Remblokken e46 M3: advies welkom

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Ontheroks
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2015, 10:01

Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door Ontheroks » 21 feb 2017, 10:48

IMG_6141.JPG
IMG_6141.JPG (787.52 KiB) 4182 keer bekeken
Hey guys,

M'n M3 is toe aan nieuwe remschijven. Wil graag OEM exemplaren (zijn als ik het goed heb van ATE) laten monteren, maar ben nog in dubio over de remblokken. Wil het liefst blokken met een lekkere 'bite' en liefst exemplaren die minder remstof afgeven dan de OEM blokken. Gaat om remblokken voor straatgebruik. Wat adviseren jullie en waar hebben jullie goede ervaringen mee?

Thanks!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door e30touring1990 » 21 feb 2017, 12:06

Mooie M3! standaard is dat idd ATE. van ATE zijn er ook zogenaamde "ceramic" pads. ik heb deze gehad op mijn z3 coupe maar vond ze ronduit slecht. het trok groeven in de schijven (waren gloednieuwe ATE schijven), trillen op hoge snelheid (180+) etc. weet zeker dat het niet in de klauwen heeft gezeten want die heb ik gecheckt en gereviseerd en functioneren nu met nieuw spul ook perfect. enige voordeel was dat ze geen remstof achterlieten...

ik heb er daarna TRW blokken en schijven opgezet waar ik zeer tevreden over ben, dit zijn echter gewoon normale blokken en zorgen dus wel voor remstof. voor wat meer bite zou je kunnen overwegen bijv te kijken naar ebc yellowstuff/bluestuff lees ik goede verhalen over, zelf echter nooit geprobeerd nog. Verder weleens gereden met ferodo ds2500, rijdt goed en goede bite vind ik, niet vrij van remstof. wellicht dat er meerdere merken zijn maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ontheroks
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2015, 10:01

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door Ontheroks » 21 feb 2017, 13:37

e30touring1990 schreef: 21 feb 2017, 12:06 Mooie M3! standaard is dat idd ATE. van ATE zijn er ook zogenaamde "ceramic" pads. ik heb deze gehad op mijn z3 coupe maar vond ze ronduit slecht. het trok groeven in de schijven (waren gloednieuwe ATE schijven), trillen op hoge snelheid (180+) etc. weet zeker dat het niet in de klauwen heeft gezeten want die heb ik gecheckt en gereviseerd en functioneren nu met nieuw spul ook perfect. enige voordeel was dat ze geen remstof achterlieten...

ik heb er daarna TRW blokken en schijven opgezet waar ik zeer tevreden over ben, dit zijn echter gewoon normale blokken en zorgen dus wel voor remstof. voor wat meer bite zou je kunnen overwegen bijv te kijken naar ebc yellowstuff/bluestuff lees ik goede verhalen over, zelf echter nooit geprobeerd nog. Verder weleens gereden met ferodo ds2500, rijdt goed en goede bite vind ik, niet vrij van remstof. wellicht dat er meerdere merken zijn maar daar heb ik geen ervaring mee.
Thanks! Al mag jouw Z3 er ook zijn. Estorilblau blijft toch de mooiste kleur voor die auto. Dank ook voor je advies. Wat maakt je zo tevreden over TRW? Ben ik wel benieuwd naar.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door e30touring1990 » 21 feb 2017, 14:12

het is een topasblauwe :). maar een estoril minstens even mooi idd (echte M kleur). ik gebruik mijn Z (tot nu toe iig) alleen voor op de straat en dan wordt het uiteraard niet zo zwaar belast als op het circuit, vandaar dat voor mij straatschijven en blokken ruim voldoende zijn. ik moet daar wel bij zeggen dat ik een e46 330i setje heb gemonteerd (325x25mm ipv standaard 286x22). Heb de afgelopen jaren verschillende setjes gehad op zowel deze Z3 als de e30.

-Delphi schijven + blokken op de e30: niet mooi egaal afgesleten en blijven altijd strepen in staan.
-Bosch schijven blokken op Z3: erg veel last van piepjes en kraakjes. verder qua remmen (belangrijkste) wel prima.
-Ferodo schijven blokken op e30: doet goed zn werk en geen op of aanmerkingen.
-TRW schijven blokken op zowel Z3 als e30: zijn gecoate schijven waardoor het "hart" niet meer zo verschrikkelijk bruin wordt na de eerste beste zoutlading op de weg. is voor het oog wat fijner vind ik als je door je velgen naar binnen kijkt. verder qua remmen nooit last van piepen, strepen trekken etc. schijven en blokken slijten mooi egaal af. hoeveelheid remstof is niet significant anders dan bij de andere blokken volgens mij. ik zorg gewoon dat ik eens per 2 weken de auto en velgen was en dan blijft het mooi schoon.
-ATE blokken schijven Z3: zoals mijn eerdere bericht al aangaf ben ik hier totaal niet te spreken over en heb ik dit zooitje er na 5000km afgetrokken en ligt nu in de schuur stof te happen.

hoop dat dit je wat helpt bij het zoeken van blokken en dat het niet alleen maar moeilijker is geworden.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9711
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door frank de jonge » 21 feb 2017, 14:17

e30touring1990 schreef: 21 feb 2017, 12:06 Mooie M3! standaard is dat idd ATE. van ATE zijn er ook zogenaamde "ceramic" pads. ik heb deze gehad op mijn z3 coupe maar vond ze ronduit slecht. het trok groeven in de schijven (waren gloednieuwe ATE schijven), trillen op hoge snelheid (180+) etc. weet zeker dat het niet in de klauwen heeft gezeten want die heb ik gecheckt en gereviseerd en functioneren nu met nieuw spul ook perfect. enige voordeel was dat ze geen remstof achterlieten...

ik heb er daarna TRW blokken en schijven opgezet waar ik zeer tevreden over ben, dit zijn echter gewoon normale blokken en zorgen dus wel voor remstof. voor wat meer bite zou je kunnen overwegen bijv te kijken naar ebc yellowstuff/bluestuff lees ik goede verhalen over, zelf echter nooit geprobeerd nog. Verder weleens gereden met ferodo ds2500, rijdt goed en goede bite vind ik, niet vrij van remstof. wellicht dat er meerdere merken zijn maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik deel je mening hierin niet dat ze slecht zijn die ceramic pads. Heb ze onder mijn 3 MPS en ook bij 250 geven ze geen krimp. Schijven blijven ook gewoon goed, slijten niet vreemd in of wat dan ook. Alleen de bite als ze koud zijn is wat minder. Ohwja, spul weegt ook nog niks :)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door Knot » 21 feb 2017, 14:37

Ik ben altijd zeer te spreken geweest over ATE schijven (gewoon vlakke, geen powerdiscs), via autoteileman op ebay.de
Blokken persoonlijk voor straatgebruik Hawk HPS, wel remstof maar je veegt het er ook zo af. Gaan gewoon meer dan 40.000km mee bij sportief gebruik ook nog eens en meer bite en remkracht dan origineel.

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door witje » 21 feb 2017, 14:39


Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door e30touring1990 » 21 feb 2017, 14:40

goed om te horen Frank dat er wat feedback over is. heb destijds van alles gezocht en geprobeerd omdat ik er niet achter kon komen waarom mij dit zulke slechte ervaringen opleverde. wat echter wel consistent naar voren kwam in mijn zoektocht (vooral duitse fora zoals bmw syndikat etc) is dat de ceramic blokken niet optimaal zouden werken op de ATE powerdiscs (die gegroefde dingen). en dat zijn nou juist de schijven die ik had. het schijnt dat de remstof in die groeven blijft zitten wat pad knockback zou veroorzaken. ik heb deze blokken dus niet daarna nog geprobeerd op gladde schijven. wat voor schijven heb jij op de MPS?

ergo: bij mij was de combi ate powerdiscs + ate ceramic blokken ronduit kut te noemen. geen ervaring dus met gladde schijven + ceramic pads. het opmerkelijke is ook dat er nergens een officiele statement is van ATE dat dit een combi is die niet gebruikt zou moeten worden.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9711
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door frank de jonge » 21 feb 2017, 14:57

ATE gladde schijven. Dat ze niet werken op die powerdisk komt ook omdat die gegroefd zijn en de pads helemaal glad. Glad op glad werkt dan weer wel top.

Ontheroks
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2015, 10:01

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door Ontheroks » 22 feb 2017, 09:21

Knot schreef: 21 feb 2017, 14:37 Ik ben altijd zeer te spreken geweest over ATE schijven (gewoon vlakke, geen powerdiscs), via autoteileman op ebay.de
Blokken persoonlijk voor straatgebruik Hawk HPS, wel remstof maar je veegt het er ook zo af. Gaan gewoon meer dan 40.000km mee bij sportief gebruik ook nog eens en meer bite en remkracht dan origineel.
Denk dat ik voor deze combi ga, hoor ook goede verhalen over Hawk. Turner Motorsport beveelt zo ook aan in combinatie met de standaard schijven. Dank voor alle tips trouwens! Zal jullie laten weten hoe deze combi bevalt.

Is trouwens die upgrade naar CSL-schijven het geld waard?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door Knot » 22 feb 2017, 09:40

Remblokken zijn het belangrijkste, standaard blokken op dure schijven fik je de boel ook zonder pardon krom.

Hawk HPplus zijn nog beter maar die remstof is wel wat hardnekkiger, HPS had ik op de E46 touring, dat was perfect voor een redelijke prijs.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door matthyssie » 22 feb 2017, 13:04

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met de Hawk Streetrace blokken? Ook verkrijgbaar voor E46 M3.

vester86
Berichten: 2712
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door vester86 » 22 feb 2017, 15:23

geen ervaring met de Hawks, ik heb voor mijn M3 remmen (op de Z4) nu DS2500 blokken klaarliggen, gaan er deze week onder. hawk was bij mijn zoektocht wel een (goeie) 2e keus

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door Nutkees » 22 feb 2017, 20:46

Ik monteer veel PFC blokken onder m3's. Erg fijne blokken waar he ook gerust een dagje circuit mee kan doen.

Zijn misschien niet de goedkoopste maar in elk geval een veel fijner blok dan hawk. Ferodo monteren we ook al geven die aardig wat remstof af.

Kunnen alles krijgen dus mocht je een prijsopgave nodig hebben dan kan je altijd contact opnemen via info@dfracing.com

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door JdBn » 28 feb 2017, 11:48

Nutkees schreef: 22 feb 2017, 20:46 Ik monteer veel PFC blokken onder m3's. Erg fijne blokken waar he ook gerust een dagje circuit mee kan doen.

Zijn misschien niet de goedkoopste maar in elk geval een veel fijner blok dan hawk. Ferodo monteren we ook al geven die aardig wat remstof af.

Kunnen alles krijgen dus mocht je een prijsopgave nodig hebben dan kan je altijd contact opnemen via info@dfracing.com
Performance Friction bedoel je daarmee toch? Mijn 330mm remmenset is voorzien van zulke remblokken en die bevallen uitstekend, daarmee ga ik vol vertoruwen bij 200+ de ankers in. Koud remmen ze al erg goed en heb het idee dat ze nog iets beter gaan remmen als ze wat opgewarmd zijn. En ze piepen niet, ook wel fijn voor op straat.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door Djessey » 03 mar 2017, 20:57

Een klein beetje offtopic, maar ik heb nog een DS2500 set over van een E46 M3. Heb de klauwen aangeschaft voor m'n E36, maar gebruik zelf CL blokken. Als iemand daar interesse in heeft stuur me even een PB. Zijn zo goed als nieuw.

vester86
Berichten: 2712
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door vester86 » 03 mar 2017, 21:56

ah shit, das net een paar weken te laat.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door Flamman » 05 mar 2017, 09:24

Ik heb zeer goede ervaring met Pagid (geel) op de e46 M3 cupauto kan veel hebben icm met goede schijven.
Een fijne bite en levensduur combi.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door matthyssie » 05 mar 2017, 10:54

-foutje

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door Vanreijmersdal » 05 mar 2017, 11:41

Flamman schreef: 05 mar 2017, 09:24 Ik heb zeer goede ervaring met Pagid (geel) op de e46 M3 cupauto kan veel hebben icm met goede schijven.
Een fijne bite en levensduur combi.
Welke variant geel gebruik jij van pagid? Ik ga nu op de bmw de rs29 gebruiken om eens te kijken hoe dat gaat. Wellicht daarna eens de rs1 proberen.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door Flamman » 06 mar 2017, 19:31

De RS29, kun je prima een hele dag mee stampen maar ze kunnen daarna wel op zijn en je schijven blijven ook lang goed.

Gebruikersavatar
BrianK
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 feb 2016, 17:54
Locatie: Baarn

Re: Remblokken e46 M3: advies welkom

Bericht door BrianK » 10 mar 2017, 12:24

Ik heb zelf de hawk hp+ op de E46M3 met DBA4000 schijven. Geeft best wat remstof tijdens hard circuitgebruik en wil op straat bij licht remmen nog wel eens piepen. Buiten dat remt het stukken harder als de originele remmen en is de bite gewoon harder. Ook met hoge temperaturen en vaak hard aanrennen blijven de remmen gewoon hetzelfde aanvoelen. Trekken ook niet krom of iets.

Schijnt dat de HPS blokken van hawk niet piepen en eigenlijk net wat rustiger zijn, maar wel goed voor incidenteel circuit gebruik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chaert-RS en 69 gasten