BMW E36 onderstel

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Bert ///M3 » 29 mei 2019, 20:19

Als je met hele harde dempers rijd dan komt de meeste dynamische kracht toch op die punten.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8000
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door MParallel » 29 mei 2019, 20:52

Dan moet je wel met erg slappe veren tov de dempers rijden.

Goed, de vraag is waarom je het zo zou willen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Bert ///M3 » 29 mei 2019, 21:31

MParallel schreef: 29 mei 2019, 20:52 Dan moet je wel met erg slappe veren tov de dempers rijden.

Goed, de vraag is waarom je het zo zou willen.
Valt wel mee. Als je over een bump rijd dan wil hij inveren en de dempers vangen dat op. Dus op dat moment heb je een veel hogere belasting op je dempertoren. Als je dempers met gasvulling hebt zoals die van Bilstein dan dragen de veertorens sowieso een deel van het gewicht. Die gasdruk geeft namelijk een constante spindeldruk op de dempers en dat ontlast je veren. Daarom staan auto's op Bilstein vervangingsdempers vaak ook een stukje hoger als auto's met Koni dempers.

Redenen om het te doen zijn dat je achter niet persee een progressive veer nodig hebt. Je kan het wel oplossen met een hoofdveer en een hulpveer met een tussenplatform maar daar heb je vaak de ruimte niet voor. Op veel amerikaanse sets gebruiken ze enkel een hoofdveer maar als je erg stugge veren hebt dan heb je haast geen uitgaande slag meer.

Ik heb bijvoorbeeld 90 N/mm achterveren op mijn auto op full coilover, dat geeft een wheelrate van 99 N/mm. Gewicht per hoek achter 250 KG waarvan +/- 40 KG onafgeveerd, hou je 210kg over. Zonder hulpveer zou je 2,12 cm uitgaande veerweg hebben.

Progressieve veer werkt wel op setjes ala PSS9 maar als je veel harder gaat richting racevering dan krijg je een onvoorspelbaar gedrag.

Je kan op racewagens ook meer onafgeveerd gewicht lozen, achterstabi er af en een dunnere bovenste draagarm gebruiken. En als je het nog extremer wilt, subframe modificeren zodat je diff en ophangpunten hoger zitten als rollcenter correctie.

Bij veel straatsetjes kom je trouwens ook halverwege de hoogte range al op de bumpstops in bochten. Dat is een truuc die ze gebruiken om lager te kunnen, je gebruikt een polyurethane bumpstop die in feite als veer dient. Je krijgt dan 2 veren in tandem en zo doe je dus deels weer hetzelfde als een full coil over gebruiken.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8000
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door MParallel » 30 mei 2019, 01:43

Die van die progressieve veer snap ik niet.

Als je dat niet wilt plaats je toch een liniaire veer? Of zijn die simpelweg alleen als coilover beschikbaar?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Bert ///M3 » 30 mei 2019, 02:15

MParallel schreef: 30 mei 2019, 01:43 Die van die progressieve veer snap ik niet.

Als je dat niet wilt plaats je toch een liniaire veer? Of zijn die simpelweg alleen als coilover beschikbaar?
Je hebt bij een lage E36 geen ruimte voor een lineare veer + hulpveer. En met enkel een lineare veer heb je in veel gevallen te weinig veerweg (zie vorige post)

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Vliet » 30 mei 2019, 12:09

Martijn826 schreef: 29 mei 2019, 14:29 Wat is er anders aan een begin 1992 325i onderstel tov latere e36's? Daar heb ik nooit iets over gelezen. Als ik persoonlijk uit die 4 onderstellen zou kiezen dan zou ik voor bc racing gaan. Bij de andere sets moet je nog toplagers of camberplates kopen en die zijn niet in hardheid verstelbaar geloof ik. Met een bc set kan je ook gewoon hard rijden. Tim Morley reed met een 328 op bc racing toen destijds sub8 btg op de ring en later 7.40 met een s54.

Zelf heb ik ooit kw v1 op een e36 gehad. Toen gebruikt aangeschaft dus voor het geld mocht ik niet klagen maar het reed voor geen meter in mijn ogen. Onwijs veel bodyroll nog en je kan alleen hoogte verstellen. Op mijn vorige e36 had ik bilstein b16. Dat was vrij fijn op het circuit. Op de e36 die ik nu heb zit kw v3 (hoogte, hardheid en rebound instelbaar). Hiermee heb ik nog niet circuit gereden omdat het mijn daily is. Ik twijfel op dit moment om naar een set over te stappen die een coilover setup achter heeft. Dus voor het juist bedrag mag de set wel weg. Het zou net binnen je budget passen.
Dit probleem is ook niet heel bekend aangezien er niet heel veel e36's voor 06/92 gemaakt zijn. Maar het heeft te maken met de constructie van de droplink bracket die aan de veerpoot vast zit. En de verbinding met de draagarm. Die is verschillend tov latere modellen. Ik zie nu dat BC Racing waarschijnlijk ook niet past. Voor je V3 heb ik wellicht interesse als het past op mijn sedan...

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door MarkS » 30 mei 2019, 13:06

Mijn E36 325i is van 1991. Daar heeft Bas Roos een aantal jaren geleden een Bilstein Eibach B12 sportline set op gemonteerd. Ik weet niet wat de verschillen zijn met de Eibach pro street. Inmiddels geüpgrade naar Intrax RSA.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Bert ///M3 » 30 mei 2019, 20:16

Volgens mij zijn bij een pre 92 de schroefdraad in de toplagers ook anders.

Ik denk dat het op zich geen probleem is, gewoon een 92+ onderstel bestellen, toplagers van een 92+ er op en een stabi met bevestiging van een 92+ van de sloop gebruiken. De voordraagarmen hebben volgens mij gewoon gaten voor stabi bevestiging. en anders die ook vervangen met 92+.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Harrie D » 31 mei 2019, 06:20

http://bmw3series.johnavis.com/blog/611 ... fferences/
Daar staan de verschillen uitgelegd, ik heb bij de BC set op mijn E36 de stabistokjes aan de veerpoot gewoon aan de 95'er stabistang geknoopt.
Ik heb overigens de DR versie besteld (digressive piston), dat scheen wat beter te zijn als de ondergrond niet perfect is (nordschleife) en het prijsverschil was vrij beperkt.

Moet alleen nog eens kijken waarom ie op snelheid enorm wazig (van links naar rechts pendelend) instuurt, maar ik heb er nog maar zo weinig (hard de hoek om dan) mee gereden dat ik niks durf te zeggen over de daadwerkelijke wegligging van het apparaat.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Tim N » 31 mei 2019, 07:28

BC liet ik echt liggen, te veel uit 1e hand gehoord dat het extra (bij) geluiden mee bracht.
Niet erg op een pure racer, maar op een allround auto zou ik mij eraan gaan storen.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Harrie D » 31 mei 2019, 07:34

Bijgeluiden kan ik me wel voorstellen als er geen rubber meer in je toplager zit :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8000
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door MParallel » 31 mei 2019, 12:31

Eerste lichting E36 had de droplinks aan de demper, net als de M3’s.

Om eoa wazige reden kregen de niet-M’s een stabi op de draagarm.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door ///Joost » 31 mei 2019, 12:43

(Het bevestigingspunt op) de draagarm maakt een grotere slag dan de demper, misschien daarom? Dan zou je de geometrie van de ophanging eens naast elkaar moeten zetten.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8000
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door MParallel » 31 mei 2019, 16:01

Stabi aan demper is effectiever. Daarom hebben de M3’s dat nog wel.

Of lees: evenveel effect met dunnere/lichtere stabi’s.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Tim N » 01 jun 2019, 20:45

Is het dan verstandig als ik binnenkort de KW set onder mijn touring zet er M3 links bij te bestellen?

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Crookie » 01 jun 2019, 21:09

Als die aan de kw set bevestigd kunnen worden wel.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Eeuwe » 03 jun 2019, 10:47

Harrie D schreef: 31 mei 2019, 06:20 http://bmw3series.johnavis.com/blog/611 ... fferences/
Daar staan de verschillen uitgelegd, ik heb bij de BC set op mijn E36 de stabistokjes aan de veerpoot gewoon aan de 95'er stabistang geknoopt.
Ik heb overigens de DR versie besteld (digressive piston), dat scheen wat beter te zijn als de ondergrond niet perfect is (nordschleife) en het prijsverschil was vrij beperkt.

Moet alleen nog eens kijken waarom ie op snelheid enorm wazig (van links naar rechts pendelend) instuurt, maar ik heb er nog maar zo weinig (hard de hoek om dan) mee gereden dat ik niks durf te zeggen over de daadwerkelijke wegligging van het apparaat.
Harrie, welke koppelstangen gebruik je? Ik heb nu van stang naar draagarm (droplink) maar wil ook van stang naar demper (Stabilink). Heb ook BC Racing schroefset maar heb geen idee welke (plm. 15 cm lang dacht ik) koppelstangen ik kopen moet..

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8000
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door MParallel » 03 jun 2019, 11:00

Stabilink, droplink, koppelstang, allemaal namen voor zelfde onderdeel. Zegt niks over de plek van bevestiging.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Harrie D » 04 jun 2019, 07:29

eBoonstra schreef: 03 jun 2019, 10:47 Harrie, welke koppelstangen gebruik je? Ik heb nu van stang naar draagarm (droplink) maar wil ook van stang naar demper (Stabilink). Heb ook BC Racing schroefset maar heb geen idee welke (plm. 15 cm lang dacht ik) koppelstangen ik kopen moet..
Die van de BC set zelf, moet nog eens onderdelen bestellen om verstelbare te maken. Al heb ik nog ergens (..) verstelbare liggen voor op de draagarm,misschien dat ik die eens probeer om de balans wat aan te passen.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Harrie D » 06 jun 2019, 12:02

Harrie D schreef: 31 mei 2019, 06:20 Moet alleen nog eens kijken waarom ie op snelheid enorm wazig (van links naar rechts pendelend) instuurt, maar ik heb er nog maar zo weinig (hard de hoek om dan) mee gereden dat ik niks durf te zeggen over de daadwerkelijke wegligging van het apparaat.
Gevonden :mrgreen:



Hoogstwaarschijnlijk gewoon vergeten de moer vast te zetten, maar nu zit het met loctite in elkaar.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW E36 onderstel

Bericht door Jan-Willem » 06 jun 2019, 15:34

Tim N schreef: 01 jun 2019, 20:45 Is het dan verstandig als ik binnenkort de KW set onder mijn touring zet er M3 links bij te bestellen?
De M3 stabi is ook iets anders van vorm en dunner.
Ik zou het origineel houden

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten