Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door EG » 17 feb 2014, 19:30

Heb deze vraag ook bij de buren gesteld, maar ik dacht misschien zijn er hier ook olie experts.

Nu heb ik Castrol 5w40 EDGE FST turbodiesel gebruikt in mijn auto. Maar tot mijn schrik kom ik tot de conclusie dat dit geen vol synthetische motorolie is, maar half, want op de NL verpakking staat "fully synthethic" en in de Duitse HC-synthese (wat betekent dat het geen vol syntheet is).

Kijk nu kan je vertellen STFU wat maakt dat nou uit, het gaat mij om het principe hiervan, je word gewoon opgelicht waar je bij staat, als ik zo een dure Castrol EDGE huppeldepup olie koop dan verwacht ik geen HC zooi maar gewoon 100% synthetische motorolie, zoals dat verdomme op de verpakking staat. Waarom is dat geen misleiding?

Nu een vraag: is er wel een Castrol motorolie die wel 100% synthethisch is en geschikt is voor de BMW LL04 norm, moet 5w40 zijn ik wil geen 5w30.

En heb dit gevonden, Motul 8100 X-clean
http://www.motor-olie.com/product.php?id_product=113" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit een groep 4 PAO motor olie? Het is vol synthethisch want op de Duitse site staat dat, na schade en schande heb ik dat nu wel geleerd, om eerst de Duitse site te checken.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door Luco » 17 feb 2014, 19:48

elf 5w40 is ook volsyntheet

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door ///Joost » 17 feb 2014, 20:02

Sorry voor de topic hijack, maar zo zit ik al lang met dezelfde vraag vwb Castrol Magnatec 5W40. Ik gebruik deze in de E36 M3 en er staat op de NL Castrol site wel degelijk dat de Magnatec serie een volsyntheet is. Op de NL verpakking staat dus ook 'Fully Synthetic', echter op de Duitse site en verpakking staat HC-synthese, dus die vat ik ook niet helemaal.

Je zou zeggen dat het gewoon dezelfde olie is. Zou het te maken hebben met de regelgeving en wat ze op de verpakkingen mogen zetten?

Ik zou graag de Magnatec 5W40 doorgebruiken in de 1.8TQ, vandaar...

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door EG » 17 feb 2014, 20:20

///Joost schreef:Sorry voor de topic hijack, maar zo zit ik al lang met dezelfde vraag vwb Castrol Magnatec 5W40. Ik gebruik deze in de E36 M3 en er staat op de NL Castrol site wel degelijk dat de Magnatec serie een volsyntheet is. Op de NL verpakking staat dus ook 'Fully Synthetic', echter op de Duitse site en verpakking staat HC-synthese, dus die vat ik ook niet helemaal.

Je zou zeggen dat het gewoon dezelfde olie is. Zou het te maken hebben met de regelgeving en wat ze op de verpakkingen mogen zetten?

Ik zou graag de Magnatec 5W40 doorgebruiken in de 1.8TQ, vandaar...
In Duitsland is het verboden om half synthetische olie als vol syntheet te verkopen. Lekker krom geregeld, dus als je 100% zeker wilt weten of het vol synthetisch is moet je naar de Duitse site gaan.

Ik weet bijna zeker dat Castrol Magnatec 5w40 dus ook geen 100% vol synthetische motor olie is, staat volgens mij op de Duitse verpakking dat het HC-synthese is.

Je zou die Motul motor olie kunnen overwegen in mijn eerste link, is 100% vol synthetische motor olie, alleen nog effe achterkomen of het een Groep 4 motorolie is of niet.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door MParallel » 17 feb 2014, 20:41

Ik geloof er niks van dat hier op de verpakking vol synthetisch staat en het niet zo is.

Als het in DE echt half is, dan zijn de specs daar anders.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door GTRene » 17 feb 2014, 20:47

heb het wel eens vaker gehoord, ik haal ook al jaren geen Castrol meer, its a lot in the name...
er zijn (vind ik) betere merken op de markt die wel full syntheet zijn en bovendien nog zuiniger zijn in olie verbruik en het beter volhouden, lees minder pieken en ow...soms nog goedkoper ook :D

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door EG » 17 feb 2014, 20:53

MParallel schreef:Ik geloof er niks van dat hier op de verpakking vol synthetisch staat en het niet zo is.

