Onderstel 130i

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 992
Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54

Re: Onderstel 130i

Bericht door Sander » 24 aug 2008, 15:51

Juist eerst standaard rondrijden zodat je ook inzicht in de techniek krijgt.
Als je je daarna ergens aan gaat storen ga je dat aanpakken, als je dan veranderingen aanbrengt zoals een setje Eibach of een Bilstein schokbreker setje of een set Eibach stabi's kan je na het aanpassen ervan voelen wat die verandering heeft gedaan.

Het kan zo zijn dat hij nog meer gaat springen of meer onder/overstuur gaat geven.. Als je allerlei wijzigingen direct vanaf fabriek gaat aanpassen heb je nooit kunnen voelen vanaf welk punt je komt. (fabriek afstelling).

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39725
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Onderstel 130i

Bericht door Arthur » 24 aug 2008, 15:53

Dat is het punt toch ook niet?
Degene(n) die het willen doen hebben al standaard rond gereden.

Andre
Berichten: 11232
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Onderstel 130i

Bericht door Andre » 24 aug 2008, 16:30

Als je extreem gaat verlagen krijg je ook nog extra bumpsteer. Op raceauto s wordt dat gecompenseerd op straat auto s meestal niet. Dus al die lowriders rijden niet beter.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl
Contacteer:

Re: Onderstel 130i

Bericht door René130i » 24 aug 2008, 17:15

Ja ik bestel geen bilstein omdat het er dan mooier uit ziet (verlaagd) :lol:

Ik ben niet blij met de hardheid en heb te vaak onderstuur ondervonden.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Onderstel 130i

Bericht door RVV » 24 aug 2008, 17:21

In mij geval gaat het ook niet om rondetijden ofzo.. een instelbaar systeem is ook helemaal niet aan de orde.. ik wil gewoon meer vloeiende uitgaande demping. Nu zijn die 135i dempers als ik Andre moet geloven een stukje beter dan de 130i dempers (hij kan 1 op 1 vergelijken). Gewoon testen we zien wel..

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Onderstel 130i

Bericht door Bert ///M3 » 24 aug 2008, 18:20

Andre schreef:Als je extreem gaat verlagen krijg je ook nog extra bumpsteer. Op raceauto s wordt dat gecompenseerd op straat auto s meestal niet. Dus al die lowriders rijden niet beter.
Ook dat. Maar er klopt ook niks meer van de rest van je geometrie. Plus wat jij zegt, bumpsteer is op een straatauto nog veel erger als op een racewagen zelfs al zou je het niet corrigeren.

Je hebt met die PSS9 sets veren van iets van 7 KG/mm. Daar zit een bepaalde body roll hoek aan vast plus een bepaalde pitch hoek als je remt of gas geeft. Probleem met BMW's is dat de hoek van bodyroll vaak veel groter is dan de hoeveelheid negatief camber die je wint met inveren, netto gaat je camberstand dus positief. Ga je negatief camber zetten met zo'n straat onderstel dan blijft het een compromis. Je hebt veel meer nodig als met een race onderstel, 4-5 graden voor een auto op slicks of semi slicks. Maar als je dan gaat remmen begint de carrosserie te duiken en krijg je nog meer negatief camber, dat is dus weer slechter voor je remweg.

Op een racewagen is dat allemaal niet zo aan de orde omdat je met veren van 20 KG/cm oid werkt. Er zit dan zo weinig beweging in je onderstelgeometrie dat je wel weg komt met 3,5 graad. Plus omdat je minder beweging hebt heb je ook minder bumpsteer. Ook heb je minder last van duiken dus blijven je wielstanden veel constanter. Alleen met dat soort veerstijfheden kan je weer niet met straatbanden rijden omdat je te snel gewicht verplaatst en dan zou je een hele zenuwachtige auto krijgen.

Ik heb dat zelf ook ondervonden, mijn eigen auto stond vrij laag maar door de dempers 15mm op te schroeven rijd de auto veel beter en heeft ook meer grip :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Onderstel 130i

Bericht door allen » 24 aug 2008, 18:29

Dat moet ik op die 3 dan maar eens proberen. Weer een handige tip van Bertus. :thnx:

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Onderstel 130i

Bericht door Wouter81 » 24 aug 2008, 18:36

Moet zeggen dat ik het een erg leerzaam topic vind, vooral Bert weet er echt veel vanaf. Onderstel onder m'n Grande Punto Sport vind ik zo onderhand ook niet al te best, veranderen is echter geen optie bij deze auto (leasert).

Weet iemand toevallig niet een site waar alles in Jip en Janneke taal staat uitgelegd, over onderstellen, schroefsets, schokbrekers, demping etc.? Wel interessante materie. :)

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2218
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Re: Onderstel 130i

Bericht door Miesjel » 24 aug 2008, 20:14

Ik lees zoveel mogelijk ervaringen van anderen , daar heb ik al veel van geleerd.
Bert is ook erg handig zo nu en dan haha :)

Engelstalig maar wel goed en to the point, beetje toegespitst op auto-x maar maakt niet zo heel veel uit, basis principes blijven hetzelfde :

http://farnorthracing.com/autocross_secrets.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als er iets is wat ik wel geleerd heb, dan is het wel het feit dat ; wat je ook doet en hoeveel geld je ook uitgeeft, diegene die achter het stuur zit maakt het verschil. Maar ook : alles wat je doet aan je auto is een compromis.

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 992
Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54

Re: Onderstel 130i

Bericht door Sander » 24 aug 2008, 22:43

Andre schreef:Als je extreem gaat verlagen krijg je ook nog extra bumpsteer. Op raceauto s wordt dat gecompenseerd op straat auto s meestal niet. Dus al die lowriders rijden niet beter.
Wat is extreem verlagen ??
Een setje Eibach Pro veren al te veel ?

Online
Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12548
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Onderstel 130i

Bericht door Downforce Hans » 25 aug 2008, 11:07

Je kan je ook afvragen of je het wel wil al dat afstellen.
Als je twee of vier uur kan rijden op bv een df dag op zandvoort heb je dan wel zin om steeds weer de pits in te rijden om nog een klikje meer of minder te geven.
Je kan verstellen tot je een ons weegt heb ik het idee.
Binnenkort heb ik een intrax set er op en daar kan je de demping mee verstellen en dat vind ik meer dan genoeg.
Het uiterste wil en kan ik er toch niet uithalen omdat ik niet op de grens wil rijden maar de auto moet wel strakker zijn dan op straat.
Met andere sway-bar`s en deze schokbrekers denk ik dat het voldoende is.
Aankomen op een circuit, de boel strakker zetten en gaan dat is het voor mij wel wat mij betreft met deze wagen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Onderstel 130i

Bericht door Bert ///M3 » 25 aug 2008, 12:29

Sander schreef:
Andre schreef:Als je extreem gaat verlagen krijg je ook nog extra bumpsteer. Op raceauto s wordt dat gecompenseerd op straat auto s meestal niet. Dus al die lowriders rijden niet beter.
Wat is extreem verlagen ??
Een setje Eibach Pro veren al te veel ?
Nee dat valt wel mee. Het is meer met die schroefsets, als je die omlaag draait naar 7-9 cm verlaging oid dat is veel te veel.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Onderstel 130i

Bericht door RobS » 25 aug 2008, 15:57

..en Koni, hoe verhoud zich dat tot Bilstein?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Onderstel 130i

Bericht door Bert ///M3 » 25 aug 2008, 16:27

Bilstein B6/B8 is een gasgevulde monotube demper en is wat harder op de ingaande slag.

Koni Geel is een twintube demper met verstelbare uitgaande slag maar een vaste, vrij slappe ingaande slag.

Voor een sportief weg gedrag zou ik Bilstein pakken wil je wat meer comfort dan zou ik Koni pakken.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2218
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Re: Onderstel 130i

Bericht door Miesjel » 25 aug 2008, 19:24

Ik vind de Koni's onder m'n MR2 ansich niet verkeerd op straat maar de kritiek op de Koni's wordt wel bevestigd ; zodra je wat serieuzere snelheden gaat rijden en/of je zet de dempers ook maar iets harder dan full soft, dan gaat de auto erg zenuwachtig en springerig worden. Ik heb Intrax verlagingsveren (-30mm) eronder maar die zouden absoluut niet overdreven sterk moeten zijn dus daar kan het niet aan liggen.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Onderstel 130i

Bericht door yorick » 26 aug 2008, 22:22

Dus in feiten kun je afstellen tot in het oneindige.. Maar de afstelling is ook weer verschillend per circuit. Buiten dat heeft ook het weer invloed op de afstelling nat/droog, warm/koud. Als je niet rijd voor podiumplaatsen is het afstellen een compromis zoeken, zodat je wagen elke trackday of bezoekje aan de nordschleife lekker stuurt. Of zijn die verschillen te verwaarlozen?

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Onderstel 130i

Bericht door RobS » 27 aug 2008, 08:03

Mijn beslissing is inmiddels gemaakt, komt Bilstein B12 onder de MX5. 655€ bij http://www.skg-carstyling.nl" onclick="window.open(this.href);return false; wat volgens mij een hele nette prijs is.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl
Contacteer:

Re: Onderstel 130i

Bericht door René130i » 27 aug 2008, 09:19

de mijne ook, BIlstein B16

Andre
Berichten: 11232
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Onderstel 130i

Bericht door Andre » 28 aug 2008, 11:31

Rene dan ga je me straks ook nog voorbij op het circuit. Die van mij heeft standaard fietspompen met eibach veren:) Soms heb ik bijna de spiegels aan de grond.

:df:

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl
Contacteer:

Re: Onderstel 130i

Bericht door René130i » 28 aug 2008, 11:36

Hahaha ja vast. Wordt wel leuk vergelijken :turtle:

gTa
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 apr 2007, 19:02
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Onderstel 130i

Bericht door gTa » 29 aug 2008, 11:59

Ik pik hier eventjes in op iets dat langs een neus weg werd verteld ... kan iemand me 'n linkje geven naar 't topic waar André de vergelijking maakt tussen de 130i-dempers en de 135i-dempers? Interesseert me wel. Thanks!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Onderstel 130i

Bericht door RVV » 29 aug 2008, 12:09

Ok schokbrekers again.

Wat blijkt.

De hele demper range van de 1 serie 3 deurs en 1 coupe zijn exact gelijk.

Wil je dus van het gestuiter af achter moet je 2 nieuwe achterdempers nemen van een 3 deurs. Dempers van de 3 deurs en coupe zijn dus anders als van de 5 deurs versie. Die auto s zijn ook later gekomen en hebben ze waarschijnlijk door de negatieve verhalen de demper setting achter veranderd. Denk dat inmiddels de 5 deurs ook die nieuwe type dempers gebruikt.

Bmw maakt dus totaal geen verschil in demper setting als het nou een 116i/316i of 135i/335i is. Zelfs de diesel zijn het zelfde.

BMW compenseert het gewicht van de auto s alleen met andere veersterktes.

Weer wat geleerd.

gTa
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 apr 2007, 19:02
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Onderstel 130i

Bericht door gTa » 29 aug 2008, 12:12

Alright, thanks! Ik zit met 'n LCI 120d 3-deurs, dus op dat vlak moet ik niks gaan zoeken bij 135i dempers, temeer omdat ik al Eibach Pro Kit veren steken heb. Merci!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Onderstel 130i

Bericht door Andry » 29 aug 2008, 15:45

Hier is wat basis info te lezen:

http://www.extreme-machines.nl/forum/vi ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Bovenstaande is vooral statisch gezien, het dynamische deel gaat wel heel erg ver :arrow: aerodynamica komt er dan ook bij kijken :lol: Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Een gewone kant en klare set van de bekende merken zijn ruimschoots voldoende voor 95% van de gebruikers, technisch alsook financieel gezien. Een 'pro' set kost veel tijd om het af te stellen en niet alleen qua demping (bijv. high speed compressie, low speed compressie, high speed inbound, low speed inbound) , maar ook springrate, rijhoogte, rijhoogte verschil, bandenspanning, uitlijning enz. Bij m'n vorige auto was ik na 2 maanden pas tevreden :df: De auto was overal goed maar nergens perfect, dit om een auto te krijgen die altijd en overal veilig en voorspelbaar was maar toch (redelijk) rap en DF bood. Een onderstel kan een auto maken maar ook breken met een verkeerde setup. Sterker nog: levensgevaarlijk!

Het onderstel gebeuren van m'n huidige Evo VII gaat ook weer op de schop, het verschil tussen koude en warme dempers gaat me nu wel heel erg irriteren :?

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Onderstel 130i

Bericht door indobesar » 28 aug 2019, 19:21

Topic-kick!

Vaak focussen we op verlaging. Zijn er ook onderstellen voor straatauto’s die de focus leggen op meer “travel”.
Met name om op slecht wegdek en hobbelige ondergrond meer controle te houden.

Dit neigt meer naar een setup voor rally wagens. Dat ligt ook dichter bij gebruik op openbare weg dan circuit setup.

Bertikipedia?! 😁

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark 320iS en 64 gasten