Aanhangwagen aanschaffen... welk merk?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd MP BMW
Berichten: 871
Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
Locatie: Deutschland

Aanhangwagen aanschaffen... welk merk?

Bericht door Sjoerd MP BMW » 15 jan 2012, 22:26

Omdat hier naar mijn idee wel wat mensen meelezen die ervaringsdeskundigen zijn stel ik mijn vraag op dit forum.

Elke keer naar huis toe om aanhangwagen te lenen met daarbij paps auto ben ik zat, dus MINI wordt binnenkort vervangen voor een waardige trekauto... nu ben ik me aan het orienteren voor een aanhangwagen.

Thuis hebben we een extra brede bakwagen van Henra. Bevalt goed, door breedte meer inhoud en ligt beter op de weg. Echter, ik wil een verlaagde plateauwagen om zo makkelijker te kunnen laden lassen vanaf de zijkanten. Dubbelas of enkelas laat ik nog in midden. Liefst dubbelas, maar moet ook betaalbaar blijven; eventueel met een enkelas een grote dubbelasser bij elkaar werken. :wink:

Na wat rondgekeken op internet weet ik het niet meer... er zijn zoveel merken; Henra, Saris, Hapert, Hoka, Anssems, Koch, Atec, Humbau, Böckmann, Eduard etc etc etc

Trailer van Eduard vind ik wel interessant. Zien er netjes uit en betaalbaar. Opvallend bij dit merk is dat bij de tandemassers de wielen verder uit elkaar staan dan bij andere merken. Hier is wel wat voor te zeggen; wielen wringen dan minder bij het manouvreren.

Waarop moet ik letten en welke goede/slechte ervaringen hebben jullie bij merken aanhangwagens? Welk merk raden jullie aan?

- verlaagde plateau kar (kleinere wielen)
- enkel asser min 1,5 ton
- dubbelasser min 2,5 ton

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Aanhangwagen aanschaffen... welk merk?

Bericht door steve smith » 15 jan 2012, 22:31

Wat ga je er mee doen? Wat ga je er voor zetten? Rij je veel stad?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Aanhangwagen aanschaffen... welk merk?

Bericht door Joy » 15 jan 2012, 22:33

Even een opmerking over de wielbasis, hoe verder de assen uit elkaar staan hoe meer deze zullen wringen. Voor veel stadsverkeer en steekwerk is het beter om de assen dicht bij elkaar te hebben. Voor lange afstanden zoals vaak bij een autotrailer het geval is worden de assen verder uit elkaar gezet zodat de aanhanger rustiger spoort.

Wij hebben 15 jaar met ATEC gereden. Dit is een hele stevige aanhanger gebleken. Wel wat aan de zware kant maar verder prima. Het is wel een beetje een ouderwets ontwerp, andere merken zijn daar verder gegaan.
Op dit moment hebben we een Hapert. Tijdens de zoektocht hebben we verschillende merken de revue laten passeren zoals Henra etc. Ik kan daar niks verkeerds van zeggen, het verschil zit 'm vaak in details zoals het laswerk etc.

De Hapert die we nu hebben is een stuk lichter van opbouw dan de ATEC. Dit merk je in het brandstofverbruik en het laadvermogen is daardoor toegenomen. Dingen zoals plaatsing van de hydrauliek etc is stukken beter uitgekiend. Doordat alles voorin zat was het neuswiel bij de ATEC bijna niet normaal omhoog te draaien. Afwerking is prima, rijplaten zitten onder de aanhanger netjes weggewerkt achter een gesloten klep.

Nadeel van de platte bandjes is dat ze sneller slijten. Je moet ze ook goed op druk houden (5,5 bar) anders zijn ze zo weg.

Gebruikersavatar
Sjoerd MP BMW
Berichten: 871
Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
Locatie: Deutschland

Re: Aanhangwagen aanschaffen... welk merk?

Bericht door Sjoerd MP BMW » 16 jan 2012, 09:01

Dank voor jullie reacties en ook voor samenvoegen van dit topic, ik had een dubbelpost.

Aanhangwagen zal gebruikt worden voor spullen die niet in auto passen of te vies zijn en een aanslag plegen op de kofferbakbekleding. :zwijntje:
Denk daarbij aan bouw- en tuinafval, balken, tegels, bakstenen etc etc voor kleinere verbouwingen. Ik fungeer slechts als intermediair en ook klein sloopwerk doe ik. Alles wat te groot wordt besteed ik uit. Daarbij ook de wetenschap dat er thuis een Henra bakwagen (1,50m x 3,00m en 2,7t) staat die ik erachter kan haken, maar dan eerst zal moeten vragen/melden en tweemaal klein half uurtje rijden om te halen/brengen.