Als het in DE echt half is, dan zijn de specs daar anders.
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?p=241482#p241482" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is een van de 100 miljoen topics waar dit is behandeld. Ik ben ook zo naif geweest om te geloven dat die Edge wat ik kocht echt 100% vol syntheet was. No way hosay. Is gewoon HC-synthese. Mag gewoon in Nederland verkocht worden.

Overigens weet je hoe ik dit heb ontdekt? Toen ik een Duitse 5w30 long life 3 Castrol motor olie had gekocht. Ik dacht stoer yeah dit is vast de shit totdat er op de Duitse verpakking doodleuk HC-synthese stond... Toen had ik door dat ik in de maling werd genomen.

Enige manier om het zeker te weten is het in Duitsland halen met de Duitse verpakking want in D mag half synt. olie NIET vol synt genoemd worden. Op geen enkele manier.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door MParallel » 17 feb 2014, 20:55

Net even wat opgezocht, want de term HC in deze context kende ik niet.

Het is wat misleidend, een HC syntheet is niet hetzelfde als een semi-syntheet, maar ook geen echt volsyntheet.

HC syntheet zit in API groep III, een echte volsyntheet in IV.

In NL mag het gewoon als zodanig verkocht worden en daarom betaal je hier €78 voor 5L Magnatec 5w40 en in DE €39.
Maar wie hier nog olie in NL koopt...

De 328i heeft 7 jaar niks anders gehad dan deze Castrol en altijd perfect gelopen.

In de M3 gaat Fuchs Titan Pro S wat een (echte) volsyntheet is (op Esther basis). Daar betaal ik liever wat meer voor piece of mind. Die koop ik in de UK.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door Vlokmans » 17 feb 2014, 21:12

Hoe lang heb je die Fuchs er al in zitten, en merk je verschil ten opzichte van wat er daarvoor in zat? Verschil kan van alles zijn: verbruik, loop/geluid.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door MParallel » 17 feb 2014, 21:22

Nee nog niet. Als de auto eind maart de winterstalling uitkomt gaat die Fuchs + filter erin.

In elk geval meldt zo'n beetje 100% dat de Vanos stiller is.

Nou maakt die van mij geen herrie, maar wie weet.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door Nutkees » 17 feb 2014, 21:54

Er is veel onduidelijk over olie, vol synthetisch of half synthetisch (wat eigenlijk niet bestaat).

Vanuit DFRacing hebben we meerdere oliemerken de revue laten passeren en zijn vorige week de samenwerking met Motul aangegaan. Hoogwaardige olie die vooral in de racewereld erg goed bekend staat.

Kan hierover een heel verhaal vertellen over Motul als merk, maar zoek maar Google en kom erachter dat dit echt een topmerk is.

Mocht iemand dus overstappen op Motul, stuur mij dan even een mail met je vraag. De producten staan binnenkort ook op onze site.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door matthyssie » 17 feb 2014, 22:09

Kan het dan veel kwaad als je dit erin gooit?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door Luco » 17 feb 2014, 22:12

Ach, alle a merken zijn gewoon goede olien en ontlopen elkaar bijna niks.
Heeft meer met persoonlijke voorkeur te maken dan daadwerkelijk kwaliteitsverschil.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door matthyssie » 17 feb 2014, 22:18

Luco schreef:Ach, alle a merken zijn gewoon goede olien en ontlopen elkaar bijna niks.
Heeft meer met persoonlijke voorkeur te maken dan daadwerkelijk kwaliteitsverschil.
Is mijn mening ook hoor...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door Luco » 17 feb 2014, 22:22

Verder heeft er destijds op EM een uitgebreide analyse plaatsgevonden waarbij duidelijk naar voren kwam dat bij gemiddeld gebruik de 10 w 60 bij koude start veel meer slijtage veroorzaakte dan bv 5 w 50 of zelfs 10 w 40, en nog steeds zie ik hier een hele hoop bmw rijders alleen maar praten over 10 w 60, dat die zo goed is :lollerdelol: :tooth:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door matthyssie » 17 feb 2014, 22:28

Luco schreef:Verder heeft er destijds op EM een uitgebreide analyse plaatsgevonden waarbij duidelijk naar voren kwam dat bij gemiddeld gebruik de 10 w 60 bij koude start veel meer slijtage veroorzaakte dan bv 5 w 50 of zelfs 10 w 40, en nog steeds zie ik hier een hele hoop bmw rijders alleen maar praten over 10 w 60, dat die zo goed is :lollerdelol: :tooth:
10W60 is volgens mij alleen voor de M-modellen.

De gewone huis-tuin-en-keuken-BMW's slikken gewoon 5W30...

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door EG » 17 feb 2014, 22:55

Nutkees schreef:Er is veel onduidelijk over olie, vol synthetisch of half synthetisch (wat eigenlijk niet bestaat).

Vanuit DFRacing hebben we meerdere oliemerken de revue laten passeren en zijn vorige week de samenwerking met Motul aangegaan. Hoogwaardige olie die vooral in de racewereld erg goed bekend staat.

Kan hierover een heel verhaal vertellen over Motul als merk, maar zoek maar Google en kom erachter dat dit echt een topmerk is.

Mocht iemand dus overstappen op Motul, stuur mij dan even een mail met je vraag. De producten staan binnenkort ook op onze site.
Gooi het maar in de groep, want het is gewoon ontopic imho.

Is die Motul 8100 X-clean 5w40 nou een PAO groep 4 olie of niet?
Luco schreef:Ach, alle a merken zijn gewoon goede olien en ontlopen elkaar bijna niks.
Heeft meer met persoonlijke voorkeur te maken dan daadwerkelijk kwaliteitsverschil.
Dat is dus niet helemaal waar, je hebt verschillende soorten groepen olie, bijv. groep 5 is meer voor brandstofverbruik verlaging en minder slijtage. Ik heb liever een olie waarbij de auto meer verbruikt / uitstoot maar de motor maximaal beschermt word. En door dit soort hocus pocus van o.a. Castrol kan ik niet een geinformeerde keuze maken. Als ik had geweten dat die 5w40 Edge FST TD een HC-synthese olie was zou ik die nooit gekocht hebben.

Weet je wat triester is, die nutkees heeft motorolie waarvan ik de naam nog nooit heb gehoord die beter specs heeft dan Castrol en die gewoon net zoveel kost... (en 100% groep 4 PAO synt. olie is). Daar gaat het mij om. Je denkt dat je zoveel geld neertelt voor de beste bescherming word je genaaid waar je bij staat..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door GTRene » 17 feb 2014, 23:05

met een goede 5w/40 vol syntheet kom je heel ver, beter tijdens koude start en kan voor de meesten meer dan genoeg hitte doorstaan zonder te dik te zijn boven in rpm/vollast alwaar je met een te dikke olie te veel wrijving kan krijgen en de boel snel de hete grens naderd, natuurlijk verschilt het ook wat per motor soort.

Mijn Hartge kwam ook met die zogenaamd goede Castrol 10w60 maar ik vond dat die de olie ook redelijk luste (vond ik) dus op een gegeven moment over gestapt naar Motul 20w/60 om te kijken of die dan minder verbruikte.
De motor liep duidelijk mooier rond dan met verse Castrol 10w60, klonk veel voller dus ik blij, ook het verbruik was wat minder dus mooi dacht ik.
Echter in die tijd reed ik (dat niet vermoedende) met 2 kapotte kats die niet rammelden maar dat titanium fladderde en dus stopte dat veel doorgangen af en dan te veel tegen druk welke je vooral onder vollast merkte.
Niet zo bij koud, maar vooral als de motor echt heet werd zoals op de German autobhan lang op hoge snelheid en dan werd ie (werkt op elkaar) ook sneller heel heet, nooit te heet maar wel sneller dan je zou verwachten. (combinatie van en te dikke goede olie en die 2 kats die half stuk waren)

Afijn, ik dacht dat het alleen de olie was toen wat te veel wrijving gaf oid, dus op den duur over gestapt op de Emperol 5w40 welke heel goede eigenschappen heeft met wat extra voor smering net zo hoog als de Castrol 10w60.

