Centreerring 57.1 > 56.1

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door MartijnGizmo » 11 aug 2011, 14:27

Ik heb een paar velgen gezien die een centermaat hebben van 57.1, terwijl een Mini 56.1 heeft. Kwestie van een paar centreerringen lijkt mij, maar die lijken nog niet zo makkelijk te vinden. Het gaat natuurlijk rondom maar om een halve milimeter, zal wel lastig te fabriceren zijn...

Ik las wel iets over isolatietape op je wielnaaf doen, maar dat vind ik wel erg houtje-touwtje klinken. :bag: Iemand een idee waar ik zulke dunne ringen kan vinden?

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door Niall » 11 aug 2011, 14:48

Lokale velgenspecialist moet je daar verder mee kunnen helpen zou ik wel verwachten.

Gebruikersavatar
stefan740
Berichten: 1419
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
Locatie: Nijmegen

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door stefan740 » 11 aug 2011, 15:32

Ik heb voor mijn ATS velgen centreerringen bij http://www.brooklyn-wheels.com/nl/home/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; gekocht.
Die waren ook 57.1 naar 56.1 volgens mij. Volgens mij kun je wel slagen bij hun :)

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door steve smith » 11 aug 2011, 16:01

71.1 is VW. Ik zou de velgen gewoon uit laten draaien naar een grotere (veel voorkomende) asgat maat en dikkere centreerringen laten draaien. Maar ben de laatste weken veel dingen aan het laten draaien om wat niet past toch pas te krijgen. Zo zit er nu ook een hele leuke Movit 370mm 6k set in een OEM 18" Volkswagen velg. Wat nou 19" nodig? :tooth:

aapje
Berichten: 185
Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door aapje » 12 aug 2011, 15:47

Ik snap persoonlijk niet waarom mensen zoveel moeite doen voor centreerringen, het is uiteindelijk niet meer dan een montage hulp.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door steve smith » 12 aug 2011, 16:34

aapje schreef:Ik snap persoonlijk niet waarom mensen zoveel moeite doen voor centreerringen, het is uiteindelijk niet meer dan een montage hulp.
Que? Het enige wat er voor zorgt dat het wiel daadwerkelijk GECENTREERD op de naaf zit en dus niet een hoogteslag geeft is die ring. Als je ooit e39 wielen op een andere BMW gehad hebt weet je hoe hard dit hobbelt....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door GTRene » 12 aug 2011, 18:58

klopt, die dingen zijn helaas echt "nodig"
zelf eens ondervonden bij die tussenauto wat ik kocht, dacht ach zitten ja centreerbouten in, dus niet vastdraaien terwijl ie op de grond staat dan niks aan de hand....
wrong, je voelde het licht hobbelen (plattere banden ook) toen goedkope centreerringen en weg was het :D

wat Steve zegt is wellicht het beste idee, alhoewel als de ring zo dun is en het zit 1x gemonteerd ist ook geen probleem.
je kan ze in alu kopen of kunstof...echter die hele dunne zal wat moeilijk vinden zijn.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door MartijnGizmo » 12 aug 2011, 19:11

GTRene schreef:echter die hele dunne zal wat moeilijk vinden zijn.
Wat dan ook de reden voor het openen van dit topic was... :mrgreen:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door G Kolkman » 12 aug 2011, 19:21

http://www.heuts.nl/b2c/winkel/produkt/007289524" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: ik zou ze wel eerst even bellen voor deze blind te bestellen aangezien ze 'wat anders' genoemd worden (ik kan ook zeggen: misschien de link te snel gepost).
Laatst gewijzigd door G Kolkman op 12 aug 2011, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door MartijnGizmo » 12 aug 2011, 19:22

Ik dank u vriendelijk! :cool:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door GTRene » 12 aug 2011, 19:31

had destijds een link met hele dunne alu spigot ringen...heb ik helaas niet meer en kan het op het web niet terug vinden...moeilijk dus :D

aapje
Berichten: 185
Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door aapje » 14 aug 2011, 19:52

Ik neem aan dat we het over dezelfde stukjes plastic hebben?

Afbeelding

Centreerringen zijn er slechts voor om het recht plaatsen van de velg gemakkelijker te maken. Het daadwerkelijke vastzetten en centreren wordt toch echt slechts door de bouten gedaan.

Of dachten jullie dat die stukjes plastic weet ik het hoeveel kracht kunnen verwerken? Dan zouden de wielbouten zelf ook wel van plastic zijn :hmmm:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door steve smith » 14 aug 2011, 21:12

En dat is dus waarom die plastic troep niet moet gebruiken. Op een auto waar echt mee gereden wordt smelten ze sowieso. Kracht komt er niet op, idd alleen tijden monteren. Maar conische bouten centreren niet, enkel bij bouten/moeren met paspennen ala Jag etc. Bij alle conische zut is het centrering dmv asgat, waarna de bouten de boel aan klemmen en vast houden.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door JP » 24 sep 2018, 10:45

Schupje in dit draadje.....

Ik heb een setje nieuwe lichtmetalos gezien om straks te fungeren als winterset. Nu zijn deze Borbet (type Y) voor de Polo niet in 17 te krijgen wel 18”. Bij de 17” is het naafgat 65.1mm.
De Polo heeft maar 57.1mm. Is het verstandig om met dit verschil met centreerringen te werken ?
Ik zou dan wel kiezen voor alu-versie en niet plastiek.

Ik las namelijk het volgende tijdens het zoeken naar een topic over centreerringen:
aapje schreef: 13 jul 2009, 16:28 Centreerringen zijn een hulp bij het monteren van de wielen. Of dacht iemand soms dat een plastiq rondje al die krachten kan verdragen? Wielen centreren op de wielbouten en niet op de astap.
Wat is weishijd ?

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door ADV » 24 sep 2018, 10:48

Gewoon centreerringen kopen, tis echt meer dan alleen monteerhulp imo..

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door Jan-Willem » 24 sep 2018, 14:44

Centreerringen maar wel alu

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door ///Joost » 24 sep 2018, 15:38

aapje schreef: 13 jul 2009, 16:28 Centreerringen zijn een hulp bij het monteren van de wielen. Of dacht iemand soms dat een plastiq rondje al die krachten kan verdragen? Wielen centreren op de wielbouten en niet op de astap.
Wat een hoop onzin in een post. Zonder centreerringen krijg je je velg nooit concentrisch gemonteerd (lees: trillllllllennnn). Het beste is een passend naafgat in de velg, en ik ben persoonlijk geen fan van centreerringen. Ze zullen echter vast wel werken, mits van alu.

Voor de duidelijkheid, een velg centreert wel degelijk op de centers, en compleet niet op de bouten. De bouten zorgen puur voor de krachtopname.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door JP » 24 sep 2018, 18:12

Dank voor het advies, helaas wil de verkoper op ebay niet meewerken. Verzenden naar NL vanuit D doet die niet en afhaal (50km rijden) kan “vanwege logistieke redenen” niet. Dan stop ie ze maar waar “die Sonne nicht scheint”.....

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door Niels » 24 sep 2018, 19:00

///Joost schreef: 24 sep 2018, 15:38
aapje schreef: 13 jul 2009, 16:28 Centreerringen zijn een hulp bij het monteren van de wielen. Of dacht iemand soms dat een plastiq rondje al die krachten kan verdragen? Wielen centreren op de wielbouten en niet op de astap.
Wat een hoop onzin in een post. Zonder centreerringen krijg je je velg nooit concentrisch gemonteerd (lees: trillllllllennnn). Het beste is een passend naafgat in de velg, en ik ben persoonlijk geen fan van centreerringen. Ze zullen echter vast wel werken, mits van alu.

Voor de duidelijkheid, een velg centreert wel degelijk op de centers, en compleet niet op de bouten. De bouten zorgen puur voor de krachtopname.
Nou centreerringen of niet, als je vijf conische bouten aanslaat met 120nm per stuk dan zit die velg echt niet meer gecentreerd op een kunststof ringetje hoor. Zelfs alu krijgt het moeilijk mocht er een afwijking inzitten. Ik heb vaak genoeg met velgen gereden die niet perfect pasten qua naaf diameter en ook zonder centreerringen heb ik daar nooit problemen mee gehad.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door NSXRS » 24 sep 2018, 23:12

Er zijn best wielen/banden specialisten die contact hebben met een metaalbewerkingsbedrijf waar ze stalen pas bussen op maat laten draaien voor dit soort gevallen, komt vaker voor. Je moet dan alleen wel rekenen op 25-35 E per wiel .
Ik heb dit ook laten doen voor de Infiniti FX50 wielen die ik op mijn Acura (Honda) MDX wilde hebben.
Daarbij bleek dat de Acura naaf centreerring op de auto erg vlak was, terwijl in de Infiniti wielen juist een vrij diepe conische centreer uitsparing zat, waardoor ook met de correcte centreerringen de wielen niet centreerden, hobbelen als een dolle.
Langere stalen pas bussen op maat laten draaien en was toen goed.
Heb laten doen via Deni in Zwanenburg

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door ///Joost » 25 sep 2018, 12:39

Niels schreef: 24 sep 2018, 19:00 Nou centreerringen of niet, als je vijf conische bouten aanslaat met 120nm per stuk dan zit die velg echt niet meer gecentreerd op een kunststof ringetje hoor. Zelfs alu krijgt het moeilijk mocht er een afwijking inzitten. Ik heb vaak genoeg met velgen gereden die niet perfect pasten qua naaf diameter en ook zonder centreerringen heb ik daar nooit problemen mee gehad.
Dat kan best zijn, maar dat is dan meer toeval, want zo hoort het gewoon niet te zitten. Daarom zijn velgen vaak ook zo gecorrodeerd, of zitten ze vast. De passing op de naaf is extreem nauwkeurig. Daarom ben ik geen fan van centreerringen, want dat is eigenlijk ook maar een halve oplossing.
Monteer je velgen met het verkeerde naafgat, dan zul je best van A naar B kunnen rijden, maar er is gewoon een erg grote kans dat de wielen bij een bepaalde snelheid gaan trillen in hun eigenfrequentie. Dan krijg je net zo'n gevoel alsof de band slecht gebalanceerd is. Voor de looks prima, maar eigenlijk zou je zo niet rond moeten willen rijden.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Centreerring 57.1 > 56.1

Bericht door Niels » 25 sep 2018, 18:31

Weet je wat extreem nauwkeurig is van een naaf? De positie van de boutgaten. Met vier of vijf bouten die met een goede 100nm vast zitten doet een naafring echt helemaal niks. Krachtenspel van de bouten is alles, kijk b.v. maar eens naar spacers. En nogmaals, ik heb hier b.v. een setje VW velgen liggen met winterbanden die ik meerdere winters onder de Toyota heb gehad. Zo heb ik in het verleden met nog wel veel meer setjes gespeeld. Kans is zelfs erg groot dat als je aftermarket velgen monteert dat je gewoon geen perfect passend naafgat hebt en de halve wereld rijdt er mee. Ik sluit niet uit dat je het kunt treffen dat het problemen geeft maar zo dramatisch is het allemaal niet.

Dat het mooiere en chiquer kan, mee eens hoor. Maar het “probleem” zit vooral tussen de oren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EvdP en 52 gasten