Lassen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Lassen

Bericht door Luc B » 07 okt 2009, 11:02

Ik wil binnenkort een avond-cursus lassen doen. Maar hier zijn verschillende soorten in ( TIG , MIG enz)

welke heb ik nou echt nodig voor bijv. een rolkooi of gewoon beplating van de auto kunnen te lassen ?

En wat zijn de betere apparaten hiervoor ?

tnhx !

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Lassen

Bericht door Bert ///M3 » 07 okt 2009, 12:19

Rolkooien worden vaak dmv MIG gelast volgens mij, bij en wat meer profi lui dmv een combinatie van MIG en TIG.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Lassen

Bericht door Luc B » 07 okt 2009, 18:02

Weet iemand dan een goed MIG las apparaat. ? zodat ik ook thuis zelf eens kan oefenen.

sammie
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 apr 2008, 20:37

Re: Lassen

Bericht door sammie » 07 okt 2009, 19:07

puur voor wat las werk aan je auto en kleine dingen zou ik is kijken naar iets uit de cebora bravo reeks.
Ik heb deze zelf ook een de cebora bravo 155combi dit werkt gewoon op 230 en hier is plaat werk en kleine constructie werk goed mee te lassen.
En als je meer profesioneel materiaal wilt of je zeker weet dat je hem vaak gaat gebruiken kun je beter meteen voor een goeie gaan van bijvoorbeeld Kempi en dan ook meteen een op kracht stroom.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4861
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Lassen

Bericht door Tom V » 07 okt 2009, 19:12

De Cebora Bravo 155 Combi kan ik je ook wel aanraden. Heb dit apparaat zelf staan en al best leuke dingen mee kunnen doen. Ben zelf niet een denderende lasser maar vind het leuk om wat te oefenen. Een bekende van me kan het dan weer wel en is er prima over te spreken ook, heeft een bandenrek voor de trailer gelast met dat apparaat.

Deze is overigens in de aanbieding bij Rustbusters, daar heb ik 'm ook vandaan een jaar of 2 terug. Nu inclusief een accessoire pakket en fles 720 euro.
http://www.rustbuster.nl/Lasapparaten/C ... vo_155.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ( Nee, heb er geen aandelen in, is gewoon een leuk bedrijf.)

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Lassen

Bericht door Andry » 10 okt 2009, 22:13

welke heb ik nou echt nodig voor bijv. een rolkooi of gewoon beplating van de auto kunnen te lassen ?
Voor deze doeleinden gewoon een cursusje MIG lassen volgen. Een simpel apparaat die maximaal tot 140/150 A gaat, met een normale toorts en met een massieve 0,6 mm lasdraad is ruim voldoende. Een rolkooi gaan lassen is gelijk een leuke: nagenoeg alle lasposities komen voor, altijd opgaand lassen al is neergaand zo aantrekkelijk! In het begin zal het daardoor aardig klooien zijn met de afstellingen van de laswagen en de stand van de toorst, maar als je er gevoel voor hebt zal het snel beter gaan. En wat ik vaak zie gebeuren: direkt na het lassen wordt de las gekoeld, soms zelfs met water...absoluut not done!

Succes!

Stukje laswerk bij ons:

Afbeelding

Een cap uit het lesboek:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4861
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Lassen

Bericht door Tom V » 10 okt 2009, 22:18

Andry, dat is echt heel net werk. 8) Kan altijd wel genieten van vakwerk.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Lassen

Bericht door Andry » 10 okt 2009, 22:53

Tom, dit is echt lassen. Alle lasnaden worden terplekke machinaal bewerkt, dus loepzuiver. De flens en pijp worden continu op temperatuur gehouden dmv. keramische elementen. Alle werkelijke lasparameters worden gelogd, bekeken vergeleken en opgeslagen: per pijp een datalog bestand. Er staat heel wat regel-, meet- en datalogapparatuur omheen. Na 48 uur afkoelen wordt de las MT/UT onderzocht en na het uitgloeien nog een keer. Voor de offshore/olie- en gaswinning lassen is niet simpel en moet alles zeer goed tot perfect zijn :D Overigens hou ik me niet met orbital TIG bezig maar meer met MIG, SAW en in minder mate MMA.

HSR
Berichten: 5284
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Lassen

Bericht door HSR » 11 okt 2009, 13:51

Andry schreef:Tom, dit is echt lassen. Alle lasnaden worden terplekke machinaal bewerkt, dus loepzuiver. De flens en pijp worden continu op temperatuur gehouden dmv. keramische elementen. Alle werkelijke lasparameters worden gelogd, bekeken vergeleken en opgeslagen: per pijp een datalog bestand. Er staat heel wat regel-, meet- en datalogapparatuur omheen. Na 48 uur afkoelen wordt de las MT/UT onderzocht en na het uitgloeien nog een keer. Voor de offshore/olie- en gaswinning lassen is niet simpel en moet alles zeer goed tot perfect zijn :D Overigens hou ik me niet met orbital TIG bezig maar meer met MIG, SAW en in minder mate MMA.

Erg gaaf !


Trouwens, waarom is het not-done de las af te koelen met water ? Ik heb meerdere lassers dit zien doen onder de noemer dat de las dan sterker wordt. Nu was dit overigens redelijk eenvoudig laswerk m.a.w., even een lasnaadje trekken en wat puntwerk.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Lassen

Bericht door Andry » 11 okt 2009, 19:35

Dat de las sterker wordt is de gedachte die de meesten hebben, alleen is het niet waar: de las en het omliggende materiaal wordt harder en dat is iets heel anders. Hoe harder een ijzer of staal legering is hoe minder dit kan buigen voordat het inscheurt en breekt. Bij heel snel afkoelen van staallegeringen ontstaan er ook veranderingen in de moleculen die de uiteindelijke mechanische eigenschappen van het materiaal bepalen: snel afkoelen maakt het harder, maar wel brosser en minder schokbestendig. Heel diep kan ik er niet meer op ingaan want ik ben geen metalurgist :wink: Goed en juist opwarmen en afkoelen van (dikke) materialen is ontzettend belangrijk, zeker als er hoge(re) eisen aan worden gesteld. Achter het leggen van een lasrups zit heel veel theorie, die de meeste (hobby)lassers niet beheersen. Nu is het niet de bedoeling dat je dit allemaal beheerst, maar de basis is gewoon een must wil je technisch gezien goed laswerk afleveren.

Zeker als je rolkooien gaat lassen ,die bedoelt zijn om schokbelastingen te absorberen en de krachten te verdelen, moeten de lassen wel heel blijven ipv. te gaan scheuren/breken.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Lassen

Bericht door G Kolkman » 11 okt 2009, 22:31

Mooi is het toch als iemand het zo helder kan uitleggen :mrgreen: .

Gebruikersavatar
JurT
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07

Re: Lassen

Bericht door JurT » 14 okt 2009, 20:52

Wow mooie las zeg! Waar ga je lascursus volgen?

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: Lassen

Bericht door Damir Vukovic » 15 okt 2009, 09:54

Ik zou mensen ook niet aanraden om rolkooien te gaan lassen totdat hun lassen er uitzien als die van Andry :mrgreen:
Zeker als je net je eerste cursus uitkomt zou ik het de eerste tijd bij niet structureel laswerk houden.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Lassen

Bericht door Andry » 16 okt 2009, 18:05

Je wilt niet vaak weten hoe vaak ik rolkooien heb gezien die door beginnelingen/amateurs waren gelast en die absoluut breken bij een harde impact :? Deze auto's waren goedgekeurd en werden ingezet bij autosportdoeleinden die onder KNAF vlag vallen.

Overigens is (zoals ik eerder aangaf) het werk op de foto niet van mijn hand. Ik ben niet zo gek op al dat machinale lassen, neem liever zelf de toorts ter hand :wink: Heel af en toe werk ik met zo'n machine http://www.youtube.com/watch?v=5hZYpawI ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Lassen

Bericht door yorick » 17 okt 2009, 12:29

@ Andry, kom ook wel eens kooien van bedrijven tegen waar ik vraagtekens bij zet.

@ Luc, cursus lassen is leuk om te doen :!: maar daarna kan je nog geen rolkooi inlassen. Heb het in mijn wagen gedaan na 5 jaar praktijk ervaring en dat viel behoorlijk tegen. De foto van Andry is een erg strakke naad, maar met de hand krijg je het niet zo mooi. Heb op mijn cursussen wel werk gezien van mensen die werkelijk konden ''toveren'' met vloeibaar metaal.

foto's van hand laswerk:

TIG staal, pijp
Afbeelding
TIG aluminium, plaat
Afbeelding
MIG/MAG staal, plaat
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Lassen

Bericht door Stefan R » 17 okt 2009, 15:31

Ik zie een krater van jewelste :shock:

Afbeelding

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Lassen

Bericht door yorick » 17 okt 2009, 17:19

Oke dus jij hebt nog meer ervaring met aluminium lassen, hoe kan ik het best de kratervorming voorkomen dan?

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Lassen

Bericht door Stefan R » 17 okt 2009, 18:52

Meer ervaring met aluminium (TIG) lassen durf ik zeker niet te beweren :bag:

Zit er een instelling op je machine voor kratervulling?

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Lassen

Bericht door yorick » 17 okt 2009, 19:17

De TIG kar die ik gebruik, heeft idd een downslope. Verder komt het bij TIG natuurlijk op de lasser aan hoeveel draad er in het smeltbad word toegevoegd. Staal en roestvaststaal is niet zo moeilijk, maar aluminium vergt toch wel meer kwalificatie.

Dat is teminste mijn ervaring, verder moet je ook kijken naar de toepassing. Een pijp waar lucht doorheen komt moet dicht zijn, die aluminium kap moet er netjes uitzien.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Lassen

Bericht door Andry » 17 okt 2009, 20:25

Het grootste probleem van kraters zijn dat het een begin van een scheur kan zijn. Als delen uitmaken van een (dragende) constructie en mpi worden onderzocht komt dit aan het licht en dient de krater te worden uitgeslepen en te worden opgevult. Start/stop is trouwens altijd (uit)slijpen. De reden bij stop heb ik al genoemd en de reden van slijpen bij het starten is dat je smeltbad nog niet op temperatuur is en zeker met hr draad de kans op lop/lof aanwezig is. Zo zie je het niet todat ze gaan 'schuiven' oftewel ultrasoon onderzoek en krijg je gelijk een reject/rep. Met TIG is dit niet aan de orde.

De las opzich ziet er strak uit :thumbup:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Lassen

Bericht door Andry » 03 feb 2010, 13:04

Topic ff afstoffen :lol:

Het nieuwe schooljaar ga ik weer de schoolbanken in om me verder te specialiseren in het lassen, technieken en materialen. Met een beetje mazzel dus over ruim een jaar Meesterlasser en dan zou ik meer gedetaileerde info/tips moeten kunnen geven :)

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)
Contacteer:

Re: Lassen

Bericht door Niels v D » 03 feb 2010, 17:55

Zolang kunnen we niet wachten :mrgreen:

Kan een beetje Mig lassen en ben aan het oefenen met Tig lassen.. Onlangs voor +/- 800e een AC/DC 180A apparaatje aangeschaft, voor mij prima en de handelaar die hem verkocht had er goede ervaringen mee, ook van professionals.
Nu alleen leren lassen met dat ding.. :bignews:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Lassen

Bericht door Riceaux » 03 feb 2010, 18:21

Ik ga waarschijnlijk ook een lascursus volgen. Ik heb een golf staan die opgeknapt moet worden en wil eigenlijk zoveel mogelijk alles zelf doen. Is een stukje plaatwerk erin lassen na zo'n cursus een beetje te doen?

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)
Contacteer:

Re: Lassen

Bericht door Niels v D » 03 feb 2010, 18:32

Ik heb ooit op school een paar lesjes lassen gehad, geloof zo'n 12 uur totaal, voor autogeen en MIG. Met een beetje zelf oefenen kon ik daarna aardig een stukje plaat erin lassen..
Belangerijk is dat je zorgt dat de plaat die je wil inlassen goed past, dat maakt het lassen al een stuk makkelijker. Verder zorgen dat het materiaal niet te warm wordt, je kunt het beste een puntje lassen, even uit en dan ernaast weer een puntje. Zo houd je de temperatuur een beetje laag en voorkom je doorbranden.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Lassen

Bericht door Riceaux » 03 feb 2010, 18:49

Het is een wielkastrand plus een stuk plaat erboven wat erin moet gelast en 2 stukjes bumper. Gewoon een kwestie van zorgen dat je precies het juiste stuk plaat wegsnijd? Heb een MIG las-apparaat tot m'n beschikking. Is volgens mij wel een goeie, werkt via zo'n speciale dikke stekker.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten