Quickjack

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Quickjack

Bericht door Rolf205 » 30 nov 2021, 15:36

Jan Terwolde schreef: 30 nov 2021, 15:18

4 kolommer neem echt veel te veel ruimte in beslag bij mijn relatief kleine schuurtje, ook vind ik een brug waar de wielen gelijk los zijn ook makkelijker. Voordeel van zo'n schaarbrug is dat je hem ook eenvoudig kan verschuiven wanneer je toch de indeling wat anders wil hebben.
Dan zou ik voor een 2 kolommer gaan met extra grondplaten. Die hebben ook een redelijke arm om de puntbelasting te reduceren.
Mijn vloer is ook geen 20cm denk ik, maar wel gewapend en heb ook zo'n extra grondplaat en vast gezet met chemische ankers.
Nadeel van een schaarbrug in mijn optiek is dat ie in de weg ligt als er geen auto staat.

4 koloms is in een kleine schuur onhandig, maar moet zeggen dat ik dat ook wel fijn sleutelen vind. Altijd plek voor gereedschap en je kan er 2 auto's stallen.

Online
Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Quickjack

Bericht door daNpy » 30 nov 2021, 15:42

Ja klopt, hier ligt ook ca 10cm werkvloer en ca 10 cm dekvloer, welke in beton is uitgevoerd. Daar heb ik nog extra wapening in gelegd bij de brugpalen (en de vloerverwarming ietwat weggelaten :tooth: ).
Mn zwager heeft geholpen de brug te zetten, hij heeft dat een tijdje voor zijn werk gedaan :)

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Quickjack

Bericht door Jan Terwolde » 30 nov 2021, 15:44

Roy RS schreef: 30 nov 2021, 15:30
daNpy schreef: 30 nov 2021, 15:21 Volgens mij is het advies toch wel 20cm beton en sowieso wapening te hebben.
Uiteraard wordt je auto niet zwaarder als je hem optilt, maar er ontstaat wel zoiets als een arm en mogelijk is de gewichtsverdeling ook niet optimaal, dat is m.i. waar het om gaat. Een brug valt niet zomaar om, maar een tweekolommer die niet degelijk vast staat zou ik ook erg onprettig vinden.

Na goed een jaar nog steeds erg tevreden met onze 236PE :thumbup:
20cm is bijna standaard en dat is berekend op 4200kg hefkracht. Als je nooit een auto boven 2 ton erop zet mag je dat met een korrel zout nemen.

Meeste woonhuisgarages zitten op 20cm plus.
Tevens hebben ze ook een kit om maar 10cm nodig te hebben!
Is bij mij geen reguliere garage maar een schuur die nogal in elkaar gebeund is wat niet helpt voor het vertrouwen. Ik boor wel een keer een gat om het te checken.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Quickjack

Bericht door Rolf205 » 30 nov 2021, 15:49

Mocht dat tegenvallen, dan kun je ook 2 sleuven uit de vloer zagen, dieper uitgraven, wapening er in en weer goed dik beton in storten.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Quickjack

Bericht door Roy RS » 30 nov 2021, 15:51

Jan Terwolde schreef: 30 nov 2021, 15:44
Roy RS schreef: 30 nov 2021, 15:30
daNpy schreef: 30 nov 2021, 15:21 Volgens mij is het advies toch wel 20cm beton en sowieso wapening te hebben.
Uiteraard wordt je auto niet zwaarder als je hem optilt, maar er ontstaat wel zoiets als een arm en mogelijk is de gewichtsverdeling ook niet optimaal, dat is m.i. waar het om gaat. Een brug valt niet zomaar om, maar een tweekolommer die niet degelijk vast staat zou ik ook erg onprettig vinden.

Na goed een jaar nog steeds erg tevreden met onze 236PE :thumbup:
20cm is bijna standaard en dat is berekend op 4200kg hefkracht. Als je nooit een auto boven 2 ton erop zet mag je dat met een korrel zout nemen.

Meeste woonhuisgarages zitten op 20cm plus.
Tevens hebben ze ook een kit om maar 10cm nodig te hebben!
Is bij mij geen reguliere garage maar een schuur die nogal in elkaar gebeund is wat niet helpt voor het vertrouwen. Ik boor wel een keer een gat om het te checken.
Aan de wand vast maken nog een optie? Dat was mijn alternatief als mn vloer te dun was. . Mijn palen staan tegen de buitenwanden aan

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Quickjack

Bericht door Bokkepoot » 30 nov 2021, 15:59

Jan Terwolde schreef: 30 nov 2021, 15:44
Roy RS schreef: 30 nov 2021, 15:30
daNpy schreef: 30 nov 2021, 15:21 Volgens mij is het advies toch wel 20cm beton en sowieso wapening te hebben.
Uiteraard wordt je auto niet zwaarder als je hem optilt, maar er ontstaat wel zoiets als een arm en mogelijk is de gewichtsverdeling ook niet optimaal, dat is m.i. waar het om gaat. Een brug valt niet zomaar om, maar een tweekolommer die niet degelijk vast staat zou ik ook erg onprettig vinden.

Na goed een jaar nog steeds erg tevreden met onze 236PE :thumbup:
20cm is bijna standaard en dat is berekend op 4200kg hefkracht. Als je nooit een auto boven 2 ton erop zet mag je dat met een korrel zout nemen.

Meeste woonhuisgarages zitten op 20cm plus.
Tevens hebben ze ook een kit om maar 10cm nodig te hebben!
Is bij mij geen reguliere garage maar een schuur die nogal in elkaar gebeund is wat niet helpt voor het vertrouwen. Ik boor wel een keer een gat om het te checken.
Betonkwaliteit is ook nog een dingetje, vaak gaat men standaard uit van van C20/C25

Online
Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Quickjack

Bericht door daNpy » 30 nov 2021, 16:08

Jan Terwolde schreef: 30 nov 2021, 15:44 Is bij mij geen reguliere garage maar een schuur die nogal in elkaar gebeund is wat niet helpt voor het vertrouwen. Ik boor wel een keer een gat om het te checken.
De Sjinese brug bij het voormalige huis van mijn schoonouders staat volgens mij ook nog steeds na 10+ jaar in een aardappelschuur :tooth:
En volgens mij zat daar ook geen dikke betonvloer in (ca 10 cm gok ik).

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Quickjack

Bericht door Crookie » 30 nov 2021, 19:29

Open bikken, nieuwe wapening erin en egaal strijken :swinging:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Quickjack

Bericht door G Kolkman » 01 dec 2021, 12:09

Omdat je aangeeft dat het niet een hele grote garage is (maar niet specificeert hoe klein dat dan is): ik zou zelf pas aan een 2-kolommer beginnen als ik ook ruimte genoeg voor een auto is als ie NIET op die 2-kolommer staat. Je bent best vaak aan het sleutelen waarbij je niet onder de auto maar in de motorruimte of in het interieur aan het werk bent en dan kan een 2-kolommer je lelijk in de weg staan. Iets om in overweging te nemen.

Mind you, bij voldoende ruimte zou ik ook een 2-kolommer nemen maar alleen maar bij voldoende ruimte.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Quickjack

Bericht door HJ2 » 01 dec 2021, 14:54

Ik heb ook voor de keuze gestaan en ben voor de enkelvoudige schaarbrug gegaan (1m)
Voor de Lotus kan ik dan alle voorkomende klussen doen, ik zou zelfs het blokje eruit kunnen halen (auto erover heffen)

Het ding staat niet in de weg en geeft mij voldoende vertrouwen om ook eronder te sleutelen (ook hork-klussen) Alhoewel ik altijd nog assteunen plaats als ik echt aan de bak moet, om een 2e veiligheid te hebben.

Liever had ik een 2 kolommer gehad, maar met 2.75 garage breedte was dat domweg geen optie...

Wijsheid gewenst!

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Quickjack

Bericht door Jan Terwolde » 01 dec 2021, 15:52

G Kolkman schreef: 01 dec 2021, 12:09 Omdat je aangeeft dat het niet een hele grote garage is (maar niet specificeert hoe klein dat dan is): ik zou zelf pas aan een 2-kolommer beginnen als ik ook ruimte genoeg voor een auto is als ie NIET op die 2-kolommer staat. Je bent best vaak aan het sleutelen waarbij je niet onder de auto maar in de motorruimte of in het interieur aan het werk bent en dan kan een 2-kolommer je lelijk in de weg staan. Iets om in overweging te nemen.

Mind you, bij voldoende ruimte zou ik ook een 2-kolommer nemen maar alleen maar bij voldoende ruimte.
Mijn garage is 5 bij 6 . Vooral de lengte met 5 meter houd niet over met de 3 serie. Je kan ook maar vanaf 1 zijde er bij komen dus de lengte is beperkt tot 5m of ik moet hem scheef gaan zetten ofzo, maar om dat te doen zit mijn deur ook nog eens op de verkeerde plek.

Zoveel klus ik ook niet aan de auto thuis dus ik wil ook niet te veel in de garage steken.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Quickjack

Bericht door G Kolkman » 02 dec 2021, 09:53

Met die afmetingen zou ik denk ik voor de quickjacks gaan, net wat meer flexibiliteit met de ruimte en de 2-kolommer (m.n. de tweede kolom) staat je dan ook niet continue in de weg.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten