BMW E34 M5 3.6.
De M5 heb ik al meer dan 10 jaar in mijn bezit. In de afgelopen jaren is de auto omgebouwd tot clubsport circuitwagen waarmee je ook nog normaal de openbare weg op kan.
In 2018 begonnen met een zeer uitvoerige revisie van de auto. Gaandeweg is er veel veranderd en verbeterd. Zie hieronder een uitgebreid overzicht van de aanpassingen, verbeteringen en revisies.
Motorblok
Motor is in 2018-2019 gereviseerd door MMA Motorenrevisie te Amersfoort. Tijdens deze revisie zijn de volgende zaken aangepakt:
• Kleppen opnieuw ingeslepen
• Nieuwe klepgeleiders geplaatst
• Nieuwe klepseals geplaatst
• Nieuwe distributie inclusief tandwielen, spanners en geleiders
• Onderblok flexhoon en gereviseerde oliepomp
• Nieuwe zuigerveren
• Lagerwerk, drijfstanglagers en krukaslagers nieuw
• Nieuwe pakkingen (vanzelfsprekend)
Motorblok aanbouwdelen
• Injectoren gereviseerd door Prickartz Consult in Duitsland (De enige die ik vertrouw voor injectorrevisie)
• Gaskleppen afgesteld op vollast, stationair en vacuüm
• Nieuwe rotor en verdeelkap
• Nieuwe bobine
• Magnecor bougiekabels inclusief pulsenteller
• Nieuwe BMW krukassensor
• Nieuwe brandstofdrukregelaar
• Nieuwe Bosch Brandstofpomp en relais
• BMW E36 M3 oliekoeler
• Revshift motorsteunen
• Originele BMW E34 M5 radiator. Deze heeft 4 extra koelrijen in de galerij t.o.v. aftermarket Nissins.
Motormanagement
Originele Bosch 350 ECU voorzien van op maat gemaakte EAT D’Sylva tech software. Mark D’Sylva is een Canadese software engineer en heeft voor deze M5 unieke RON98 software geschreven. Motor levert nu 385nm koppel en 325PK. Ook is de originele toerenbegrenzer behouden (7250tpm).
Motor algemeen
Sinds revisie is er minder dan 10.000km mee gereden. Motor verbruikt geen olie. Ik heb het de laatste 5.000 kilometer bijgehouden en er is geen druppel verbruikt. Ik heb legio M5’s gereden en dit is de snelste 3.6 die ik heb ervaren.
Op het circuit blijft de olie tussen de 90 en 100 graden. Water temperatuur idem.
Zomer 2020 heb ik de kleppen nog gesteld van deze motor. Alle kleppen staan nominaal op 0.30mm behalve de 2 uitlaatkleppen van de 6de cilinder. Die staan op >0.35mm <0.40mm.
Uitlaat
• Volledige Supersprint uitlaatlijn vanaf het spruitstuk.
Aandrijving
• Getrag 280/5 versnellingsbak gereviseerd(!) door MMA Motorenrevisie met onder andere nieuwe schakelstangen van BMW zelf. Dure operatie en met de huidige onderdelen voorziening vanuit BMW niet eens meer mogelijk.
• Versnellingsbaksteun met E46 M3 rubbers
• Sperdifferentieel omgebouwd naar Drexler spec door KMP Motorsport (wat mij betreft de beste in de business). Afstelling sperdifferentieel is pure telepathie. Je voelt op de milliseconde nauwkeurig wat het differentieel doet.
Sturen en stuurdelen
• BMW E34 M5 stuurhuis gereviseerd door Hydroline Trade. Beste stuurhuis dat ik ooit heb gehad. Het is werkelijk mogelijk, 0 speling in de middenstand!
Onderstel
• Bilstein Motorsport onderstel gereviseerd en geupdate door Madeno Racing in 2019. Onderstel is door Dick Hoekendijk ontwikkeld op de Nurburgring. Onderstel past perfect bij het karakter van de auto en geeft het gevoel dat de M5 slechts 1000kg weegt.
• Intrax toplagers met in 2021 nieuw geplaatste uniballs.
• BMW 850 verstevigingskruis voor de vooras. Dit kan je vergelijken met de E36 Xbrace alleen is deze wel goed geengineerd. Zorgt voor een veel stijvere vooras omdat het een integraal onderdeel is van de draagarmconstructie.
• Bovenste draagarmen met uniballs van Wokke Performance uit Duitsland
• Onderste draagarmen met uniballs van Lemforder (BMW 850CSI versie)
• Achteras uitgerust met zwarte Powerflex bussen.
• Nieuwe ‘dogbones’ geplaatst bij de achteras.
• Achterste draagarmen uitgerust met de originele BMW glijlagers. Zo kan je de achteras ook uitlijnen!
Remmerij
• Brembo F40 remklauwen op de vooras. Uitgerust met gloednieuwe remschijven en nieuwe Hawk HT10 remblokken.
• Originele E34 M5 remklauwen achter met gloednieuwe schijven en Hawk HP+ remblokken
• Stalen remleidingen rondom
• Hoofdremcilinder van een Porsche 997 GT3. Deze hoofdremcilinder heeft een zuiger van 27mm. Dat past beter bij de grotere Brembo voorklauwen. Zorgt voor een minder groot dood punt in het rempedaal en vergemakkelijkt heel-toe schakelen!
Exterieur
• BBS RC 300 velgen in de maat 8.5 x 18. Hierdoor kan je rondom op 245 breed rijden wat een enorm neutrale en snelle auto oplevert in de bochten.
• Custom made carbon motorkap. Scheelt 10kg in de neus. Is zeer degelijk gemaakt dus deze waait niet weg op de autobahn.
• Custom made carbon sun roof delete. Originele schuifdak met cassette krijg je er bij. De carbon insert zorgt voor een gewichtsbesparing van 20kg op het hoogste punt van de wagen. Het effect hiervan is ongekend.
• In 2020 een nieuwe voorruit geplaatst.
• Nieuwe voorschermen links en rechts. Professioneel gespoten, geen kleurverschil
• Originele lak verkeerd in goede staat.
• Rechter voordeur heeft op de sierstrip wat roest. Dit beperkt zich slechts tot de sierstrip.
• Auto is verder keihard! Nergens roest!
Interieur
• Fail safe systemen! Motor is uitgerust met een externe oliedruk en olietemperatuurmeter van VDO. Wanneer de oliedruk onder 0.75 bar komt gaat er een hoogst irritante pieptoon af in de auto (>97db). Dat geeft je de kans de motor zo snel mogelijk uit te zetten om schade bij lage oliedruk te minimaliseren.
• Recaro SR kuipstoelen. Perfecte balans tussen zijdelingse steun en comfort voor langere ritten.
• Gele QSP gordels, past mooi met alle andere gele accenten in de auto
• Originele tapijten in de auto maar dan wel uitgedund ter behoeve van gewichtsbesparing. Deze tapijten zorgen er voor dat de auto geen hinderlijke klankkast wordt waardoor je ook gewoon op een zondagmiddag naar vrienden en familie kunt rijden.
• Deurkaarten van dun en zacht vezelhout met alcantara stof. Dus geen idiote vlijmscherpe aluminium platen die bij een crash als messen door de cabine kunnen vliegen.
• Zijramen van de voordeuren kunnen open met een druk op de knop. Stukje gemak voor bij de tolpoortjes op de Nordschleife.
Zoals je kunt lezen een zeer complete auto. Wil je echt kunnen genieten van de potentie op het circuit dan moet er een rolkooi in. Ik heb dit nooit gedaan omdat ik ook veel weekendjes met de auto op pad ging. Een rolkooi op de openbare weg vind ik niet verstandig. Gewicht van de auto is rond de 1425kg.
Ik heb nog een garage vol met reserveonderdelen (motorblok, versnellingsbak, velgen enz enz). Bij interesse kunnen de onderdelen tegen een meerprijs geleverd worden.
Prijs: €22.500,00