Advies & revisie BMW M10 blok
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Advies & revisie BMW M10 blok
Aangezien het blokje in mijn 02-tje meer en meer begint te roken en er sowieso wat verbeterpunten zijn aan het blok, heb ik besloten een nieuw blok voor deze auto op te bouwen.
Ik heb inmiddels een 2 liter blok gescoord en deze nagenoeg volledig ontmanteld.
Ik ben niet geheel onhandig maar het van a tm z reviseren en inbouwen van dit blok gaat mij niet lukken.
Maar ik wil wel zo veel mogelijk zelf doen: reinigen, aanbouw delen stralen en spuiten, onderblok opbouwen en
de aanbouw delen er weer aanschroeven.
Ik ben dan ook op zoek naar een bedrijf die kan adviseren in het opbouwen van het blok.
- 40 of 45 carbs
- als er opgeboord moet worden, naar welke maat van welke fabrikant
- schrick wel of niet
Qua uitvoering wordt het dan
- meten van de onderdelen en waar nodig herstellen / honen etc.
- waarschijnlijk opbouwen van de kop
- Uiteindelijk samenstellen van het blok, afstellen en inbouwen
Ik ga iig bij Lupu racing in Bolsward een kop koffie drinken, zijn er hier nog mensen met een tip om kennis te maken?
Mag eventueel ook in Duitsland, mits niet te ver.
Ik heb inmiddels een 2 liter blok gescoord en deze nagenoeg volledig ontmanteld.
Ik ben niet geheel onhandig maar het van a tm z reviseren en inbouwen van dit blok gaat mij niet lukken.
Maar ik wil wel zo veel mogelijk zelf doen: reinigen, aanbouw delen stralen en spuiten, onderblok opbouwen en
de aanbouw delen er weer aanschroeven.
Ik ben dan ook op zoek naar een bedrijf die kan adviseren in het opbouwen van het blok.
- 40 of 45 carbs
- als er opgeboord moet worden, naar welke maat van welke fabrikant
- schrick wel of niet
Qua uitvoering wordt het dan
- meten van de onderdelen en waar nodig herstellen / honen etc.
- waarschijnlijk opbouwen van de kop
- Uiteindelijk samenstellen van het blok, afstellen en inbouwen
Ik ga iig bij Lupu racing in Bolsward een kop koffie drinken, zijn er hier nog mensen met een tip om kennis te maken?
Mag eventueel ook in Duitsland, mits niet te ver.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6141
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
In Hoogkerk zit ook een revisie bedrijf. Zal de naam even zoeken.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6141
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
NMB Motoren.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
Dank je, al even gekeken; maar buiten dat ze zich vooral presenteren als versnellingsbak specialist zit hun expertise bij Subaru. Ik zoek dus vooral een bedrijf dat vertrouwd is met BMW [M10] en hoewel even rijden niet een probleem is, heeft bij gelijk competenties een bedrijf in de omgeving van Arnhem een streepje voor.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6141
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
Ik heb ze een M52 verkocht destijds die ze moesten inbouwen. Ook hadden ze toen een S38 met een turbo staan die bij een ander bedrijf niet heel netjes was opgebouwd. Ze kunnen (veel) meer dan wat er op de website staat. Ik zag Bolsward staan en ging er een beetje van uit dat je in het Noorden zou zitten, vandaar mijn optie. Zelf ben ik er met een Volvo geweest, het is niet dat ze alleen Subaru's doen maar die indruk krijg je wel als je hun website ziet.
Hoe dan ook, het midden van het land is handiger als je daar ook woont.
Hoe dan ook, het midden van het land is handiger als je daar ook woont.
Laatst gewijzigd door EvdP op 15 jul 2019, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
Wij hebben het reviseren van onze M42 motor ingepland bij de heren van TEG.
Kolb Motorsport was de andere bouwer op onze short-list, maar voor ons een stukje verder vanuit België en iets minder flexibel (ophaling e.d.) dan bovengenoemde.
Kolb Motorsport was de andere bouwer op onze short-list, maar voor ons een stukje verder vanuit België en iets minder flexibel (ophaling e.d.) dan bovengenoemde.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
@evdp nuttige toevoeging !
en je aanname is heel begrijpelijk met de vermelding van Bolsward. Hoewel LuPu niet om de hoek zit, zijn zij gespecialiseerd in de 02-serie.
@jussi
Op TEG kan ik met google niets vinden, heb je iets meer info.
Kolb had ik online ook gevonden, maar 3h rijden is me te gortig; het wordt sowieso geen exotisch blok dus moet ik goed redelijk regionaal kunnen doen. Omdat ik nabij Arnhem woon is duitsland ook dichtbij en dus ook een optie.
en je aanname is heel begrijpelijk met de vermelding van Bolsward. Hoewel LuPu niet om de hoek zit, zijn zij gespecialiseerd in de 02-serie.
@jussi
Op TEG kan ik met google niets vinden, heb je iets meer info.
Kolb had ik online ook gevonden, maar 3h rijden is me te gortig; het wordt sowieso geen exotisch blok dus moet ik goed redelijk regionaal kunnen doen. Omdat ik nabij Arnhem woon is duitsland ook dichtbij en dus ook een optie.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
Ik bedoel The Engineer's Garage, die hier ook wel actief is onder de naam nickdoesburg.
http://theengineersgarage.com/about/
http://theengineersgarage.com/about/
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6141
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
Edit:
Dat dus
Dat dus
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
Ruud Stam racing: http://ruudstam.nl/
Heeft heel veel speedway racemotoren gebouwd, BMW M10 kent hij ook.
Van Dam in Leersum is ook een goede: http://www.motorenrevisie.info/
Heeft heel veel speedway racemotoren gebouwd, BMW M10 kent hij ook.
Van Dam in Leersum is ook een goede: http://www.motorenrevisie.info/
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
Nickdoesburg...
die naam kwam me bekend voor van een ander forum waar ik vertoef:
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=52254
Interessante tip
die naam kwam me bekend voor van een ander forum waar ik vertoef:
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=52254
Interessante tip
-
- Berichten: 3529
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
https://www.carrec-technocenter.nl/motor/revisie/bmw/
Geen ervaring met deze firma maar misschien het contacteren waard?
Geen ervaring met deze firma maar misschien het contacteren waard?
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
Als verstokte liefhebber van oude hokken blijf ik een 02 toch ook erg leuk vinden ! Even voor mijn beeldvorming, er gaat een 2.0 in de 02. Wat zit er nu in ? Dat vraag ik omdat een swap van bijv. een 1600 naar 2.0 niet zo gek veel uitmaakt op het eerste gezicht, maar uiteindelijk de auto nogal kan veranderen. Zeker als je de 2.0 ook nog laat kietelen kan bijv. de verhouding van toerental/snelheid ivm de overbrenging van de achteras en bak wel eens tegenvallen. Je auto wordt een klap sneller en met 4500 toeren op de rijksweg en de bijbehorende herrie kan tegenvallen. Meer vermogen zou ik combineren met grotere remmen.
Is het al een 2.0 heb je dat probleem niet. Revisie van een redelijk gedateerd blok wbt techniek hoeft niet heel de wereld te kosten. Probleem is wel dat je pas iets weet als je alles op de werkbank uit elkaar en gedemonteerd hebt liggen. Als het mee zit zijn de zuigers nog perfect en volstaat het honen icm een set nieuwe zuigerveren. Kleppen van de kop opnieuw inslijpen, krukas polijsten en nokkenassen indien goed weer monteren. Dit icm nieuwe pakkingen, lagers, kettingen en water en oliepomp. Dan heb je voor een relatief net bedrag een blok wat weer even meekan.
Dat is het goede scenario. Het wordt een ander verhaal als bij demontage de zuigers beschadigd zijn en buiten de marges vallen, er in 2 cilinders een aantal diepe groeven zitten, de krukas serieuze slijtage heeft en de nokkenassen ook hun beste tijd hebben gehad. Ik ben bang dat je dan over andere prijzen praat. Dan is het wel prettig dat je een betrouwbaar adres hebt waar je beurs niet meteen wordt leeggetrokken zonder dat het nodig is.
Heeft de 02 club geen tips en trucs wbt een goed adres ?
Gr Ron
Is het al een 2.0 heb je dat probleem niet. Revisie van een redelijk gedateerd blok wbt techniek hoeft niet heel de wereld te kosten. Probleem is wel dat je pas iets weet als je alles op de werkbank uit elkaar en gedemonteerd hebt liggen. Als het mee zit zijn de zuigers nog perfect en volstaat het honen icm een set nieuwe zuigerveren. Kleppen van de kop opnieuw inslijpen, krukas polijsten en nokkenassen indien goed weer monteren. Dit icm nieuwe pakkingen, lagers, kettingen en water en oliepomp. Dan heb je voor een relatief net bedrag een blok wat weer even meekan.
Dat is het goede scenario. Het wordt een ander verhaal als bij demontage de zuigers beschadigd zijn en buiten de marges vallen, er in 2 cilinders een aantal diepe groeven zitten, de krukas serieuze slijtage heeft en de nokkenassen ook hun beste tijd hebben gehad. Ik ben bang dat je dan over andere prijzen praat. Dan is het wel prettig dat je een betrouwbaar adres hebt waar je beurs niet meteen wordt leeggetrokken zonder dat het nodig is.
Heeft de 02 club geen tips en trucs wbt een goed adres ?
Gr Ron
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
Als verstokt liefhebber van Duits kunnen de oude alfa's me ook zeer bekoren
maar liggen net wat duurder in de markt dus het werd destijds toch een 02;
Het is nu een 1.6 met dubbele webers, zou nu rond de 100pk moeten zitten.
Of het verder kietelen financieel haalbaar is maar vooral ook zinvol, begin ik steeds meer aan te twijfelen.
We rijden er voornamelijk navigatie rally's mee, dus niet zo heel hard door de bocht, maar er wel lekker vlot uit.
Dan zal een standaard 2.0 al een heel eind voldoen. Vooral omdat meer ook snel aantikt.
Nokkenas: +500,-
Maar voldoen dan nog 40-er Webers of moet dat dan 45-er worden: +1.000,-
Dan ook maar nieuwe zuigers: +1.000,-
Over het kabaal en toeren maak ik mij niet zo'n zorgen. Het is nu ook al met 4-5k toeren naar de rally en weer terug.
Het is altijd de eerste kilometers wennen, maar daarna geen probleem.
Voor een 5 bak moet de tunnel aangepast worden en ik wil eigenlijk niet te veel aan de carrosserie veranderen omdat het zo'n
vroeg en origineel model is. Tevens het geld er niet voor over.
De auto heeft al een upgrade naar de remmen van een 2.0, mogelijk verander ik dat nog naar de gebruikelijk verder upgrade naar Volvo 340 remmen.
Het blok ligt inmiddels in de grotere delen uit elkaar.
In het carter kwam ik de nodige grijze olie tegen
Maar nu ik de cilinders en krukas er uit heb, kan ik visueel nog geen bijzonderheden zien.
De lagerschalen zijn van zowel de krukas als van de cilinders nog erg netjes.
Krukas zie ook geen krassen
Ook zie ik geen beschadigingen aan de zuigers en de cilinderwanden.
Maar dat is met leken ogen bekeken en zegt niets over of alles nog binnen de toleranties ligt.
Dus hopelijk kom ik weg met het honen, opfrissen en weer terugbouwen van deze delen.
Dan nog gaat er wel voor een 2k aan alleen onderdelen op en aan voor het weer netjes opbouwen.
Ik zoek dan ook het stukje advies in het samenstellen van het blok, wat kan zonder problemen terug,
wat is een verkeerde bezuiniging en wat kan absoluut niet terug.
Dan kom ik denk ik een heel eind in het weer opbouwen van het blok.
Uiteindelijk moet het dan nog wel op tijd gezet worden, getest en ingebouwd. Daar ga ik me niet aan wagen.
Bij de 02 club is het forum niet al te levendig, daarom vertoef ik ook hier en stel ik ook hier de vraag.
Jan Frons zit op dit moment vol met andere restauratie projecten en LuPu komt via de club en daar ga ik iig kennis mee maken.
TEG en van Dam zijn ook interessant en via iemand anders ben ik getipt op Keizer motorenrevisie in Doetinchem.
maar liggen net wat duurder in de markt dus het werd destijds toch een 02;
Het is nu een 1.6 met dubbele webers, zou nu rond de 100pk moeten zitten.
Of het verder kietelen financieel haalbaar is maar vooral ook zinvol, begin ik steeds meer aan te twijfelen.
We rijden er voornamelijk navigatie rally's mee, dus niet zo heel hard door de bocht, maar er wel lekker vlot uit.
Dan zal een standaard 2.0 al een heel eind voldoen. Vooral omdat meer ook snel aantikt.
Nokkenas: +500,-
Maar voldoen dan nog 40-er Webers of moet dat dan 45-er worden: +1.000,-
Dan ook maar nieuwe zuigers: +1.000,-
Over het kabaal en toeren maak ik mij niet zo'n zorgen. Het is nu ook al met 4-5k toeren naar de rally en weer terug.
Het is altijd de eerste kilometers wennen, maar daarna geen probleem.
Voor een 5 bak moet de tunnel aangepast worden en ik wil eigenlijk niet te veel aan de carrosserie veranderen omdat het zo'n
vroeg en origineel model is. Tevens het geld er niet voor over.
De auto heeft al een upgrade naar de remmen van een 2.0, mogelijk verander ik dat nog naar de gebruikelijk verder upgrade naar Volvo 340 remmen.
Het blok ligt inmiddels in de grotere delen uit elkaar.
In het carter kwam ik de nodige grijze olie tegen
Maar nu ik de cilinders en krukas er uit heb, kan ik visueel nog geen bijzonderheden zien.
De lagerschalen zijn van zowel de krukas als van de cilinders nog erg netjes.
Krukas zie ook geen krassen
Ook zie ik geen beschadigingen aan de zuigers en de cilinderwanden.
Maar dat is met leken ogen bekeken en zegt niets over of alles nog binnen de toleranties ligt.
Dus hopelijk kom ik weg met het honen, opfrissen en weer terugbouwen van deze delen.
Dan nog gaat er wel voor een 2k aan alleen onderdelen op en aan voor het weer netjes opbouwen.
Ik zoek dan ook het stukje advies in het samenstellen van het blok, wat kan zonder problemen terug,
wat is een verkeerde bezuiniging en wat kan absoluut niet terug.
Dan kom ik denk ik een heel eind in het weer opbouwen van het blok.
Uiteindelijk moet het dan nog wel op tijd gezet worden, getest en ingebouwd. Daar ga ik me niet aan wagen.
Bij de 02 club is het forum niet al te levendig, daarom vertoef ik ook hier en stel ik ook hier de vraag.
Jan Frons zit op dit moment vol met andere restauratie projecten en LuPu komt via de club en daar ga ik iig kennis mee maken.
TEG en van Dam zijn ook interessant en via iemand anders ben ik getipt op Keizer motorenrevisie in Doetinchem.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
Even een update.
Toen nam alles een andere wending.
Op marktplaats kwam een interessante auto voorbij en toen ontstond het idee om de 1600-2 te verkopen as is.
Het budget van de revisie er bij leggen en eventueel die auto te kopen.
Een niet eens zo heel lang verhaal nog korter:
De 1600-2 is afgelopen maandag aan de eerste kijker verkocht en opgehaald.
Die andere auto staat al weer een twee weken hier in de schuur:
Een 2002 Touring in knallend Oranje met een zo even knallende RVS uitlaat, dubbele webers, E12 kop, 5 bak en een sper diff
Omdat ik ook nog een paar puntje op de i wil zetten, ook al wel kennis gemaakt met Lupu racing.
Bij binnenkomst stonden er twee voor de tulpenrally geprepareerde bmw's binnen. Dit was in ieder geval een potentieel adres voor de revisie.
Nu gaat de Inka er over een paar weken heen voor de puntjes op de i
Toen nam alles een andere wending.
Op marktplaats kwam een interessante auto voorbij en toen ontstond het idee om de 1600-2 te verkopen as is.
Het budget van de revisie er bij leggen en eventueel die auto te kopen.
Een niet eens zo heel lang verhaal nog korter:
De 1600-2 is afgelopen maandag aan de eerste kijker verkocht en opgehaald.
Die andere auto staat al weer een twee weken hier in de schuur:
Een 2002 Touring in knallend Oranje met een zo even knallende RVS uitlaat, dubbele webers, E12 kop, 5 bak en een sper diff
Omdat ik ook nog een paar puntje op de i wil zetten, ook al wel kennis gemaakt met Lupu racing.
Bij binnenkomst stonden er twee voor de tulpenrally geprepareerde bmw's binnen. Dit was in ieder geval een potentieel adres voor de revisie.
Nu gaat de Inka er over een paar weken heen voor de puntjes op de i
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
Die oranje is echt gaaaf
-
OnlineRogerb
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
Heel gaaf!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
Gaaaaaf!
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Advies & revisie BMW M10 blok
Wat een gaaf apparaat. Kleur staat hen erg goed. Leuke uitstraling in die kleur. En nog echt autorijden
Gr Ron
Gr Ron