[E36]M3 onderstel vraag
- bilkert35
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 17 mar 2009, 18:36
- Auto: E36 M3
- Locatie: Fryslan
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Hebben jullie deze Mark 320iS en Jesper.
http://www.ebay.de/itm/Bilstein-Eibach- ... 4aad53de4b" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.de/itm/Bilstein-Eibach- ... 4aad53de4b" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mark 320iS
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
- bilkert35
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 17 mar 2009, 18:36
- Auto: E36 M3
- Locatie: Fryslan
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Dan wordt het die van de zomer.
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Verstandige keuze de B12 set met de eibach pro veren, ga je veel plezier aan beleven zeker voor jou doeleinden !
Ik rijdt zelf met Intrax 1K2 black titan op de Nordschleife afstemming maar dit ga jij veel te hard vinden, en de prijsklasse is uiteraard anders.
Je kunt de B12 set ook in NL voor redelijk nette prijzen kopen zie hier b.v.
http://eibach.verlagings-veren.nl/conte ... p3019.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik rijdt zelf met Intrax 1K2 black titan op de Nordschleife afstemming maar dit ga jij veel te hard vinden, en de prijsklasse is uiteraard anders.
Je kunt de B12 set ook in NL voor redelijk nette prijzen kopen zie hier b.v.
http://eibach.verlagings-veren.nl/conte ... p3019.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jesper
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Ik heb 'm bij kfzteile24.de besteld. Was stukken goedkoper dan hier in Nederland.
- bilkert35
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 17 mar 2009, 18:36
- Auto: E36 M3
- Locatie: Fryslan
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Incl verzendkosten kom ik op 680 euro+-
http://www.kfzteile24.de/index.cgi?rm=s ... 11&search=" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kfzteile24.de/index.cgi?rm=s ... 11&search=" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jesper
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Dat is 'm inderdaad. Ik was afgelopen zomer 646 incl verzenden kwijt.
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Hoeveel cm komt die dan omlaag tov standaard e36 m3 set up?
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Ik zie t al. 2,5 en 1,5 cm.
dat is meer dan zat. lijkt me een mooie set up
dat is meer dan zat. lijkt me een mooie set up
- Tim N
- Berichten: 7747
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Heb de m3 van Jesper eens irl gezien en die staat idd erg netjes op zijn benen.
- Joy
- Berichten: 10770
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Dit is de rijhoogte met Eibach Pro kit veren. 25 mm lager voorzijde, 15 mm achterzijde.
- Erik dB
- Berichten: 2463
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Heb je er al een stabisetje van H&R oid onder?
- Joy
- Berichten: 10770
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Ja H&R. Heb nog een set nieuwe instelbare Koni's liggen. Komende week eronder zetten en kijken wat dat doet met de auto. Originele nieuwe dempers zijn het toch ook niet helemaal.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Welke originele dempers heb je er onder zitten Joy? Sachs?
Vond hier nog wat:
http://www.x1-autoteile.de/index.php?si ... ode=100121" onclick="window.open(this.href);return false;
Vond hier nog wat:
http://www.x1-autoteile.de/index.php?si ... ode=100121" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Joy schreef:Dit is de rijhoogte met Eibach Pro kit veren. 25 mm lager voorzijde, 15 mm achterzijde.
Maar dit is met 18 inch?
Met 17 inch zal die nog wat lager komen te staan dan?
- Joy
- Berichten: 10770
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Sachs inderdaad. Ze werken niet goed samen met de verlaging. Bij wat forsere oneffenheden komen ze snel tegen de bumpstops.Vlokmans schreef:Welke originele dempers heb je er onder zitten Joy? Sachs?
Vond hier nog wat:
http://www.x1-autoteile.de/index.php?si ... ode=100121" onclick="window.open(this.href);return false;
@markm, wielen maken geen verschil omdat de bandwang ook lager is dan bij 17 inch. Dus wat de velg in diameter groeit verlies je weer door er een even zoveel lagere band op te zetten.
- Jesper
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Ligt wel een stukje lager dan de combi met bilstein dempers.
- Joy
- Berichten: 10770
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: [E36]M3 onderstel vraag
De B8 staan erom bekend dat ze veel gasdruk hebben waardoor de auto een tikje uit zijn veren wordt gelicht.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Ik zie Sachs nog wel als alternatief voor de Koni Geel, met originele veren weliswaar. Lichte voorkeur voor Koni Geel, maar hou de Sachs wel in gedachten.
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Persoonlijk vindt ik de Bilstein demper een beter alternatief dan de afstelbare koni.
De B8 demper lijkt adoptief te werken, dus de korte snelle bewegingen op oneffenheden voelen minder straf
terwijl ze bij de lange slagen (dus het leunen) meer stijfheid en stuurgevoel geven.
Daarnaast is de up side down monotube constructie in mijn ogen ook moderner dan de conventionele Koni.
Tov origineel is zowel de Koni als de bilstein superieur, standaard is echt te slap voor MMM.
En als je echt gaat sturen ..... Coilover !
De B8 demper lijkt adoptief te werken, dus de korte snelle bewegingen op oneffenheden voelen minder straf
terwijl ze bij de lange slagen (dus het leunen) meer stijfheid en stuurgevoel geven.
Daarnaast is de up side down monotube constructie in mijn ogen ook moderner dan de conventionele Koni.
Tov origineel is zowel de Koni als de bilstein superieur, standaard is echt te slap voor MMM.
En als je echt gaat sturen ..... Coilover !
- Joy
- Berichten: 10770
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Ik zal m'n ervaringen wel even laten weten. 4e set inmiddels op de M3.
Koni 1150 schroefset -> Op zich goed in balans. Vrij soft (comfortabel) en daardoor ook veel grip. Achteras lag echt rotsvast. Nadeel, dempers kwamen bij meerdere oneffenheden achter elkaar niet meer voldoende terug richting ruststand waardoor de auto tegen bumpstops aan sloeg of met de bodem het wegdek kuste.
AST Sportline II -> Transformatie kwa wegligging. Bleef zeer vlak liggen en nodigde uit om bochten hard te nemen. Veel controlegevoel. Circuitwaardig onderstel. Keerzijde was de veel te harde afdemping op de openbare weg. Trok de wielen soms van de grond op oneffenheden en m'n rug deed er regelmatig zeer van.
Sachs met Eibach Sportline -> Comfortabel, veel overhellen, ingaande slag onderdempt waardoor de bumpstops worden geraakt. Dit geeft weer een te felle uitgaande slag zodat je altijd net een beetje in een rommelige cadans blijft hangen. Kan met de veren te maken hebben maar heb het gevoel dat de demper niet je van het is.
Op de 318is had ik:
Bilstein B8 met AC Schnitzer veren -> Erg onrustig onderstel. De veer gaf soeplesse maar de demper wilde uit alle macht terug uitveren. Bouncy rijgedrag. Net of je een demper voor een veel zwaarder model te pakken had. Auto was op nat ontzettend listig. In lange doordraaiers voelde je de achterkant ineens omkomen. Op een natte Nurburgring ook ontzettend dwars mee gegaan zonder waarschuwing. Sindsdien ben ik genezen van Bilstein. De monotube gasdemper reageert veel sneller dan een Koni of Sachs-demper maar het maakt de auto ook onnodig oncomfortabel. Voor op de straat ben ik daar wel een beetje klaar mee. Ik lees deze ervaringen ook wel op andere forums dus het zal wel een gevoelskwestie zijn. Ik las ergens dat Bilstein bij de E36 een misser heeft gemaakt met de valving terwijl het op bijv. de E30 prima dempers zijn.
Let wel dit zijn mijn ervaringen en die kunnen haaks zijn op wat een ander prettig vindt rijden.
AST Sportline II -> Na dit debacle voor AST gekozen. Deze auto werd meer en meer op het circuit afgesteld dus comfort was ook minder belangrijk. Deze set met camberplates gaf de beste wegligging die ik met mijn eigen auto's heb ervaren. Heerlijk hoe dat op de weg lag. Het lage gewicht van de auto maakte dat het onderstel ook anders aanvoelde. Er konden lagere veersterktes gebruikt worden en in tegenstelling tot de M3 voelde de 318is zich prima met deze set zonder keihard aan te voelen.
Koni 1150 schroefset -> Op zich goed in balans. Vrij soft (comfortabel) en daardoor ook veel grip. Achteras lag echt rotsvast. Nadeel, dempers kwamen bij meerdere oneffenheden achter elkaar niet meer voldoende terug richting ruststand waardoor de auto tegen bumpstops aan sloeg of met de bodem het wegdek kuste.
AST Sportline II -> Transformatie kwa wegligging. Bleef zeer vlak liggen en nodigde uit om bochten hard te nemen. Veel controlegevoel. Circuitwaardig onderstel. Keerzijde was de veel te harde afdemping op de openbare weg. Trok de wielen soms van de grond op oneffenheden en m'n rug deed er regelmatig zeer van.
Sachs met Eibach Sportline -> Comfortabel, veel overhellen, ingaande slag onderdempt waardoor de bumpstops worden geraakt. Dit geeft weer een te felle uitgaande slag zodat je altijd net een beetje in een rommelige cadans blijft hangen. Kan met de veren te maken hebben maar heb het gevoel dat de demper niet je van het is.
Op de 318is had ik:
Bilstein B8 met AC Schnitzer veren -> Erg onrustig onderstel. De veer gaf soeplesse maar de demper wilde uit alle macht terug uitveren. Bouncy rijgedrag. Net of je een demper voor een veel zwaarder model te pakken had. Auto was op nat ontzettend listig. In lange doordraaiers voelde je de achterkant ineens omkomen. Op een natte Nurburgring ook ontzettend dwars mee gegaan zonder waarschuwing. Sindsdien ben ik genezen van Bilstein. De monotube gasdemper reageert veel sneller dan een Koni of Sachs-demper maar het maakt de auto ook onnodig oncomfortabel. Voor op de straat ben ik daar wel een beetje klaar mee. Ik lees deze ervaringen ook wel op andere forums dus het zal wel een gevoelskwestie zijn. Ik las ergens dat Bilstein bij de E36 een misser heeft gemaakt met de valving terwijl het op bijv. de E30 prima dempers zijn.
Let wel dit zijn mijn ervaringen en die kunnen haaks zijn op wat een ander prettig vindt rijden.
AST Sportline II -> Na dit debacle voor AST gekozen. Deze auto werd meer en meer op het circuit afgesteld dus comfort was ook minder belangrijk. Deze set met camberplates gaf de beste wegligging die ik met mijn eigen auto's heb ervaren. Heerlijk hoe dat op de weg lag. Het lage gewicht van de auto maakte dat het onderstel ook anders aanvoelde. Er konden lagere veersterktes gebruikt worden en in tegenstelling tot de M3 voelde de 318is zich prima met deze set zonder keihard aan te voelen.
- bilkert35
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 17 mar 2009, 18:36
- Auto: E36 M3
- Locatie: Fryslan
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Koni 1150 schroefset
Volgens mij zit deze er nu ook op bij de mijne.
Misschien dat Niels(groningen) dit nog weet.
Volgens mij zit deze er nu ook op bij de mijne.
Misschien dat Niels(groningen) dit nog weet.
- Joy
- Berichten: 10770
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Dat is de mijne.
- Joy
- Berichten: 10770
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: [E36]M3 onderstel vraag
We kunnen altijd een uitwisselingsproject houden. Dan stuur ik Vlokmans mijn Sachs dempers op en mag je uitproberen hoe ze het met standaard veren doen. Ben ik dan wel benieuwd naar.
- bilkert35
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 17 mar 2009, 18:36
- Auto: E36 M3
- Locatie: Fryslan
Re: [E36]M3 onderstel vraag
Was dat jou oude set.Joy schreef:Dat is de mijne.
Hoeveel km's hebben die mee gemaakt weet je dat ook ongeveer.