Lassen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 962
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Lassen

Bericht door yorick » 03 feb 2010, 20:38

@ Andry, klinkt zeer interessant. Is het vooral theorie, of daadwerkelijk de toorts ter hand nemen?

@ Niels, 180 AC DC is zeker genoeg voor de hobbyist. Aluminium lassen kan dus ook. Wat is het merk?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Lassen

Bericht door Andry » 03 feb 2010, 21:19

Beiden, Yorick. Maar voornamelijk theorie.

Theoretische deel:

-werkvoorbereiding
-lasproceskeuze en lasmaterialen
-uitvoering
-kwaliteit
-materialen en materiaalgedrag bij het lassen
-constructie
-ontwerp
-maatschappelijk-cultureel

En dan een klein stuk praktijk. De toelatingseisen zijn zo dat je al goed moet kunnen kan lassen dmv. het overhandigen van minimaal 2 geldige certificaten.

Als ik slaag heb ik NIL diploma Meesterlasser en het internationale diploma "International Welding Practitioner". Het grootste voordeel vind ik dat je daarna nog verder kan met de opleiding Las Expert, richting werkvoorbereiding of QC kan, of een leidinggevende functie op de werkvloer.

Ps. De temperatuur van het smeltbad kan je ook beïnvloeden met de smoorspoel, indien beschikbaar.

Ps2. Het uiterlijk van de las is altijd ondergeschikt aan de kwaliteit. Een mooie maar zwakke las is waardeloos. Daarom ook mt en ut onderzoek :wink:

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Lassen

Bericht door Luc B » 04 feb 2010, 20:15

Heb voor het laatst op school eens wat mogen proberen met een TIG lasser. Gewoon strepen trekken. Gaat steeds beter , denk dat ik me er ook maar eens een voor thuis aanschaf.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 962
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Lassen

Bericht door yorick » 04 feb 2010, 20:50

Gaaf Andry, ik zou ook wel wat meer theoretische kennis willen hebben.

Afgelopen weken in de vrije uurtjes 2 collega's geholpen die meedoen met trekkertrek. We hebben een aluminium (2mm) carterpan gemaakt voor de Rolls Royce Meteor V12 met een motorinhoud van 27 liter.

Mijn bijdrage is enkel het lassen, ontwerp e.d is van hunzelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@ Andry, De huidige pan scheurt op enkele plekken op de las. Van een ander bedrijf hebben we gehoord dat dit voorkomen kan worden door met een brander de lasnaden na te lopen, zodat de spanningen afnemen. Een goedkope vorm van spanningsarm gloeien :) kan jij daar nog iets zinnigs over melden? Zou het werken?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Lassen

Bericht door Andry » 04 feb 2010, 21:46

Om te beginnen zou ik opsluitend gaan lassen, wel veel meer werk en veel meer slijpen maar de spanningen en de richting ervan kan je aardig tot goed onder controle houden. Op m'n werk moeten we het, maar 4 mm kromtrekken op bijna 90 meter is nog te overzien, alhoewel we wel een 'net niet gevoel' aan overhouden :lol: Een krater is een zwak punt in de las en vaak het begin van een scheur. Deze scheur kan je vaak niet zien omdat ie bijv. 2 mm diep zit. Scheuren die in de las beginnen kunnen worden veroorzaakt door te snel afkoelen (van het smeltbad) Daarom moeten wij altijd voorverwarmen op 100 of 150 graden Celcius voordat er mag worden gelast. Spanningsarm gloeien ken ik wel alleen wordt dan vaak het hele werkstuk op dezelfde temperatuur gebracht. Als je het met een brander niet goed doet breng je alleen maar meer spanning in. Het kan wel maar vereist wel heel veel ervaring.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Lassen

Bericht door Niels » 05 feb 2010, 07:24

Ik wou dat ik dat zo kon Yorick :thumbup:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Lassen

Bericht door Andry » 07 feb 2010, 13:52

Hier het resultaat van 'fout' lassen. Het omringende matriaal is te snel opgewarmt en te snel afgekoelt en exact naast de las afgescheurd.

http://lancerregister.com/showthread.php?t=150394" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens worden (welliswaar onder andere namen) nog exact dezelfde schokdempers gemaakt, waarvan het ontwerp nog steeds niet is herzien :? Lang leve 'made in Taiwan'...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Lassen

Bericht door Bert ///M3 » 08 feb 2010, 12:16

Dat spul ijkt qua materiaaldikte ook flinterdun. Niet iets waarop je even gaat rallycrossen LOL.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Lassen

Bericht door RJK » 13 jan 2020, 16:00

Klein kickje :) iemand suggesties voor een TIG lasapparaat voor een redelijk (hobby) budget? Aluminium niet perse nodig om budget beperkt te houden.

Ik had eerst gekeken op de websites van HBM en Weldingshop.

Heel simpel machientje:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... al-display

Of met puls maar wel meteen dubbel qua prijs:
https://weldingshop.nl/collections/tig- ... ng-digital

Maar kwam toen Lasexpert.nl tegen. Die hebben zelfs een AC/DC machine onder de 500 EUR! Geen idee of het wat is, de reviews zijn wel goed. Wij van wc-eend?
https://www.lasexpert.nl/TIG

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Lassen

Bericht door Niels » 14 jan 2020, 01:39

RJK schreef: 13 jan 2020, 16:00 Maar kwam toen Lasexpert.nl tegen. Die hebben zelfs een AC/DC machine onder de 500 EUR! Geen idee of het wat is, de reviews zijn wel goed. Wij van wc-eend?
https://www.lasexpert.nl/TIG
Elders op DF wordt de 200 variant geadviseerd, als ik zelf overstag ga dan wordt dit em :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Lassen

Bericht door RJK » 14 jan 2020, 08:12

Niels schreef: 14 jan 2020, 01:39 Elders op DF wordt de 200 variant geadviseerd, als ik zelf overstag ga dan wordt dit em :thumbup:
Die WSM200 met extra puls functie lijkt mij niet zo verkeerd.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lassen

Bericht door Djessey » 14 jan 2020, 08:46

Iets duurder, maar ik heb deze AC/DC tig
Afbeelding
https://www.kippersrijssen.nl/tig-lasap ... g200p-acdc

Lassen gaat super af, ook aluminium is goed te doen. Zou m zeker opnieuw kopen als ik weer voor een allround machine ging.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Lassen

Bericht door Harrie D » 14 jan 2020, 12:41

RJK schreef: 13 jan 2020, 16:00 Klein kickje :) iemand suggesties voor een TIG lasapparaat voor een redelijk (hobby) budget? Aluminium niet perse nodig om budget beperkt te houden.

Ik had eerst gekeken op de websites van HBM en Weldingshop.

Heel simpel machientje:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... al-display

Of met puls maar wel meteen dubbel qua prijs:
https://weldingshop.nl/collections/tig- ... ng-digital

Maar kwam toen Lasexpert.nl tegen. Die hebben zelfs een AC/DC machine onder de 500 EUR! Geen idee of het wat is, de reviews zijn wel goed. Wij van wc-eend?
https://www.lasexpert.nl/TIG
Ik heb de 220P van lasexpert al een paar jaar staan en dat apparaat is veel beter dan ik in het lassen :tooth:
Maar ik had het aluminium lassen ook als harde eis, waarom wil ik anders zo'n ding.
Ding heeft iig nog geen slag verkeerd gegeven, al gebruik ik 'm ook niet echt dagelijks, maar nog wel genoeg dat ik er nog niet misschien over nadenk om het ding weer te koop te zetten.
Overigens: aluminium lassen is zwaar kut om te doen, maar meestal krijg ik het wel op zo'n manier aan elkaar gespetterd dat het niet meer afbreekt bij de 2e poging.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Lassen

Bericht door Andry » 14 jan 2020, 12:57

Harrie D schreef: 14 jan 2020, 12:41
Overigens: aluminium lassen is zwaar kut om te doen, maar meestal krijg ik het wel op zo'n manier aan elkaar gespetterd dat het niet meer afbreekt bij de 2e poging.
Hoe is de voorbewerking van de lasnaad? Overigens zijn niet alle aluminium soorten goed te smeltlassen.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Lassen

Bericht door Harrie D » 14 jan 2020, 13:01

Net zo slecht als mijn laskunsten, dat is gewoon 2 stukken op elkaar duwen en beginnen te spetteren.
Ik hoef echt niemand de schuld te geven behalve m'n eigen geklungel, maar over het algemeen zijn het ook dingen waarvan het niet echt uitmaakt als het afbreekt.

Al moet ik zeggen dat het allereerste aluminiumproject een aluminium subframe voor de motor was en dat is nooit afgebroken.
Maar daar had ik wel iets meer tijd in de voorbereiding gestoken.

Als ik er tijd in steek gaat het best aardig, maar het is gewoon stukken lastiger dan RVS

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lassen

Bericht door Djessey » 14 jan 2020, 20:02

Harrie D schreef: 14 jan 2020, 13:01 Net zo slecht als mijn laskunsten, dat is gewoon 2 stukken op elkaar duwen en beginnen te spetteren.
Ik hoef echt niemand de schuld te geven behalve m'n eigen geklungel, maar over het algemeen zijn het ook dingen waarvan het niet echt uitmaakt als het afbreekt.

Al moet ik zeggen dat het allereerste aluminiumproject een aluminium subframe voor de motor was en dat is nooit afgebroken.
Maar daar had ik wel iets meer tijd in de voorbereiding gestoken.

Als ik er tijd in steek gaat het best aardig, maar het is gewoon stukken lastiger dan RVS
Precies mijn ervaring, nu kwam ik een video tegen waarbij het wat leuker en duidelijker wordt uitgelegd. Kortom, schoonmaken en instellingen op je machine. Nu gaat het best aardig al zeg ik het zelf


Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Lassen

Bericht door JP » 14 jan 2020, 21:24

Aluminium is altijd las tig !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GRzep en 48 gasten