Onderstel E36 318ti compact

Ergens naar op zoek? Vraag het hier.
Plaats reactie
ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

Onderstel E36 318ti compact

Bericht door ThomasK » 14 jul 2016, 14:23

Voor het ombouwen tot een (semi) circuit auto ben ik op zoek naar een dempers/veren combinatie voor een e36 compact.

Het is echt een budget/beginners- circuit auto puur om te beginnen en te kijken hoe en wat, zolang het maar strakker stuurt en lager ligt dan origineel.

Heeft iemand nog iets liggen?

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door indobesar » 14 jul 2016, 14:32

Ik zou voor 400euro een nieuwe H&R Cupkit kopen.

ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door ThomasK » 18 jul 2016, 11:01

indobesar schreef:Ik zou voor 400euro een nieuwe H&R Cupkit kopen.
Dat zou een nette prijs zijn. Hoewel het op een budget gaat lijken mij de Rokkor/Raceland/Ta-technix/VMaxx setjes ongeschikt om het circuit mee op te gaan.

Heeft iemand een betrouwbaar adres of evt. een Ebay aanbieder die voor rond dit bedrag levert in Nederland?

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door indobesar » 18 jul 2016, 11:47

Twee minuten zoeken en dit is je resultaat: Ebay webshop

ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door ThomasK » 18 jul 2016, 12:03

indobesar schreef:Twee minuten zoeken en dit is je resultaat: Ebay webshop
Bedankt, maar dit betreft de "Komfort Suspension"

Denk dat deze de juiste is.
http://www.ebay.de/itm/H-R-Cup-Kit-Spor ... lmGQM5nwCQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door GTRene » 18 jul 2016, 12:23

opzich leuk voor een nwe set, maar niet verstelbaar in hoogte oid, dacht dat er toch ook setjes waren die verstelbaar in hoogte en hardheid voor instap prijsjes?
het pond is laag, das ook nog mazzel, ff goedkoop voorbeeld, leuk te verstellen :) en er zijn ook meer 'merk' setjes die misschien beter? zijn, voor maar iets meer.

http://www.ebay.nl/itm/COILOVERS-BMW-E3 ... XQ74JTPq3U" onclick="window.open(this.href);return false;

bv

http://www.ebay.nl/itm/JOM-Ammortizzato ... Swe7BWuxlr" onclick="window.open(this.href);return false;

of zo'n V-max setje

http://www.ebay.nl/itm/V-Maxx-BMW-3-Ser ... SwY45UQN8R" onclick="window.open(this.href);return false;

of nog beter incl topmounts uni-ball...damn wat cheap, zou mijn keuze zijn als je voor weinig toch veel wil :D
kan je ook mooi in hoogte stellen zonder dat de voorspanning op de veer veranderd, werkt heel mooi dat systeem!

Afbeelding

http://www.ebay.nl/itm/for-BMW-E36-3-Se ... SwmtJXY3M3" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.nl/itm/Coilover-Spring- ... SwKIpWElBZ" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.nl/itm/Coilover-Coilove ... SwwpdW54nZ" onclick="window.open(this.href);return false;

ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door ThomasK » 18 jul 2016, 13:18

Zijn dit soort setjes geschikt voor circuit-rijden dan?
Kan met niet voorstellen dat je voor tussen de 200-300 euro volledig instelbare schroefsetjes koopt die ook daadwerkelijk de wegligging verbeteren....

Meer voor de ricers die zo laag mogelijk willen gaan. Heb wel eens een MX5 gereden met Ta-technix en dat stuitert alle kanten op. Alsof de dempers niks doen en je alleen de veren en bumpstops hebt.