Toen zakte het oliegebruik behoorlijk en liep de motor nog ongeveer net zo mooi als met de dikke Motul 20w60 maar bij lang hard gaan onder vollast lange stukken in DLD bleef de temp veel beter onder controle en viel 'alles op z'n plek. (zelfs met die kapotte kats wat ik niet wist)

Maar omdat zo'n M62 basis van zich zelf al een zeer hoge werktemp heeft wil ik (zit tussen mijn oren) toch een tijdje ook eens wat anders proberen welke mij ook heel goed lijkt maar bij hoge temps nog iets meer dikte bied, of je dat moet willen bij dat soort zuigersnelheden weet ik niet, maar het is een tussenweg van 40 en 60 de 5w50 volsyntheet van?
ff opzoeken (ff vergeten) ah>
Eurol Super Lite 5W50 SM/CF 4L
Volgens mij een NL product en niet zo duur als je bv een doos met 4x4L tegelijk koopt (heb ik ook gedaan :D ) dan is het 7.65 de liter en boven een bepaald bedrag gratis verzonden (heb ik ook gedaan :mrgreen: ) (bij een 210 lietr vat is het zelfs 4.90 per liter :tooth: )
Heb wat flesjes remvloeistof daar gekocht Motul RBF 660 remvloeistof, beter over dan te kort :df:

http://www.oliehandel.nl/eurol/eurol-su ... 0-sm/cf-4l" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door Luco » 17 feb 2014, 23:14

EG schreef:
Nutkees schreef:Er is veel onduidelijk over olie, vol synthetisch of half synthetisch (wat eigenlijk niet bestaat).

Vanuit DFRacing hebben we meerdere oliemerken de revue laten passeren en zijn vorige week de samenwerking met Motul aangegaan. Hoogwaardige olie die vooral in de racewereld erg goed bekend staat.

Kan hierover een heel verhaal vertellen over Motul als merk, maar zoek maar Google en kom erachter dat dit echt een topmerk is.

Mocht iemand dus overstappen op Motul, stuur mij dan even een mail met je vraag. De producten staan binnenkort ook op onze site.
Gooi het maar in de groep, want het is gewoon ontopic imho.

Is die Motul 8100 X-clean 5w40 nou een PAO groep 4 olie of niet?
Luco schreef:Ach, alle a merken zijn gewoon goede olien en ontlopen elkaar bijna niks.
Heeft meer met persoonlijke voorkeur te maken dan daadwerkelijk kwaliteitsverschil.
Dat is dus niet helemaal waar, je hebt verschillende soorten groepen olie, bijv. groep 5 is meer voor brandstofverbruik verlaging en minder slijtage. Ik heb liever een olie waarbij de auto meer verbruikt / uitstoot maar de motor maximaal beschermt word. En door dit soort hocus pocus van o.a. Castrol kan ik niet een geinformeerde keuze maken. Als ik had geweten dat die 5w40 Edge FST TD een HC-synthese olie was zou ik die nooit gekocht hebben.

Weet je wat triester is, die nutkees heeft motorolie waarvan ik de naam nog nooit heb gehoord die beter specs heeft dan Castrol en die gewoon net zoveel kost... (en 100% groep 4 PAO synt. olie is). Daar gaat het mij om. Je denkt dat je zoveel geld neertelt voor de beste bescherming word je genaaid waar je bij staat..
Je moet dan wel dezelfde specificaties vergelijken natuurlijk, anders is het appels met peren.
Net wat rene zegt, 5w 40 of 5 w 50 is vaak beter dan 10 w 60.

Ik koop olie ook altijd met grote hoeveelheden, scheelt echt een berg geld.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door MParallel » 17 feb 2014, 23:50

matthyssie schreef:
Luco schreef:Verder heeft er destijds op EM een uitgebreide analyse plaatsgevonden waarbij duidelijk naar voren kwam dat bij gemiddeld gebruik de 10 w 60 bij koude start veel meer slijtage veroorzaakte dan bv 5 w 50 of zelfs 10 w 40, en nog steeds zie ik hier een hele hoop bmw rijders alleen maar praten over 10 w 60, dat die zo goed is :lollerdelol: :tooth:
10W60 is volgens mij alleen voor de M-modellen.

