(Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Downforce Hans » 07 mar 2009, 08:49

Zoals Elmar al zegt moet je ook een dikke slang hebben.
10 bar door een slang met de diameter van een rietje gaat niet werken en zal de sleutel weinig kracht hebben.
Wanneer je een slagmoer sleutel die erg sterk is gaat gebruiken op iets wat erg vast,zit zal de compressor ook constant staan te loeien.
Een beetje grote lucht tank wil dan ook wel helpen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9346
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Bert ///M3 » 07 mar 2009, 09:37

Klopt, daarom quote ik dat stukje van Niels ook.

Die van mij heeft geloof ik 50 liter inhoud, en de compressor zou 360 l/m moeten leveren terwijl de luchtsleutel 250 l/m oid zou gebruiken bij 8 bar. Dus dat is het probleem niet, alleen de slang dikte.

Alleen doe ik het meestal toch op de manier van Steve, eerst met een momentsleutel even de wielen los trekken, dan opkrikken, en dan gewoon moeren los maken met luchtsleutel. Dus dan boeit het eigenlijk niet zo. Als ze er weer op gaan ook, niet op moment zetten met een slagmoersleutel maar met gewone momentsleutel. Anders loop je de kans dat je de bouten of studs te veel rekt en na verloop van tijd kunnen ze dan scheuren of afbreken onder het rijden. Niet grappig :lol:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Downforce Hans » 07 mar 2009, 09:43

Bert ///M3 schreef:Klopt, daarom quote ik dat stukje van Niels ook.

Die van mij heeft geloof ik 50 liter inhoud, en de compressor zou 360 l/m moeten leveren terwijl de luchtsleutel 250 l/m oid zou gebruiken bij 8 bar. Dus dat is het probleem niet, alleen de slang dikte.

Alleen doe ik het meestal toch op de manier van Steve, eerst met een momentsleutel even de wielen los trekken, dan opkrikken, en dan gewoon moeren los maken met luchtsleutel. Dus dan boeit het eigenlijk niet zo. Als ze er weer op gaan ook, niet op moment zetten met een slagmoersleutel maar met gewone momentsleutel. Anders loop je de kans dat je de bouten of studs te veel rekt en na verloop van tijd kunnen ze dan scheuren of afbreken onder het rijden. Niet grappig :lol:
De meeste momentsleutels kunnen slecht tegen verkeerd gebruik.
Het losdraaien wordt ook meestal afgeraden om met een momentsleutel te doen.
Een momentsleutel is eigenlijk meet gereedschap en geen wringijzer.
De kans dat de veer in de momentsleutel van slag raakt is aanzienlijk en je zet de moeren daarna dus niet meer met het goede moment vast.

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9346
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Bert ///M3 » 07 mar 2009, 11:42

Hm valt wel mee denk ik, het ligt er een beetje aan wat voor 1 je hebt. Als je er 1 hebt die maar 1 kant op wil dan zou ik het idd niet doen, maar die van mij kan je bijvoorbeeld omdraaien zodat hij links om kan ipv rechts om. Als je hem dan bijvoorbeeld op 120 NM zet of waarever je je wielen mee vast zet dan maakt dat niet zo veel uit, gewoon 1 slag los draaien en dan kan je de moeren er verder met de hand af draaien of een ratel gebruiken.

Je moet ze alleen niet weg leggen met de veer op spanning, dan raken ze op een gegeven moment wel lam. Dus gewoon helemaal uitdraaien.

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door @iko » 07 mar 2009, 12:21

Dick_V schreef:Ben ook al een tijdje aan het rondkijken en afwegen...

Ik zoek een accu versie (ivm circuit bezoek) maar zo'n slagmoersleutel moet dan wel voldoende kracht hebben, ook voor ander werk dan losdraaien wielmoeren/wielbouten (Die gaan vaak los/vast itt andere bouten/moeren dus zitten niet vastgeroest).
Aiko schreef:Ik heb een 24 V slagmoersleutel van Groot in Nieuwe Niedorp
http://www.groot.nl
139,-
doet het perfect.
Accu gaat lang mee (+ nog 2e accu erbij)
Dat is dan ex btw ...? Is volgens mij dezelfde als biesheuvel levert voor 165.
400 Nm... zou toch voldoende moeten zijn voor veel werkzaamheden...
Is volgens mij incl BTW.
Ik heb er iig 8 maanden geleden 141,- incl BTW voor betaald

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Downforce Hans » 07 mar 2009, 12:27

Als je een wielmoer na een tijdje los wil draaien dan heb je meer nodig dan die 120 nm.
Wanneer je dan de sleutel pakt en je zet hem op een bepaalde waarde dan staat hij niet op de waarde waar de wielmoer mee vast zit.
De momentsleutel vind dat echt niet lekker, linksom niet en rechtsom niet.
Welke waarde zet jij je momentsleutel dan wanneer je de moeren los maakt.
Ik denk dat je daar nooit bij stil gestaan hebt.

