2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel foto's toegevoegd

Tijd voor wat anders? Hier kun je je auto aanbieden!
Gesloten
Online
Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door Richardt. » 16 jul 2020, 16:10

Als je a-technisch bent cq twee linkerhanden hebt, dan is het misschien geen heel gek idee om een 17 jaar oude auto met 285.000km op de teller te laten staan.
Deze auto zal vast goed zijn en netjes onderhouden, maar met deze leeftijd en deze kilometers ga je vroeg of laat wel wat dingen tegenkomen. Als je dan zelf wat dingen kunt vervangen dan is dat al een stuk voordeliger dan hiervoor telkens naar een garage te moeten. De zaken die Eric noemt vallen qua onderdelen wel mee, als je het dan ook nog eens zelf vervangt (al dan niet preventief) dan scheelt dat een slok op een borrel.

Aan de andere kant, je kunt ook zomaar geluk hebben en er nog heel wat kilometers bij op zetten zonder gekkigheden tegen te komen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door Knot » 16 jul 2020, 16:33

sdlauto schreef: 16 jul 2020, 16:03 Ik koop het liefste een auto waar in beginsel weinig problemen mee zijn.
Als dit een drama auto was dan had zowel ik als MJ hem niet gekocht, puntjes op de i zetten is normaal. Natuurlijk weet je nooit wat je tegenkomt maar de prijs is daar ook naar, je krijgt een dikke sedan vol opties met fris onderstel en recente beurt. Tuurlijk kan er altijd wat voorvallen maar er staan er zat die vol roest zitten, op versleten fietspompen (dempers), pas na 25.000km goedkope lidl olie erin en eens per 6 jaar de remvloeistof en luchtfilter en interieurfilter maar vervangen zegmaar.

sdlauto
Berichten: 454
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door sdlauto » 16 jul 2020, 16:58

Ja duidelijk ik ga er ook zeker vanuit dat ik een prima auto zou kopen, laat dat buiten kijf staan.
En een auto mag zeker best wat kosten en wil best eea uitbesteden aan een garage.
Ik ga er max 15kkm mee rijden dus zoveel kilometers worden er ook niet bijgeklokt.

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door Eric Z » 16 jul 2020, 17:02

Ruim 100k km mee gereden. 1x expansievat, 1x kapotte dynamo. Dat zijn gewoon gevalletjes shit happens en kan met iedere oudere auto een keer voorkomen.
Dan nog 1x stilgevallen met een bougie die er uit lag, dat is niet echt een issue voor anderen, bij mij is ooit de schroefdraad gesloopt bij een vorige eigenaar. Na zelf nog een keer wisselen was de draad dol en kwam die er opgegeven moment toch uitzetten.

Met de pakkingen doel ik dus op het motorblok, oliefilterhuis, kleppendeksel en carter. Daar krijg je olieverbruik van en een smerige auto aan de onderzijde. Maar op een brug allemaal prima te contoleren. Op carter na valt het qua kosten ook nog wel mee als je het moet laten doen. Carter kom je lastig bij dus lopen de manuren van op, pakking zelf zal wel meevallen.

Betrouwbaar ja, maar met deze standen ga je gewoon wel wat van de kilometers en de leeftijd merken. Zit van alles tussen bij mij, woon-werk, korte en lange ritten, constant stampen op de autobahn etc. De keren dat die er mee stopte is ruk natuurlijk, maar ‘t meeste was ook zo weer opgelost.
Daarnaast vind ik het zelf nog wel leuk om te sleutelen zo nu en dan, als je dan een beetje handig bent met internet is er genoeg te vinden om het niet uit de klauwen te laten lopen qua (preventief) onderhoud.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door matthyssie » 16 jul 2020, 17:08

Verder is t ook nog wel van invloed hoe je rijdt. Ben je een rustige rijder dan houden dingen als motorsteunen, baksteunen, onderstelrubbers, radiatorslangen ed het over het algemeen langer vol dan wanneer je er ook mee op het circuit komt, gaat driften ed.

sdlauto
Berichten: 454
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door sdlauto » 16 jul 2020, 17:37

Geen circuit gewoon lekker cruisen en af en toe beetje gas geven, zit er alleen mee dat ie na 4 jaar op 3.5 ton staat.... of kan een auto zoals deze dat aan?

vester86
Berichten: 2718
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door vester86 » 17 jul 2020, 00:52

realistisch gezien moet er bij auto’s van dit kaliber €1000 tot €2000 per jaar aan onderhoud en reparaties ingecalculeerd worden. het motorblok zelf is in de basis een prima en betrouwbaar blok, het zijn de aanbouwdelen die kapot willen gaan.
-Disa
-Vanos
-Waterpomp & thermostaat

verder reguliere dingen als banden , onderstel. en het koelsysteem van de e46 wil soms wel eens kapot gaan (zat over te vinden op dit forum).
als je daar rekening mee houdt voor zover het niet in de laatste 100.000km is vervangen dan komt t wel goed.

onderstel en de meeste pijnpunten heeft deze al gehad, olie gebruik hebben al deze blokken en 1:7500 is keurig

sdlauto
Berichten: 454
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door sdlauto » 17 jul 2020, 08:54

Vester,

Bedankt voor je tijd en reactie.
Zelfs met een lage kilometrage 1-2k per jaar aan onderhoud?
De auto ziet er netjes uit, blok is droog volgens eigenaar.
Zijn inderdaad al wat dingen aan gedaan zitten flink wat rekeningen bij, roest baart mij alleen wat zorgen maar schijnt makkelijk verholpen te kunnen worden..

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 jul 2020, 08:57

Ik vind 1000 a 2000 per jaar wat overdreven voor.
Heb de mijne nu 3 jaar en hebt echt niet zoveel per jaar er aan uitgegeven.
Tuurlijk....ook ik heb koelsysteem en onderstel gehad maar het heeft nooit zoveel gekost.

En volgens mij is bij deze auto ook al veel preventief vervangen.

Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: onder een BMW

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door MVB » 17 jul 2020, 09:43

Zoals Knot al aan heeft gegeven is aan deze veel vervangen de afgelopen jaren oa vanos revisie, disa klep, carter ventilatie, waterpomp en de rest van het koelsysteem en een hele berg pakkingen en keringen hij is dus mooi droog. Subframe bevestiging achter is ook gedaan dus eigenlijk alle zwakke punten van een E46 zijn al een keer aangepakt.
Zelf reken 175,- per maand aan onderhoud en upgrades voor 2 auto's dat is ruim voldoende.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door Knot » 17 jul 2020, 09:59

Je moet er een beetje mazzel mee hebben, anders kan je beter een 120i van 2017 kopen en 300 per maand afschrijven aan enkel waardevermindering :ongeveer als:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door Martijn_bmw » 17 jul 2020, 12:28

Knot schreef: 17 jul 2020, 09:59 Je moet er een beetje mazzel mee hebben, anders kan je beter een 120i van 2017 kopen en 300 per maand afschrijven aan enkel waardevermindering :ongeveer als:
Dit dus, jongere auto is minder onderhoud maar dan heb je weer afschrijving die meestal hoger ligt dan de extra knaken voor onderhoud aan een oudere auto.

vester86
Berichten: 2718
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door vester86 » 17 jul 2020, 13:01

Martin van der Zwaard schreef: 17 jul 2020, 08:57 Ik vind 1000 a 2000 per jaar wat overdreven voor.
Heb de mijne nu 3 jaar en hebt echt niet zoveel per jaar er aan uitgegeven.
Tuurlijk....ook ik heb koelsysteem en onderstel gehad maar het heeft nooit zoveel gekost.

En volgens mij is bij deze auto ook al veel preventief vervangen.
dag mag je overdreven vinden, maar ik denk dat het best reeel is als je zelf 2 linkerhanden hebt of als je geen zin hebt in vieze klauwen. het zijn geen probleemloze auto's en er moet op zn tijd wat aan gebeuren. daarnaast is het een dikke motorisering dus banden, remmen zijn ook allemaal net even bovengemiddeld.
en het is precies, wat knot zeg, mazzel hebben. mijn Z4 daar moest het eerste jaar voor 4000 aan achterstallig onderhoud en reparatie tegenaan, en het 2e jaar ook zoiets. gelukkig een groot deel onder garantie maar leuk is anders. gekocht met 80.000km dus aan de kmstand lag het niet ;).
mijn huidige 330i is wat dat betreft een stuk betrouwbaarder, maar ook daar zit ondertussen gemiddeld zo'n €1800 per jaar in. complete remmerij rondom is inmiddels moeten vervangen en spoeling van de automaatbak drukt wel flink op de prijs per km. rest is gewoon regulier en ditjes datjes.

nu rij ik wel vrij veel dus om het in perspectief te zetten: mijn Z4 2.5i kostte 15ct/km, de E91 330 zit nu op 7,5ct/km. gaat dan alleen om noodzakelijk onderhoud, niet om (optische) verfraaiingen.

sdlauto
Berichten: 454
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door sdlauto » 17 jul 2020, 13:21

Vester,

Ik ga er ook max 15kkm per jaar mee rijden dat scheelt misschien ook nog..

Online
KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door KoenM » 17 jul 2020, 15:03

Als je nu al op die manier moet rekenen zou ik er niet aan beginnen.

Mijn vriendin rijdt in een Twingo uit 2011. Ze heeft hem van 50k naar 80k gereden in 2 jaar en €1800 aan onderhoud uitgegeven.

Dat is dus al €900 per jaar voor een veel jongere, kleine auto, met veel minder km.

Wellicht reserveer je teveel, maar dan kan je dat altijd nog ergens anders voor gebruiken;)

sdlauto
Berichten: 454
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door sdlauto » 17 jul 2020, 16:08

Geld maakt me niet zoveel uit hoor, wil best 1500 euro per jaar reserveren geen probleem.
Ik heb alleen geen ervaring met oude auto's met veel KM vandaar mijn vragen.
Het is niet dat ik geen 1500 euro op jaarbasis kan missen aan onderhoud...

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door matthyssie » 17 jul 2020, 16:36

Lekker kopen! Mooie auto, rijdt goed alleen even rekening houden dat er zo nu en dan wat zal zijn en rustig blijven als hij je eens laat staan.

Online
KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door KoenM » 17 jul 2020, 16:37

Inderdaad, gewoon kopen dan en geld reserveren voor onderhoud. Dan zie je wel of je het nodig hebt of niet.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4533
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door Eeuwe » 17 jul 2020, 16:39

KoenM schreef: 17 jul 2020, 15:03 Als je nu al op die manier moet rekenen zou ik er niet aan beginnen.

Mijn vriendin rijdt in een Twingo uit 2011. Ze heeft hem van 50k naar 80k gereden in 2 jaar en €1800 aan onderhoud uitgegeven.

Dat is dus al €900 per jaar voor een veel jongere, kleine auto, met veel minder km.

Wellicht reserveer je teveel, maar dan kan je dat altijd nog ergens anders voor gebruiken;)
Offtopic, maar dan heeft ze wel pech met haar auto. We hadden een aantal Twingo's in de vleet vroeger en daar mankeerde (los van de schade's die iedereen reed) praktisch nooit iets aan. Moeders rijdt ook een Twingo Initiale, ook nooit wat mee gehad (nu 70dkm).

sdlauto
Berichten: 454
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door sdlauto » 17 jul 2020, 16:46

Ja precies ik ga hopelijk volgend weekend de auto bekijken en hopelijk over tot koop.
Blijf de E46 een tijdloos model vinden en een 330 komt nog aardig vooruit, 6 in lijn blijft ook bijzonder.

Online
KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door KoenM » 17 jul 2020, 16:51

eBoonstra schreef: 17 jul 2020, 16:39
KoenM schreef: 17 jul 2020, 15:03 Als je nu al op die manier moet rekenen zou ik er niet aan beginnen.

Mijn vriendin rijdt in een Twingo uit 2011. Ze heeft hem van 50k naar 80k gereden in 2 jaar en €1800 aan onderhoud uitgegeven.

Dat is dus al €900 per jaar voor een veel jongere, kleine auto, met veel minder km.

