Ik heb deze M3 halverwege augustus 2016 gekocht bij Premium Classics met een kilometerstand van iets meer dan 104.000. Kilometerstand staat nu op 122.000 en een beetje en die stand zal nog lichtjes oplopen omdat ik nu nog wel af en toe met de M3 kan rijden.
Heb de M3 nu twee jaar in bezit en in die periode heb ik ‘m keurig verzorgd, net als de voorgaande eigenaar. Heb een stapel facturen liggen om dat aan te tonen. Bovendien zie je het ook gewoon af aan de staat van de auto – buiten-, binnen- én onderkant. Allemaal tiptop in orde. Verder altijd netjes warmgereden en om en om Euro95 en Euro98 getankt. Launch control nooit gebruikt en nooit opzettelijk mee gedrift.
Enige waar je wat op zou kunnen aanmerken, is de voorbumper. Die heeft schade in de vorm van barsten in de blanke lak. Oorzaak is niet bekend, komt wellicht door de warmte of omdat de voorbumper wat de blanke lak betreft niet goed gespoten is. Heb me er nooit aan gestoord en de bumper niet laten opknappen omdat het in mijn ogen weinig zin heeft om een voorbumper – die altijd de Sjaak is tijdens het rijden – opnieuw te laten spuiten. Moet je wat mij betreft pas doen als ‘ie er van ellende bijna afvalt.
Anyways, om het makkelijk voor je te maken som ik hieronder de belangrijkste info puntsgewijs op.
• BMW e46 M3 SMG uit 2002 met zwartlederen bekleding, elektrische stoelverstelling en schuifdak. Auto komt oorspronkelijk uit Sicilië. Gekocht bij Premium Classics in augustus 2016;
• Onderhoudshistorie en herkomst van de auto is bekend, heb alle documenten die dat aantonen, bewaard.
• Goed om te weten: auto heeft alle recalls gehad, dus ook die van de lagerschalen. En volgens de facturen is de auto in Sicilië bij circa 70.000 kilometer voorzien van een compleet nieuwe SMG-unit;
• Goed om te weten 2: subframe is verstevigd door Bas Roos Autoservice & Autosport;
• Na aanschaf originele CSL-wielen met Vredestein Ultrac-banden laten monteren. De wielen zijn in vrijwel nieuwstaat en de banden hebben nog meer dan voldoende profiel;
• Na aanschaf de SMG-bak door Gijsbertsen BMW in Odijk laten voorzien van CSL-software. Een kleine ingreep, maar wat een verschil ten opzichte van ‘standaard’ SMG. Heb hierdoor nooit gehunkerd naar een handbak, SMG is écht top zo;
• Na aanschaf nieuwe remschijven -en remblokken laten monteren;
• Auto is geheel roestvrij. Heb er nooit mee gereden in de winter en de auto in de winter van 2016 en 2017 warm en droog gestald;
• Auto heeft hier en daar wat gebruikssporen. Op de voorbumper zie je daar het meeste van, op de rest van de auto vrijwel niets. Maar dan heb ik het in ieder geval bij je aangegeven ;
• Recent onderhoud (begin en medio 2018): nieuw stuurhuis, nieuwe bobines en bougies, nieuwe olietemperatuursensor en verse olie en nieuw oliefilter. Ik liet het onderhoud uitvoeren door Nick Doesburg van The Engineers Garage in Soest;
• Last but not least: auto heeft in juli dit jaar een Gyeon Paint Protection-behandeling gehad. Ook het interieur heeft zo’n behandeling gehad. Hierdoor is de lak en het leer gedurende drie jaar beschermd tegen lichte beschadigingen en is het afspuiten van de carrosserie en de wielen voldoende om ze weer als nieuw te laten glimmen.
Kortom, gewoon een kneitermooie M3 waar je nog heel veel plezier aan kunt beleven. Lagerschalen hoeven pas bij 150.000 kilometer vervangen te worden, dus je hoeft je daar de komende 25.000 kilometers geen zorgen over te maken, net als de SMG-unit.
Okay, en dan de prijs… Ik heb de auto laten taxeren bij een kilometerstand van 106.000. Taxatiewaarde is toen vastgesteld op 31.000 euro, inclusief de CSL-wielen. Tuurlijk, de kilometerstand is nu hoger, maar dat wil niet zeggen dat de auto in slechtere conditie is dan toen. Heb de vraagprijs daarom vastgesteld op 28.000 euro - DF only!. Wat mij betreft een eerlijke prijs voor een prachtige M3. Neemt niet weg dat ik open sta voor een (hoger)

Vriendelijke groet,
Tim