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9346
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Bert ///M3 » 07 mar 2009, 14:18

Ik zet ze op 120 NM vast en maak ze daar ook mee los, dat gaat prima. Je hebt an sich niet veel meer kracht nodig om ze los te krijgen. Als je klik hoort en geeft ze een klein zetje dan zijn ze los ook. Je hoeft er niet aan te gaan hangen zeg maar. Of je moet net toevallig ontzettend hete wielen hebben oid, of ze moeten er al een hele tijd op zitten dat ze vast zitten.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door NSXRS » 08 mar 2009, 11:24

Voor het echt zware werk is denk ik een luchtsleutel het enige serieus bruikbare gereedschap. Alleen, met een hobbycompressor krijg je daar nooit goed resultaat mee. Dan heb je wel een professionele compressor nodig met een minimaal 300 L/min vulvermogen (let op: dat is wat anders dan het aanzuigvermogen dat normaal meestal bij compressoren wordt genoemd) en een 100L buffertank, dat is kostbaar en neemt boel ruimte in.

Bovendien sta je dan eerst 5 min te wachten totdat je eindelijk voldoende druk hebt en hoe vaak heb je nu meer dan 350-400 Nm nodig??

Met deze reden heb ik de afgelopen paar jaar een assortiment elektrische slagmoersleutels aangeschaft:
-een 12V 140Nm Dewalt, ideaal voor licht tot doorsnee (de)montage werk, scheelt enorm veel tijd
-een 19,2 V 470 Nm Würth, is zeer geschikt voor het middelzware werk zoals wielmoeren, ophangingsbouten ed
-een 220V 450Nm Hitachi die ik voor het serieus vastzittende spul gebruik (naafmoeren ed), meestal lukt dat redelijk omdat je die gewoon een tijdje constant kan laten slaan met gelijkblijvende kracht.

Mijn ervaring met de accusleutels is wel dat die niet eens in de buurt van het opgegeven losslagkoppel lijken te presteren:
de 140Nm Dewalt krijgt 110 Nm wielmoeren meestal net niet los
de 470Nm Würth kan al langer vastzittende 160Nm bestelwagen wielmoeren netaan loskrijgen, incidenteel ook net niet.
Twijfelde aan de kwaliteit van de Würth en heb daarom ook eens een 410 Nm Rodac geprobeerd en daarvoor gold precies hetzelfde, was inderdaad iets zwakker dan de Würth, dus daar was niets mis mee.

Ben in zijn algemeenheid heel tevreden met dit elektrische spul :thumbup:
Grote voordeel van de accu apparaten: is makkelijk mee te nemen, makkelijk te hanteren en direkt inzetbaar, alleen het echt zware werk kunnen ze niet aan, maar dat komt toch heel weinig voor .

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Niels » 08 mar 2009, 15:19

Goeie info :D 220V moet je dus hebben of een lel van een compressor :hmmm:

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door RJay » 08 mar 2009, 15:35

Als je het nog wilt weten, dit is degene die wij hebben: http://www.theultimatefinish.co.uk/Stor ... ductId=556" onclick="window.open(this.href);return false;

wij hebben er iets meer voor betaald in euroland.... dus ja...
Maar hij bevalt in ieder geval erg goed :mrgreen:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9711
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door frank de jonge » 08 mar 2009, 15:43

Niels, als je nou een paar maand eerder was geweest hadden we nog een joekel van een compressor voor je gehad voor weinig :)

We kregen van dat zware spul vanuit de tuinbouw omdat zij er niets meer mee deden. dingen waren 2 jaar oud.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Niels » 08 mar 2009, 15:46

Het probleem is dat ik eigenlijk niet zo'n joekel wil hebben staan Frank. Altijd ruimte te kort, je kent het wel :wink:

Bedankt voor de link R.J. :thumbup:

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door RJay » 08 mar 2009, 15:50

Niels schreef:Het probleem is dat ik eigenlijk niet zo'n joekel wil hebben staan Frank. Altijd ruimte te kort, je kent het wel :wink:

Bedankt voor de link R.J. :thumbup:
Was degene met het hoogste losdraaimoment die we konden vinden (540n), hebben we in nederland dik 380 ex. voor betaald :bag: Dus ik raad je aan er eentje met een stroomplug adapter uit engeland te halen mocht je dat willen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Niels » 24 mar 2009, 11:00

Goed, gisteren een folder meegenomen uit een automaterialen zaak. Stond een Hazet luchtsleutel in met een luchtverbruik van slechts 113 liter per minuut (max. 670nm losdraaiend :banaan: ) en een klein 24 liter compressortje doet zo'n 130 liter per minuut effectief. Theoretisch zou dit dus moeten willen al zal het niet ideaal zijn met en compressor die constant staat te loeien. Kopen of gaat dit toch niet werken? :hmmm:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door SteV6 » 24 mar 2009, 19:28

Die slagmoersleutel heb ik ook Niels .... Fijn apparaat.

Maar om lang genoeg voldoende kracht eruit te halen heb ik naast mijn 25 litertank-compressortje toch maar een 100 liter 2-zuigercompressor erbij moeten kopen.

Dus na de Hazet zit je ook weer aan ongeveer € 300,- voor een zwaardere compressor :bignews:



Stephan

Gebruikersavatar
Herman Gast
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
Locatie: Zeeland

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Herman Gast » 24 mar 2009, 19:38

Hmmm. Heb 500Nm nodig voor centrale wielmoer, en dat is aanhalen :( Losdraaien kan ik helemaal wel vergeten :hmmm:

Blijft handwerk, momentsleutel gaat tot 870Nm maar past niet echt meer in het dashboardkastje :hammer:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Maik » 24 mar 2009, 21:58

Niels schreef:Goed, gisteren een folder meegenomen uit een automaterialen zaak. Stond een Hazet luchtsleutel in met een luchtverbruik van slechts 113 liter per minuut (max. 670nm losdraaiend :banaan: ) en een klein 24 liter compressortje doet zo'n 130 liter per minuut effectief. Theoretisch zou dit dus moeten willen al zal het niet ideaal zijn met en compressor die constant staat te loeien. Kopen of gaat dit toch niet werken? :hmmm:
Niels, die combi heb ik ook. Die Hazet sleutel en een 25 liter praxis compressortje. Ik heb daar nog 8 of 10 meter luchtslang van helaas maar 6mm diameter tussen hangen (te dun gekocht), maar toch doet hij het wel aardig hoor, in tegenstelling tot de soms wat negatieve verhalen hier. Oke, niet veel uithoudingsvermogen, maar het losdraaien van mijn wielbouten (met 90Nm aangehaald) gaat simpel.
En ja, hij slaat dan na 4 bouten losratelen wel weer aan, maar effectief staat de compressor natuurlijk altijd hetzelfde aantal minuten te pompen voor hetzelfde gebruik, onafhankelijk van je tankgrootte, mits je pomp een beetje zwaar en efficient is :wink: . Wil je 30 seconden lang met 500Nm hakken op een moer van je krukas, dan kan je het wel vergeten ja...

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Niels » 24 mar 2009, 22:41

Ik denk dat ik em maar ga kopen :D Momenteel heb ik nog een extra 25l compressor staan om door te lussen en dan maar eens kijken hoe dat gaat. Het hoeft niet perfect te gaan zolang het maar los komt met een beetje geduld :wink: Ik zal meteen eens kijken hoeveel mm slang ik er bij heb en desnoods komt daar ook een andere voor. Als iemand nog een 100l compressor weet hou ik me aanbevolen :mrgreen:

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door NSXRS » 24 mar 2009, 22:59

Niels schreef:Goed, gisteren een folder meegenomen uit een automaterialen zaak. Stond een Hazet luchtsleutel in met een luchtverbruik van slechts 113 liter per minuut (max. 670nm losdraaiend :banaan: ) en een klein 24 liter compressortje doet zo'n 130 liter per minuut effectief. Theoretisch zou dit dus moeten willen al zal het niet ideaal zijn met en compressor die constant staat te loeien. Kopen of gaat dit toch niet werken? :hmmm:
Bedenk wel dat die 113L/min het minimum verbruik is om aan de gang te krijgen, het verbruik voor max koppel ligt vermoedelijk op minstens faktor 3 daarvan.
Maw: je hebt ALTIJD een flinke compressor en buffertank nodig om een luchtsleutel te kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Niels » 24 mar 2009, 23:33

Dat is ook iets wat ik me afvroeg maar bij specs van andere luchtsleutels dan Hazet staat er gerust een verbruik van 300l/min :hmmm: Verder kom ik bij de 25l compressor een effectieve opbrengst van 135l/min tegen en bij de 100l compressor 170l/min. In het geval van een 300l/min verbruikende luchtsleutel in beide gevallen niet werkend terwijl Maik en Stephan niet ontevreden zijn :wink: Mijn conclusie is dat het rendement van de Hazet toch vrij hoog moet liggen. Moet het toch maar proberen denk ik :)

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door NSXRS » 25 mar 2009, 08:28

Nog een tipje vwb het aantal L/min dat bij compressoren wordt aangegeven: dat is in principe altijd het AANZUIGvermogen en daar heb je weinig aan. Van belang is het VULvermogen en dat ligt meestal op slechts ca 65-70% van het aanzuigvolume.

Als voorbeeld hier de tech gegevens mijn semi prof compressortje welke één van de sterkste kleine 220/240V compressoren op de markt is:
Metabo compressor Power 380 T.
Aanzuigvermogen 320 l/min
Vulvermogen 220 l/min
Effectief slagvolume (bij 7,2 bar werkdruk) 180 l/min
Max. druk 10 bar
Nominaal opgenomen vermogen 2 kW
Max. toerental 1.450 /min
Ketelinhoud 22 l
Spanning 230 V

Echt de enige manier om met een 220/240V compressor de max capaciteit van een luchtsleutel te krijgen is om te werken met een min100 en liefst 200L buffertank en daarvoor hebben maar weinig mensen ruimte denk ik...
met een bijv 50L tank op 8 bar is al na zo'n 5 seconden slaan de puf eruit.

Daarom ben ik - na het met verschillende kleine compressoren te hebben geprobeerd (eerst met 280L/min aanzuigvermogen+25l tank en daarna zelfde met 50L tank, vervolgens een 600L/min zonder tank en nu dus de 320L/min met 22l tank, welke zo'n beetje het beste is dat je op 220/240V kan krijgen) al enige tijd overgestapt op elektrisch (accu en 220/240V) slaggereedschap.

Enige andere optie is een 380V compressor, die kunnen wel meer leveren, maar meestal is er geen krachtstroom op de plek aanwezig, tenzij in een prof werkplaats.
Dan krijg je bijv dit soort compressoren, dat gaat wel werken:
Metabo compressor Mega 500 D./ Metabo compressor Mega 700 D.
Aanzuigvermogen 380 l/min/ Aanzuigvermogen 600 l/min
Vulvermogen 280 l/min / Vulvermogen 500 l/min
Effectief slagvolume (bij 7,2 bar werkdruk) 240 l/min / Effectief slagvolume (bij 7,2 bar werkdruk) 440 l/min
Max. druk 10 bar / Max. druk 10 bar
Nominaal opgenomen vermogen 2,2 kW / Nominaal opgenomen vermogen 4 kW
Max. toerental 1.150 /min/ Max. toerental 1.250 /min
Ketelinhoud 60 l / Ketelinhoud 90 l
Spanning 400 V / Spanning 400 V
Geluidsdrukniveau (LpA) 84 dB(A)/ Geluidsdrukniveau (LpA) 91 dB(A)
Afmetingen 1.100 x 460 x 810 mm/ Afmetingen 1.230 x 555 x 970 mm
Gewicht 88 kg/ Gewicht 119 kg

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Niels » 25 mar 2009, 09:46

Goeie info :thumbup: :thnx:

PeterB
Berichten: 3255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door PeterB » 25 mar 2009, 10:03

Aiko schreef: Is volgens mij incl BTW.
Ik heb er iig 8 maanden geleden 141,- incl BTW voor betaald

Volgens de folder 139 ex. BTW, maar je zal wel wat korting krijgen he... ( http://www.groot.nl/dl/1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; )

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door SteV6 » 25 mar 2009, 10:08

Om daarop aan te sluiten, voor hobbywerk, dus niet professioneel garagewerk, heb ik een Airpress HL 375/100 aangeschaft.

COMPRESSOR HL 375/100
Met reduceerventiel.

Specificaties Motorvermogen (pk/kW) 3.0/2.2
Ketelinhoud (l) 100
Aantal cilinders 2
Aantal trappen 1
Werkdruk (bar) 6
Druk (max., bar) 8
Aanzuigcapaciteit (l/min) 375
Gewicht (kg) 63
Afmetingen (l x b x h, cm) 123 x 44 x 74
Spanning (Volt/Hz/Ph) 230/50/1

Bron

Afbeelding

De prijzen lijken wel een oerwoud, maar als je marktplaats goed in de gaten houdt kom je met enige regelmaat advertenties tegen met een prijs van net onder de € 300,- voor een nieuwe.

Tel je dat bedrag op bij de prijs van de Hazet, dan kan je voor hetzelfde bedrag ook een leuke elektrische (accu)slagmoersleutel aanschaffen :hmmm: Want Niels, aan de Hazet + een mini-compressor ga je kapot ergeren ...


Stephan

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Niels » 25 mar 2009, 10:47

:hmmm: Je zult gelijk hebben v.w.b. je laatste zin :wink: Als het überhaubt gaat werken..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten