Welke banden?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Welke banden?

Bericht door Marsnel » 28 jul 2017, 20:50

Bert ///M3 schreef: 28 jul 2017, 04:54 Is gewoon een algemeen advies voor op de openbare weg. Veel denken dat je de beste banden voor moet zetten vanwege remweg etc maar dat is niet waar.
Waarom zou dit niet waar zijn? Ben benieuwd naar je onderbouwing.

Volgens mij rem en stuur je met je voorwielen. Je achterwielen hobbelen er maar een beetje bij. (tenzij RWD).

Als je zo hard door de bocht gaat je met een normale auto overstuur krijgt is het 9/10 je eigen schuld.
Voor normaal rijdende mensen zal dit nooit gebeuren, en al helemaal niet met de veiligheidssystemen van tegenwoordig (ook niet met RWD).
Daarnaast zijn bijna alle auto's, zeker voor de normale mensen, op onderstuur afgesteld. Merk banden die wat ouder zijn gaan daar echt niet ineens een snappy tailhappy widow-maker van maken.

En noodstop/uitwijken/aquaplanning daarentegen kan iedereen overkomen, en daarom wil je de banden met de meeste grip op de plek waar je het hardst nodig hebt. Voorop dus.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Welke banden?

Bericht door Bert ///M3 » 28 jul 2017, 22:11

Bij een noodstop en uitwijken heb je te maken met gewichtsverplaatsing. Als jij op de remmen gaat staan, dan krijgt de voorkant van zichzelf meer tractie en de achterkant minder. Als je goede banden achter hebt en slechte voor, dan cancelt de gewichtsverplaatsing het effect van minder tractie voor. Doe je het andersom, dus beste banden voor en slecht achter, dan word voor nog beter en achter nog slechter. Dus een hogere kans dat de achterkant om komt zetten bij een uitwijkmanouvre en dat je in een ongecontroleerde spin terecht komt.

Gewichtsverplaatsing is een beetje raar in de zin dat het verband tussen wieldruk en grip niet linear is, maar meer een curve (frictie afgezet tegen verticale belasting) Bij een passagiersauto is de maat band load index etc allemaal ontworpen rond normale wieldruk. DWZ je hebt optimale grip rond het normale hoekgewicht. Als jij bijvoorbeeld remt en 50% meer gewicht op de vooras krijgt dan gaat je auto niet 50% harder remmen of je hebt niet 50% meer tractie op de vooras, maar een heel klein beetje meer, bijvoorbeeld 10-20%. Omgekeerd als je achter 50% minder verticale belasting hebt dan is door de curve de dropoff groter als wat je er voor bij krijgt. Doe je de banden met de meeste tractie voor dan versterk je dit, doe je de beste achter dan demp je dit effect.

Bij aquaplaning heb je voordeel van betere banden voor (mt name meer profiel, niet zozeer de hardheid van het rubber) omdat die als het ware het pad schoon vegen MAAR in bochten gaat dit niet op omdat de achterwielen niet hetzelfde spoor volgen.

Ik heb dit trouwens niet zelf verzonnen, ik dacht ook altijd beste voor totdat ik dit verhaal voorgeschoteld kreeg van een professioneel instructeur.

Frank_Sch
Berichten: 2122
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Welke banden?

Bericht door Frank_Sch » 29 jul 2017, 10:02

Ik heb nu de Michelin pilot supersports onder mijn BMW Alpina B3 liggen. Een zeer goede band is mijn ervaring, maar ja als er weer wat nieuws op moet, toch altijd nieuwsgierig naar wat anders. Nu is de nieuwe Michelin ps4s niet leverbaar voor 18 inch en de configurator van Michelin komt weer uit op de psp.
Om toch een beetje tegemoet te komen aan mijn nieuwsgierigheid heb ik nu voor de achterkant weer de psp besteld en voor de voorkant de nieuwe pilot sport 4. Ik ben benieuwd of ik er iets van ga merken.

Heb de banden besteld bij A.T.U. In Duitsland, ze worden dan in het filiaal te Kleve gemonteerd. Ongeveer 300€ goedkoper dan de vorige keer bij de plaatselijke (en goed werk leverende) bandenboer.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Welke banden?

Bericht door MarkS » 29 jul 2017, 15:28

Marsnel schreef: 28 jul 2017, 20:50 Je achterwielen hobbelen er maar een beetje bij. (tenzij RWD).
Hieruit blijkt dat je het niet snapt. ;-)

Wat Bert zegt klopt helemaal.

Kort samengevat, voor de gemiddelde chauffeur is onderstuur makkelijker te corrigeren dan overstuur. Daarom beste bandjes achter.

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Welke banden?

Bericht door Marsnel » 30 jul 2017, 13:40

Bert bedankt voor je uitleg. Ik ben volledig met je eens dat belasting onevenredig is aan grip/frictie van een band.
Het ontlasten van de achterbanden kan inderdaad er voor zorgen dat je totale remkracht minder wordt ondanks toenemende druk voor, maar ben wel van mening dat dit niet zo zwart-wit is. De vraag is of achterbanden bij mindere belasting totaal uit hun werkgebied komen, of dat de voorbanden het dan al ruimschoots aan hun limiet zitten.. en dit is van zoveel dingen afhankelijk dat we dat hier toch niet op gaan lossen. Wel zie je bij oudere auto's zonder ABS dat de voorbanden over het algemeen eerder blokkeren dan de achterbanden, zeker in natte omstandigheden. Waardoor ik het idee krijg dat het grip gebrek eerder voor ligt dan achter, ondanks wielbelasting.

Ik ben met je eens dat het vervelend is als bij een uitwijk manoeuvre de achterkant los wordt, maar imo is dit beter dan stuurloos ergens achterop botsen.

MarkS, het onderstuur/overstuur verhaal heb ik niet zoveel mee. Kans dat je met normaal rijgedrag en de huidige auto's met veiligheidssystemen overstuur krijgt is imo nihil. Ik heb het idee dat hier (buiten Bert om) het hele 'nieuwe banden achter' aan wordt opgehangen, en dit vind ik gewoon geen goede reden. (zie ook youtube filmpjes)

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Welke banden?

Bericht door MarkS » 30 jul 2017, 14:20

Dat onderstuur overstuur "verhaal" is in de kern waar het om gaat. Als je daar niet "zo veel mee hebt" (of misschien gewoon niet begrijpt) waar praten we dan nog over.

Als jij denkt dat je met de huidige veiligheidssystemen en normaal rijgedrag geen overstuur kunt krijgen. Think again.

Maar jij mag ze best voorop leggen als je YouTube filmpjes studie dat uitwijst.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Welke banden?

Bericht door Marc Sierra » 30 jul 2017, 17:20

Marsnel schreef: 30 jul 2017, 13:40Wel zie je bij oudere auto's zonder ABS dat de voorbanden over het algemeen eerder blokkeren dan de achterbanden, zeker in natte omstandigheden. Waardoor ik het idee krijg dat het grip gebrek eerder voor ligt dan achter, ondanks wielbelasting.
Auto's worden zo ontworpen dat de voorwielen eerder blokkeren dan de achterwielen, ook voor moderne auto's met ABS is dat zo. Als ik het ABS in voel grijpen is dat eigenlijk altijd op de voorwielen. Als de achterwielen eerder zou blokkeren tollen de meeste mensen (zonder ABS) compleet rond op het moment dat ze voluit remmen. Dus uiteindelijk komt dat toch ook wel weer uit op onderstuur/overstuur. De voorkeur gaat dan toch uit naar stuurloos rechtdoor glijden.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Welke banden?

Bericht door Bert ///M3 » 30 jul 2017, 21:00

Marsnel schreef: 30 jul 2017, 13:40 Bert bedankt voor je uitleg. Ik ben volledig met je eens dat belasting onevenredig is aan grip/frictie van een band.
Het ontlasten van de achterbanden kan inderdaad er voor zorgen dat je totale remkracht minder wordt ondanks toenemende druk voor, maar ben wel van mening dat dit niet zo zwart-wit is. De vraag is of achterbanden bij mindere belasting totaal uit hun werkgebied komen, of dat de voorbanden het dan al ruimschoots aan hun limiet zitten.. en dit is van zoveel dingen afhankelijk dat we dat hier toch niet op gaan lossen. Wel zie je bij oudere auto's zonder ABS dat de voorbanden over het algemeen eerder blokkeren dan de achterbanden, zeker in natte omstandigheden. Waardoor ik het idee krijg dat het grip gebrek eerder voor ligt dan achter, ondanks wielbelasting.

Ik ben met je eens dat het vervelend is als bij een uitwijk manoeuvre de achterkant los wordt, maar imo is dit beter dan stuurloos ergens achterop botsen.

MarkS, het onderstuur/overstuur verhaal heb ik niet zoveel mee. Kans dat je met normaal rijgedrag en de huidige auto's met veiligheidssystemen overstuur krijgt is imo nihil. Ik heb het idee dat hier (buiten Bert om) het hele 'nieuwe banden achter' aan wordt opgehangen, en dit vind ik gewoon geen goede reden. (zie ook youtube filmpjes)
Dat voor blokkeren word/werd door fabrikanten juist expres gedaan zelfs al zou je dezelfde banden rondom hebben. Als je namelijk achter laat blokkeren dan zou je met remmen een giga onbalans krijgen zeker als je niet in rechte lijn rijd. Beetje hetzelfde idee als aan de handrem trekken.

/edit: wat Marc Sierra ook aangeeft.

Tegenwoordig met 4 kanaals ABS is het wat genuanceerder omdat die systemen remdruk per hoek onafhankelijk kunnen regelen

Ik heb op racewagens overigens ook liefst beste banden achter. Je wilt geen onderstuur bij insturen maar dat is wel op te lossen of omheen te rijden. (is voor profs geen probleem omdat die altijd op nieuw vertrekken maar als amateur met sets banden die je vaker gebruikt speelt dit probleem wel) Maar als het andersom is, achter heeft geen tractie dan geeft het ook geen vertrouwen om op het gas te gaan en dan is je tempo helemaal dramatisch.

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Welke banden?

Bericht door Marsnel » 31 jul 2017, 21:42

Dus als de rembalans expres naar voren is gezet, zouden we op deze as ook nog de minder banden monteren? Dan zijn we al ongecontroleerd rechtdoor aan het schuiven terwijl de nieuwe achterbanden nog niet eens weten dat we aan het remmen zijn. Nee ik ben nog steeds niet overtuigd. Als ik ooit een auto tegenkom die van achter eerder blokkeert dan voor, of plotseling overstuurd neigingen heeft omdat de nieuwe banden voorop zitten, dan is het voor mij duidelijk, maar tot die tijd.. nieuw voorop.

Bert jij racet met RWD's. In de racerij wil je volgens mij altijd de beste banden op de aangedreven as ivm tractie bocht uit (zoals je zelf aangeeft). Bij FWD racewagen leg je de goede banden juist voorop (en soms zelfs een maat breder dan achter). Maargoed op het circuit rij je op de limiet, en op de openbare weg niet (tenmiste, normale mensen niet :wink:).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SlowCo en 52 gasten