Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door ///Joost » 18 feb 2014, 09:48

markm schreef:Maar die lagerschalen laat je toch een keer vervangen.
Die dingen dienen ook immers om de klappen op te vangen als er ff geen of weinig smering is.

Heb ze van mn M3 bij 140.000 km laten vervangen en zagen dr nog helemaal super uit. Ding heeft altijd gedraaid op de TWS
Dus ik denk dat het allemaal een beetje overtrokken word.
het is allemaal niet van poppenstront en kan echt wel wat hebben.
In mijn M3 zitten nog de originele schalen (180.000 km) en geen vuiltje aan de lucht hoor. Ik ga die dingen echt niet vervangen met hoe ik nu rijd (nou ja, op het moment helemaal niet) en hoe ik mijn onderhoud doe. Jouw schalen zijn uiteindelijk dus ook voor niks vervangen. Niet leuk om te horen, maar wel de realiteit. Helaas kun je lagerschalen niet van buitenaf controleren, dus ik begrjp je actie wel.

Ik heb altijd gezegd, voor de S50 is 10W60 weggegooid geld mits puur straatgebruik. Kan geen kwaad, maar wel weggegooid geld. Hier religieus 5W40.
Circuitgebruik is een ander verhaal, daar zou ik wel 10W60 aanraden. Dit blijft echter een eeuwige discussie zolang Internet bestaat.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door Roy RS » 18 feb 2014, 10:00

///Joost schreef:Sorry voor de topic hijack, maar zo zit ik al lang met dezelfde vraag vwb Castrol Magnatec 5W40. Ik gebruik deze in de E36 M3 en er staat op de NL Castrol site wel degelijk dat de Magnatec serie een volsyntheet is. Op de NL verpakking staat dus ook 'Fully Synthetic', echter op de Duitse site en verpakking staat HC-synthese, dus die vat ik ook niet helemaal.

Je zou zeggen dat het gewoon dezelfde olie is. Zou het te maken hebben met de regelgeving en wat ze op de verpakkingen mogen zetten?

Ik zou graag de Magnatec 5W40 doorgebruiken in de 1.8TQ, vandaar...
De 10w40 magnatec die in de Ariel gaat, staat braaf half synthetisch op...
http://www.halfords.nl/product/102214-c ... -a3b3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder altijd leuk zo'n olie draadje vol met hele, halve en onwaarheden :coffee: Ik weet het uiteraard al helemaal niet, maar dit zijn altijd gezellige draadjes waar iedereen een mening over heeft en nooit iemand sluitend gelijk in krijgt.

MIjn manier is meestal gewoon een goed merk te nemen, liefst door de fabriek geadviseerd en tevens ook de geadviseerde viscositeit en dan op tijd wisselen...dat gaat eigenlijk altijd goed, dus het abracadabra met "ik zal eens kijken of ik het beter weet dan de fabriek die daar super veel meer verstand dan ikzelf van heeft" laat ik meestal achterwege...

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door Erik K. » 18 feb 2014, 10:00

@EG,

Ik weet niet in wat voor BMW je de olie wilt gebruiken?
Gezien het voorschrift van BMW kan iedere BMW sowieso vanaf de tijd van de e90/e60 en ik meen zelfs uit de tijd van de e46/e39/etc op olie draaien die de codering LL-04 draagt.
Dus of dat nu b.v. 0W30 is of 10W50 doet er niet toe.

Uiteraard de atmo M-blokken niet op deze olie laten draaien.

De 1M, de F-serie M5 / F-serie M6 / X5M / X6M etc kan wel op deze LL-04 olie.

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door markm » 18 feb 2014, 10:22

///Joost schreef:
markm schreef:Maar die lagerschalen laat je toch een keer vervangen.
Die dingen dienen ook immers om de klappen op te vangen als er ff geen of weinig smering is.

Heb ze van mn M3 bij 140.000 km laten vervangen en zagen dr nog helemaal super uit. Ding heeft altijd gedraaid op de TWS
Dus ik denk dat het allemaal een beetje overtrokken word.
het is allemaal niet van poppenstront en kan echt wel wat hebben.
In mijn M3 zitten nog de originele schalen (180.000 km) en geen vuiltje aan de lucht hoor. Ik ga die dingen echt niet vervangen met hoe ik nu rijd (nou ja, op het moment helemaal niet) en hoe ik mijn onderhoud doe. Jouw schalen zijn uiteindelijk dus ook voor niks vervangen. Niet leuk om te horen, maar wel de realiteit. Helaas kun je lagerschalen niet van buitenaf controleren, dus ik begrjp je actie wel.

Ik heb altijd gezegd, voor de S50 is 10W60 weggegooid geld mits puur straatgebruik. Kan geen kwaad, maar wel weggegooid geld. Hier religieus 5W40.
Circuitgebruik is een ander verhaal, daar zou ik wel 10W60 aanraden. Dit blijft echter een eeuwige discussie zolang Internet bestaat.
Klopt is ook weggegooid geld, in zoverre, je hebt daarna iig zekerheid dat je er de komende tijd geen omkijken meer naar hebt, dus echt weggegooid is het dan eigenlijk weer niet.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door Erik K. » 18 feb 2014, 10:30

V.w.b. de lagerschalen e.d, ik denk dat het belangrijkste is hoe je met het materiaal omgaat.
Dus motor normaal opwarmen, niet pakken voor korte stukken, staat je olie temp op b.v. +110graden na een potje stevig rijden zet hem dan niet meteen uit maar rij een rondje om af te koelen of draai een >minuut stationair.
Ververs je olie+filter tijdig met uiteraard goeie olie.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7994
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door MParallel » 18 feb 2014, 12:04

markm schreef:Maar die lagerschalen laat je toch een keer vervangen.
Die dingen dienen ook immers om de klappen op te vangen als er ff geen of weinig smering is....
Het is hoe je het bekijkt. Ze vangen klappen op om je krukas journals (ken de nederlandse benaming niet) niet te beschadigen, maar in principe mag er geen smerings tekort ontstaan.

Los daarvan, als ze een klap krijgen, heb je kans dat je krukas journals ook al beschadigd zijn. Zeker als je een "spun a bearing" hebt gehad.



Lees voor de gein dit draadje op bimmerpost eens. Kerel met een E90 M3 met kapotte lagerschalen. Auto al buiten garantie, maar na een poging met wat mails en goede onderbouwing krijgt ie een splinternieuwe motor:

Gekocht met 32.xxx miles en bij 55.xxx lager problemen. Altijd 10w60 conform advies BMW gebruikt (en elke 4/5k miles ververst), altijd netjes warm gereden en nooit circuit gezien...

http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=945034" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door Erik K. » 18 feb 2014, 14:48

Dat is wel bijzonder zo'n V8 stuk, komt niet vaak voor..

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7994
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door MParallel » 18 feb 2014, 15:43

Erik K. schreef:Dat is wel bijzonder zo'n V8 stuk, komt niet vaak voor..
Niet in E46 M3 aantallen, maar toch vaker dan BMW lief heeft. Dat is althans de conclusie daar, omdat er anders geen reden is om buiten de garantieperiode een nieuwe motor te schenken.

Ze bekijken het per geval en willen (uiteraard) geen collectieve terugroepactie.

Schijnt toch dat de lagerspeling ruim buiten vastgestelde normen ligt.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27869
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door Luco » 18 feb 2014, 15:52

Premium speling is dat :tooth:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7994
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door MParallel » 18 feb 2014, 17:09

Overigens kan benzine nog van invloed zijn. Het hoogste daar (AKI 93) dacht ik, komt niet aan de RON98 hier.

Ik ken ook geen voorbeelden uit de EU van S65 blokken met gare lagers. Ze zullen er vast zijn...

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door Nutkees » 18 feb 2014, 17:19

EG schreef:
Nutkees schreef:Er is veel onduidelijk over olie, vol synthetisch of half synthetisch (wat eigenlijk niet bestaat).

Vanuit DFRacing hebben we meerdere oliemerken de revue laten passeren en zijn vorige week de samenwerking met Motul aangegaan. Hoogwaardige olie die vooral in de racewereld erg goed bekend staat.

Kan hierover een heel verhaal vertellen over Motul als merk, maar zoek maar Google en kom erachter dat dit echt een topmerk is.

Mocht iemand dus overstappen op Motul, stuur mij dan even een mail met je vraag. De producten staan binnenkort ook op onze site.
Gooi het maar in de groep, want het is gewoon ontopic imho.

Is die Motul 8100 X-clean 5w40 nou een PAO groep 4 olie of niet?


Antwoord: JA de Motul 8100 series zijn allemaal groep 4 olie.


Het is overigens onzin als iemand zegt dat een groep 5 olie is bedoeld voor lager brandstofverbruik. De grade is daar niet bepalend voor, maar de additieven wel. Grade 5 is een Ester variant, wat eigenlijk de beste basisvariant voor olie is. Daarboven heb je in de racerij nog Grade 5+ en Grade 5++ maar deze zijn vaak gemixt voor specifieke doeleinden.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door Niall » 18 feb 2014, 18:43

vandaag toevallig bij een duitse smeerstkffen fabrikant geweest, grote speler op het gebied van vetten en oliën voor industriele toepassingen. Ben er wat wijzer geworden.

kwaliteit van de olie wordt niet bepaald door half of vol syntheeth maar door de additieven welke toegevoegd worden. Olie welke geschikt zijn volgens bv VW507.00 zijn meestal nooit getest volgens de fabrikant maar de additieven 1 malig. Zolang je olie minimaal die vrijgegeven additieven bevat mag je conform die norm leveren. Al het andere is voor bv geluidsreductie of vervuiling.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door ///Joost » 18 feb 2014, 21:31

Niall schreef:vandaag toevallig bij een duitse smeerstkffen fabrikant geweest, grote speler op het gebied van vetten en oliën voor industriele toepassingen. Ben er wat wijzer geworden.

kwaliteit van de olie wordt niet bepaald door half of vol syntheeth maar door de additieven welke toegevoegd worden. Olie welke geschikt zijn volgens bv VW507.00 zijn meestal nooit getest volgens de fabrikant maar de additieven 1 malig. Zolang je olie minimaal die vrijgegeven additieven bevat mag je conform die norm leveren. Al het andere is voor bv geluidsreductie of vervuiling.
Interessant! Weer wat geleerd.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door Nutkees » 18 feb 2014, 22:38

Wat ook interessant is on te weten is dat olie wat men bij de action/Aldi etc vind veelal restolie is. Bij het mixen van verschillende oliesoorten blijft er altijd restolie achter. Dit wordt vervolgens bij elkaar gegooid en worden daar additieven aan toegevoegd om zo aan bepaalde SAE eisen te voldoen.

De kwaliteit van die merken wisselen dan ook enorm en bijna geen fles is gelijk aan elkaar. Gooi dit dus ook niet in je auto!

Eigenlijk zijn er ook maar een paar bedrijven in de wereld die olie mengen, heel veel
Merken olie worden bij Eurol gemengd. Volgens mij ook MPM etc.

Mobil, Motul, redline, castrol zijn in elk geval een paar merken die echt zelf alles in huis hebben.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door EG » 19 feb 2014, 15:46

foutje :kikker:
Laatst gewijzigd door EG op 19 feb 2014, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door EG » 19 feb 2014, 15:46

Nutkees schreef:
EG schreef:
Nutkees schreef:Er is veel onduidelijk over olie, vol synthetisch of half synthetisch (wat eigenlijk niet bestaat).

Vanuit DFRacing hebben we meerdere oliemerken de revue laten passeren en zijn vorige week de samenwerking met Motul aangegaan. Hoogwaardige olie die vooral in de racewereld erg goed bekend staat.

Kan hierover een heel verhaal vertellen over Motul als merk, maar zoek maar Google en kom erachter dat dit echt een topmerk is.

Mocht iemand dus overstappen op Motul, stuur mij dan even een mail met je vraag. De producten staan binnenkort ook op onze site.
Gooi het maar in de groep, want het is gewoon ontopic imho.

Is die Motul 8100 X-clean 5w40 nou een PAO groep 4 olie of niet?


Antwoord: JA de Motul 8100 series zijn allemaal groep 4 olie.


Het is overigens onzin als iemand zegt dat een groep 5 olie is bedoeld voor lager brandstofverbruik. De grade is daar niet bepalend voor, maar de additieven wel. Grade 5 is een Ester variant, wat eigenlijk de beste basisvariant voor olie is. Daarboven heb je in de racerij nog Grade 5+ en Grade 5++ maar deze zijn vaak gemixt voor specifieke doeleinden.
Ik was in de war met A5/B5 volgens mij is dat een brandstofbesparende variant en A3/B4 meer het slijtage werende variant.

Dat hele groep verhaal staat hier los van als het goed is.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door indobesar » 21 apr 2017, 11:35

Topic kick. Een van de auto's vraagt om een litertje olie. Garage gebruikt LL04 5w40 en ik heb nog Castrol LL04 5w30 staan. Mengen of niet?

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door RJK » 21 apr 2017, 11:48

Heb altijd begrepen dan mengen van verschillende viscositeit niet zo'n probleem is (maar liever wel van zelfde merk). Wat ervan waar is...(voor je het weet heb je weer een Action olie discussie). Te kort (geen) olie is sowieso slechter dan de verkeerde olie :)

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door witje » 21 apr 2017, 12:59

In onze Volvo S8, Ignis Sport, Mx-5, bejaarde Swift Gti en ook de 325i gaan allemaal Valvoline 5w-40 van de Action.

Kost geen drol en kan het daarom elke 2500 (bmw) of 5000km (rest) verversen.

Alleen als het om specifieke rotzooi gaat (remolie, diff olie etc) gaat er duur spul in.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door RJK » 21 apr 2017, 13:40

witje schreef: 21 apr 2017, 12:59 ...gaan allemaal Valvoline 5w-40 van de Action.
Zie je wel :tooth:

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door witje » 21 apr 2017, 14:30

Action heeft 700 winkels, die kopen dusdanig groot in dat er flink met de prijs gestunt kan worden. Valvoline gaat echt zijn naam niet op de korrel gooien door troep te verkopen.

Een moderne turbomotor met kleine toleranties is een ander verhaal waarschijnlijk. Zullen wel weer specifieke toevoeging bij horen...

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7994
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door MParallel » 21 apr 2017, 14:33

Precies Valvoline is Valvoline. En niet anders omdat Valvoline v.d. Action.

Ik had vroeger altijd Castrol vd Halfords, nu Castrol v Öldepot en Fuchs v OpieOils.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27869
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door Luco » 21 apr 2017, 14:42

Olie wordt goud geld aan verdient, ik kocht 10w40 halfsyntheet ruim onder de drie euro in de btw. 5w40 volsyntheet onder de 5 euro in de btw. En gewoon een van de beste merken.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door indobesar » 21 apr 2017, 15:44

Leuk zo'n Action topic, maar mijn vraag is nog niet beantwoord. :)

Kan ik 5W30 olie bij 5W40 gooien? Maw, moet ik op de terugweg naar huis een kannetje olie halen?! :lol:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door RJK » 21 apr 2017, 16:21

Kan ik 5W30 olie bij 5W40 gooien?
Ja dat kan. Of het verstandig is zal je nog wel twintig verschillende antwoorden op krijgen, zie volgende pagina's :zwijntje:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten