[01-08-2019] DF @ Zandvoort deel CXXXIII

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 7343
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[01-08-2019] DF @ Zandvoort deel CXXXIII

Bericht door Peter Tunissen » 15 dec 2018, 14:02

Afbeelding

Op donderdag 1 augustus organiseert Driving Fun voor de 133e keer een circuitdag op het lange Grand Prix circuit van Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 08:45 - Inschrijven in Bernie's Bar & Kitchen
08:45 - 09:00 - Briefing (verplicht voor alle rijders)
09:00 - 12:00 - Open pitlane rijden ochtendsessie
11:45 - 12:00 - Briefing voor de middagsessie (verplicht voor alle rijders)
12:00 - 17:00 - Open pitlane rijden middagsessie

Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 17:00) kost €490 per auto voor leden en €520 voor niet-leden.
Tweede rijders of bijrijders betalen €20 per persoon.
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €245 per auto voor leden en €265 voor niet-leden. Deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 12:00) kost €350 per auto voor leden en €370 voor niet-leden.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder die de beschikking over een DFTrackdays lidmaatschapskaart heeft betaalt de ledenprijs (een lidmaatschapskaart kost eenmalig €50, is een jaar lang geldig en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf (pin of contant) te geschieden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuit Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307 km lang en het ronderecord staat op naam van Max Verstappen die in 2017 in de Red Bull RB8 uit 2012 een rondetijd van 1.19.511 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je spiegels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. Laszlo Bakker - BMW E36 328i - hele dag
3. Patrick Sing - Hyundai i30 N TCR - hele dag
4. Remco van Lotringen - Hansen GTR - 4x4r
5. Bruno Martens - BMW E36 325i - hele dag
6. Bruno Martens - Ford Sierra 2,0 - hele dag
7. Niels Oldenburger - BMW Z3 / Peugeot 205 GTI - hele dag
8. Klaus Graf - Porsche 911 GT3 R - hele dag
9. Daniel Havermans - Honda DC5 - hele dag
10. Klaus Graf - Porsche Cayman GT4 MR - hele dag
11. Omer Tridente - Mazda MX5 - ochtend
12. Dario Guerrieri - Toyota GT86 - ochtend
13. Lorenzo Forbiti - Mazda MX5 - ochtend
14. Adam Osieka - Mercedes AMG GT4 - hele dag
15. Sebastiaan Brongers - BMW E36 - middag
16. Robert Ganser - BMW E92 M3 - hele dag
17. Peter van den Munckhof - Opel Speedster - middag
18. Hans van der Valk - Porsche Cayman GT4 - hele dag
19. Djurre Kleibeuker - BMW E36 323ti Compact - hele dag - (ARR?)
20. Niek van der Gragt - Porsche Cayman GT4 - hele dag
21. Geert Hees - Alfa Romeo 155TS - middag
22. Racing One - Audi R8 LMS GT4 - hele dag
23. Racing One - Audi R8 LMS GT4 - hele dag
24. Erminio - Seat Leon Cupra - middag
25. Arnold te Raa - BMW E46 M3 - hele dag
26. Arnold te Raa - BMW E46 M3 - hele dag
27. Bradley Burns - Renault Clio - hele dag
28. Ralph Schreuder - BMW E30 - middag
29. Christian van den Bril - BMW Z4M - middag - (350basl)
30. Moritz Gusenbauer - Porsche 911 GT3 RS - hele dag - (sl)
31. Pierre Bocquet - VW FunCup - hele dag - (490basl)
32. Martin Schaele - BMW E36 M3 - hele dag - (490basl)
33. Barry Lamers - BMW - hele dag - (basl goldcard)
34. Niels van Herwijnen - VW Golf - hele dag - (sl)
35. Chris van Hulst - VW Golf TDI - hele dag - (basl goldcard)
36. Benjamin Keil - MINI Challenge - middag - (370basl)
37. Maurice Theune - Ford Fiesta - ochtend - (sl)
38. Philippe Les - Citroën C1 - middag - (370basl)
39. Alexandra Irmgartz - Porsche 964 RSR - hele dag - (490basl)
40. Patrick Gurzeler - Kia Stinger - middag - (350basl)
41. Jack Heijthuijzen - BMW E30 - middag - (sl)
42. Gerd Geeurickx - BMW E90 M3 - hele dag - (sl)
43. Tom Debergh - Mitsubishi Lancer EVO - hele dag - (490basl)
44. Ton Kerkhoffs - BMW 330Ci - hele dag - (sl)
45. Raf Lemmens - Mazda MX5 - middag - (370basl)
46. Peter van Koppen - Ferrari 488 Challenge - hele dag
47. Lukas Ertl - Porsche 911 GT3 Cup - hele dag
48. Markus Schwabe - Mercedes AMG GTR - hele dag
49. Marcel Pakvis - BMW E30 325i - middag - (ARR)
50. Dennis de Borst - Seat Ibiza Cupra TCR - hele dag
51. Matthijs van Leeuwe - BMW E30 - ochtend
52. Steven van Rhee - Porsche Cayman GT4 Club Sport - hele dag
53. Youri Verswijveren - Ford Fiesta Cup - middag (10t12, 14t17)
54. Ron van der Burg - BMW M3 - hele dag
55. Filip Van Eenaeme - Porsche 944 - hele dag
56. Maurice van den Hadelkamp - BMW E30 M3 - hele dag
57. Jan Hoflack - Alfa Romeo 4C Spider - hele dag - (ARR)
58. Ronald Hulshoff - BMW E36 328i - middag
59. David Rutges - BMW M3 - middag
60. Pascal van der Toorn Vrijthoff - Porsche 944 - hele dag - (ARR)
61. Pedro Morres - Porsche 911 GT3 RS - middag
62. MarkS - BMW E36 325i - ochtend
63. Cees Lubbers - Ford Falcon - ochtend
64. Cees Lubbers - BMW E46 M3 GTR - ochtend
65. Robèr Romviel - ? - ?
66. Bram Hilgersom - BMW E46 328Ci - middag - (ARR)
67. Rutger Hoejenbos - Subaru Impreza - middag - (ARR) (+1ui)
68. Maarten Jansen - BMW E30 325i - hele dag - (ARR)
69. Maarten Jansen - BMW M240i - hele dag - (ARR)
70. Erik Verdeyen - Porsche Cayman GT4 - ?
71. Dave Rietdijk - BMW E46 330Ci - ? - (ARR)
72. Dirk Freimuth - Porsche 911 GT3 Cup - middag
73. Mario Leuverink - BMW E36 M3 - middag - 100d
74. Jan Wels - Seat Leon - middag
75. Edwin Moerman - BMW 318ti - middag
76. Ted van der Lans - Subaru Impreza - middag
77. Bart van Kessel - Porsche 944 - middag
78. Certainty - Renault Clio Cup - ochtend
79. Kees van Elst - Audi TT - middag
80. Marcello Spada - Eunos Roadster - ochtend
81. Matthijs van Leeuwe - BMW E30 - middag
82. Maarten Lek - BMW E36 325i - hele dag - (ARR)
83. Hans van der Linden - BMW E36 318ti - middag
84. Marcel Pakvis - BMW E30 325i - middag - (ARR)
85. Rene de Vries - Mini Cooper S - middag - (ARR)
86. Louis Hutzezon - Alfa Romeo 147 - hele dag
87. Hans van Helleman - BMW E36 325i - middag - (ofKR)
88. Ferry van den Burg - BMW E30 325i - ochtend - (ARR)
89. Jeroen van der Zwan - BMW M3 - middag
90. Martin Stoutjesdijk - BMW E46 M3 - hele dag - (ARR)
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 615
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: M-Town

Re: [01-08-2019] DF @ Zandvoort deel CXXXIII

Bericht door Erminio » 10 jul 2019, 15:44

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. Laszlo Bakker - BMW E36 328i - hele dag
3. Patrick Sing - Hyundai i30 N TCR - hele dag
4. Remco van Lotringen - Hansen GTR - 4x4r
5. Arnold te Raa - BMW 3serie - hele dag
6. Arnold te Raa - BMW 3serie - hele dag
7. Bruno Martens - BMW E36 325i - hele dag
8. Bruno Martens - Ford Sierra 2,0 - hele dag
9. Niels Oldenburger - BMW Z3 / Peugeot 205 GTI - hele dag
10. Chris van Hulst - ? - ?
11. Chris van Hulst - ? - ?
12. Chris van Hulst - ? - ?
13. Carrie Schreiner - Audi R8 LMS - hele dag
14. Klaus Graf - Porsche 911 GT3 R - hele dag
15. Daniel Havermans - Honda DC5 - hele dag
16. Klaus Graf - Porsche Cayman GT4 MR - hele dag
17. Omer Tridente - Mazda MX5 - ochtend
18. Dario Guerrieri - Toyota GT86 - ochtend
19. Lorenzo Forbiti - Mazda MX5 - ochtend
20. Jeroen Verhoeff - BMW E30 - middag
21. Adam Osieka - Mercedes AMG GT4 - hele dag
22. Sebastiaan Brongers - BMW E36 - middag
23. Robert Ganser - BMW E92 M3 - hele dag
24. Peter van den Munckhof - Opel Speedster - middag
25. Hans van der Valk - Porsche Cayman GT4 - hele dag
26. Djurre Kleibeuker - BMW E36 323ti Compact - hele dag - (ARR)
27. Niek van der Gragt - Porsche Cayman GT4 - hele dag
28. Geert Hees - Alfa Romeo 155TS - middag
29. Racing One - Audi R8 LMS GT4 - hele dag
30. Racing One - Audi R8 LMS GT4 - hele dag
31. Racing One - Audi RS3 LMS TCR - hele dag
32. Erminio - Seat Leon Cupra - middag
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.

Gebruikersavatar
911b
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 mei 2017, 00:05
Auto: 599 GTB - F-Type - BRZ - E46

Re: [01-08-2019] DF @ Zandvoort deel CXXXIII

Bericht door 911b » 01 aug 2019, 15:09

Wat een ontzettend drukke dag was het zeg. Het gigantische verschil tussen een Sierra met lesplaten en knipperlichten aan en GT3 auto's was wat mij betreft echt onverantwoord. Ik ben van ellende na het 5e rode signaal in 2,5 uur naar huis gegaan.

Mijn speciale dank gaat uit naar de hork van een monteur Dayvtec Engineering die de lak van deur duwde met de auto van zijn klant. Hoort er wat hem betreft gewoon bij.

Andre
Berichten: 9922
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: [01-08-2019] DF @ Zandvoort deel CXXXIII

Bericht door Andre » 02 aug 2019, 02:04

Vrijrijden mag dan druk zijn. Maar 90 auto s op een df dagje word er ook niet rustiger op!

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 7343
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: [01-08-2019] DF @ Zandvoort deel CXXXIII

Bericht door Peter Tunissen » 02 aug 2019, 11:15

Het is wel 90 auto's waarvan de meeste maar een halve dag rijden (ochtend of middag).
Dus dan kom je op zo'n 60 auto's ingeschreven over de hele dag die maximaal +/- 50% van hun circuittijd gebruiken, dus 30-35 auto's tegelijkertijd op de baan.
911b schreef:
01 aug 2019, 15:09
Wat een ontzettend drukke dag was het zeg. Het gigantische verschil tussen een Sierra met lesplaten en knipperlichten aan en GT3 auto's was wat mij betreft echt onverantwoord. Ik ben van ellende na het 5e rode signaal in 2,5 uur naar huis gegaan.

Mijn speciale dank gaat uit naar de hork van een monteur Dayvtec Engineering die de lak van deur duwde met de auto van zijn klant. Hoort er wat hem betreft gewoon bij.
Jammer dat het je niet bevallen is deze keer.
Het is denk ik ook afhankelijk van waar je net op de baan zat, want ik heb zelf vrijwel de hele dag gereden en ben je maar 1x tegen gekomen volgens mij.
Zelf wel echt heerlijk gereden als testdag op Michelin slicks (wat een verschil met Hankooks zeg...) met als hoogtepunt een paar gevechten met een 488 Challenge (die was net iets sneller) en een 997 Cup (die was net iets langzamer). Heerlijk vermaakt weer! :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten