BMW E36 onderstel

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

BMW E36 onderstel

Bericht door Riceaux » 29 apr 2014, 16:06

Had al even gezocht op het forum, maar kon zo snel niet een apart topic over dit onderwerp vinden.
Van de zomer ben ik van plan om mijn onderstel te laten vervangen. Echter weet ik nog niet door wat.
Bilstein komt als eerste bij me op, maar welk type dan? B12 pro, Pro street S en B14 PSS zitten qua prijs aardig dicht bij elkaar in de buurt. Maar kan eigenlijk nergens duidelijke info vinden over de verschillen. Aangezien hier genoeg mensen zitten met E36's en er vast ook nog wel meer mensen belang hebben bij info over E36 onderstellen leek me een topic wel op z'n plaats.

rick-07
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2013, 15:07

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door rick-07 » 29 apr 2014, 17:39

Wanneer ik beschik over voldoende liquide middelen, wil ik voor mijn E36 coupe een AP schroefset kopen. De niet in hardheid verstelbare variant.

Schijnbaar zijn deze setjes in prijs kwaliteit verhouding erg goed! Worden in Duitsland geproduceerd (KW fabriek?) en zijn schijnbaar niet al te stug.

Een goede studenten schroefset denk ik :tooth: .

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Riceaux » 29 apr 2014, 19:45

Tim N had het ook al over AP. Wanneer ga je die set aanschaffen en monteren? Ben benieuwd hoe dat bevalt.
Heb geen zin in gestuiter. Had onder m'n Ibiza ook zo'n goedkope set en dat stuiterde als een gek.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Knot » 29 apr 2014, 22:07

Eibach pro street S die ik heb vind ik heerlijk om gewoon te sturen en driften op nat, nordschleife ook perfect, alleen bij zandvoort/assen rondetijden trappen en/of driften op droog dan wil je een harder onderstel.

Kost nog geen 1000 euro.

rick-07
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2013, 15:07

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door rick-07 » 30 apr 2014, 16:15

Riceaux schreef:Tim N had het ook al over AP. Wanneer ga je die set aanschaffen en monteren? Ben benieuwd hoe dat bevalt.
Heb geen zin in gestuiter. Had onder m'n Ibiza ook zo'n goedkope set en dat stuiterde als een gek.
Ik denk binnen nu en 2 maanden. Ik zal je op de hoogte houden.

Ik had onder mijn vorige auto ook een goedkope set, wat op zich niet verkeerd reed. Wel wat stug.
Ik denk ook dat het bij een auto van 1200/1300kg minder snel té stug wordt.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Riceaux » 30 apr 2014, 16:54

rick-07 schreef:
Riceaux schreef:Tim N had het ook al over AP. Wanneer ga je die set aanschaffen en monteren? Ben benieuwd hoe dat bevalt.
Heb geen zin in gestuiter. Had onder m'n Ibiza ook zo'n goedkope set en dat stuiterde als een gek.
Ik denk binnen nu en 2 maanden. Ik zal je op de hoogte houden.

Ik had onder mijn vorige auto ook een goedkope set, wat op zich niet verkeerd reed. Wel wat stug.
Ik denk ook dat het bij een auto van 1200/1300kg minder snel té stug wordt.
:thumbup:

Mijn cabrio is wel wat zwaarder. Rond de 1500 kg. ;)
Vorige auto waar ik een schroefset onder had was 1100 kg.
Maar denk dat ik toch voor Bilstein ga. Of er moeten betere alternatieven zijn voor ongeveer hetzelfde geld.

rick-07
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2013, 15:07

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door rick-07 » 30 apr 2014, 17:07

Riceaux schreef:
rick-07 schreef:
Riceaux schreef:Tim N had het ook al over AP. Wanneer ga je die set aanschaffen en monteren? Ben benieuwd hoe dat bevalt.
Heb geen zin in gestuiter. Had onder m'n Ibiza ook zo'n goedkope set en dat stuiterde als een gek.
Ik denk binnen nu en 2 maanden. Ik zal je op de hoogte houden.

Ik had onder mijn vorige auto ook een goedkope set, wat op zich niet verkeerd reed. Wel wat stug.
Ik denk ook dat het bij een auto van 1200/1300kg minder snel té stug wordt.
:thumbup:

Mijn cabrio is wel wat zwaarder. Rond de 1500 kg. ;)
Vorige auto waar ik een schroefset onder had was 1100 kg.
Maar denk dat ik toch voor Bilstein ga. Of er moeten betere alternatieven zijn voor ongeveer hetzelfde geld.
Een vriend van me rijdt met zijn e36 m3 op een Bilstein B16 set. Persoonlijk vind ik dat ook een erg fijne set! Zeker niet te stug ook.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8000
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door MParallel » 05 mei 2014, 20:15

B16 ook onder me 328i cabrio, nu onder de M3 cabrio. Altijd erg tevreden over geweest, al moet ik wel zeggen dat ik geen ervaring heb met andere. KW V3 zou ik ook overwegen.

Zijn denk ik de wat betere opties voor "leuk straatrijden/trackday" voordat je bij het echte spul komt als Moton en Intrax.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Niels » 05 mei 2014, 20:26

Ik heb KW V2 onder de Z3 en qua comfort is dat nog wel goed te doen maar onder een cabrio zou ik het niet snel zetten. Aan de achterzijde vind ik de ingaande nog wat straf maar misschien is dat met opzet zo ingesteld omdat het ding ook zo laag ligt.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Riceaux » 05 mei 2014, 22:01

Bilstein B16 zit iets over m'n budget. KW V2/V3 zit ook over m'n budget. V1 zou nog wel kunnen. Met welke Bilstein set is dat te vergelijken?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8000
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door MParallel » 05 mei 2014, 22:07

Niels schreef:Ik heb KW V2 onder de Z3 en qua comfort is dat nog wel goed te doen maar onder een cabrio zou ik het niet snel zetten. Aan de achterzijde vind ik de ingaande nog wat straf maar misschien is dat met opzet zo ingesteld omdat het ding ook zo laag ligt.
V3 zou je dat in moeten kunnen stellen. Weet niet precies hoe dat bij de V2 zit.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Niels » 06 mei 2014, 00:16

Bij de v2 is eea ook instelbaar maar ik heb me er nog niet in verdiept :tooth:

Rico, ST. Suspension is voormalig Weitec en voor 720,- op eBay.de te koop. Lijkt me niet gek :) ik kom de b14 tegen op eBay.de voor 730,- :shock:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door GTRene » 06 mei 2014, 02:08

V2 kan hoogte en hardheid ingesteld worden.

maar niet ideaal voor Z3M, ja wel qua demping e.d. maar oud principe met hulpveer en dus neemt het meer ruimte in naar beneden bij de velg/band...ga je bv breder dan heb je al aanloop kansen (don't ask)
maar dat kan je wat aanpassen.

je hebt ook sets die je precies kunt instellen qua voorspanning en dan de hele poot in het onderste stuk kan schroeven...

ik moet eigenlijk ook een nwe set, mijn set is nog goed maar natuurlijk niet 100 na bijna 11 jaar, niet dat ik 100 nodig heb want rijd bijna niet meer :bag:

anyhow, mijn volgende set gaat waarschijnlijk zoiets worden, mooi systeem en ook wat kortere veren ook achter wat welkom is, als je achter opkrikt komt de Z veels te ver uit de veren vind ik, overdreven ver.

anyhow, bovendien krijg je bij deze set incl topmounts voor en achter, voor is ook nog eens verstelbaar, incl sleutel overigens :D

Afbeelding

ff voorbeeldje, je kan ze ook een stuk goedkoper kopen, maar voorbeeld, trouwens met mooie dikke zuigerstang>

Afbeelding

meer straat/track versie (BR)>

http://www.bc-racing.co.uk/applications ... -ra-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

meer track versie (RM)

http://www.bc-racing.co.uk/applications ... -ma-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

geen flauw idee welke van de 2 het beste zou zijn...
die race heeft wat andere eigenschappen...maar of je die dan voor sportief straat gebruik zou kiezen?

owja, dit is dan meer een set voor een Z3M denk

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Niels » 06 mei 2014, 09:36

Gezien de uniekheid van de Hartge zou ik er niet zo maar een schroefset onder gooien. Ik denk dat ik gewoon opnieuw voor een KW ga.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door GTRene » 06 mei 2014, 10:58

Niels schreef:Gezien de uniekheid van de Hartge zou ik er niet zo maar een schroefset onder gooien. Ik denk dat ik gewoon opnieuw voor een KW ga.
Heb het nog eens na gekeken, deze KW set is eronder gekomen (althans keuring) op 06-2003 , toen ben ik eens oude bladen in gaan kijken of er wat info in stond around that.

Toen ie nog zwart was en met de 3.5 inline schreven ze, mit -20 mm sportfahrwerk
toen ie met de 4.7 V8 kwam was het mit -25 sportfahrwerk en op foto's van beide zie je onder de kap ook niks bijzonders, dus gewoon op de standaard dempers verder.

Pas met de 5.0 in 2001 kwam er een verstelbaar onderstel onder, toen werd namelijk alles vernieuwd (ook al de rubbers e.d. destijds) magoed, toen stond er in een artikel,

Hartge specially valved adjustable dampers and tailor made springs...
je ziet op de foto's uit die tijd ook de verandering onder de kap, dus niet de standaard topmount e.d. en iets wat lijkt op een verstelknopje.

Vreemd dus dat de nwe eigenaar er in 2003 de KW set eronder liet schroeven :)
Hartge gebruikt iets van Hartge onderstel, maar lijkt mij meer op Bilstein met veren van? al staat er op de losse verlagings veren hartge op.

weet niet wat ze destijds gebruikten, maar ach, zoiets kun je altijd weer vrij makkelijk veranderen, daarbij het was ook al heel wat jaren geleden en de techniek staat niet stil :D

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Petrolhead Tom » 06 mei 2014, 11:10

Als ik jou was zou ik dan voor een A-merk gaan of er niets aan doen. Ga je de Hartge überhaupt ooit nog verkopen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door GTRene » 06 mei 2014, 11:20

don't know, de kar past wel heel goed bij mij en als je er dan eens op uit gaat en de kar start voelt het meteen goed, magoed verandering van is ook wel eens goed en kan een leuke uitdaging zijn, dus als er ooit een goed bod komt dan gaat ie, anders houd ik hem.

Een A-merk zegt me niet altijd wat, net als BMW met hun M van marketing :tooth:

het moet de auto passen en de bestuurder voor wat ie er mee doet passen.

net als een sportstoel er in zetten, een dure stoel hoeft niet per se het beste te zitten voor die persoon en overkill hoeft ook niet :D

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Petrolhead Tom » 06 mei 2014, 11:21

In een gewone auto ben ik dat inderdaad met je eens. Met een one and only zou ik rekening houden met een eventuele verkoopwaarde.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door GTRene » 06 mei 2014, 11:27

houd ik ook wel wat rekening mee, maar ga niet meteen voor het duurste, maar ook zeker niet het goedkoopste :D

probeer wel wat te kijken naar uitstraling/kwaliteit/prijs en bij bepaalde zaken kijk je soms nog wat op het web, wat ze er over zeggen qua ervaringen.
al zegt dat niet alles natuurlijk, maar als er veel hetzelfde over iets wordt geschreven heb je wel een redelijk overzicht van hoe het zou kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Petrolhead Tom » 06 mei 2014, 11:28

GTRene schreef:houd ik ook wel wat rekening mee, maar ga niet meteen voor het duurste, maar ook zeker niet het goedkoopste :D

probeer wel wat te kijken naar uitstraling/kwaliteit/prijs en bij bepaalde zaken kijk je soms nog wat op het web, wat ze er over zeggen qua ervaringen.
al zegt dat niet alles natuurlijk, maar als er veel hetzelfde over iets wordt geschreven heb je wel een redelijk overzicht van hoe het zou kunnen zijn.
Als je de M van Marketing even buiten beschouwing laat ja. :tooth:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Riceaux » 11 mei 2014, 20:15

Niels schreef:Bij de v2 is eea ook instelbaar maar ik heb me er nog niet in verdiept :tooth:

Rico, ST. Suspension is voormalig Weitec en voor 720,- op eBay.de te koop. Lijkt me niet gek :) ik kom de b14 tegen op eBay.de voor 730,- :shock:
ST Suspension is dan ook wel een goed alternatief. Maar hoe is de kwaliteit daarvan in vergelijking met Bilstein? B14, B12 pro en Pro Street S zitten allemaal rond de 750-800 euro. Daarom is het ook zo lastig om te kiezen. Gelukkig heb ik nog een paar maanden. :tooth:

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Vliet » 28 mei 2019, 16:42

Zo, even een flinke laag stof van dit topic. Ik ben me aan het oriënteren op een ander onderstel voor de 325i. Nu zijn er legio opties normaliter, ware het niet dat mijn sedan van begin 1992 is. Dat zorgt ervoor dat een hoop onderstellen niet passen. Waaronder de Eibach Pro street S. Voor mij blijven dan de volgende opties over:

- Bilstein B14
- Bilstein B12 Pro/Sport
- KW Variant 1
- BC Racing?

Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen de B12 en B14 in rijgedrag? En is een KW V1 een goede optie? Het gaat mij niet zozeer om het verlagen, maar meer om sportief te rijden (af en toe een trackday). Nu voelt de voorkant vooral erg vaag in snelle bochten. M.a.w. wat is de beste keus met een budget tot ongeveer duizend euro?

Gebruikersavatar
Martijn826
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 nov 2013, 09:43

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Martijn826 » 29 mei 2019, 14:29

Wat is er anders aan een begin 1992 325i onderstel tov latere e36's? Daar heb ik nooit iets over gelezen. Als ik persoonlijk uit die 4 onderstellen zou kiezen dan zou ik voor bc racing gaan. Bij de andere sets moet je nog toplagers of camberplates kopen en die zijn niet in hardheid verstelbaar geloof ik. Met een bc set kan je ook gewoon hard rijden. Tim Morley reed met een 328 op bc racing toen destijds sub8 btg op de ring en later 7.40 met een s54.

Zelf heb ik ooit kw v1 op een e36 gehad. Toen gebruikt aangeschaft dus voor het geld mocht ik niet klagen maar het reed voor geen meter in mijn ogen. Onwijs veel bodyroll nog en je kan alleen hoogte verstellen. Op mijn vorige e36 had ik bilstein b16. Dat was vrij fijn op het circuit. Op de e36 die ik nu heb zit kw v3 (hoogte, hardheid en rebound instelbaar). Hiermee heb ik nog niet circuit gereden omdat het mijn daily is. Ik twijfel op dit moment om naar een set over te stappen die een coilover setup achter heeft. Dus voor het juist bedrag mag de set wel weg. Het zou net binnen je budget passen.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8000
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door MParallel » 29 mei 2019, 18:26

Coilover (een true coilover) achter op een E36 lijkt me geen goed idee. Nadruk op lijkt.

Nu draagt de veer een groot deel van het gewicht. Als je dat volledig gaat plaatsen op dat lullige punt waar de schokdemper onder mee vast zit. Met arm aan 1 kant. Geen idee hoeveel gewicht/kracht dat kan hebben.

Gebruikersavatar
Martijn826
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 nov 2013, 09:43

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Martijn826 » 29 mei 2019, 18:48

Wordt vrij veel gedaan bij wat serieuze setups/onderstellen. De draagarm kan het makkelijk hebben. De veertorens moet je wel versterken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 83 gasten