Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vriendje-stokvis
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 dec 2011, 01:29
Locatie: Waarder

Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door vriendje-stokvis » 22 jul 2012, 22:56

Goedendag mensen,

Deze vraag zullen jullie wel vaker hebben gekregen, maar ik ben een E36 M3 aan het bouwen voor op het circuit.

Nu moet dit een serieuze racer worden, en ik wil een goed schroefset kopen voor een prijs rond de €2000,-

Waar hebben jullie goede ervaringen mee en of wat raden jullie mij aan?

Ik wil het in ieder geval in hoogte en hardheid kunnen verstellen.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door Bert ///M3 » 23 jul 2012, 00:06

AST is wel een redelijke oplossing, Sportline II set met race veren. Zit je zo ongeveer rond die 2000 euro.

Voor 2000 euro heb je niet zo veel keuze als je naar serieuze spullen kijkt. De rest, Intrax, JRZ etc noem het allemaal maar op begint ongeveer bij 3500-4000 euro.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door Joy » 23 jul 2012, 00:14

AST vond ik heel fijn op gladde circuits zoals Spa Francorchamps en dergelijke. Op banen zoals de Nurburgring heb je eigenlijk een zachtere setup nodig. Dus je moet een beetje kijken voor welk doel je de auto af wil stellen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door Bert ///M3 » 23 jul 2012, 01:31

Dat is met dat soort sets altijd zo.

Je moet altijd een beetje goochelen met veren en demperafstellingen tot het bevalt. Desnoods binnenwerk van je demper aan laten passen als het niet lukt.

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 918
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door Peter-Paul » 23 jul 2012, 21:24

Ik heb zelf de enkelvoudig verstelbare AST set, en die bevalt mij bijzonder goed op de Ring & trackday's.

Mooier en beter kan altijd, maar het moet financieel wel leuk blijven. Ook mijn vorige auto(Peugeot 306) had AST dempers, en daar liet na aardig wat ringrondjes de verstelknop los. Deze werd voor een appel & een ei gefixt door Bas Roos/AST, met de service zit het wel snor, reden genoeg voor mij om opnieuw voor AST te kiezen.

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door Andre » 23 jul 2012, 22:08

JRZ RS1 dan in hoogte verstelbaar het setje is ietsje duurder 2000. Maar dan heb je wel super spul. Ik heb het zelf onder de 1M ben er zeer content mee. Romo heeft dat ook onder ze 1M.

Ast hadden we eerst onder onze E36 track/drifter maar dat beviel niet zo. Voelt niet als een schokbreker aan te hard en vangt de oneffenheden niet lekker op.

Ik zou liever even doorsparen voor iets goeds.

Kogando
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mar 2011, 14:57

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door Kogando » 25 jul 2012, 12:15

GAZ maakt ook mooie sets. Een GAZ Gold kit is inclusief top mounts en camberplates ook richting je budget en mogelijk interessant?

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door yorick » 25 jul 2012, 23:09

Zelf ervaring met Intrax RSA een ''instap'' setje vergelijkbaar met AST sportline 2. Dit bevalt erg goed op de ring, maar ook trackday's zijn prima te doen. Een vriend heeft AST en we zijn het er over eens dat intrax betere kwaliteit levert. Zowel demping als bouwkwaliteit.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door Flamman » 29 jul 2012, 10:17

Ik rijdt met de intrax 1K2 in de blacktitan uitvoering op mijn E36 3.2 sedan. Je kunt vrijwel alles zelf kiezen bij de bouw van jouw setje, en ik heb gekozen voor de Nordschleife setup.

Op straat is het soms even doorbijten, maar op een circuit komt het echt tot leven. Wat ik een groot voordeel vindt van de intraxsetjes is dat het onderstel goed blijft communiseren op het grens gebied, iets wat is mis bij b.v. KW

Het blijft een persoonlijke keuze en ook als men voor een merk heeft gekozen zijn er nog 1001 verschillende setup´s mogelijk.

Mijn advies: Probeer zoveel mogelijk te (mee)rijden met verschillende onderstellen dan kun je je eigen smaak vaststellen.

Succes !

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door Marc R » 29 jul 2012, 10:42

KW inox .....heb je tenminste een set die niet gaat vastzitten.

Vrijwel alle andere sets die "custom" gemaakt worden moeten om de zoveel tijd gereviseerd worden...

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door yorick » 29 jul 2012, 18:20

Dacht dat je bij intrax ook kon kiezen voor RVS. Het reviseren heeft meer te maken met de slijtage aan de seals.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door Steven N. » 29 jul 2012, 18:29

Ik ben nog altijd erg blij met m'n AST Sportline 2 setje. Was 1400/1500 kwijt uit m'n hoofd. Wil niet altijd aan het zoeken zijn naar een setup, dus simpel ingaande en uitgaande demping met 1 knop te verstellen. Zacht goed te doen op straat en harder (nog nooit op hardste stand gehad) prima op Zandvoort. Vlakkere circuits als Assen nog niet mee gedaan.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door Flamman » 31 jul 2012, 19:48

yorick schreef:Dacht dat je bij intrax ook kon kiezen voor RVS. Het reviseren heeft meer te maken met de slijtage aan de seals.

Bij intrax heet dat blacktitan, dat geeft tevens het voordeel van een extreem gladde cilinderwand waardoor de kans op lekkage kleiner is.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door Bert ///M3 » 01 aug 2012, 06:37

Nee dat is de coating op de zuigerstangen.

Ze bedoelen RVS casings. Maar die kan je bij Intrax ook wel laten maken op bestelling. Standaard hebben 1K2 kits een alu casing.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door Knot » 01 aug 2012, 08:09

Steven Nauta schreef:Zacht goed te doen op straat en harder (nog nooit op hardste stand gehad) prima op Zandvoort. Vlakkere circuits als Assen nog niet mee gedaan.
Op Zandvoort 8/14 klikjes en op Assen kon ik naar 12/14 klikjes..... gladder wordt t niet!

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door Reind » 01 aug 2012, 18:54

Knot schreef:
Steven Nauta schreef:Zacht goed te doen op straat en harder (nog nooit op hardste stand gehad) prima op Zandvoort. Vlakkere circuits als Assen nog niet mee gedaan.
Op Zandvoort 8/14 klikjes en op Assen kon ik naar 12/14 klikjes..... gladder wordt t niet!
Heb ik meteen mijn demperafstelling, dank je Rody.

Als je er geen competitie mee gaat rijden zou ik. Het niet te gek maken.

Wil je een lekkere rijdersauto voor op het circuit adviseer ik voor zachtere veren dan achter. Ik zou dan wel een dikke stabi op de vooras monteren. Deze configuratie zorg voor minder onderstuur.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door Erik K. » 03 aug 2012, 08:54

Marc RS4 schreef:KW inox .....heb je tenminste een set die niet gaat vastzitten.

Vrijwel alle andere sets die "custom" gemaakt worden moeten om de zoveel tijd gereviseerd worden...

Inderdaad, mijn ervaring met b.v. de Intrax RSA set is niet om over naar huis te schrijven.
De set voor tig keer er onder vandaan gehaald omdat de boel begon te knakken. Nu, na een jaar kloten, geld terug gekregen van Intrax(netjes!), achter set verkocht en een KW Variant II set er onder. Rijdt prima en geen geknak meer.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door romo » 03 aug 2012, 09:32

He Erik, long time no see......... :D

Zoals boven door Andre vermeld JRZ-RS1 op de 1M, en het rijdt echt waanzinnig, omdat er weinig grondspeling op de voorbumper zit wel rustig aan over de onmogelijke locale ski-schanzen, voor de rest super glad waar het moet voor daily driving, zelfs snelweg met een relatief softe setting stabiel, geen rol neiging bij het betere bochten werk en niet duikend als je een keer flink in de ankers moet.

Met flink wat klicks erbij maak je er zo een track car van en kan je er zo meer naar CPZ, Papenburg of de NS als je dat mocht willen, voor mij was dat niet eens de primaire overweging, ik zocht iets meer comfort, vooral minder stoterig gedrag bij normaal stadsverkeer op beroerde wegen ( waar ik helaas dus veel op zit), en passant is ook de hoge snelheid stabiliteit enorm verbeterd en is de kar veel rustiger, minder jumpy, een fantastisch road compliance ( bij gebrek aan een betere term) :D Kortom; :df: :df: :df:

Ik ben er zeer content mee, de service van de JRZ is echt waanzinnig goed, ik heb ook nog even naar onderhoud en revisie gevraagd; das dus niet nodig, er zijn reeds sets met meer dan 100K km die geen enkel onderhoud/revisie nodig hebben gehad............

Aan te raden als je kwaliteit, een bevlogen fabrikant met een waanzinnige service/after sales zoekt, dan zit je daar goed........

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door Bert ///M3 » 03 aug 2012, 09:54

Erik K. schreef:
Marc RS4 schreef:KW inox .....heb je tenminste een set die niet gaat vastzitten.

Vrijwel alle andere sets die "custom" gemaakt worden moeten om de zoveel tijd gereviseerd worden...

Inderdaad, mijn ervaring met b.v. de Intrax RSA set is niet om over naar huis te schrijven.
De set voor tig keer er onder vandaan gehaald omdat de boel begon te knakken. Nu, na een jaar kloten, geld terug gekregen van Intrax(netjes!), achter set verkocht en een KW Variant II set er onder. Rijdt prima en geen geknak meer.
Meer heb je IMHO ook niet nodig op een straatauto.

Die duurdere sets met exotische materialen ala Intrax 1K2 etc zijn imho alleen leuk op raceauto's. Die maken niet zo veel km's als een straatauto. Maar dan nog ben je altijd aan het klooien met afstellingen, paar klikken hier, paar daar, ander veertje daar, half graadje camber, stabi hier etc etc. Het is namelijk nooit zo dat het out of the box goed is simpelweg omdat elke racer weer uniek is qua gewicht, gewichtsverdeling bandenmaat etc.

Je moet er dus zelf ook een hoop tijd in steken wil je het goed krijgen op een racer. Kom je dus op een punt: Je kan er voor 6000 euro aan JRZ race line dempers onder schroeven maar als je afstelling niet klopt gaan ze niet doen wat je gehoopt had. Diegene die de tijd wel neemt met zijn AST setje van 1800 euro is dan waarschijnlijk beter af als degene met triple adjustable ultra dure dempers.

Je moet ook niet vergeten dat die onderstellenboeren jou dan zogenaamd een bepaalde setup meegeven, maar die echt niet specifiek op jou individuele auto getuned is. Neem een E36 M3, het scheelt nogal of je die naar 1150 KG hebt gebracht of 1300 KG, of dat er een 286 PK motor in staat of dat er een 380 PK motor in staat. Toch krijgen al die auto's bij bedrijven ala Intrax dezelfde setup mee. Meestal betekend dat dus dat je zelf aan de slag raakt.

Heb je zoals Andre en Romo een vrij standaard 1M dan is het veel makkelijker om daarvoor iets te maken als voor een racer met kooi etc simpelweg omdat die bijna hetzelfde zijn.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11741
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door WJ » 06 dec 2012, 14:10

Iemand ervaring met Cobra Evo schroefsets? Schijnt volgens Beek goed te zijn en populair bij Mini rijders (?)(volgens de verkoper). Ik ken het niet vandaar mijn vraag, is het wat? Vergeleken met Eibach ofzo.

Ik kan een set overnemen van iemand die na het gekocht te hebben erachter kwam dat de Lease maatschappij geen fan is van dit soort mods. :)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door MartijnGizmo » 06 dec 2012, 14:38

Ja, prima spul in de categorie AP / KW V1-3...

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11741
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door WJ » 06 dec 2012, 15:11

Oh, thanks. Had ik niet verwacht. Hij wil er 250€ voor hebben en het is zo goed als nieuw. :)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door MartijnGizmo » 06 dec 2012, 15:22

En Nederlands product, dus wel makkelijk als je er een keer iets voor nodig hebt oid! :)

Twan81
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:27

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door Twan81 » 07 dec 2012, 21:32

Zelf heb ik ook een cobra evo schroefset onder mijn bmw en het bevalt echt goed. Stevig spul en idd een nederlands product.
Voor die prijs zou ik zelf niet twijfelen.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Schroefset E36 M3, welke set is een aanrader?

Bericht door Reind » 08 dec 2012, 09:37

Ast en intrax zijn toch ook Nederlandse producten??

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: vester86 en 167 gasten