Aankoop advies E46

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Aankoop advies E46

Bericht door dvh » 05 nov 2011, 19:51

Volgende week ga ik kijken naar een E46 318 uit '98.
Nu werd ik al geattendeerd over het feit dat er immitatievelgen onder zitten en de grill niet van een 4cyl is.

Wat vinden jullie ervan ? Beetje nette wagen ( zo van de foto afgaande ) of een toddenbak ?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

( crappy advertentie foto's )
Kilometerstand: 212.000 km
Bouwjaar 06/1998
Vermogen: 87 kW (118 pk)
Brandstof: Benzine
APK (keuring): 07/2012
Kleur: zilver

Opties en accessoires
ABS
Airbag
Airbag passagier
Airconditioning
Alarm
CD
Centrale vergrendeling
Climate Control
Cruise Control
Electronic Stability Program
Elektrische ramen
Gordijn airbags
Lichtmetalen velgen
Mistlampen
Parkeersensor
Radio/cassette
Stuurbekrachtiging
Traction Control

Zover ik kan zien wel sportstoelen, houtinleg, heeft een multifunctioneel stuur ( volgens de verkoper ) ect.
Ik heb geen flauw idee waarop specifiek te letten bij een E46.

Wat ik belangrijk vind is dat ie gewoon goed rijdt en er netjes uitziet. Dat moet ikzelf bepalen wanneer ik langs ga. Maar wellicht hebben jullie nog wat tips, of dingen waar je op kan letten bij een E46

Ik hoor het graag !
Laatst gewijzigd door dvh op 12 nov 2011, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26729
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Advies kopen E46

Bericht door Martijn_bmw » 05 nov 2011, 20:11

ik heb er zo een 3 jaar en 80K km gehad...

wat veel voorkomt zijn de draagarmen die stuk gaan, verder heb ik zelf een verstopte kat gehad maar dat is volgens mij meer pech dan een bekende kwaal...

verder ziet hij er best netjes uit al vraag ik me af hoe de wangen van de bestuurderstoel zijn. zien er op de foto al niet helemaal fris uit...

verder vind ik zelf dat nephout vreselijk maargoed dat kan je heel makkelijk vervangen is allemaal klikken.

uitgescheurde achteras komt ook wel voor maar voornamelijk bij de versie's met veel vermogen.

en idd de velgen zijn immi en de grill is van een 6 cilinder

die van mij staat trouwens ook nog te koop bij het bedrijf waar ik hem heb ingeruild: http://occasions.aeen.nl/BMW/3-serie/31 ... o=gallerij" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Advies kopen E46

Bericht door daNpy » 05 nov 2011, 20:27

Ik heb ook een 98'er 318i te koop! ;) PM voor info

Waar je op moet letten zijn idd de draagarmen/rubbers en of alle elektronica het doet. De GM5 module (oid) wil nog wel eens gevoelig zijn voor vocht en dan vallen er soms functies uit.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Advies kopen E46

Bericht door dvh » 05 nov 2011, 20:33

En wat merk je tijdens het rijden wanneer een draagarm gaar is ?
Klapperen ? Bonken ? Of beinvloed het enkel het rijgedrag ? ( if so, wat dan ? )

@Martijn, ja dat ding van jou had ik wel willen kopen :) Echter kwam de tijd voor ons beide niet gunstig uit..

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Advies kopen E46

Bericht door daNpy » 05 nov 2011, 20:35

dvh schreef:En wat merk je tijdens het rijden wanneer een draagarm gaar is ?
Klapperen ? Bonken ? Of beinvloed het enkel het rijgedrag ? ( if so, wat dan ? )

@Martijn, ja dat ding van jou had ik wel willen kopen :) Echter kwam de tijd voor ons beide niet gunstig uit..
Stuur trilt, veel last van spoorvorming, bonkende geluiden.
Er is een filmpje van een E46 waarbij het wiel bij optrekken gewoon 10cm naar achteren beweegt tov de auto :X

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27892
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Advies kopen E46

Bericht door Luco » 05 nov 2011, 20:41

Zo te zien lijkt het wel een wijk in Spijkenisse waar die staat?

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Advies kopen E46

Bericht door ErikS » 05 nov 2011, 20:50

Opzich nette bak wel........

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Advies kopen E46

Bericht door Tim N » 06 nov 2011, 12:59

Idd nette auto zo op het oog, geen rare wielen (je noemt ze imitatie maar lijken op geen enkel oem BMW wiel dus eerder aftermarket) en passen best bij de auto.
En mocht je toch 100% oem willen hebben dan is een 4 pitter gril en oem wielen snel gekocht en geplaatst.
Ook de knippers voor en achter zijn vervangen waarschijnlijk van amber naar wit.

Setje styling 32 of 42 kost je max 350,00 in zeer nette staat.
belangrijkste is natuurlijk wat het ding nog moet kosten met die km stand.
De ex van martijn zie ik dat ze 5450 voor vragen

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26729
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Advies kopen E46

Bericht door Martijn_bmw » 06 nov 2011, 13:28

overigens ik weet natuurlijk waar ik mijn ex voor heb ingeruild dus mocht je / iemand interesse hebben pb me even en je weet wat ongeveer de onderhandelingsruimte is ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Advies kopen E46

Bericht door Niels » 06 nov 2011, 22:07

CV unit (GM5 module) is idd een zwak punt. Twee relais branden in waardoor er storingen optreden. Op bmwportal is iemand die ze fixt.
Verder is de kachelweerstand een typische E46 kwaal. Hierdoor varieert je luchtstroom van de kachel/airco.
Als er voor de dagteller stand een rood letje brandt dan is er gerommeld met de kilometerstand.

Let ook op roest. Ze zijn verzinkt maar toch niet zo goed helaas.

Het hout in het interieur kun je vrij eenvoudig vervangen :wink:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Advies kopen E46

Bericht door dvh » 06 nov 2011, 22:12

Waar roesten ze het hardst ?
Bij de E36 was het overduidelijk de achterste wielkassen. Wat zijn de pijnpunten v/d E46 betreft roest ?
Want zichtbare roest ben ik allergies voor.

Ik neem het allemaal mee. Het blijft een oude bak natuurlijk dus ik verwacht er ook niet de wereld van.
Maar dingen als roest, draagarmen, rammelende kettinggeleiders , ect. zijn toch wel fikse pijnpunten.

Neemt niet weg dat ik wel weer zin heb ik een bmw :) Is alweer ( te ) lang geleden.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Advies kopen E46

Bericht door Snipe » 06 nov 2011, 22:16

Tim N schreef:geen rare wielen (je noemt ze imitatie maar lijken op geen enkel oem BMW wiel dus eerder aftermarket) en passen best bij de auto.
Het lijkt me een imitatie van een CSL-velg, maar dan een paar inch kleiner. Door die afwijkende maat lijkt het niet erg, maar toch wel een soort imitatie dan toch?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Advies kopen E46

Bericht door Niels » 06 nov 2011, 22:18

Bij een touring roesten ze op de achterklep maar of dat bij de sedan ook zo is weet ik niet. Het begint gewoon bij een puntlas....heel bijzonder. Verder gewoon goed bekijken bij de motorkap, wielranden etc. Echt vaste punten zijn er volgens mij niet en het zal ook wel met onderhoud te maken hebben. Dat ding van mij was ik vrijwel nooit :wink:

Een setje draagarmen van Meyle kosten 250,- en dan kun je weer 2 ton. Mijn E46 was niet de goedkoopste in onderhoud, zeker niet na de Golf 3 TDI die ik ervoor reed maar ik blijf het een super wagen vinden. De fijnste wagen die ik tot nu toe heb gehad!

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Advies kopen E46

Bericht door dvh » 06 nov 2011, 22:21

Lijken ook wel beetje op een wat oudere ( immitatie ? )BBS velg.

Afbeelding

Zou hem zomaar kunnen zijn.... :duh:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Advies kopen E46

Bericht door Tim N » 06 nov 2011, 22:41

Kan idd goed een setje BBS RX zijn die komen iig dichter in de buurt, immi csl is wel heel erg ver gezocht.
Y spaak is al heel lang in diverse modellen gefabriceerd, van zeer geslaagd ontwerp tot oerlelijk.
De CSL is daar weer gewoon een nieuwe visie op (en een die heel veel BMW liefhebbers als HET wiel onder een E46 zien)

Blijft de vraag wat het ding moet kosten, daar valt of staat het mee. Persoonlijk denk ik dat het met 4500euro snel op moet houden.
Trouwens waarom geen touring?

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Advies kopen E46

Bericht door Snipe » 06 nov 2011, 22:48

Tim N schreef:Kan idd goed een setje BBS RX zijn die komen iig dichter in de buurt, immi csl is wel heel erg ver gezocht.
Y spaak is al heel lang in diverse modellen gefabriceerd, van zeer geslaagd ontwerp tot oerlelijk.
De CSL is daar weer gewoon een nieuwe visie op (en een die heel veel BMW liefhebbers als HET wiel onder een E46 zien)
Ik beschouw mezelf wel als een E46-liefhebber, maar CSL-velgen vind ik alleen mooi onder een M3. Maar goed, een ander setje velgen heb je er zo onder, dus dat is op zich geen reden om 'm te laten staan natuurlijk.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Advies kopen E46

Bericht door Robin Hartog » 07 nov 2011, 04:20

Snipe schreef:
Tim N schreef:Kan idd goed een setje BBS RX zijn die komen iig dichter in de buurt, immi csl is wel heel erg ver gezocht.
Y spaak is al heel lang in diverse modellen gefabriceerd, van zeer geslaagd ontwerp tot oerlelijk.
De CSL is daar weer gewoon een nieuwe visie op (en een die heel veel BMW liefhebbers als HET wiel onder een E46 zien)
Ik beschouw mezelf wel als een E46-liefhebber, maar CSL-velgen vind ik alleen mooi onder een M3. Maar goed, een ander setje velgen heb je er zo onder, dus dat is op zich geen reden om 'm te laten staan natuurlijk.
Echt?

Afbeelding

;)

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Advies kopen E46

Bericht door Robin Hartog » 07 nov 2011, 04:20

Snipe schreef:
Tim N schreef:Kan idd goed een setje BBS RX zijn die komen iig dichter in de buurt, immi csl is wel heel erg ver gezocht.
Y spaak is al heel lang in diverse modellen gefabriceerd, van zeer geslaagd ontwerp tot oerlelijk.
De CSL is daar weer gewoon een nieuwe visie op (en een die heel veel BMW liefhebbers als HET wiel onder een E46 zien)
Ik beschouw mezelf wel als een E46-liefhebber, maar CSL-velgen vind ik alleen mooi onder een M3. Maar goed, een ander setje velgen heb je er zo onder, dus dat is op zich geen reden om 'm te laten staan natuurlijk.
Echt?

Afbeelding

;)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Advies kopen E46

Bericht door dvh » 07 nov 2011, 09:50

Zoiets is voor de volgende keer :tooth:
Nog even sparen..

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Advies kopen E46

Bericht door dvh » 08 nov 2011, 17:58

Pfff was een hok..

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26729
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Advies kopen E46

Bericht door Martijn_bmw » 08 nov 2011, 19:25

tja jammer... op naar de volgende ;)

helaas zijn veel E46-jes al echt afgeragde hokken.... heb eerst best een tijd gezocht naar een nette E46 touring maar die kon ik niet vinden tegen normaal geld.

wel 1 of 2 gezien maar die koste dan 13K tja dan leg ik er nog wel 2K bij en ben voor de E91 gegaan ;)

succes met de zoektocht en hopelijk hoef je niet teveel hokken langs voordat je een goede treft!

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Advies kopen E46

Bericht door daNpy » 08 nov 2011, 20:57

dvh schreef:Pfff was een hok..
Niet gek voor dat geld ;)

Je mag altijd een keer hier komen kijken. Geen hok! :D

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Advies kopen E46

Bericht door dvh » 08 nov 2011, 21:45

Geld zat voor een auto uit 98 met 2ton op de teller. Voor 3k staan er genoeg.
Ik neem genoegen met een simpele uitvoering. Er hoeft , op airco na, niks op of aan te zitten. Als het maar een nette auto is. Maar juist dat nette , noem het 'fris' , is moeilijk te vinden.

Dit
http://auto.marktplaats.nl/mg/498127091 ... abrio.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vind ik eigenlijk ook wel erg leuk. Mooie uitvoering. Stuur verkeerd.. maar ach..

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26729
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Advies kopen E46

Bericht door Martijn_bmw » 08 nov 2011, 21:53

tja staan er genoeg maar 3K is gewoon een "Hok prijs" voor een E46... maak er maar echt minimaal 4,5K van om een echt nette te vinden ;)

wbt die MGF, me pa heeft er 1 gehad. Erg leuk maar storing gevoelig en naar mijn mening absoluut niet te gebruiken als daily. die moet je als 3de+ auto er bij hebben voor een rondje om de kerk op een zonnige zondagmiddag ;)

verder is MG/rover al heel wat jaartjes failliet dus ik weet niet hoe het gaat met onderdelen en onderhoud van die auto's (pa had hem al een jaar of 10 geleden dus toen was dat probleem er nog niet)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Advies kopen E46

Bericht door daNpy » 08 nov 2011, 22:11

Martijn_bmw schreef:tja staan er genoeg maar 3K is gewoon een "Hok prijs" voor een E46... maak er maar echt minimaal 4,5K van om een echt nette te vinden ;)
Precies!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten