e39 Remmerij

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

e39 Remmerij

Bericht door Luc B » 13 jun 2011, 20:45

Op het circuit merkte je goed dat na een tijd alles toch goed warm word. Mede dankzij imitatieblokken die er (bleek achteraf) onder zaten en standaard schijven

Maar met oog op de toekomst: Straks als de schijven en blokken versleten zijn moet er natuurlijk nieuw onder, nu kan er origineel BMW onder, maar hoe zit het bijvoorbeeld met,

-Brembo MAX schijven , Deze werden mij aanbevelen in combinatie met EBC Redstuff blokken. Maar Yellowstuff was nieteens zoveel duurder.

-EBC turbo groover schijven , Deze werden echter weer aanbevelen met Greenstuff .

Mijn vraag dus, wat is nu een leuke upgrade schijf die niet al te duur is, en welke blokken ? Is er nog een alternatief als EBC. Ik lees wel eens over Ferodo (ofzo) dat die ook wel aardige blokken hebben.

Sowieso gaat dit gebeuren in combinatie met een set stalen remleidingen en nieuwe remolie.

Gebruikersavatar
mark147
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 jul 2009, 14:44

Re: e39 Remmerij

Bericht door mark147 » 13 jun 2011, 21:28

Zelf absoluut geen goede ervaring met alles waar EBC op staat, maar dat is persoonlijk. Je opmerking dat Ferodo ook wel aardig spul maakt vind ik een hele grappige, Ferodo levert al sinds jaar en dag blokken blokken voor de race en rallywereld, zowel aan amateurs als zeer professionele teams. Dit doet EBC naar mijn weten nauwelijks, althans in verhouding tot Ferodo. Zou daar dus eerder gaan kijken als bij EBC. Naast Ferodo zijn er ook nog genoeg alternatieven (Pagid, Mintex, Carbone Loraine bijv.). Je keuze is uiteindelijk afhankelijk van wat jij met de auto wilt en niet van de marge die de verkoper wil verdienen. Voor dit soort dingen geldt imho eerst goed informeren/leren dan pas kopen.

SUCCES!

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: e39 Remmerij

Bericht door Luc B » 13 jun 2011, 21:41

mark147 schreef:. Je keuze is uiteindelijk afhankelijk van wat jij met de auto wilt en niet van de marge die de verkoper wil verdienen. Voor dit soort dingen geldt imho eerst goed informeren/leren dan pas kopen.

SUCCES!
Vandaar ook dit topic :blink:

Ik wil niet een klauwen upgrade gaan doen of iets in die trant. Maar als huidig materiaal op is wel ik toch wel een upgrade tegenover het normale materiaal.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: e39 Remmerij

Bericht door Joy » 13 jun 2011, 21:44

Ferodo DS2500 is niet geschikt voor het circuit. Leuk als upgrade voor straatblokken of op lightweights, op een E39 kun je dat vergeten. DS3000 geen ervaringen mee, maar die lijken voor straat weer wat minder.

EBC greenstuff is ook een straatblok met anti-stof eigenschappen voor mensen die veel naar meetings rijden. Oftewel dat remt waarschijnlijk slechter of hetzelfde als origineel. Ik heb zelf nu een tijdje met EBC yellow gereden en dat blijft zelfs op het circuit remmen. Slijtage valt erg mee, de prijs is redelijk en een ander pluspunt is dat ze piepvrij zijn.
Bas Roos en volgens mij Frits (PFC Geel) de E39 M5 goeroe past ze nu ook toe dus er zal ergens wel iets veranderd zijn in de loop der jaren. Want ook ik ken de slechte verhalen omtrent EBC.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: e39 Remmerij

Bericht door steve smith » 13 jun 2011, 22:21

De vroege non-V8 auto's hadden miniatuur remmen en konden nog op 15". De latere 530i en 530d hadden ook de grotere klauwen en schijven. Mijn eerste mod zou de grotere set voor 16" wielen zijn....

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: e39 Remmerij

Bericht door Luc B » 13 jun 2011, 22:33

steve smith schreef:De vroege non-V8 auto's hadden miniatuur remmen en konden nog op 15". De latere 530i en 530d hadden ook de grotere klauwen en schijven. Mijn eerste mod zou de grotere set voor 16" wielen zijn....
weet jij toevallig of M5 klauwen op een 523i passen ? Staan namelijk leuke sets te koop.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: e39 Remmerij

Bericht door Femme » 13 jun 2011, 23:17

Ik heb Sandtler geperforeerde remschijven met Ferodo DS2500 op de B10 gehad. Het piepte heel erg en op de ring had je alsnog na een halve ronde de remmen gaar. Later een paar Brembo's op de voorwielen gezet in combinatie met Brembo geperforeerde remschijven en Axxis Ultimate blokken achter. Prijzige ingreep maar het remde goed.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: e39 Remmerij

Bericht door steve smith » 14 jun 2011, 00:35

Luc B schreef:
steve smith schreef:De vroege non-V8 auto's hadden miniatuur remmen en konden nog op 15". De latere 530i en 530d hadden ook de grotere klauwen en schijven. Mijn eerste mod zou de grotere set voor 16" wielen zijn....
weet jij toevallig of M5 klauwen op een 523i passen ? Staan namelijk leuke sets te koop.
Zover ik weet niet. De 540i testhoer van Vredestein had die klauwen wel, maar daar had Smudde volgens mij ook de poten/fuseestukken van een M5 onder gezet. Los van de vraag of je dat uberhaupt zou willen, heb je de prijs van een setje zwevende M5 schijven weleens opgezocht?

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: e39 Remmerij

Bericht door FreudeamFahren » 14 jun 2011, 07:09

€ 400 als je goed zoekt op Ebay vind ik meevallen. Setje Carbopads erbij, andere remvloeistof, stalen remleidingen en je bent een heel stuk wijzer. Lastiger is dat je dan ook aan 17" zit. En niet elke 17" velg past over de M5 remmen heen.

EDIT: aan de foto's van de 523 in kwestie te zien zit er al 17" onder. Maar of die over de M5 remmen passen: no clue.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: e39 Remmerij

Bericht door Knot » 14 jun 2011, 10:06

Ik heb EBC yellow, remt prima, remstof op de wielen valt mee en piept niet. green/red etc links laten liggen, dat is net zo mickey mouse als bmw/oem/textar/ds2500.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: e39 Remmerij

Bericht door Luc B » 14 jun 2011, 12:13

Afbeelding
EBC Greenstuff high performance street compound :

Deze greenstuff remblokken hebben de volgende voordelen :
- Geven minder remstof af , dus schonere velgen
- Stabiel remvermogen tot 550 graden celcius (originele blokken tot 350 graden)
hierdoor minder snel last van fading.
- Greenstuff hebben een hogere wrijvingscoefficient dan origineel , daardoor
tot 15% meer remvermogen.

EBC Redstuff semi race compound :

EBC's semi metallic Redstuff is een race compound met een gemiddelde levensduur en een wrijvingscoëfficiënt (m) van ongeveer 0.4, stabiel tot 750 graden Celsius. Redstuff is vriendelijk voor de remschijven en kan tevens worden ingezet bij zware gebruiks-omstandigheden op de openbare weg. Bijvoorbeeld Subaru Impreza Turbo, Mitsubishi Lancer Evo, BMW M3 / M5 en Audi S3 / S4 / S6.
Red stuff remblokken remmen al goed bij koude temperaturen en hoeven dus niet “warm geremd “ te worden en zijn daarmee geschikt voor straatgebruik
Redstuff kan t.o.v. Greenstuff hogere temperaturen aan , 750 om 550 graden celcius , en presteert beter bij langduriger remmen en remmen bij hogere snelheden.

EBC Yellowstuff heavy duty race compound :

EBC's zwaarste compound is de Yellowstuff, het race remblok met een lange levensduur, eveneens zonder de remschijven aan te tasten. Yellowstuff heeft een wrijvingscoëfficiënt (m) van gemiddeld 0.42 en is stabiel tot een temperatuur van 900 graden Celsius. Een uitstekend asfalt race en rally remblok voor groep N auto's.
Yellowstuff remblokken remmen beter nadat ze warmer worden en zijn daardoor alleen geschikt voor
het extreme werk
.
Maar Knot, zijn yellows dus ook wel geschikt voor straat ?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: e39 Remmerij

Bericht door Peric » 14 jun 2011, 12:23

In hun eigen tabel geven ze aan van wel..

'For street-use and Race-track'

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: e39 Remmerij

Bericht door Knot » 14 jun 2011, 12:31

Dat green en red geloof ik allemaal niet in, gewoon yellow nemen, voelt merkbaar beter, remkracht bouwt stukken beter op zodra de boel elkaar raakt en piepen niet en stof is zo van de wielen af te wassen.

De Hawk HT10 bijvoorbeeld is wel andere koek, velgen van de E36 zijn ingebrandt, boel piept onwijs maar van die klasse is de EBC yellow beslist niet.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: e39 Remmerij

Bericht door Luc B » 14 jun 2011, 14:23

Zojuist even aanvraag gedaan wat betreft:

-EBC Turbo Groove schijven met yellowstuff voor & EBC turbo groove met redstuff achter ( voor achter is geen yellow beschikbaar )

-Brembo high Performance met yellowstuff en redstuff achter.

-Brembo Max met yellow & redstuffs

Veel bevelen toch EBC aan , omdat het niet te duur is en de gele toch goed... Denk zelf dat ik voor de combinatie met Turbo Groove Schijven ga. Die schijnen ook aardig te bevallen, en zijn net iets goedkoper als Brembo High Performance.

EBC's
Afbeelding

Brembo high performance schijven
Afbeelding

EDIT : Sowieso even gevlochten remleidingen besteld en nieuwe remolie.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: e39 Remmerij

Bericht door Knot » 14 jun 2011, 16:27

Ken die schijven niet maar kan je wel vertellen dat mijn oem/ATE prima bevallen.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: e39 Remmerij

Bericht door EG » 17 jun 2011, 15:48

Ik zie ook vaak dat er Zimmerman of ATE Powerdisc schijven aangeraden word, op ebay kan je die voor hele redelijke prijzen kopen trouwens.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: e39 Remmerij

Bericht door RJay » 18 jun 2011, 16:21

DS3000 op de E30 gehad, geen goede ervaringen mee, bouwt geen remkracht op ivm waar ik normaal mee rem.

Ik zou zeggen scoor idd ATE Powerdiscs (vriendelijk geprijsd en toch goed spul) en dan een setje Hawk HP+ of DTC 60 blokken oid.

Carbon Lorraine blokken ook erg goede ervaringen mee, maar weet niet welk type dat was aangezien die auto van kennissen van me is.

Tevens nadenken welke remvloeistof je wilt. Heb zelf Castrol SRF maar kan me voorstellen dat je prijstechnisch gezien liever voor ATE Blue of Motul 600 gaat. Tarox heeft sinds een tijdje ook een vloeistof in die klasse, heb 'k ook niets kwaads over gelezen (maar ook niets goeds, alleen wat marketing praat)

Dwarsligger
Berichten: 148
Lid geworden op: 01 nov 2014, 17:09

Re: e39 Remmerij

Bericht door Dwarsligger » 03 sep 2019, 22:33

Iemand ondertussen nog andere tips/ervaringen voor E39 M5 remmen? Ik rij momenteel met OEM schijven en Yellowstuff blokken vóór, maar de rem-performance is nog steeds ondermaats voor een sportief ritje.
Vooral het hoge gewicht van de E39 M5 in combinatie met zowel de relatief kleine schijven, als de remklauwen met enkele zuigers, zijn daar verantwoordelijk voor.
Ik wil geen BBK op de M5; het is ten eerste geen tracktool, wil hem zo origineel mogelijk houden (maar af en toe wel gebruiken waar hij voor bedoeld is :D ). Daarnaast is een BBK vrij kostbaar.

Wat kan ik nog upgraden aan de OEM remmerij om de boel meerdere keren van hogere snelheid te stoppen, zonder al teveel drama?

Momenteel;
Koeling; vóór cooling ducts naar wielkast, geen slang o.i.d. naar backing plate.
Remleidingen; achter heb ik al RVS gevlochten leidingen, vóór nog OEM. Dit ga ik volgende week ook vervangen voor RVS gevlochten leidingen.
Remvloeistof; Kroon Drauliquid Racing (zelf ook goede ervaringen mee met E36 tracktool)
Remschijven; OEM, betere zijn er volgens mij niet in de standaard maat.
Remblokken; vóór EBC Yellowstuff, achter nog OEM.

Remblokken zijn binnenkort aan vervanging toe, dus nu op zoek naar de goede blokken voor sportief straatgebruik, met daarbij af en toe een rondje Ring (als we er toch zijn :df: ) Suggesties?

En heeft iemand hier ervaring mee?
https://www.motorsportparts.nl/bmw/bmw- ... rd-klauwen

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: e39 Remmerij

Bericht door DF-user-13935 » 03 sep 2019, 23:22

Als je niet regelmatig op het circuit rijdt, zou ik voor OEM kiezen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: e39 Remmerij

Bericht door Joy » 03 sep 2019, 23:34

Endless maakt goede blokken. Weet alleen niet of ze piepvrij zijn. En ze kosten flink geld.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: e39 Remmerij

Bericht door TLRS » 04 sep 2019, 02:08

Zou beginnen met controleren of de remzuigers nog voldoende terug trekken na het lossen van de rem. Dan kijken naar ducting, zou mooi zijn als je met goeie (stille) straatblokken kunt blijven rijden. Glijpennen met bronzen bussen is misschien ook iets om naar de kijken..

Gebruikersavatar
Pfhmulder
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
Auto: E36 323i coupe & e87 118i

Re: e39 Remmerij

Bericht door Pfhmulder » 04 sep 2019, 13:31

Een vriend van me heeft BMW performance voor remmen gemonteerd op zijn e39 M5.
Nu met TF, en af en toe vrijrijden geen last meer van falende remmerij.
Met goed zoeken op ebay, redelijk betaalbaar aan te komen. En voor wederverkoop kan je altijd je OEM remmerij bewaren.

vester86
Berichten: 2717
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: e39 Remmerij

Bericht door vester86 » 04 sep 2019, 13:34

rvs remleidingen en bronzen bussen zijn vooral goed voor het pedaalevoel, maar even geen extra stopkracht.

Ducting houdt de remmen langer koel als je aan het trappen bent maar geeft ook geen extra stopkracht. (wel minder kans op fading).

wil je meer stopkracht dan moet je het in andere blokken en in mindere maten andere schijven zoeken.
ik zou in bovenstaand geval voor én achter een setje DS2500 monteren op de OEM schijven. DS2500 hielden het bij mijn Z4 prima uit op de ring in tegenstelling tot de oem achterblokken die met een paar rondes op waren. DS2500 moet je wel “in shape” houden om geen piepen te krijgen, dus met regelmaat ff goed warm remmen.

Dwarsligger
Berichten: 148
Lid geworden op: 01 nov 2014, 17:09

Re: e39 Remmerij

Bericht door Dwarsligger » 04 sep 2019, 19:40

Emi schreef: 03 sep 2019, 23:22 Als je niet regelmatig op het circuit rijdt, zou ik voor OEM kiezen.
Er zijn genoeg auto's die OEM wel een fatsoenlijk remsysteem hebben. De remmen van een E39 M5 zijn fabrieksaf gewoon vrij matig. Waar dat 'm in zit weet ik niet. De tweedelige schijven zijn goed en de diameter is opzich ook behoorlijk. Klauwen zijn echt minder, zijn enkel-pots! Dat deed o.a. bijv. Mercedes :shithappens: destijds beter, volgens mij hebben de meeste AMG modellen van rond '00 al 4-pots remmen. Tegenwoordig doet BMW dat ook een stuk beter!

Als je nooit op het circuit komt en ook niet sportief rijdt of eens een bergritje doet, ben ik het met je eens. Als je één van die dingen wél af en toe doet kan ik adviseren op om andere remblokken toe te passen. Het is, samen met verse en goede remolie, de eerste stap in een rem-upgrade.
Joy schreef: 03 sep 2019, 23:34 Endless maakt goede blokken. Weet alleen niet of ze piepvrij zijn. En ze kosten flink geld.
Kende ik nog niet. Ik lees goede verhalen, maar ze hebben geen blokken voor de E39. Vanaf E60 +.
TLRS schreef: 04 sep 2019, 02:08 Zou beginnen met controleren of de remzuigers nog voldoende terug trekken na het lossen van de rem. Dan kijken naar ducting, zou mooi zijn als je met goeie (stille) straatblokken kunt blijven rijden. Glijpennen met bronzen bussen is misschien ook iets om naar de kijken..
Yes, ik ga de remzuigers ook controleren als ik de boel los heb.
Pfhmulder schreef: 04 sep 2019, 13:31 Een vriend van me heeft BMW performance voor remmen gemonteerd op zijn e39 M5.
Nu met TF, en af en toe vrijrijden geen last meer van falende remmerij.
Met goed zoeken op ebay, redelijk betaalbaar aan te komen. En voor wederverkoop kan je altijd je OEM remmerij bewaren.
Goede tip, ga ik onthouden voor als ik het niet afdoende krijg met de originele schijven en klauwen.
vester86 schreef: 04 sep 2019, 13:34 rvs remleidingen en bronzen bussen zijn vooral goed voor het pedaalevoel, maar even geen extra stopkracht.

Ducting houdt de remmen langer koel als je aan het trappen bent maar geeft ook geen extra stopkracht. (wel minder kans op fading).

wil je meer stopkracht dan moet je het in andere blokken en in mindere maten andere schijven zoeken.
ik zou in bovenstaand geval voor én achter een setje DS2500 monteren op de OEM schijven. DS2500 hielden het bij mijn Z4 prima uit op de ring in tegenstelling tot de oem achterblokken die met een paar rondes op waren. DS2500 moet je wel “in shape” houden om geen piepen te krijgen, dus met regelmaat ff goed warm remmen.
Goed om aan te vullen van mijn kant: vooral fading is het probleem inderdaad. Vandaar de ducting.

De bronzen bussen kunnen volgens mij wel helpen met fading: theoretisch een rechtere druk op de remblokken Daarnaast minder kans op schuin afslijten.

Dwarsligger
Berichten: 148
Lid geworden op: 01 nov 2014, 17:09

Re: e39 Remmerij

Bericht door Dwarsligger » 05 sep 2019, 23:46

Veel verschillende meningen over remblokken, dat is duidelijk! Zoals aangegeven is fading het grootste probleem. Meer stopkracht is niet nodig, rij toch niet op de limiet.
Na wat research op de Amerikaanse forums komen de volgende blokken het beste uit de bus voor daily gebruik + af en toe track;
- EBC Yellow
- Ferodo DS2500
- Pagid RSL29

Waarbij de Pagid RSL29 er het beste uit komt. Weet iemand een adres voor Pagid blokken?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 204 gasten