Ik merk gewoon dat ik te weinig plezier beleef aan het sleutelen aan een originele auto en het rijden met een originele hobby auto is niet voor mij weggelegd.
Auto:
Het betreft een originele Volvo 244 GL uit 1978, voorzien van 2.1 Motor met Kjet injectie, handmatige versnellingsbak met 4 versnellingen en een elektrische overdrive (M46).
2 jaren geleden hebben wij deze Volvo 240 aangeschaft voor de plezierritjes, maar tijd en andere Volvo 240's zorgen ervoor dat wij er te weinig mee rijden.
Technisch is de 244 in perfecte staat, de motor springt onder elke weesomstandigheid soepel aan en loopt erg rustig. De M46 schakelt soepel en de overdrive werkt super, zoals het hoort.
De on-gerestaureerde carrosserie is zeer strak, maar de 41 jaren hebben natuurlijk wel een paar kleine plekjes achter gelaten. Zo zit er op de motorkap een klein puntje (thv de best. Koplamp, zie foto) en is de lak op de motorkap, dak en kofferklep wat valer dan de rest. Dit is voor het overgrote gedeelte wel weg te poetsen, maar om het verhaal kloppend te houden vermeld ik het er bij.
Dat het een eerlijke auto betreft, is goed te zien onder de motorkap. De 2.1 grote Redblock ligt netjes in het ongerestaureerde motorruim, waar de 41 jaren van netjes verzorgen goed te zien zijn.
Het lederen interieur is voor zijn leeftijd erg netjes, niet doorgezeten, zeer comfortabel en bovenal helemaal compleet.
Alle deurkaarten, kaartenbakken en overige plastic delen zijn netjes, scheurvrij en werken naar behoren.
In de afgelopen 2 jaren heeft de 244 erg veel preventief onderhoud gehad, alsmede een paar leeftijdsgebonden werkzaamheden.
De 244 heeft:
- 4 Nieuwe Hankook banden
- Nieuwe accu
- Nieuwe intank brandstofpomp
- Nieuwe brandstofpomp onder de auto
- Nieuw brandstof drukventiel
- Nieuw brandstoffilter
- Nieuwe koppeling
- Nieuw druklager
- Nieuwe distributieriem en spanner
- Nieuwe KJET injectoren
- Groot Kjet onderhoud (twv 1200,-, factuur aanwezig)
- Kleppen gesteld
- Nieuwe olie, versnellingsbak olie en oliefilter
- Nieuw luchtfilter
- Nieuwe bougies
- Nieuwe verdelerkap en rotor
- Nieuwe bougiekabels
- Nieuwe remblokken
De auto rijdt, remt en maakt alle geluiden die een 244 hoort te maken. Rijdt vlot en is betrouwbaar zoals een 240 hoort te zijn.
Kortom, een hele eerlijke, nette en betrouwbare 244 die naar de volgende liefhebber mag.
Marktplaatsprijs: €10.750,-
DF prijs: €9.750,-
Foto's:

*spanband om de accu is inmiddels vervangen voor een originele accu bevestiging