Als iemand ervaring heeft met dit soort extreme budget coilovers dan hoor ik dat graag. Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in een merk als H&R, dan maar niet volledig instelbaar.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door GTRene » 18 jul 2016, 14:48

tis geen 3.000,-euro set natuurlijk, maar alleen al die toplagers zijn los heel prijzig en stuurt met meer DF :D

weet niet hoe stug die sets zijn, maar op het circuit mag het best stug zijn denk?

zo'n H&R niet verstelbare kit is misschien niet de juiste hoogte en of juiste veerkracht, misschien te veel straat zeg maar? but its up to you :D

tegenwoordig zijn ook die goedkope sets helemaal niet zo verkeerd, ze zullen bv veel kopiëren van duurdere merken qua demping en of veren en of iets minder dure materialen gebruiken en of in grotere massa produceren.

goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn, maar als je niet veel wilt betalen voor een set wat je aangeeft, kan je lijkt me beter nieuw kopen, trouwens zeg een dure set ala 2k oid 2de hands betaal je ook veel voor, en dan moet je vaak ook nog reviseren :)

En deze sets heb je soms ook nog eens een jaar of 2 jaar garantie op... :D

edit, die ene laatste link met complete set, zijn de dempers niet instelbaar zie ik net,
ow in die andere goedkopere ook niet :tooth: nahja, blijft een leuke set die laatste.
Feature
* Adjustable ride height
* Adjustable pre-load spring tension
* Pillow ball top mount -- this design helps combat noise while tuning. It also improves the steering feel and response
* Most components are made from 6063 aluminum with T6 for increased hardness -- the advantages include excellent strength, and aluminum helps keep the weight down.
* Hi Tensile performance spring - Under 600,000 times continuously test, the spring distortion is less than 0.04%. Plus, the special surface treatment is to improve the durability and performance.
* All inserts come with fitted rubber boots to protect the damper and keep clean.
* Improve your handling performance without sacrifice comfortable ride.
* A fast and affordable way to easily upgrade your car's appearance.
* Easy installation with right tools.
* Ideal for any track, drift and fast road and can also be used for daily driving.

ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door ThomasK » 19 jul 2016, 09:49

Wat ik vaak lees is dat deze schroefsetjes eigenlijk altijd 'te slap zijn' voor circuit gebruik.
Ik ben erg benieuwd naar mensen die ervaring hebben op het forum met dit soort setjes (evt. onder andere auto's) en met een simpelere, maar duurdere en waarschijnlijk kwalitatief betere veren/demper combinatie a la H&R cup kit.

Nu dit topic lijkt te ontaarden in een algemeen informatief topic misschien dat deze verplaatst kan worden naar Mijn Auto? Dan zal ik t.z.t. alle updates bijhouden met betrekking tot de ombouw.

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door Tim » 19 jul 2016, 09:54

Boertje reed circuitdagen met een 323ti met HR cupkit, wellicht kun je eens bij hem informeren. Bas Roos raadde mij een cupkit af omdat die te stug zou zijn voor mijn gebruikt (veel meer snelweg dan 'leuke' km's).

Onder de mijne (323ti) zit een niet instelbaar bilstein/eibach setje met progressieve veren, ongeveer vergelijkbaar met het orginele sportonderstel

ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door ThomasK » 19 jul 2016, 11:38

Tim schreef:Boertje reed circuitdagen met een 323ti met HR cupkit, wellicht kun je eens bij hem informeren. Bas Roos raadde mij een cupkit af omdat die te stug zou zijn voor mijn gebruikt (veel meer snelweg dan 'leuke' km's).

Onder de mijne (323ti) zit een niet instelbaar bilstein/eibach setje met progressieve veren, ongeveer vergelijkbaar met het orginele sportonderstel
Interessant! Deze wordt eigenlijk alleen nog gebruikt voor fun-kilometers en niet voor dagelijks gebruik. Dan klinkt een goed stug setje wel goed :tooth:

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door indobesar » 19 jul 2016, 13:03

Mijn 323ti heeft dus ook een H&R Cupkit en vind het een fijne onderstel voor de sportievere, dagelijkse kilometers en sporadisch een trackday. Zie ook het topic in Mijn Auto.

Ga je voor een dedicated tracktool op bijv. semislicks dan zou ik wat anders kiezen. Zo niet, prima investering. :)

ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door ThomasK » 19 jul 2016, 14:35

indobesar schreef:Mijn 323ti heeft dus ook een H&R Cupkit en vind het een fijne onderstel voor de sportievere, dagelijkse kilometers en sporadisch een trackday. Zie ook het topic in Mijn Auto.

Ga je voor een dedicated tracktool op bijv. semislicks dan zou ik wat anders kiezen. Zo niet, prima investering. :)
Het budget is echt max. 400,- euro. We hebben een budget waarvoor we alles willen doen.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door Riceaux » 19 jul 2016, 16:11

V-max en JOM is dikke troep. Kan je beter losse veren en dempers halen.

ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door ThomasK » 20 jul 2016, 10:00

Riceaux schreef:V-max en JOM is dikke troep. Kan je beter losse veren en dempers halen.
Bedankt voor de feedback. Andere fora raden toch ook wel echt af om dit soort setjes te kopen, anders dan wanneer je enkel voor de looks laag wilt gaan.

Ik ga m'n zoektocht richten op een set goede dempers + verlagingsveren.

Best so far: http://www.duw-tuner.de/Fahrwerk/Sportf ... 021-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door Tim » 20 jul 2016, 14:04

Scherpe prijs! Ik heb ooit een einddemper gekocht bij x1 autoteile, ik zie dat die 4eur hoger zitten https://www.x1-autoteile.de/index.php?s ... ode=100370" onclick="window.open(this.href);return false;. Wie weet scheelt het in verzendkosten (of beschikbaarheid...lage prijs wil niet altijd zeggen dat ze ook kunnen leveren...)

ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door ThomasK » 21 jul 2016, 14:09

Tim schreef:Scherpe prijs! Ik heb ooit een einddemper gekocht bij x1 autoteile, ik zie dat die 4eur hoger zitten https://www.x1-autoteile.de/index.php?s ... ode=100370" onclick="window.open(this.href);return false;. Wie weet scheelt het in verzendkosten (of beschikbaarheid...lage prijs wil niet altijd zeggen dat ze ook kunnen leveren...)
Hartelijk dank, zojuist 20 euro aan verzendkosten bespaard :blink:

Gaat hard nu. Remmerij is binnen. Schokdempers besteld. Banden worden besteld.

Nog op zoek naar een setje 15 inch velgen, BMW E36, liefst zonder banden. Zal eens een topicje aanmaken

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door Tim N » 21 jul 2016, 22:14

ik zou Dick H eens een pb sturen voor merwede veren als hij die nog levert. Misschien kun je die ook wel in zwaardere uitvoeringen krijgen zodat het meer voor circuit kan worden gebruikt icm bilstein dempers oid

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Onderstel E36 318ti compact

Bericht door Jan-Willem » 01 dec 2016, 14:09

Ben ik het mee eens Tim.
Maar met het budget wat Thomas heeft kan hij niet eens 2 Bilstein B8 dempers kopen.

Bij mijn 318ti had ik een nieuwe ta technix set gekregen, achter was al gemonteerd alleen voor moest nog.
Reed opzich prima voor een setje van +/- €180, wel wat stug, er zit 4 jaar garantie op.
Je kan merken dat er weinig techniek in de ontwikkeling van de dempers zit.
Ingaande te slap en uitgaande te stug daar door gaat die snel hobbelen op rotondes.

De ta technix set heb ik aan de vriendin van een maatje gegeven, voor haar 316i compact.
Die heeft een dunne stabi voor en geen stabi achter, die auto rijd serieus fijn met die knaken set.
Beter dan mijn 318ti met m-tech stabi's!


Niet te vergelijken met een H&R cupkit die ik onder mijn e30 cabrio had, die vond ik zelfs vrij comfortabel!

Voor mijn 323ti was ik gaan kijken naar sets, vlogtland kwam ik snel tegen las er wel goede recensies over kosten rond de €300 op http://www.ebay.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Progressieve veren, alleen geen dikke verlaging -35/-35
AP schijnt ook nog redelijk te zijn voor het geld, die leveren wat mooiere verlagingen.


Zelf heb ik uiteindelijk een H&R schroefset schroefset gekocht.
Met voor dikke upside dowm Bilstein dempers :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cabrioot en 67 gasten