Welke banden?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Welke banden?

Bericht door vester86 » 21 apr 2017, 01:20

Lol, nou je t zegt... dat verklaart wellicht e.e.a.

GEpower
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jun 2009, 14:56

Re: Welke banden?

Bericht door GEpower » 21 apr 2017, 10:04

Michel Huisman schreef: 21 apr 2017, 00:29 T1-R stamt uit uh...2006 ofzo ? Ik wist niet eens dat die dingen nog gemaakt werden :)
Nou ja, in 2007 kocht ik de auto, en zette ik er T1R's op dus dat klopt wel :D

En door die T1R's kon ik er tenminste fatsoenlijk mee rijden in de regen, want met die goedkope bandjes die er eerst onder zaten wilde hij graag oversturen.

Blijkbaar worden de T1R's nog steeds verkocht. Ik weet ook wel dat het niet de beste band is, maar ik was er wel blij mee.
En wat wel mooi was van de T1R, hij deed het prima het hele jaar door! Ik reed met de MR2 ook gewoon in de winter met slecht weer en het was allemaal prima.

Nu is er waarschijnlijk zeker wat beters te koop. R1R klinkt wel leuk, en is betaalbaar in mijn maat.
Afgaande op wat jullie allemaal zeggen denk ik dat ik toch maar even de semi-slicks moet laten voor wat het is.
Hielke schreef: 20 apr 2017, 23:39 Mijn reactie over het scheuren sloeg dus op de scheurvorming van die Federals :D

Vriendin moet er in weer en wind ook mee kunnen rijden zeg je. In dat geval ging ik voor de R1R. Bijna een echte semislick zonder dat je 'm hoeft warm te rijden. Best of both worlds.
Ik wist niet dat je dat bedoelde :)

Maar goed, mensen zijn positief over de R1R, maar in deze kleine maten zijn er ook nog banden zoals de Advan AD08R, en waarschijnlijk meer alternatieven.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2218
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Re: Welke banden?

Bericht door Miesjel » 21 apr 2017, 10:53

Keuze zat maar wil je echt een band als de AD08R onder een AW11 ?
Ik heb ze zelf ook maar dan wel onder een fwd. Op nat stuurt het nog prima maar dat kan onder jouw AW11 heel anders zijn.
Ik zou in jouw geval voor een band als de PS4 gaan. Moderne, nieuwe band die hoog aangeschreven staat en niet te duur is. Is misschien een wat veiligere keuze voor een AW11. Zeker als je je GF er ook mee op pad wilt sturen.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Welke banden?

Bericht door MartijnGizmo » 21 apr 2017, 10:56

^^ dat dus...
GEpower schreef: 20 apr 2017, 16:34
MartijnGizmo schreef: 19 apr 2017, 18:51 Ik heb Nankang NS-2R onder mijn Mégane, die redelijk vergelijkbaar zijn met 595 RS-R's. Meteen na het monteren reed ik ermee door verse sneeuw, en een aantal keren op natte wegen met <5 graden. Dat vond ik eigenlijk wel prima te doen, als je maar wat voorzichtiger bent en er bij voorkeur een beetje warmte in zit. De Mégane is echter wel voorwielaangedreven en een flink stuk zwaarder...
Als het 5 graden is, heb je dan bijvoorbeeld snel wielspin als de banden nog koud zijn? (met die Nankangs)
Euh, daar is met 300pk op de voorwielen niet zoveel voor nodig nee. :tooth:

GEpower
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jun 2009, 14:56

Re: Welke banden?

Bericht door GEpower » 21 apr 2017, 11:06

Ja dat snap ik dat wielspin mogelijk is met een RS :P Maar ik bedoel meer de ervaring van het steeds in de wielspin schieten ook al probeer je normaal weg te rijden.
Michel Huisman schreef: 21 apr 2017, 10:53 Keuze zat maar wil je echt een band als de AD08R onder een AW11 ?
Ik heb ze zelf ook maar dan wel onder een fwd. Op nat stuurt het nog prima maar dat kan onder jouw AW11 heel anders zijn.
Ik zou in jouw geval voor een band als de PS4 gaan. Moderne, nieuwe band die hoog aangeschreven staat en niet te duur is. Is misschien een wat veiligere keuze voor een AW11. Zeker als je je GF er ook mee op pad wilt sturen.
Nou ja, dat is dus precies waarom ik het vraag, omdat ik geen ervaring heb met al die banden, en niet weet waar de grens ligt, van wat nog gangbaar is om te rijden.
Ik heb geen idee hoe een AD08R rijdt in mindere omstandigheden.

De PS4 lijkt niet in 195/50R15 gemaakt te worden, het is in die zin ook een "oude" maat dus snap wel dat die niet altijd beschikbaar is.
De PS3 overigens wel.

Ik heb de AW11 alweer 10 jaar, dus ik wordt misschien wat minder snel verrast, maar m'n vriendin toch wat eerder. En hij heeft alweer even stil gestaan, dus lang niet mee gereden.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Welke banden?

Bericht door Luco » 21 apr 2017, 11:14

Ik zou zwarte banden nemen.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Welke banden?

Bericht door Hielke » 21 apr 2017, 12:33

Je kunt dan inderdaad ook overwegen om voor de Michelin PS3 te gaan. Michelin zou voor mij altijd de eerste keuze zijn.

Maar het hangt er even vanaf hoe je rijstijl op het circuit is. En hoe vaak je in een jaar trackdays rijdt. Stel je AW11 is in staat een 2.20 op Zandvoort te rijden maar jij rijdt er door een wat conservatieve bochtenstijl 2.30 mee. Betekent dat je banden eigenlijk nooit tot op de limit gereden worden. Slicks of semi's zijn dan onzinnig. In zo'n geval ging ik voor de T1R's of nog beter voor de Michelin PS3's.

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Welke banden?

Bericht door Alexsti » 22 apr 2017, 09:50

Waarom zou een AD08R er niet onder kunnen?
Deze band is de meest gebruikte band onder een Lotus Elise, wat ook een achterwiel aangedreven auto is.

Heb ze zelf ook onder de Elise zitten en heb geen reden tot klagen ook in de regen goede grip, onder alle omstandigheden wel eigenlijk. :wink:
Ook omdat jou auto ook niet veel weegt ( 100kg ? ) zullen ze het daar ook wel goed onder doen lijkt me. :wink:

Online
SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Welke banden?

Bericht door SlowCo » 22 apr 2017, 11:15

De Toyo R1R zit maar een beetje onder de (vorige) R888 volgens de kit car rijders die regelmatig op het circuit rijden en wordt vaak geprefereerd in het nat. De T1-R komt helemaal niet in de buurt van bovengenoemde banden en wordt juist afgeraden in dat wereldje als te harde straatband met veel te weinig grip. Let wel dat gaat dus om wagentjes onder de 700kg...

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Welke banden?

Bericht door NSXRS » 08 mei 2017, 14:54

Op mijn net aangeschafte Acura MDX SUV zitten nog de originele US montage Michelin Latitude Tour hp in 245/55/19 103H
Normaal is mijn ervaring met Michelin banden (wel altijd de Pilot sport versies, maar toch..) altijd positief geweest , maar wat een bagger banden zijn dit.

Super slap (als je met je voet tegen de bovenkant wiel duwt, schommelt auto op de banden) en tot mijn verbazing zie je ongeveer 2cm boven de velgrand allemaal hele kleine barstjes in de wang... en dat bij banden met productie 42/13.
Zijn wel HEEEEL comfortabel rechtuit.... maar gillen en glijden vrolijk naar buiten als je beetje leuk de bocht om gaat.

Die troep gaat er dus onder uit en mede omdat in deze maat maar een hele kleine banden keuze is met vrijwel allemaal dezelfde specs, heb ik besloten 1 maatje breder en 1 maat lager met stuk stevigere opbouw te gaan, scheelt in rol omtrek maar -/- 2%, dat is geen probleem.

Op basis van de diverse testen van dergelijke SUV banden (uiteraard zijn de testen nooit in de maat die je nodig hebt, maar goed, is denk ik wel een indicatie van de kwaliteit) gekozen voor de in veel testen in de top 5 uitkomende (in zomerbanden vrij onbekende en daardoor redelijk geprijsde) Nokian Z line. Voor mij in de versie 255/50/19 107 W XL, breder past helaas niet verantwoord op de 8 x 19 LM wielen van de MDX
Ben benieuwd, moeten op basis van de specs VEEL stijver/stabieler zijn, hopelijk nu niet juist TE hard....

Over paar dagen komen ze binnen en dan onder laten schroeven, ben benieuwd.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Welke banden?

Bericht door Aernoudt » 08 mei 2017, 16:34

-
Laatst gewijzigd door Aernoudt op 04 sep 2020, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

GEpower
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jun 2009, 14:56

Re: Welke banden?

Bericht door GEpower » 08 mei 2017, 16:40

Ja hartstikke mooi, alleen niet verkrijgbaar in 15 inch. Vanaf 16 inch en hoger.
Ik zal wel eens wat test opzoeken van de PS3 versus de andere kans hebbers. De PS3 is wel in 15 inch verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Welke banden?

Bericht door MartijnGizmo » 08 mei 2017, 18:23

PS3 is helaas een stuk braver, was meer een opvolger van de Exalto PE2.

jurgt
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Re: Welke banden?

Bericht door jurgt » 03 jul 2017, 20:09

Ik zou zeker niet voor een setje Federal 595 gaan, tenzij het je niet stoort dat het loopvlak scheurt. Heb eerder een setje gehad die geen scheuren vertoonden, maar ben nu helaas de trotse bezitter van een setje die het wel heeft....... Geprobeerd om hier wat mee te doen richting de leverancier, maar dat heeft totaal geen zin.

Hoe zijn de Nankang NSR ten opzichte van de Federals?

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Welke banden?

Bericht door NSXRS » 03 jul 2017, 21:35

NSXRS schreef: 08 mei 2017, 14:54
Op basis van de diverse testen van dergelijke SUV banden (uiteraard zijn de testen nooit in de maat die je nodig hebt, maar goed, is denk ik wel een indicatie van de kwaliteit) gekozen voor de in veel testen in de top 5 uitkomende (in zomerbanden vrij onbekende en daardoor redelijk geprijsde) Nokian Z line. Voor mij in de versie 255/50/19 107 W XL, breder past helaas niet verantwoord op de 8 x 19 LM wielen van de MDX
Ben benieuwd, moeten op basis van de specs VEEL stijver/stabieler zijn, hopelijk nu niet juist TE hard....

Over paar dagen komen ze binnen en dan onder laten schroeven, ben benieuwd.
Update..
Ik ben met een onverwacht probleempje geconfronteerd....
De Michelins 245 stonden niet zo gek breed op de 8 x 19 inch velgen, dus ik had 255 Nokians laten komen.
Nu staat het ene merk banden wel eens wat breder dan het andere maar bij nameten blijken de Nokians maar liefst 35mm!!! breder te staan, waardoor deze nu een beetje ballon-achtig op de velgen zitten.
Hierdoor is de stuur directheid helaas ongeveer hetzelfde gebleven als die bij de slappe Michelins was...
Het gaat me nu te ver om weer een andere banden set te kopen, dus voorlopig maar even mee doen.... :roll:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Welke banden?

Bericht door Riceaux » 11 jul 2017, 22:51

Vanavond even de profieldiepte gemeten. Voor zit rond de 4 mm, achter onder de 2 mm. Achterbanden zijn aan vervanging toe dus. Wat zouden jullie doen, dezelfde banden als voor monteren of is het niet erg als er achter een ander merk banden zit? Zitten nu Michelin Primacy 3 in 225/50/17 onder. En zou dan achter Hankook Ventus V12 doen. Die bevielen wel prima onder de E46 en E36. Alleen geen idee hoe ze het doen op een wat zwaardere auto met een vette sloot koppel.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Welke banden?

Bericht door e30touring1990 » 12 jul 2017, 08:54

ik heb zelf altijd het liefst 4 dezelfde banden rondom maar dat is misschien ook iets tussen de oren. verder geen probleem om een setje ander zomerbanden op de achteras te zetten. mochten bijv je voorbanden heel oud zijn en weinig grip geven zal die wel iets meer over de neus gaan schuiven maar ik gok dat die wellicht niet heel oud zijn en je niet echt "hoekt" met de 525d? (als dat de auto is waar t om gaat). wel wordt het vervelend als je bijv op de vooras zomerbanden hebt en op de achteras opeens all-seasons gaat monteren oid, kan rare frequenties geven qua afrolgeluid heb ik in ieder geval een keer gemerkt met de auto van een collega een paar jaar terug.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Welke banden?

Bericht door Riceaux » 12 jul 2017, 11:12

Banden zijn inderdaad een paar jaar oud. En de 5 wordt vooral gebruikt voor lange afstanden. Hoeken is toch geen bal aan met dat gewicht. :tooth:
Maar dan laat ik er achter gewoon Hankook's opgooien. Zodra voor versleten is komen ze daar dan ook onder. Thnx! :thumbup:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Welke banden?

Bericht door Arthur » 12 jul 2017, 11:22

Doe je de Hankooks voor.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Welke banden?

Bericht door Riceaux » 12 jul 2017, 12:03

Achter slijt blijkbaar meer dan 2 x zo hard. Dus als die Hankook's op zijn, zijn de Michelin's aan de voorkant ook aan vervanging toe, was mijn redenatie. Dan kunnen er direct 4 nieuwe rondom.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Welke banden?

Bericht door Arthur » 12 jul 2017, 12:22

Dat kan ook ;-)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Welke banden?

Bericht door Bert ///M3 » 12 jul 2017, 14:19

Je kan sowieso beter altijd de nieuwe/beste banden achter doen.

Merken mixen kan geen kwaad als het verschil maar niet al te groot is. Dus geen winterbanden achter en zomer voor of iets in die geest.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Welke banden?

Bericht door Jan-Willem » 13 jul 2017, 09:03

Update..
Ik ben met een onverwacht probleempje geconfronteerd....
De Michelins 245 stonden niet zo gek breed op de 8 x 19 inch velgen, dus ik had 255 Nokians laten komen.
Nu staat het ene merk banden wel eens wat breder dan het andere maar bij nameten blijken de Nokians maar liefst 35mm!!! breder te staan, waardoor deze nu een beetje ballon-achtig op de velgen zitten.
Hierdoor is de stuur directheid helaas ongeveer hetzelfde gebleven als die bij de slappe Michelins was...
Het gaat me nu te ver om weer een andere banden set te kopen, dus voorlopig maar even mee doen.... :roll:
Michelin's vallen heel smal uit helaas.
De breedte van de band is meer een richtlijn dan de daadwerkelijke maat.

De 17inch PS3's 245 zijn net zo breed als de Atlas 225 :bag:

Nokian is wel een mega goede winterband in Noorwegen rijd 75% van de auto's er mee.



Bert, ik denk dat de meesten hier juist willen dat de slechtste banden achter zitten :wink:

Mijn 318ti winterhok had 225 rondom, maar de achterbanden waren recente vervangen.
Ding onderstuurde alleen maar als een gek, zelfs Sieger kreeg die auto niet dwars :mrgreen:
helaas kon ik voor en achter niet wisselen omdat het een breedset was.

Mijn persoonlijke voorkeur ligt toch wel bij 4 goede banden rondom.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Welke banden?

Bericht door Riceaux » 18 jul 2017, 20:43

Bert ///M3 schreef: 12 jul 2017, 14:19 Je kan sowieso beter altijd de nieuwe/beste banden achter doen.

Merken mixen kan geen kwaad als het verschil maar niet al te groot is. Dus geen winterbanden achter en zomer voor of iets in die geest.
:thumbup:

Toch maar 4 nieuwe besteld. Kwam er vandaag achter dat de voorbanden uit 2008 en 2009 komen. Mij een beetje te oud. Zijn Goodyear Eagle Asymetric 3 geworden. Zijn me in het verleden ook goed bevallen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Welke banden?

Bericht door Bert ///M3 » 28 jul 2017, 04:54

Jan-Willem schreef: 13 jul 2017, 09:03
Update..
Ik ben met een onverwacht probleempje geconfronteerd....
De Michelins 245 stonden niet zo gek breed op de 8 x 19 inch velgen, dus ik had 255 Nokians laten komen.
Nu staat het ene merk banden wel eens wat breder dan het andere maar bij nameten blijken de Nokians maar liefst 35mm!!! breder te staan, waardoor deze nu een beetje ballon-achtig op de velgen zitten.
Hierdoor is de stuur directheid helaas ongeveer hetzelfde gebleven als die bij de slappe Michelins was...
Het gaat me nu te ver om weer een andere banden set te kopen, dus voorlopig maar even mee doen.... :roll:
Michelin's vallen heel smal uit helaas.
De breedte van de band is meer een richtlijn dan de daadwerkelijke maat.

De 17inch PS3's 245 zijn net zo breed als de Atlas 225 :bag:

Nokian is wel een mega goede winterband in Noorwegen rijd 75% van de auto's er mee.



Bert, ik denk dat de meesten hier juist willen dat de slechtste banden achter zitten :wink:

Mijn 318ti winterhok had 225 rondom, maar de achterbanden waren recente vervangen.
Ding onderstuurde alleen maar als een gek, zelfs Sieger kreeg die auto niet dwars :mrgreen:
helaas kon ik voor en achter niet wisselen omdat het een breedset was.

Mijn persoonlijke voorkeur ligt toch wel bij 4 goede banden rondom.
Is gewoon een algemeen advies voor op de openbare weg. Veel denken dat je de beste banden voor moet zetten vanwege remweg etc maar dat is niet waar.

Tenzij je driften kan is een overstuur situatie door minder grip achter heel erg moeilijk corrigeerbaar. Je kan er namelijk niks mee. beetje remmen dan ontlast je de achterkant, gaat hij nog dwarser. Gas los zelfde idee. Gas bij dan maar? Gaat ook niet werken behalve bij FWD.

Andersom een beetje onderstuur verhelp je zo door wat gas lossen of een beetje bijremmen.

Dit staat haaks op oversturen met het gas. Als jij met 4 goede banden rondom rijd en hem op vermogen dwars gooit, dan krijg je hem haast altijd weer terug door gewoon even te lossen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eric Z, Gijzert, Semrush [Bot] en 65 gasten