Trailer zal niet heel vaak gebruikt worden en dan is dit in de omgeving. Kosten/baten verhouding gezien heb ik denk ik genoeg aan een enkelasser 1500kg. Die bovendien minder stallingsruimte inneemt en € 1000,- meer voor een fatsoenlijke dubbelasser kan ik weer gebruiken voor andere zaken.
Joy schreef:Nadeel van de platte bandjes is dat ze sneller slijten. Je moet ze ook goed op druk houden (5,5 bar) anders zijn ze zo weg.
Goed om te onthouden! Meeste karren zijn standaard voorzien van 13" wielen. Kleinere wielen zijn dan 10", tussenmaat is dan 12".

Als trekauto overweeg ik nu sterk een Freelander 2 aan te schaffen.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aanhangwagen aanschaffen... welk merk?

Bericht door daNpy » 01 feb 2021, 10:51

Onze dubbelasser gaat er waarschijnlijk uit. Het merk weet ik niet, de specificaties wel:
2,7 ton, 2 ton laadvermogen, binnenbakmaat 4x2,1 m. Er zitten 4 nieuwe banden onder (Kargomax ST-6000) en een goed reservewiel bij. De velgen zijn 14" en er zitten oprijplaten bij. Het is alleen niet de mooiste meer.

Laat maar weten mocht je interesse hebben :)

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Aanhangwagen aanschaffen... welk merk?

Bericht door smiley » 01 feb 2021, 11:05

Koffie daNpy?

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Aanhangwagen aanschaffen... welk merk?

Bericht door Bram » 01 feb 2021, 11:06

Prima topic kick :mrgreen:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aanhangwagen aanschaffen... welk merk?

Bericht door daNpy » 01 feb 2021, 12:21

Errrr huh? Ik kijk normaal enkel via "nieuwe berichten"? :? :hmmm:
Zelfs al zou ik in dit subforum gekeken hebben staat deze niet op pagina 1.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Aanhangwagen aanschaffen... welk merk?

Bericht door Bram » 01 feb 2021, 12:28

Er stond een spam bericht van Pieter Pieterse boven jou die ik gemeld heb, en later is verwijderd. Daarom lijkt het dat jij een bijzondere topic kick gedaan hebt :)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aanhangwagen aanschaffen... welk merk?

Bericht door daNpy » 01 feb 2021, 12:31

Bram schreef: 01 feb 2021, 12:28 Er stond een spam bericht van Pieter Pieterse boven jou die ik gemeld heb, en later is verwijderd. Daarom lijkt het dat jij een bijzondere topic kick gedaan hebt :)
Dat verklaart. Dan kan de hele riedel wel weg. Of iemand moet nog een aanhanger willen?
Zit geen jas bij :hungry:

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Aanhangwagen aanschaffen... welk merk?

Bericht door Karel » 01 feb 2021, 13:15

Ik heb binnen 9jaar wellicht interesse.
Laat je nog iets weten. :coffee: :D

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aanhangwagen aanschaffen... welk merk?

Bericht door daNpy » 01 feb 2021, 14:55

:lollerdelol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Aanhangwagen aanschaffen... welk merk?

Bericht door JP » 01 feb 2021, 15:24

Zet maar op zolder Danpy. Over een paar jaar komt er wel iemand die je huidige vraagprijs biedt.

Gebruikersavatar
Corsa_GSi
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Locatie: Regio 010
Contacteer:

Re: Aanhangwagen aanschaffen... welk merk?

Bericht door Corsa_GSi » 15 feb 2021, 15:50

Rij al jaren met een Anssems Plateau wagen met 10 inch wielen ipv de standaard 13 inch.
Volgens mij de PSX 2000 405×178 (max gewicht 2000kg, laadvermogen 1540 kg).
Ik heb die gekocht ipv de Anssems AMT1500, omdat deze qua breedte net wel / net niet in me garagebox zou passen.
De auto op de PSX rijden zonder hulp is lastig, want je rijdt de hoogte in en qua breedte moet je ook oppassen (Corsa B erop), achteraf misschien toch beter de lage AMT kunnen kopen.

Dus denk er goed over na voordat je iets koopt, qua geld ontlopen de AMT en PSX elkaar niet eens zoveel.

Verder geen rare zaken aan de aanhanger gehad sinds de aankoop alleen een setje nieuwe banden.
Ga wel voor een dubbelasser, want dat rijdt echt als super.
Ik rij er zo'n 5000 km per jaar mee naar DLD en door de Ardennen en dan rij ik best door (110 - 115 km/h) zonder problemen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Aanhangwagen aanschaffen... welk merk?

Bericht door Martijn_bmw » 21 feb 2021, 20:42

JP schreef: 01 feb 2021, 15:24 Zet maar op zolder Danpy. Over een paar jaar komt er wel iemand die je huidige vraagprijs biedt.
:lol: :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Erik dB, Google [Bot], yorick, Zed240 en 49 gasten