Lassen
- yorick
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Lassen
@ Andry, klinkt zeer interessant. Is het vooral theorie, of daadwerkelijk de toorts ter hand nemen?
@ Niels, 180 AC DC is zeker genoeg voor de hobbyist. Aluminium lassen kan dus ook. Wat is het merk?
@ Niels, 180 AC DC is zeker genoeg voor de hobbyist. Aluminium lassen kan dus ook. Wat is het merk?
- Andry
- Berichten: 829
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Lassen
Beiden, Yorick. Maar voornamelijk theorie.
Theoretische deel:
-werkvoorbereiding
-lasproceskeuze en lasmaterialen
-uitvoering
-kwaliteit
-materialen en materiaalgedrag bij het lassen
-constructie
-ontwerp
-maatschappelijk-cultureel
En dan een klein stuk praktijk. De toelatingseisen zijn zo dat je al goed moet kunnen kan lassen dmv. het overhandigen van minimaal 2 geldige certificaten.
Als ik slaag heb ik NIL diploma Meesterlasser en het internationale diploma "International Welding Practitioner". Het grootste voordeel vind ik dat je daarna nog verder kan met de opleiding Las Expert, richting werkvoorbereiding of QC kan, of een leidinggevende functie op de werkvloer.
Ps. De temperatuur van het smeltbad kan je ook beïnvloeden met de smoorspoel, indien beschikbaar.
Ps2. Het uiterlijk van de las is altijd ondergeschikt aan de kwaliteit. Een mooie maar zwakke las is waardeloos. Daarom ook mt en ut onderzoek
Theoretische deel:
-werkvoorbereiding
-lasproceskeuze en lasmaterialen
-uitvoering
-kwaliteit
-materialen en materiaalgedrag bij het lassen
-constructie
-ontwerp
-maatschappelijk-cultureel
En dan een klein stuk praktijk. De toelatingseisen zijn zo dat je al goed moet kunnen kan lassen dmv. het overhandigen van minimaal 2 geldige certificaten.
Als ik slaag heb ik NIL diploma Meesterlasser en het internationale diploma "International Welding Practitioner". Het grootste voordeel vind ik dat je daarna nog verder kan met de opleiding Las Expert, richting werkvoorbereiding of QC kan, of een leidinggevende functie op de werkvloer.
Ps. De temperatuur van het smeltbad kan je ook beïnvloeden met de smoorspoel, indien beschikbaar.
Ps2. Het uiterlijk van de las is altijd ondergeschikt aan de kwaliteit. Een mooie maar zwakke las is waardeloos. Daarom ook mt en ut onderzoek
- Luc B
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31
Re: Lassen
Heb voor het laatst op school eens wat mogen proberen met een TIG lasser. Gewoon strepen trekken. Gaat steeds beter , denk dat ik me er ook maar eens een voor thuis aanschaf.
- yorick
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Lassen
Gaaf Andry, ik zou ook wel wat meer theoretische kennis willen hebben.
Afgelopen weken in de vrije uurtjes 2 collega's geholpen die meedoen met trekkertrek. We hebben een aluminium (2mm) carterpan gemaakt voor de Rolls Royce Meteor V12 met een motorinhoud van 27 liter.
Mijn bijdrage is enkel het lassen, ontwerp e.d is van hunzelf.
@ Andry, De huidige pan scheurt op enkele plekken op de las. Van een ander bedrijf hebben we gehoord dat dit voorkomen kan worden door met een brander de lasnaden na te lopen, zodat de spanningen afnemen. Een goedkope vorm van spanningsarm gloeien kan jij daar nog iets zinnigs over melden? Zou het werken?
Afgelopen weken in de vrije uurtjes 2 collega's geholpen die meedoen met trekkertrek. We hebben een aluminium (2mm) carterpan gemaakt voor de Rolls Royce Meteor V12 met een motorinhoud van 27 liter.
Mijn bijdrage is enkel het lassen, ontwerp e.d is van hunzelf.
@ Andry, De huidige pan scheurt op enkele plekken op de las. Van een ander bedrijf hebben we gehoord dat dit voorkomen kan worden door met een brander de lasnaden na te lopen, zodat de spanningen afnemen. Een goedkope vorm van spanningsarm gloeien kan jij daar nog iets zinnigs over melden? Zou het werken?
- Andry
- Berichten: 829
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Lassen
Om te beginnen zou ik opsluitend gaan lassen, wel veel meer werk en veel meer slijpen maar de spanningen en de richting ervan kan je aardig tot goed onder controle houden. Op m'n werk moeten we het, maar 4 mm kromtrekken op bijna 90 meter is nog te overzien, alhoewel we wel een 'net niet gevoel' aan overhouden Een krater is een zwak punt in de las en vaak het begin van een scheur. Deze scheur kan je vaak niet zien omdat ie bijv. 2 mm diep zit. Scheuren die in de las beginnen kunnen worden veroorzaakt door te snel afkoelen (van het smeltbad) Daarom moeten wij altijd voorverwarmen op 100 of 150 graden Celcius voordat er mag worden gelast. Spanningsarm gloeien ken ik wel alleen wordt dan vaak het hele werkstuk op dezelfde temperatuur gebracht. Als je het met een brander niet goed doet breng je alleen maar meer spanning in. Het kan wel maar vereist wel heel veel ervaring.
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Lassen
Ik wou dat ik dat zo kon Yorick
- Andry
- Berichten: 829
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Lassen
Hier het resultaat van 'fout' lassen. Het omringende matriaal is te snel opgewarmt en te snel afgekoelt en exact naast de las afgescheurd.
http://lancerregister.com/showthread.php?t=150394" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens worden (welliswaar onder andere namen) nog exact dezelfde schokdempers gemaakt, waarvan het ontwerp nog steeds niet is herzien Lang leve 'made in Taiwan'...
http://lancerregister.com/showthread.php?t=150394" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens worden (welliswaar onder andere namen) nog exact dezelfde schokdempers gemaakt, waarvan het ontwerp nog steeds niet is herzien Lang leve 'made in Taiwan'...
- Bert ///M3
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Lassen
Dat spul ijkt qua materiaaldikte ook flinterdun. Niet iets waarop je even gaat rallycrossen LOL.
-
OnlineRJK
- Berichten: 3538
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Lassen
Klein kickje iemand suggesties voor een TIG lasapparaat voor een redelijk (hobby) budget? Aluminium niet perse nodig om budget beperkt te houden.
Ik had eerst gekeken op de websites van HBM en Weldingshop.
Heel simpel machientje:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... al-display
Of met puls maar wel meteen dubbel qua prijs:
https://weldingshop.nl/collections/tig- ... ng-digital
Maar kwam toen Lasexpert.nl tegen. Die hebben zelfs een AC/DC machine onder de 500 EUR! Geen idee of het wat is, de reviews zijn wel goed. Wij van wc-eend?
https://www.lasexpert.nl/TIG
Ik had eerst gekeken op de websites van HBM en Weldingshop.
Heel simpel machientje:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... al-display
Of met puls maar wel meteen dubbel qua prijs:
https://weldingshop.nl/collections/tig- ... ng-digital
Maar kwam toen Lasexpert.nl tegen. Die hebben zelfs een AC/DC machine onder de 500 EUR! Geen idee of het wat is, de reviews zijn wel goed. Wij van wc-eend?
https://www.lasexpert.nl/TIG
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Lassen
Elders op DF wordt de 200 variant geadviseerd, als ik zelf overstag ga dan wordt dit emRJK schreef: ↑13 jan 2020, 16:00 Maar kwam toen Lasexpert.nl tegen. Die hebben zelfs een AC/DC machine onder de 500 EUR! Geen idee of het wat is, de reviews zijn wel goed. Wij van wc-eend?
https://www.lasexpert.nl/TIG
-
OnlineRJK
- Berichten: 3538
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
- Djessey
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Lassen
Iets duurder, maar ik heb deze AC/DC tig
https://www.kippersrijssen.nl/tig-lasap ... g200p-acdc
Lassen gaat super af, ook aluminium is goed te doen. Zou m zeker opnieuw kopen als ik weer voor een allround machine ging.
https://www.kippersrijssen.nl/tig-lasap ... g200p-acdc
Lassen gaat super af, ook aluminium is goed te doen. Zou m zeker opnieuw kopen als ik weer voor een allround machine ging.
- Harrie D
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: Lassen
Ik heb de 220P van lasexpert al een paar jaar staan en dat apparaat is veel beter dan ik in het lassenRJK schreef: ↑13 jan 2020, 16:00 Klein kickje iemand suggesties voor een TIG lasapparaat voor een redelijk (hobby) budget? Aluminium niet perse nodig om budget beperkt te houden.
Ik had eerst gekeken op de websites van HBM en Weldingshop.
Heel simpel machientje:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... al-display
Of met puls maar wel meteen dubbel qua prijs:
https://weldingshop.nl/collections/tig- ... ng-digital
Maar kwam toen Lasexpert.nl tegen. Die hebben zelfs een AC/DC machine onder de 500 EUR! Geen idee of het wat is, de reviews zijn wel goed. Wij van wc-eend?
https://www.lasexpert.nl/TIG
Maar ik had het aluminium lassen ook als harde eis, waarom wil ik anders zo'n ding.
Ding heeft iig nog geen slag verkeerd gegeven, al gebruik ik 'm ook niet echt dagelijks, maar nog wel genoeg dat ik er nog niet misschien over nadenk om het ding weer te koop te zetten.
Overigens: aluminium lassen is zwaar kut om te doen, maar meestal krijg ik het wel op zo'n manier aan elkaar gespetterd dat het niet meer afbreekt bij de 2e poging.
- Andry
- Berichten: 829
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Lassen
Hoe is de voorbewerking van de lasnaad? Overigens zijn niet alle aluminium soorten goed te smeltlassen.
- Harrie D
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: Lassen
Net zo slecht als mijn laskunsten, dat is gewoon 2 stukken op elkaar duwen en beginnen te spetteren.
Ik hoef echt niemand de schuld te geven behalve m'n eigen geklungel, maar over het algemeen zijn het ook dingen waarvan het niet echt uitmaakt als het afbreekt.
Al moet ik zeggen dat het allereerste aluminiumproject een aluminium subframe voor de motor was en dat is nooit afgebroken.
Maar daar had ik wel iets meer tijd in de voorbereiding gestoken.
Als ik er tijd in steek gaat het best aardig, maar het is gewoon stukken lastiger dan RVS
Ik hoef echt niemand de schuld te geven behalve m'n eigen geklungel, maar over het algemeen zijn het ook dingen waarvan het niet echt uitmaakt als het afbreekt.
Al moet ik zeggen dat het allereerste aluminiumproject een aluminium subframe voor de motor was en dat is nooit afgebroken.
Maar daar had ik wel iets meer tijd in de voorbereiding gestoken.
Als ik er tijd in steek gaat het best aardig, maar het is gewoon stukken lastiger dan RVS
- Djessey
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Lassen
Precies mijn ervaring, nu kwam ik een video tegen waarbij het wat leuker en duidelijker wordt uitgelegd. Kortom, schoonmaken en instellingen op je machine. Nu gaat het best aardig al zeg ik het zelfHarrie D schreef: ↑14 jan 2020, 13:01 Net zo slecht als mijn laskunsten, dat is gewoon 2 stukken op elkaar duwen en beginnen te spetteren.
Ik hoef echt niemand de schuld te geven behalve m'n eigen geklungel, maar over het algemeen zijn het ook dingen waarvan het niet echt uitmaakt als het afbreekt.
Al moet ik zeggen dat het allereerste aluminiumproject een aluminium subframe voor de motor was en dat is nooit afgebroken.
Maar daar had ik wel iets meer tijd in de voorbereiding gestoken.
Als ik er tijd in steek gaat het best aardig, maar het is gewoon stukken lastiger dan RVS
- JP
- Berichten: 31030
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Lassen
Aluminium is altijd las tig !
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: GRzep en 48 gasten