E39 535i met electrische kuren

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
M3tje
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

E39 535i met electrische kuren

Bericht door M3tje » 14 mar 2019, 20:56

Sinds een tijdje gaat af en aan het dynamolampje branden en laadt de accu slecht bij.
Eerste verdacht was de dynamo maar die levert voldoende stroom en een gezonde laadspanning.
Bij nader onderzoek kom ik er achter dat de dunnere kabel op de + pool van de accu 85 graden word, de 200 Amp zekering zit goed vast en is ook niet warm.
Iemand enig idee waar deze problemen vandaan komen?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 6858
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E39 535i met electrische kuren

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 mar 2019, 21:11

Massa goed??
En als het lampje brand, wat is dan je laadspanning?

Heb je de accu ook al getest?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 16391
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: E39 535i met electrische kuren

Bericht door Luco » 14 mar 2019, 21:17

spanningsregelaar?

PeterB
Berichten: 1728
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: E39 535i met electrische kuren

Bericht door PeterB » 14 mar 2019, 21:20

Wat is voldoende stroom en gezonde laadspanning ??

M3tje
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: E39 535i met electrische kuren

Bericht door M3tje » 14 mar 2019, 21:28

Laadspanning 14 volt.
Wat het was toen het lampje brande weet ik niet zeker maar zeker geen 14 volt, accu is recent vervangen, massa bij de accu zit er goed op, de massakabel bij de motor kan ik nog controleren, zijn er nog andere massapunten die ik kan checken?
zit de spanningsregelaar op de dynamo en is deze makkelijk te vervangen?
Auto is van 98 en er al een enorme lijst van nieuwe onderdelen opgegaan , gewoon maar preventief vervangen en hopen op resultaat?

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: E39 535i met electrische kuren

Bericht door Auke M535i » 14 mar 2019, 21:43

Warmte ontwikkeling = teveel weerstand. Defecte kabel? Slecht contact met accu/corrosie? Polen loshalen en schoonmaken.

Gebruikersavatar
Crookie
Berichten: 1267
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmwee

Re: E39 535i met electrische kuren

Bericht door Crookie » 15 mar 2019, 01:42

Spannings regelaar incl koolborstels zit op de dynamo. Dikwijls ook veel stof op de slipring..

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 6858
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E39 535i met electrische kuren

Bericht door Martin van der Zwaard » 15 mar 2019, 10:26

14volt ie te weinig. Meestal zit je rond de 14,6 ofzo.
Spanningsregelaar kan. Denk alleen niet dat die los te krijgen is. Meestal complete dynamo.
Op de dynamo zelf zit ook een massapunt. Kijk even of die niet gecorrodeerd is.

Online
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 8173
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: E39 535i met electrische kuren

Bericht door ///Joost » 15 mar 2019, 10:40

Spanningsregelaar is los te krijgen onder nummer 12311713491, indien je een Bosch dynamo hebt. Prijs is EUR 359.00 in de BTW (slik...).

Ik zou even een revisiebedrijf benaderen. Die kunnen er waarschijnlijk zo nieuwe koolborstels inzetten, als ze al niet een complete ruildynamo hebben liggen. Hoeveel km zit ie er in? Een dynamo reviseren is na zo'n 150-180k km ook geen overbodige luxe.

Gebruikersavatar
Crookie
Berichten: 1267
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmwee

Re: E39 535i met electrische kuren

Bericht door Crookie » 15 mar 2019, 14:58

///Joost schreef:
15 mar 2019, 10:40
Spanningsregelaar is los te krijgen onder nummer 12311713491, indien je een Bosch dynamo hebt. Prijs is EUR 359.00 in de BTW (slik...).

Ik zou even een revisiebedrijf benaderen. Die kunnen er waarschijnlijk zo nieuwe koolborstels inzetten, als ze al niet een complete ruildynamo hebben liggen. Hoeveel km zit ie er in? Een dynamo reviseren is na zo'n 150-180k km ook geen overbodige luxe.
Da’s wel erg pittig! Aftermarket prijs is waarschijnlijk 1/10e daar van..!

Online
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 8173
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: E39 535i met electrische kuren

Bericht door ///Joost » 15 mar 2019, 15:02


Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 2075
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: E39 535i met electrische kuren

Bericht door HJ2 » 15 mar 2019, 17:07

Ik zou ff een blik met de thermografische camera werpen of er niet meer delen tussen dynamo en accu warm worden.

M3tje
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: E39 535i met electrische kuren

Bericht door M3tje » 15 mar 2019, 20:00

Ik ga morgen ff alle kabels nalopen en de dynamo bekijken, het is een watergekoelde dus vervangen is best kostbaar, als het de spanningsregelaar is dan is het natuurlijk mooi als die los vervangen kan worden. Ik heb de kabel al bekeken met een thermocam en nog niks geks gezien behalve de pluspool van de accu die 85 graden werd

Gebruikersavatar
Crookie
Berichten: 1267
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmwee

Re: E39 535i met electrische kuren

Bericht door Crookie » 15 mar 2019, 21:06

Wat mij opvalt is dat er een behoorlijke spanning staat te trekken aangezien die pluskabel zo warm wordt.. maakt er iets sluiting of een module die de geest gaat geven?

Gebruikersavatar
EricYellow
Berichten: 402
Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: E39 535i met electrische kuren

Bericht door EricYellow » 16 mar 2019, 15:59

Als de plus pool vd accu en de kabel die er aan vast zit 85 graden wordt, dan begin eerst maar met het vervangen van de plus klem en de kabel die eraan zit.
Een plus/min pool worden normaal gesproken helemaal niet warm.

Iemand heeft het al eerder gezegd, warmte=weerstand.
En weerstand creëert weer warmte, wat weer meer weerstand tot gevolg heeft en dus weer meer warmte oplevert...een mooi cirkeltje wat in het ergste geval een uitgebrande auto tot gevolg heeft.

M3tje
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: E39 535i met electrische kuren

Bericht door M3tje » 17 mar 2019, 08:48

Ik heb idd de kabel vervangen( de accuklem was al vervangen) beetje vaseline op de accupool en alles opgeschuurd en het probleem opgelost, althans het warm worden van de kabel. Ik ben niet gewend dat dingen zo makkelijk gaan dus ik kijk het nog een weekje aan voordat ik blij ben. Iedereen bedankt voor de reacties.

M3tje
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: E39 535i met electrische kuren

Bericht door M3tje » 01 apr 2019, 21:19

Nou het heeft 2 weken geduurd maar de dynamo heeft het toch begeven, ik heb hem meteen gedemonteerd en het was ook nog een watergekoelde.
Hij was bijna verbrand van binnen, morgen even naar een revisiebedrijf brengen en als de prijs daar tegevalt of hij is voorbij redding toch maar een nieuwe.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten