Auto verkopen, tips and tricks

Tijd voor wat anders? Hier kun je je auto aanbieden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Auto verkopen, tips and tricks

Bericht door Hans » 18 feb 2020, 21:09

Even een paar vragen, hoe verkopen jullie je auto? Geintreseerde koper is akkoord na proefrit, en dan? Cash af laten tikken? Tot een duizend of 5 zou ik dat wel aandurven, maar hogere bedragen, zeg 20.000 wat is dan wijsheid? Per bank over laten maken, hoelang duurt dat? En dan saldo checken op eigen computer of bank app, niet geloven wat er op de telefoon of laptop van de koper staat, immers een nep screenshot is zo gemaakt. Hoe, wat, wanneer, ect, etc.

let me know............

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Auto verkopen, tips and tricks

Bericht door Nutkees » 18 feb 2020, 21:13

Ik vraag altijd van ten voren welke bank ze hebben. Heb zelf meerdere rekeningen dus ik laat het geld dan overmaken op mijn rekening die van dezelfde bank is als die van de koper.

Lukt dat niet dan is cash king bij mij.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31199
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto verkopen, tips and tricks

Bericht door JP » 18 feb 2020, 21:15

Na een overboeking doe je als verkoper dan wel het gestorte geld even wegsluizen. Voordat de betaling terug getrokken wordt door de koper ?

Als je vaker cash verkoopt heb je dan wel een geldpen of uv-lamp om vals geld uit te sluiten ?

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Auto verkopen, tips and tricks

Bericht door Crookie » 18 feb 2020, 21:22

De keren dat ik een auto heb gekocht en verkocht altijd contant. Wel tot 5k overigens. Voor meer dan 5k toch een uv-lamp aanschaffen.

Per bank laten overboeken en eventueel een voorlopig koopcontract laten tekenen vooraf. Zoals wat Arthur zegt, als ze het aandurven.
Laatst gewijzigd door Crookie op 18 feb 2020, 21:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39708
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto verkopen, tips and tricks

Bericht door Arthur » 18 feb 2020, 21:22

Geld terugtrekken kan niet door de koper. Overgemaakt is overgemaakt. Ik laat ze gewoon een (spoed) overboeking ter plaatse doen. Dan bakkie leut tot het geld op mijn rekening staat. Idd op m'n eigen PC. Dan overschrijven etc. Ze mogen het ook een dag voor die tijd overboeken als ze het aandurven :)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Auto verkopen, tips and tricks

Bericht door Luco » 18 feb 2020, 21:25

spoedoverboeking hoeft niet eens, vorige keer onderdelen gekocht, gewoon er naartoe gereden, spullen bekeken, met tikkie overgemaakt, staat het 2 sec later op de rekening van de verkoper.

Gebruikersavatar
JWdrive
Berichten: 253
Lid geworden op: 05 jun 2013, 15:38
Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750

Re: Auto verkopen, tips and tricks

Bericht door JWdrive » 18 feb 2020, 21:27

Sinds afgelopen augustus hebben we Instant Payments. Tussen rekeningen van ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en Knab staat het geld er binnen een paar seconden bij een normale overboeking.

Dus, proefrit, onderhandelen en alleen je IBAN rekeningnummer geven + bedrag. Dan kan de koper op zijn eigen app het geld overmaken. Op je eigen app check je het saldo. Staat er gelijk bij. Vertrouw alleen je eigen telefoon/app. Geen screenshots of links.

Gebruikersavatar
JWdrive
Berichten: 253
Lid geworden op: 05 jun 2013, 15:38
Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750

Re: Auto verkopen, tips and tricks

Bericht door JWdrive » 18 feb 2020, 21:27

Luco schreef: 18 feb 2020, 21:25 spoedoverboeking hoeft niet eens, vorige keer onderdelen gekocht, gewoon er naartoe gereden, spullen bekeken, met tikkie overgemaakt, staat het 2 sec later op de rekening van de verkoper.
Tikkie heeft een max van EUR 2.500 per 24 uur, maar is ook een goed alternatief voor kleinere bedragen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39708
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto verkopen, tips and tricks

Bericht door Arthur » 18 feb 2020, 21:29

Idd, meende al dat een gewone overboeking over het algemeen voldoende moest zijn. Daarom (spoed) tussen aanhalingstekens ;)

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Auto verkopen, tips and tricks

Bericht door De fiscalist » 18 feb 2020, 21:30

Idd boter bij de vis, eerst betalen, checken, daarna pas overschrijven en leveren.

Zelf stel ik ook altijd even een schriftelijke koopovereenkomst op met daarin de hoofdpunten
Koper
Verkoper
Beschrijving auto
Prijs
Betalingswijze
Dat de koper de auto heeft laten keuren of in ieder geval de gelegenheid heeft gehad de auto te (laten) inspecteren
Geen garantie
Particuliere verkoop

Eigendomsvoorbehoud, bedenk ik me nu. Met andere woorden, de eigendom gaat pas over als de volledige koopsom is betaald ;)

Beide tekenen, dan betalen, dan leveren

Als er dan gedoe komt da heb je in ieder geval een document waarop staat wat je hebt afgesproken.

Ook handig bij claims achteraf

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Auto verkopen, tips and tricks

Bericht door JeroenT » 18 feb 2020, 21:37

Zaterdag nog een auto verkocht, ing overschrijven naar ing stond er direct op. Daarna zelf naar een abn rekening weggesluisd, dat stond er ook direct op.

Paar maanden terug kwam een Duitser m’n M5 ophalen, die wilde met flappen van 200 betalen. Dat hebben we dus samen maar gelijk bij de bank automaat gestort.

PeterB
Berichten: 3256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Auto verkopen, tips and tricks

Bericht door PeterB » 18 feb 2020, 22:03

Tijdje geleden eentje die een klokkie wilde inruilen.
En dan stuur je de forumklokkenboer een berichtje terwijl die online is maar die reageert dan een week later :).

Naja, prima klokkie aan overgehouden..

Online
Haantje
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5

Re: Auto verkopen, tips and tricks

Bericht door Haantje » 19 feb 2020, 09:21

Geld storten is bij ABN-AMRO sinds vorig jaar belachelijk duur geworden, hou daar rekening mee als je contanten accepteert. Tarief bij ABN-AMRO is 0,5% van het gestorte bedrag.

De volgorde die De fiscalist hierboven beschrijft, werkt prima als je een auto verkoopt. Maar als koper, zou ik altijd eerst willen overschrijven en dan betalen. Stel dat er problemen zijn met het kenteken of verkoper is zijn code kwijt en overschrijven lukt niet direct, dan ga ik liever naar huis met het geld nog op mijn rekening.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Auto verkopen, tips and tricks

Bericht door ///Joost » 19 feb 2020, 09:25

Vorige twee keren dat ik verkocht heb was beide export (een Belg en een Pool). Toen was mijn volgorde, eerst koopcontract tekenen, dan samen naar de bank. Bij de eerste verkoop was het ter plekke geld uit de muur halen (en toen ter plekke direct op mijn rekening gestort), bij de tweede verkoop hebben we het aan de balie geregeld met direct overschrijven.
Dan samen naar de RDW om de export te regelen. Zolang je laat zien dat je alle documenten hebt voor de overschrijving is er weinig aan de hand. Ik wil eerst geld hebben, voordat er overgeschreven wordt.

Nu zou ik ook akkoord gaan met overschrijven via de mobiel, zolang het met instant payment kan.

Tom
Berichten: 21720
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Auto verkopen, tips and tricks

Bericht door Tom » 19 feb 2020, 10:08

Eigenlijk zou de RDW dit mooi kunnen faciliteren.
Beide de RDW app installeren. De verkoper ziet een koppelcode, de koper voert ie in. Als er met één van de twee apps gerommeld is krijg je ze niet gekoppeld. Verkoper voert prijs in, koper ziet kenteken+prijs en klikt akkoord en gaat naar iDeal. En direct daarna zien beide dat de transactie gelukt is. RDW voert direct de overschrijving door.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Auto verkopen, tips and tricks

Bericht door ///Joost » 19 feb 2020, 10:48

Goed idee, Tom. Alleen weten ze bij de RDW waarschijnlijk niet eens wat een app is. :bag:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten