Sommigen herinneren nog wel dat ik enkele maanden geleden mijn Z3 al eens te koop had gesteld maar kon het dan toch niet over mijn hart krijgen. Ik denk dat ik ondertussen klaar ben om de knoop toch door te hakken.
Zie onder de beschrijving van het originele topic met wat additionele info:
Bij deze zet ik mijn Z3 Coupé 2.8 te koop. Wagen is van Duitse origine die ik in 2012 heb geïmporteerd van tweede eigenaar met 135K km. Ik geloof dat ik er zelf 10K heb bijgezet. Ik heb enorm veel vernieuwd aan de wagen toen ik deze heb aangekocht.
Op 30/3/2014 is deze geparkeerd geweest in een droge garage omdat ik een buitenlandse opdracht ben aangegaan. Mid 2016 ben ik teruggekeerd naar België maar zit de Z3 nog steeds in winterslaap. Het was altijd het plan om de draad op te pikken bij terugkeer maar ik merk nu ik een zoontje van 14 maanden heb, dat ik er gewoon niet meer aan toe kom.
Het mag dan maar een 2.8je zijn. Het is echt een dijk van een motor! Enorm koppelrijk en met de spaghetti en cat-delete gaat die als de brandweer. Hier kan je menig auto mee verrassen. Verder rijdt deze echt als een gokart. Je zit lager dan in een oude mini en met je kont boven de achterwielen. Heerlijk sturen zo.

Optioneel kan er een M54 inlaat inclusief adapter mee verkocht worden. Dan zit je op zo'n 230 atmo pks maar vooral ademt hij bovenin ook een stuk beter.
Het interieur is zeer proper, leder in prima staat en weinig gebruikssporen. Ik geloof dat er 1 afdekkapje in het kofferruim ontbreekt.
De buitenkant van de wagen is OK. Er zijn oppervlakkige roestpokjes op de gebruikelijke plekken:
* bovenkant dak bij raamrubber 2 pokjes
* rubber deurstijl
* rubber bij het achterraampje
* zijpaneeltje onder de zijkieuwen
Dit lijkt misschien veel maar werkelijk elke Z3 die ik al heb gezien en die niet is herspoten, heeft hier last van.
Verder hebben de Styling 42 wielen een opknapbeurt nodig. Er is geen stoeprandschade (1 steenslagje) maar er is vocht onder de blanke lak van de velgbedden dus zie je de typische "bloemkool" corrossie. Verder is er ingevreten remstof. Voor het mooie zou je die best dus eens naar de velgenspecialist brengen. Ze zijn volledig recht en de banden die erop liggen zijn Contintental Sport Contact 5s (+-7mm profiel).
Lijst van uitgevoerde werken en modificaties:
* Draagarmen vooraan compleet: draagarmen, draagarmrubbers, stabistangrubbers, spoorstangen
* Z3M pendelsteunen
* nieuwe koppeling + koppelingscilinder
* onderkant in tectiel gezet
* detailingbeurt
* waterpomp + thermostaat
* riemen en rollen
* luchtfilter
* ruitenwissers
* stuurhuis gereviseerd
* bougies, filters en olie
* Remmerij: messing busgeleiders, OEM BMW remschijven, EBC Yellowstuff remblokken V+A, Goodridge stalen remleidingen met zwart omhulsel
* Ultimate seat mod kit voor speling op de stoelen te verhelpen + schuiner te zetten om meer "gegoten" in de stoelen te zitten
* H&R Monotube schroefset voor Z3M(!). - originele ophanging zit erbij - 500km gereden
* E46 M3 top mounts achteraan - 500km gereden
* E36 M3 topmounts: omgekeerd gemonteerd voor meer camber - 500km gereden
* Spaghetti spruitstuk: hiermee komen de katalysatoren te vervallen en dus niet meer keuringsvrij. Hiervoor is nog een spacertje gedraaid dat tussen de spaghetti en achterste deel uitlaat moet komen.
* H&R 20mm spacers
* Nieuwe OEM chroom uitlaatteutjes
* Nieuwe witte side markers
* OEM klokje vervangen door boordcomputer
* OEM E46 Clubsport pookje
* Aircopomp is beginnen lekken bij het vervangen van de riemen maar ik heb nog een exemplaar liggen dat je meekrijgt
* Optioneel: nog in te bouwen maar ligt klaar: M54 inlaat + adapter voor extra PK (+-230)
* Nieuwe Castrol Edge 5W30 en oliefilter ligt klaar voor de nieuwe koper om te verversen
+ Originele spruitstukken met katalysatoren zitten erbij. Echter zit er een fit in eentje dus die moet nog even worden afgelast indien je die terug wil monteren.
Er branden er twee lampjes: 1 van de lambdasonde omdat er een spaghetti op zit. Dit kan verder geen kwaad en kan ook weg geprogrammeerd worden. Dat was mijn plan ook na het monteren van de M54 inlaat.
Tweede lampje dat af en toe oplicht is dat van de ABS. Dat kan twee oorzaken hebben: 1) doordat er corrosie zit op de ABS ring op de naaf. Dat kan je voor 20 Euro op eBay kopen. 2) door de ABS computer: die kan je ook voor hetzelfde bedrag scoren van een sloop E36. Ik heb contact met een verkoper van zulke ABS computer en kan indien gewenst ook geleverd worden.
Beide potentiele oorzaken zijn niet heel spannend maar ik wil de kandidaten van een goed beeld voorzien als ze de wagen komen bezoeken. De wagen is gepoetst en opgedroogd weggezet in een loods.
Videos voor geluidsmateriaal van de spaghetti:
https://www.youtube.com/watch?v=ogq7e1AFyv0
https://www.youtube.com/watch?v=3HZDLqaVV2k
0-100km/h versus Z3M
https://www.youtube.com/watch?v=WTxRUQcRvQk
Foto's (56K alert)
Roest:
Interieur pictures:
*Zit nu een Clubsport Weighted pookje in
Op deze foto nog een klokje. Is nu dus vervangen voor een BC.
Forumprijs: 13000 Euro.