De gewone huis-tuin-en-keuken-BMW's slikken gewoon 5W30...
10w60, en volgens mij dus TWS, niet de Edge, is destijds specifiek voor de S62 geadviseerd en daarmee ook de S54, maar bijvoorbeeld nooit voor de S50. Daar "hoort" gewoon 5w40 in. Ik zou daar alleen TWS in gebruiken bij alleen paar trackdays.

Laatst een topic gelezen over lagerschaal failures bij de S65. Was ook TWS voorgeschreven, maar nu wordt daar 0w40 geadviseerd. En daar zie je nu weer iedereen twijfelen of ze dat "liquid gold" wat TWS is, misschien toch niet zo goud is.


Net even me flessen Magnatec uit Duitsland bekeken. HC-synthese. Is me nooit opgevallen. En op NL websites doodleuk als volsynthetisch aangeduid.

Je wordt ook echt overal mee bedonderd hier. :lol:
Laatst gewijzigd door MParallel op 18 feb 2014, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door Luco » 18 feb 2014, 00:11

10 w 60 is puur voor als je constant het uiterste vergt, dan weegt het pas op tegen de overmatige slijtage bij koude start, maar ja iedereen moet voor zichzelf bepalen wat die in zijn auto wil gooien, ik ben supertevreden over elf/total en kost mij een fractie van bv castrol, dan wissel ik wel drie keer extra :lol:

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door markm » 18 feb 2014, 07:21

Luco schreef:10 w 60 is puur voor als je constant het uiterste vergt, dan weegt het pas op tegen de overmatige slijtage bij koude start, maar ja iedereen moet voor zichzelf bepalen wat die in zijn auto wil gooien, ik ben supertevreden over elf/total en kost mij een fractie van bv castrol, dan wissel ik wel drie keer extra :lol:

Wat zijn de slijtage delen bij een koude start? zijn dit de lagerschalen?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door Luco » 18 feb 2014, 07:31

markm schreef:
Luco schreef:10 w 60 is puur voor als je constant het uiterste vergt, dan weegt het pas op tegen de overmatige slijtage bij koude start, maar ja iedereen moet voor zichzelf bepalen wat die in zijn auto wil gooien, ik ben supertevreden over elf/total en kost mij een fractie van bv castrol, dan wissel ik wel drie keer extra :lol:

Wat zijn de slijtage delen bij een koude start? zijn dit de lagerschalen?
Uit de analyse bleek toen (als ik het goed onthouden heb) dat er gewoon veel meer gruisdeeltjes in de olie zat dan bij de 5 w 50 en 10 w 40.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door ///Joost » 18 feb 2014, 09:34

markm schreef:
Luco schreef:10 w 60 is puur voor als je constant het uiterste vergt, dan weegt het pas op tegen de overmatige slijtage bij koude start, maar ja iedereen moet voor zichzelf bepalen wat die in zijn auto wil gooien, ik ben supertevreden over elf/total en kost mij een fractie van bv castrol, dan wissel ik wel drie keer extra :lol:

Wat zijn de slijtage delen bij een koude start? zijn dit de lagerschalen?
Inderdaad, krukaslagers en drijfstanglagers. In principe alles wat gesmeert diend te worden, maar de lagerschalen zullen het meest pijn worden gedaan.

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Castrol vol syntheet olie toch half-synthetisch?

Bericht door markm » 18 feb 2014, 09:40

Maar die lagerschalen laat je toch een keer vervangen.
Die dingen dienen ook immers om de klappen op te vangen als er ff geen of weinig smering is.

Heb ze van mn M3 bij 140.000 km laten vervangen en zagen dr nog helemaal super uit. Ding heeft altijd gedraaid op de TWS
Dus ik denk dat het allemaal een beetje overtrokken word.
het is allemaal niet van poppenstront en kan echt wel wat hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 196 gasten