en chemisch inert. Niet te dun nemen ;-)

Gebruikersavatar
Jonh
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 jul 2013, 11:46
Locatie: Zuid Holland

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door Jonh » 10 aug 2014, 16:06

Dat is ook toevallig. Ik ga van de week ook voor materiaal kijken voor een werkbank in mijn nieuwe garage. Zelf dacht ik ook aan multiplex en dan een metalen plaat in de juiste vorm laten "zetten" en die er op te bevestigen. Zo hebben wij het op het werk bij de BMW dealer ook.

Die 2 stopcontacten op je tekening had ik ook zo bedacht. :D

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door alt » 10 aug 2014, 16:10

Een rvs plaat van 4 mm laten knippen & zetten.
Makkelijk schoon te maken, ook met lassen.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door NSXRS » 10 aug 2014, 17:49

De profi werkbanken die ik ken hebben allemaal, afhankelijk van het toepassingsgebied, werkblad van ofwel metaal, ofwel dik (40mm) multiplex..

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door Joopieboy » 11 aug 2014, 22:25

Multiplex it is dan :mrgreen: Goeie optie en best betaalbaar in verhouding.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door 328Ti » 12 aug 2014, 11:18

Ben benieuwd naar je creatie!

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door hanske » 12 aug 2014, 11:24

Jonh schreef:Die 2 stopcontacten op je tekening had ik ook zo bedacht. :D
Stopcontacten altijd lager zetten (onder het blad), je wilt je snoeren toch niet over je blad hebben lopen, contactdozen zijn daar veel te kwetsbaar. :wink:

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door 328Ti » 12 aug 2014, 12:05

hanske schreef:
Jonh schreef:Die 2 stopcontacten op je tekening had ik ook zo bedacht. :D
Stopcontacten altijd lager zetten (onder het blad), je wilt je snoeren toch niet over je blad hebben lopen, contactdozen zijn daar veel te kwetsbaar. :wink:
Eens. Monteer anders een stopcontactdoos in lengte richting aan de binnenzijde van de voorste werkbank-poot of aan de onderkant van het werkblad.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door Joopieboy » 12 aug 2014, 19:32

Mm dat is wel een hele goeie idd, daar had ik niet eens aan gedacht... Hogere rand aan de achterzijde en rechts doe ik zodat er niks achter de werkbank rolt. Mss dat ik ze op de muur zelf monteer onder de gereedschapsplank. Onder het bureau is toch ook ongemakkelijk lijkt mij.
328Ti schreef:Ben benieuwd naar je creatie!
Dat komt goed, nu alleen nog tijd zien te vinden, vanaf zondag zit ik een tijd vlakbij Tsjechië voor het werk en dan nog eens een vrij weekend zien te vinden dat ik met een busje het materiaal kan halen. :tooth:

Online
Eric Z
Berichten: 3974
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door Eric Z » 17 aug 2014, 19:59

Je kan ook kijken voor van die spatwaterdichte stopcontacten die zijn vaak iets robuuster, en je kan het vuil een beetje tegen houden als je veel zaagsel of rondvliegend slijpsel/krullen in je schuur hebt. Dan kun je het ook boven het blad houden wat mij praktischer lijkt.
En als je dan toch bezig bent zorg dat je lekker veel stopcontacten hebt. Het zit namelijk snel vol met dingen die een vaste lader hebben zoals schroeventol, looplamp en dergelijke en constant omprikken is onhandig. als je bezig bent.

Gebruikersavatar
EM3
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 feb 2011, 19:09

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door EM3 » 25 aug 2014, 18:24

Heb zelf ook een tijdje terug een werkbank gemaakt, 2 bij 1 meter. Geheel van staal, met een 8mm stalen werkblad (lasser plaat, dus beits laag) Oerdegelijk, maar ook oer zwaar 200 + kilo.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door Joopieboy » 25 aug 2014, 18:45

Dat is wel een heel erg toffe tafel zeg, helaas kan ik zelf niet lassen maar dat is wel heel mooi. :D
Eric Z schreef:Je kan ook kijken voor van die spatwaterdichte stopcontacten die zijn vaak iets robuuster, en je kan het vuil een beetje tegen houden als je veel zaagsel of rondvliegend slijpsel/krullen in je schuur hebt. Dan kun je het ook boven het blad houden wat mij praktischer lijkt.
En als je dan toch bezig bent zorg dat je lekker veel stopcontacten hebt. Het zit namelijk snel vol met dingen die een vaste lader hebben zoals schroeventol, looplamp en dergelijke en constant omprikken is onhandig. als je bezig bent.
Mm dat is wel een goeie eigenlijk. Ik heb zelf een vervanger gekocht voor de schakelaar van de lamp met een stopcontact erboven, en op de 1.20m komen twee dubbele stopcontacten. Mocht dat eventueel te weinig zijn kan ik dat uiteraard nog wel uitbreiden maar ik vermoed dat het wel genoeg gaat zijn.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door Joopieboy » 05 dec 2015, 20:53

Maar eens een 'oud' topic uit het stof kicken. :P Inmiddels een luxe appartement gekocht en opgeknapt, en laatst het schuurtje opgeruimd zodat ik wat ruimte heb.
Afbeelding
Dus maar eens een nieuwe schets gemaakt ook qua verbindingen en om later wat maten in te zetten:
Afbeelding
Uiteindelijk is de keuze qua hout vrij simpel en vrij lomp geworden (moet Joopie proof zijn). Ik had bij mam nog wat hout over van de schuttingen en de veranda die ik gemaakt had, dus die maar gebruikt:
Afbeelding
Afbeelding
Lekker met de Bahco handzaag, lekker ontspannend werk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
90x90 balken voor de 2 pootframes, dwarsbalk is een jongen van 50x140. Paar rvs 6x120 schroeven erin, dat gaat nergens meer heen. :P

Blad heb ik voor tijdelijk even wat liggen maar ik moet nog wat gaan halen voor erop, maar dat komt nog wel. Degelijke bankschroef is ook al geregeld, dus die kan er ook eindelijk op:
Afbeelding

Online
Eric Z
Berichten: 3974
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door Eric Z » 05 dec 2015, 21:53

Geen driehoeken in de constructie, of is dat niet nodig omdat het klem tussen de muren staat?

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Werkbank maken, wat is geschikt voor als werkblad?

Bericht door Joopieboy » 05 dec 2015, 22:24

Klem niet helemaal, een balk achter extra zit ik nog over te denken maar vermoed dat dit al sterk zat is, zeker ook met de horizontale balken. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chaert-RS en 67 gasten