BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
- Mart
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
- Auto: BMW E46 M3
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Ik ben op zoek naar vervangende pijp, voor het verwijderen van de katalysator van mijn BMW E46 M3. Heeft iemand nog iets liggen? Het is namelijk voor mijn racer, dus het hoeft niet mooi te glimmen
- Mart
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
- Auto: BMW E46 M3
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Hmm ok, volgens mij kan ik het net zo goed wél glimmend aanschaffen voor dit geld: https://www.ebay.co.uk/itm/STAINLESS-ST ... 1423114117
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Precies. Gemak dient de mens. Bij SS mag je een goede EUR 500 neerleggen voor hetzelfde deel. Ik weet niet wat de pasvorm en staalkwaliteit van die eBay pijp is, maar voor het geld zou ik het gewoon proberen.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Ziet er goed uit. Eventueel een busje kachellak er over heen als je het wat roest bestendiger wil hebben.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Waarom wil je dat? Het is niet gezegd dat je daardoor per se vermogen wint (zoals vroegah wel het geval was..).
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
1 keer goed gasgeven met dat spul van Supersprint en de flenzen zijn ook krom
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Ja joh? Dat had ik niet verwacht. Is dat T409 of T304?
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
304 volgens mij.
Ik heb volgens mij nog nooit een 409 systeem gezien.
Ik heb volgens mij nog nooit een 409 systeem gezien.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Cobra levert 409 dacht ik.
- Mart
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
- Auto: BMW E46 M3
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
De auto is van 2002, dus valt nog wel onder de categorie vroegâh
Bij alle ECU mappings die naar stage 2 en verder gaan, dienen de cats verwijderd te worden.
Ik zou de gewicht-kaart nog kunnen spelen, omdat het een racer is, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel kilo's dit überhaupt oplevert.
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
zonder kat spoelt de turbo ook sneller op
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Altijd handig bij een S54!
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Katloos doet een S54 met goede software ca. 370 PK. Het scheelt best wel behoorlijk bij die motoren. Omdat je haast geen restrictie in de inlaat hebt.
Verder kan je ook de EGT sensor / cat protection uitschakelen waardoor hij langer op vol vermogen blijft als het spul echt heet word. Vanaf 850 graden begint hij namelijk meer brandstof in te spuiten.
Ik zou trouwens niet gewoon wat in elkaar flanzen van een paar buizen. Voor een S54 is het namelijk wel belangrijk waar de X in het uitlaatsysteem zit. Als je dichter naar het spruitstuk gaat heb je meer topvermogen maar krijg je een enorm gat in je middengebied, verder naar achteren en je hebt meer koppel.
Achterste lambda sondes moet je trouwens uitschakelen in de software wil je katloos rijden.
Je kan dit softwaretechnisch op meerdere manieren doen:
-EGT sensor uitschakelen
-Foutcodes achterste lambda's deleten
-achterste lambda's totaal uitschakelen
-Brandstof verrijking vanaf 850c uitschakelen
-Cat preheating sequence uitschakelen.
Beetje afhankelijk van je setup. Ik heb zelf alle 5 uit staan in mijn E36 omdat die geen achterste lambda's meer heeft.
Verder kan je ook de EGT sensor / cat protection uitschakelen waardoor hij langer op vol vermogen blijft als het spul echt heet word. Vanaf 850 graden begint hij namelijk meer brandstof in te spuiten.
Ik zou trouwens niet gewoon wat in elkaar flanzen van een paar buizen. Voor een S54 is het namelijk wel belangrijk waar de X in het uitlaatsysteem zit. Als je dichter naar het spruitstuk gaat heb je meer topvermogen maar krijg je een enorm gat in je middengebied, verder naar achteren en je hebt meer koppel.
Achterste lambda sondes moet je trouwens uitschakelen in de software wil je katloos rijden.
Je kan dit softwaretechnisch op meerdere manieren doen:
-EGT sensor uitschakelen
-Foutcodes achterste lambda's deleten
-achterste lambda's totaal uitschakelen
-Brandstof verrijking vanaf 850c uitschakelen
-Cat preheating sequence uitschakelen.
Beetje afhankelijk van je setup. Ik heb zelf alle 5 uit staan in mijn E36 omdat die geen achterste lambda's meer heeft.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Wie kan die software schrijven Bert?
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Ik zou Beek proberen.
Die aanpassingen zijn niet zo lastig, mits ze weten waar ze moeten zoeken. Je kan daar tegenwoordig allerlei tools voor downloaden. Enkel fueltables / onsteking / vanos timing etc daar heb je een tuningsbedrijf voor nodig. Bij beek hebben ze de meeste van die tools wel volgens mij.
OBD tuning in Sint Jansklooster zou ook nog kunnen maar ik weet niet of hun veel met S54's doen.
SEP engineering in Duitsland is Tristan met zijn E30 geweest en Willam (forum lid met E46 M3 racewagen) heeft zijn auto daar ook af laten stellen die weten ook van de hoed en de rand.
De rest van die chippers icm S54 heb ik niet heel hoog staan.
Die aanpassingen zijn niet zo lastig, mits ze weten waar ze moeten zoeken. Je kan daar tegenwoordig allerlei tools voor downloaden. Enkel fueltables / onsteking / vanos timing etc daar heb je een tuningsbedrijf voor nodig. Bij beek hebben ze de meeste van die tools wel volgens mij.
OBD tuning in Sint Jansklooster zou ook nog kunnen maar ik weet niet of hun veel met S54's doen.
SEP engineering in Duitsland is Tristan met zijn E30 geweest en Willam (forum lid met E46 M3 racewagen) heeft zijn auto daar ook af laten stellen die weten ook van de hoed en de rand.
De rest van die chippers icm S54 heb ik niet heel hoog staan.
- Mart
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
- Auto: BMW E46 M3
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Bedankt voor je uitleg Bert! Ik zat op hetzelfde spoor, wat software betreft (is meer mijn vak). Beek zit letterlijk bij mij om de hoek en kennen de auto ook, dus dat is zeker een goede optie. Sowieso een bedrijf met rollerbank om te testen wat je aan het doen bent.
Je kan best veel zelf doen overigens, bijvoorbeeld met Ecuworkx software. Hier een screenshotje van mijn eigen config en de opties. Voor wat betreft de pijp, daar ga ik een beetje uit van de kennis die SuperSprint heeft, en de kopieën die daar van te koop zijn.
Je kan best veel zelf doen overigens, bijvoorbeeld met Ecuworkx software. Hier een screenshotje van mijn eigen config en de opties. Voor wat betreft de pijp, daar ga ik een beetje uit van de kennis die SuperSprint heeft, en de kopieën die daar van te koop zijn.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Klopt ik heb die software zelf ook.
En ik heb een template ontwikkeld voor TunerPro waar de meeste belangrijke dingen in staan zoals fuel, vanos, etc etc.
Als je veel flasht dan is het programma MSSFlasher ook een goeie. Kan je de flashcounter mee resetten en ik heb mijn DME er eens mee gered nadat flashen verkeerd ging. Flashte een nieuw programma in de pitbox en mijn laptop liep vast. Met MSSFlasher kan je geforceerd overschrijven zodat hij het weer doet
Als flash kabel kan je een blauwe VAG kabel gebruiken met een FTDI chipset, ik heb die van mij bij Autowolf.nl vandaan voor 13 euro LOL.
Als je die software zelf hebt dan scheelt het al, kan je gewoon de hele handel uitschakelen en breng je hem tzt naar Beek of een andere mapper.
Paar dingen over jou config:
-Ik zou dyno revlimit op 8000 zetten als safety, als je dan een keer gezeik met ABS hebt oid dan ben je verder niet begrensd.
-Sport mode zou ik default aan zetten op een circuit auto en dan je pedaal response iets vertragen. Sport mode heeft namelijk niet alleen invloed op die pedaalcurve maar werkt ook door op je maximale torque change en throttle tip in, dus bijvoorbeeld bij tussengas enz spint je motor wat sneller op.
Je kan nog veel meer dingen doen in die DME. Zo kan je bijvoorbeeld een revlimit per versnelling en neutraal zetten. Ik wil nog wel eens proberen of je vol gas opschakelen kan als je bijvoorbeeld de N limiter op 5000 zet. Maar omdat ik geen ABS input heb is dat bij mij iets lastiger.
En ik heb een template ontwikkeld voor TunerPro waar de meeste belangrijke dingen in staan zoals fuel, vanos, etc etc.
Als je veel flasht dan is het programma MSSFlasher ook een goeie. Kan je de flashcounter mee resetten en ik heb mijn DME er eens mee gered nadat flashen verkeerd ging. Flashte een nieuw programma in de pitbox en mijn laptop liep vast. Met MSSFlasher kan je geforceerd overschrijven zodat hij het weer doet
Als flash kabel kan je een blauwe VAG kabel gebruiken met een FTDI chipset, ik heb die van mij bij Autowolf.nl vandaan voor 13 euro LOL.
Als je die software zelf hebt dan scheelt het al, kan je gewoon de hele handel uitschakelen en breng je hem tzt naar Beek of een andere mapper.
Paar dingen over jou config:
-Ik zou dyno revlimit op 8000 zetten als safety, als je dan een keer gezeik met ABS hebt oid dan ben je verder niet begrensd.
-Sport mode zou ik default aan zetten op een circuit auto en dan je pedaal response iets vertragen. Sport mode heeft namelijk niet alleen invloed op die pedaalcurve maar werkt ook door op je maximale torque change en throttle tip in, dus bijvoorbeeld bij tussengas enz spint je motor wat sneller op.
Je kan nog veel meer dingen doen in die DME. Zo kan je bijvoorbeeld een revlimit per versnelling en neutraal zetten. Ik wil nog wel eens proberen of je vol gas opschakelen kan als je bijvoorbeeld de N limiter op 5000 zet. Maar omdat ik geen ABS input heb is dat bij mij iets lastiger.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
-
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Zeer interessante info idd.
- Mart
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
- Auto: BMW E46 M3
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Dank voor de tips!Bert ///M3 schreef: ↑07 mei 2019, 18:06
Paar dingen over jou config:
-Ik zou dyno revlimit op 8000 zetten als safety, als je dan een keer gezeik met ABS hebt oid dan ben je verder niet begrensd.
-Sport mode zou ik default aan zetten op een circuit auto en dan je pedaal response iets vertragen. Sport mode heeft namelijk niet alleen invloed op die pedaalcurve maar werkt ook door op je maximale torque change en throttle tip in, dus bijvoorbeeld bij tussengas enz spint je motor wat sneller op.
- Hitz
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
- Locatie: Flevoland
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Bertikipedia!
- Mart
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
- Auto: BMW E46 M3
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Kleine follow-up aan dit topic, de pijpen zitten er inmiddels onder. De plek van de EGT-sensor was niet zo heel netjes gelast waardoor de sensor niet paste. Zoals je kan zien op de foto hebben we die met gepast geweld wat ruimer gemaakt. De set kwam compleet met pakkingen en bouten. Het klinkt iig alvast heel lekker!
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
EGT had je gewoon weg kunnen laten als je katloos rijd. Sensor uitschakelen in de software en gewoon rijden
- Mart
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
- Auto: BMW E46 M3
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Klopt! In de software zet ik hem uit, maar het gat moest dicht dus de makkelijkste oplossing was om de sensor er in te schroevenBert ///M3 schreef: ↑16 aug 2019, 22:57 EGT had je gewoon weg kunnen laten als je katloos rijd. Sensor uitschakelen in de software en gewoon rijden
-
OnlineBram
- Berichten: 15874
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: BMW E46 M3 Katalysator verwijderen: pijp gezocht
Heb je ook filmpjes van het geluid
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: bartje325i en 57 gasten