Wellicht reserveer je teveel, maar dan kan je dat altijd nog ergens anders voor gebruiken;)
Offtopic, maar dan heeft ze wel pech met haar auto. We hadden een aantal Twingo's in de vleet vroeger en daar mankeerde (los van de schade's die iedereen reed) praktisch nooit iets aan. Moeders rijdt ook een Twingo Initiale, ook nooit wat mee gehad (nu 70dkm).
Uit mijn hoofd was het grootste deel al 1 rekening voor de distributieriem, waterpomp, nieuwe accu, 2 banden. Jaar later nog een grote beurt en je bent er bijna.

vester86
Berichten: 2718
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door vester86 » 17 jul 2020, 20:21

sdlauto schreef: 17 jul 2020, 13:21 Vester,

Ik ga er ook max 15kkm per jaar mee rijden dat scheelt misschien ook nog..
Dat scheelt zeker wat. Het is een mooie auto en vrijwel alle pijnpunten zijn aangepakt (incl een erg fijne upgrade van het onderstel) . Als je het geld ervoor hebt gereserveerd kom je niet voor verrassingen te staan, that’s all.

En wat betreft die roest: hoe eerder je het aanpakt hoe makkelijker en goedkoper het te fixen is. Een beetje hersteller draait daar zijn hand niet voor om.

Veel plezier met de proefrit alvast :thumbup:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 jul 2020, 20:43

KoenM schreef: 17 jul 2020, 16:51
eBoonstra schreef: 17 jul 2020, 16:39
KoenM schreef: 17 jul 2020, 15:03 Als je nu al op die manier moet rekenen zou ik er niet aan beginnen.

Mijn vriendin rijdt in een Twingo uit 2011. Ze heeft hem van 50k naar 80k gereden in 2 jaar en €1800 aan onderhoud uitgegeven.

Dat is dus al €900 per jaar voor een veel jongere, kleine auto, met veel minder km.

Wellicht reserveer je teveel, maar dan kan je dat altijd nog ergens anders voor gebruiken;)
Offtopic, maar dan heeft ze wel pech met haar auto. We hadden een aantal Twingo's in de vleet vroeger en daar mankeerde (los van de schade's die iedereen reed) praktisch nooit iets aan. Moeders rijdt ook een Twingo Initiale, ook nooit wat mee gehad (nu 70dkm).
Uit mijn hoofd was het grootste deel al 1 rekening voor de distributieriem, waterpomp, nieuwe accu, 2 banden. Jaar later nog een grote beurt en je bent er bijna.
Dist.riem met wapo kost iets van 450,- bij een Twingo. Paar bandjes en een accu misschien nog eens 250,- totaal. Hou je 1100,- over....dat wil ik best hebben voor een grote beurt aan een Twingo :mrgreen:

Die BMW gewoon kopen. En anders een jaartje wachten en de mijne kopen. Die heeft 70k minder gelopen :angel:

sdlauto
Berichten: 454
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door sdlauto » 17 jul 2020, 20:51

Martin,

Hoe zijn jouw ervaringen met betreffende auto en motor?
Enige waar ik bang voor ben is een probleem auto te krijgen, maar dat er al dan niet preventief zaken aangepakt zijn doet mij wel deugd.
Wat betreft dat onderstel wat is daar fijner aan tov OEM?

Online
KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: 2003 E46 330i M-tech 2 handbak Bilstein onderstel

Bericht door KoenM » 18 jul 2020, 01:00

Martin van der Zwaard schreef: 17 jul 2020, 20:43
KoenM schreef: 17 jul 2020, 16:51
eBoonstra schreef: 17 jul 2020, 16:39

Offtopic, maar dan heeft ze wel pech met haar auto. We hadden een aantal Twingo's in de vleet vroeger en daar mankeerde (los van de schade's die iedereen reed) praktisch nooit iets aan. Moeders rijdt ook een Twingo Initiale, ook nooit wat mee gehad (nu 70dkm).
Uit mijn hoofd was het grootste deel al 1 rekening voor de distributieriem, waterpomp, nieuwe accu, 2 banden. Jaar later nog een grote beurt en je bent er bijna.
Dist.riem met wapo kost iets van 450,- bij een Twingo. Paar bandjes en een accu misschien nog eens 250,- totaal. Hou je 1100,- over....dat wil ik best hebben voor een grote beurt aan een Twingo :mrgreen:

Die BMW gewoon kopen. En anders een jaartje wachten en de mijne kopen. Die heeft 70k minder gelopen :angel:
Om nog verder off-topic te gaan.. de eerste factuur was 1200€. Wat ze daar precies voor gedaan hebben zou ik moeten opzoeken. Maakt uiteindelijk ook niet zoveel uit;)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], wackywim en 99 gasten