BMW E36 rem issues

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
B2theJ
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 mar 2009, 20:20
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

BMW E36 rem issues

Bericht door B2theJ » 13 jun 2018, 13:42

Laatste keer met de 325i op circuit gaan rijden en sindsdien heeft deze een probleem met de remmen ontwikkelt.

Als de motor niet draait, is de rempedaal hard zoals het hoort.
Van zodra de motor gestart is en je de rempedaal induwt voelt deze de eerste cm’s sponzig aan alsof er lucht op zit. Eens hier voorbij remt de wagen normaal. Doseren is wel net iets moeilijker.

Reeds uitgevoerde werken voor probleem op te lossen.

-Remklauwen voor en achter gereviseerd (E36 M3 klauwen)
-Vooraan nieuwe remblokken CL5 geplaatst icm M3 schijven.
-Achteraan M3 schijf icm M3 remblokken
-hoofdremcilinder vervangen
-meermaals ontlucht met dot5.1 olie.

Probleem blijft hetzelfde.

Iemand die een gedacht heeft wat het nog kan zijn?
Ik hoor het graag.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E36 rem issues

Bericht door ///Joost » 13 jun 2018, 14:19

Ik denk dat er lucht in je ABS pomp zat omdat je je klauwen eraf hebt gehad. Tijdens het ontluchten heb je niet de pomp ontlucht (of wel?!), waardoor er op het circuit lucht vanuit de pomp in je leidingen is gekomen.

Het kan ook zijn dat op het circuit je remvloeistof is gaan koken, waardoor er gassen zijn ontstaan.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BMW E36 rem issues

Bericht door Djessey » 13 jun 2018, 15:18

Dat je pedaal zachter is als de motor loopt dat is normaal. Zodra je motor loopt heb je vacuum op de brake booster. Hiermee heb je dus kracht op je pedaal.

Sponsig gevoel kan ook het resultaat zijn van nog niet ingeremde blokjes.

Zoals Joost al aangaf kan het ook nog vocht zijn. Heb je de hoofdremcilinder goed ontlucht? Dit gaat NIET alleen via de ontluchtingsnippels op de klauwen zelf.

Zitten de klauwen in de juiste oriëntatie? Ontluchtingsnippel naar boven toe!

B2theJ
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 mar 2009, 20:20
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: BMW E36 rem issues

Bericht door B2theJ » 13 jun 2018, 15:42

De klauwen zijn correct gemonteerd met de nippels naar boven toe.
Heb ontlucht via de ouderwetse manier zijnde met 2 personen en één voor één nippel open tot er geen lucht meer te zien is.

ABS pomp heb ik niet ontlucht.
Systeem is inderdaad wel helemaal leeg geweest toen de remklauwen en remcilinder zijn gedemonteerd.

Ik probeer vanavond de ABS pomp te ontluchten.
Neem aan dat dit kan door deze aan te sturen via de ABS relay en ontluchtingsnippel van remklauw achteraan open te zetten?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E36 rem issues

Bericht door ///Joost » 13 jun 2018, 15:54

Van een US forum:
Many threads state to cycle ABS during a brake bleed but never state how. This will help to cycle the old fluid out of the ABS pump during a brake bleed.
To cycle ABS, pull the ASC relay from the fusebox under the hood. It is located on the firewall on the driver's side. Jump pins 30 and 87 (look under the relay to figure out which pin is which) using a jumper wire with spade terminals at each end, you should hear the ABS cycle.
Open the brake bleeder at each wheel, brake fluid be pushed out by the pump. Close the bleeder when finished, and remove the jumper wire.
------------
What about for an OBD1 car w/o ASC??? Any ideas? A:Use ABS relay.
--------
Q:What's your technique for ensuring the reservoir stays filled -- an assistant?Operating the ABS pump isn't necessary for a good bleed like it is with other cars, but I might try it next time I do a brake bleed.
A: It pumps out pretty slowly, so as long as you make sure it's topped off before you start the pump, you shouldn't have a problem unless you leave it running for more than 5 minutes or something ridiculously long. Once the old fluid stuck in the ABS pump is cycled out though (by cycling the pump), we did another normal full bleed/fluid change to ensure that the bad fluid from the pump was cycled out. All said and done I think we needed about 0.5-0.75 liters of brake fluid
-------------------------
So you replace the relay with the wire during the process? A:Yes.
----------------
1.) Use a pressure bleeder to ensure the fluid level. No assistant required.
2.) Use a GT1 to cycle the ABS. Doesn't everybody have one by now? (yes I do have a GT1)
3.) Or... bleed the brakes, go for a short drive, activate the ABS, come back and bleed again. Takes a lot longer, but will work just as well.
------------------
Two paperclips and a jumper wire. Remove the gray ABS relay under the hood. Inspect the bottom to determine pins 87 and 30, which you will jump. Push unbent paper clips into each pin-socket where the relay would mount, and briefly touch the wire to each clip. You will hear the pump run, and it doesn't need more than 5-10 seconds.
-----------------
The ABS relay didn't work on the 97 M3, and we didn't test it on the 99 M3. But the ASC relay does. I think the jumping ABS relay only works for OBDI cars including the 95 M3.
-------------------
I have heard to keep the car running while bleeding and it will work, but I am not sure of this......
-----------------
No, the ASC relay is always hot. Don't even need the key in the ignition.
Oftewel, pin 30 en 87 bruggen om de pomp te triggeren.

Je kunt ook de Joe Dirt manier gebruiken en een paar keer flink remmen zodat de ABS activeert. Ik zou echter optie 1 kiezen.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BMW E36 rem issues

Bericht door Djessey » 13 jun 2018, 16:43

Ik moet het ABS systeem van mn raceauto (motorsport abs) ook ontluchten via de computer, zonder dit digitaal aan te sturen krijg je hem nooit goed ontlucht. Het is werkelijk een wereld van verschil zodra je hem goed op de pomp zelf ontlucht.

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E36 rem issues

Bericht door Crookie » 13 jun 2018, 17:18

Welke hoofdremcilinder is er gemonteerd? Standaard e36 voelt sowiezo niet keihard de eerste cm.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW E36 rem issues

Bericht door Jan-Willem » 14 jun 2018, 09:50

De volgende keer kan je beter het rempedaal onder in blokkeren, dan loopt niet alle rem olie er uit.

De optie die Joost geeft lijkt mij ook het beste, ABS pomp laten draaien om te ontluchten.

Heb je de hoofdremcilinder ook vervangen?
M3 klauwen hebben wel iets grotere zuigers dus voor dezelfde pedaal slag als een M3 heb je ook de bijbehorende remcilinder nodig.

B2theJ
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 mar 2009, 20:20
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: BMW E36 rem issues

Bericht door B2theJ » 18 jun 2018, 12:15

Het probleem is grotendeels opgelost door de ABS pomp te ontluchten.
Wagen ging in de remmen zoals het hoort donderdag op Mettet.

Nu is de lamp van ABS wel gaan branden in de namiddag.
Denk dat de abs pomp overleden is maar had verder geen effect op het rijgedrag dus laten we zo.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 rem issues

Bericht door Knot » 18 jun 2018, 20:10

Kan ook nog gewoon een abs sensor zijn he die warm is geworden nu je eindelijk de boel heet kunt stoken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten