Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)
-
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)
L.S.,
Even een vraag voor de ervaringsdeskundigen hier. Aldus internet folklore lopen de M54B30 motoren stuk omdat het moertje van de oliepomp los trilt. De consensus is dat dit komt door langdurig hogere toeren draaien (>6000rpm, noem het maar 'hoog') en vibraties uit de krukas.
Een oplossing hiervoor is het moertje vastzetten met de juiste loctite.
Nu heb ik hier een M52tub28 staan en vroeg mij af wat hier de consensus over is. Op het internet lees ik niet direct dat het oliepompmoertje probleem speelt bij dit type motor. Schijnbaar omdat deze motor een andere (m52b28?) krukas heeft. Ik heb het gecheckt met 2 welbekende autosportspecialisten en ze zeggen beide het tegenovergestelde. De ene zegt ja dit probleem speelt bij de m52tub28 en de ander zegt van niet.
Wat is de consensus onder de DF'ers? Had Knot niet een e36 met m52b28 motor met 521000 redline kilometers op de klok?
Even een vraag voor de ervaringsdeskundigen hier. Aldus internet folklore lopen de M54B30 motoren stuk omdat het moertje van de oliepomp los trilt. De consensus is dat dit komt door langdurig hogere toeren draaien (>6000rpm, noem het maar 'hoog') en vibraties uit de krukas.
Een oplossing hiervoor is het moertje vastzetten met de juiste loctite.
Nu heb ik hier een M52tub28 staan en vroeg mij af wat hier de consensus over is. Op het internet lees ik niet direct dat het oliepompmoertje probleem speelt bij dit type motor. Schijnbaar omdat deze motor een andere (m52b28?) krukas heeft. Ik heb het gecheckt met 2 welbekende autosportspecialisten en ze zeggen beide het tegenovergestelde. De ene zegt ja dit probleem speelt bij de m52tub28 en de ander zegt van niet.
Wat is de consensus onder de DF'ers? Had Knot niet een e36 met m52b28 motor met 521000 redline kilometers op de klok?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)
Ik heb zelf de M54B30 gehad en daar inderdaad ook veel over gelezen. Gezien mijn lauter straatkilometers heb ik er niets mee gedaan en dat is 200k+ km goed gegaan. Het is mij niet bekend dat andere 6 cilinders hier ook last van hebben. Alleen de M54 had dit probleem dacht ik.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)
De oplossing bij de m54b30 is ook alles behalve consensus over.. van tandwielen en ketting vervangen tot loctite op de moer of zelfs vastlassen tot een hele andere oliepomp of een kettingspaninstallatie er op. Anderen draaien en checken hem gewoon wat aan en rijden gewoon.
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)
300k+ km en nog niet stukgelopen. Veel straat kilomters met zo nu en dan flink doortrappen op de autobahn.///Joost schreef: ↑28 sep 2021, 10:56 Ik heb zelf de M54B30 gehad en daar inderdaad ook veel over gelezen. Gezien mijn lauter straatkilometers heb ik er niets mee gedaan en dat is 200k+ km goed gegaan. Het is mij niet bekend dat andere 6 cilinders hier ook last van hebben. Alleen de M54 had dit probleem dacht ik.
We relevant dan of de vraag in de OP voortkomt voor dedicated tracktool of straat gebruik.
-
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)
Het lijkt er ook op dat het gros van de problemen ontstaan bij Amerikaanse eigenaren. Je ziet inderdaad ook de grootste beunoplossingen voorbij komen zoals vastlassen.
Auto is geen circuitbak maar is wel gekocht om hard mee te rijden. Weekendjes ring en enkele circuitdagen per jaar staan wel op de planning. Max RPM zal gewoon 6500 blijven.
Auto is geen circuitbak maar is wel gekocht om hard mee te rijden. Weekendjes ring en enkele circuitdagen per jaar staan wel op de planning. Max RPM zal gewoon 6500 blijven.
-
OnlineDjessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)
Ik heb enkele jaren met een M54B30 geraced, het enige wat echt hielp bij circuit/race gebruik was een aangepaste oliepomp, ik gebruikte zelf een originele motorsport pomp van BMW van de P54 motor, daarin heb je 2 uitvoeringen, BTCC en WTCC. Wel gemaakt voor hogere toeren, niet geschikt voor als daily. En bovendien elke 40 tot 60 uur moet de kettingspanner gesteld worden.
Het beste alternatief is naar MSC in Lelystad gaan en de oliepomp door hun laten aanpassen.
Alle andere alternatieven vind ik niks. Iedereen die ik ken, die met een M54 de baan op is gegaan zonder aanpassing aan de pomp, die heeft zn motor stuk gereden erop (zo uit mn hoofd al bijna 10 motors bij elkaar)
Het beste alternatief is naar MSC in Lelystad gaan en de oliepomp door hun laten aanpassen.
Alle andere alternatieven vind ik niks. Iedereen die ik ken, die met een M54 de baan op is gegaan zonder aanpassing aan de pomp, die heeft zn motor stuk gereden erop (zo uit mn hoofd al bijna 10 motors bij elkaar)
-
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)
Interessant. Inmiddels ook een 3de autosportspecialist gebeld en daar werd medegedeeld dat het wel meevalt met een m52tub28 motor. Ik laat overigens bewust de namen van die specialisten buiten beschouwing voordat daar een hele discussie over ontstaat. Hun ervaring komt in ieder geval vanuit de racerij en zo'n motor krijgt natuurlijk veel meer op z'n flikker dan mijn auto met mijn use case.
@Djessey. Die M54 motoren die in jouw ervaring stuk liepen waren dat allemaal dnrt/racertjes? In mijn geval gaat het trouwens over de m52tub28. Dus een 2.8 krukas en niet de M54B30/S52B32 krukas.
@Djessey. Die M54 motoren die in jouw ervaring stuk liepen waren dat allemaal dnrt/racertjes? In mijn geval gaat het trouwens over de m52tub28. Dus een 2.8 krukas en niet de M54B30/S52B32 krukas.
-
OnlineDjessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)
Ja exclusief de M54, de M52tub heeft er vrijwel geen last van. Heb het op die motor nog niet meegemaakt in ieder geval.HSR schreef: ↑28 sep 2021, 12:05 Interessant. Inmiddels ook een 3de autosportspecialist gebeld en daar werd medegedeeld dat het wel meevalt met een m52tub28 motor. Ik laat overigens bewust de namen van die specialisten buiten beschouwing voordat daar een hele discussie over ontstaat. Hun ervaring komt in ieder geval vanuit de racerij en zo'n motor krijgt natuurlijk veel meer op z'n flikker dan mijn auto met mijn use case.
@Djessey. Die M54 motoren die in jouw ervaring stuk liepen waren dat allemaal dnrt/racertjes? In mijn geval gaat het trouwens over de m52tub28. Dus een 2.8 krukas en niet de M54B30/S52B32 krukas.
-
OnlineDjessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)
Probleem zit hem namelijk in de harmonische trillingen op 6000-6200 toeren vanuit de M54B30 krukas zelf. Dat is de oorzaak.
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)
Het is toch easy om een gaatje door de moer en tandwiel te boren en een ijzerdraadje erdoor? Of indd juiste loctite. Snap dat de pan er even af moet maar waarom het risico nemen?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)
Ik ga binnenkort de pan van de 330i verwijderen ivm lekkage. Dan zal ik gelijk even kijken en indien nodig weer vastzetten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 167 gasten