Volvo
Geplaatst: 30 mar 2008, 22:18
Volvo is eigenlijk altijd het merk geweest dat een suf imago met zichzelf meedraagt. Jammer want het merk heeft in het verleden best wel speciale wagens gemaakt.
Leek mij wel eens leuk om eens een topic te maken over de wat specialere modellen die volvo heeft geleverd. 'T is weer eens wat anders dan dat eeuwige BMW hier op DF
Ik trap het af met de Volvo P1800.
[img:1200:726]http://www.seriouswheels.com/pics-1960- ... 00-red.jpg[/img]
[img:800:600]http://www.saint.org/blog/uploaded_imag ... 795833.jpg[/img]
De P1800 is eigenlijk de eerste sportwagen van volvo. Nu mag je sportwagen met een korreltje zout nemen want de wagen kon zich niet bepaald meten aan Italiaanse en Duitse equivalenten. Echter, dat de P1800 een schoonheid is staat buiten kijf. Tevens is de wagen bij toeval the Saint's weapon of choice geworden. Aston Martin wilde namelijk geen DB5 )6) leveren daar dit te duur was gezien het merk in een economische recessie zat.
[img:720:540]http://www.martensson.net/resor/volvomu ... lvo_16.jpg[/img]
[img:460:277]http://files.windingroad.com/newsupload ... ar-3-4.jpg[/img]
Van de P1800 is ook nog de P1800ES gebouwd. Ook wel bekend als snowwhite's hearse vanwege de grote glazen achterklep. Tevens was de P1800 niet bepaald matige gebouwd, er zijn exemplaten bekend met meer dan 3.000.000 km's op de klok. De roze op de bovenstaande foto zou overigens een cadeau geweest zijn van volvo aan een Nederlandse Playmate.
Volvo 262C
[img:500:296]http://www.mein-youngtimer.de/images/volvo/volvo.jpg[/img]
Dit was een beetje de SEL van Volvo. Koets was ontworpen door Bertone welke m.i. een uitstekende klus heeft geleverd. De hoog opgetrokken deuren en neus en de lage daklijn levert een zeer specifieke vorm op. Een duidelijk geval van love it or hate it.
Volvo 480 Turbo.
De volvo van Nederlandse bodem. Dit is eigenlijk de opvolger van de P1800ES. Helaas sloeg de 480 turbo de plank wat is daar deze wagen eigenlijk heel karakteristiek gelijnd was wat niet iedereen aansprak, om nog maar te zwijgen over het interieur, deze was echt simpelweg vreselijk lelijk. Het onderstel zou schijnbaar in combinatie met Lotus ontwikkeld zijn en met een aantal tweaks is een 480 echt heel snel door een bocht te krijgen.
[img:640:480]http://www.freewebs.com/volvo480/IM000879.JPG[/img]
[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/0/907 ... 2548f0.jpg[/img]
Ik denk dat ik niet teveel gezegd heb over het interieur.
Volvo 740 2.3 16v turbo.
[img:320:240]http://www.swissvolvomeeting.ch/images/744Turbo_web.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.dragtimes.com/images/5148-1988-Volvo-740.jpg[/img]
De 740 is een typisch voorbeeld van een wagen die echt niet mooi is. Echter, het was wel een wagen met een motorblok dat bijzonder veel potentie had. De 2.3 16v turbo leverde in standaard setup 200PK maar was met makkelijke ingrepen te tillen naar veel hogere vermogens. Dit zonder het blok intern aan te passen, deze blokken waren echt oersterk.
Volvo 850 T-5R / 850R
Eerste grote estate volvo met voorwielaandrijving. Tevens de volvo met het meeste vermogen wat dus eigenlijk een grote contradictie was.
Het was ook de eerste volvo met het 5 cylinder blok. Audi kwam als eerste op de proppen met een 5 cylinder benzine blok en Volvo ging er vrolijk mee door. In de 850 t-5R en de R werd een 2.3 5 cyl. turbo gebruikt met respectievelijk 240 en 250PK. Het schijnt overigens een van de grootste onwikkelingen geweest te zijn in de automobiel industrie om een 5 cylinder benzine motor te ontwikkelen. Schijnbaar was het zeer ingewikkeld om deze stabiel te laten lopen maar zoals dat vaak gaat met dat soort dingen leverder het wel een van de sterkste blokken ooit op, met een heerlijk herkenbaar geluid.
[img:800:481]http://www.geocities.com/ruudschols240/850hess.jpg[/img]
[img:2048:1536]http://www.willemregelink.nl/volvo/imag ... %20143.jpg[/img]
[img:800:600]http://www.greenringer.net/pics/3.jpg[/img]
Het betreft hier de eerste serie t-5r'en in de Cream Yellow kleur. Dit waren dan ook de W(B)TCC homologatie modellen waar Rydell en Lammers later in reden . De wagens waren ontwikkeld met hulp van TWR. In Italie werd er ook een 2.0 liter geleverd met 225PK, evenveel als een standaard 850 T5 leverde. De 2.0 zou schijnbaar een sterker blok zijn daar de cylinderwanden wat dikker zijn. Ik vermoed dat dat verschil triviaal is. Deze motorblokken zijn overigens onverwoestbaar. Johann Dijkstra, een bekende ringrijder heeft respectievelijk de Swede demon I en II gehad. Dit waren ex-KLPD wagens met meer dan 300.000Km op de klok. Deze blokken hebben het onder het juk van onze grote law albeiting vrienden niet makkelijk gehad en daarna met de nodige vermogensverhoging direct de ring op gaan klinkt als zelfmoord voor het blok. Niks is minder waar, deze torren blijven gewoon doordraaien willen in het slechtste geval nog eens een keer een drijfstang krom trekken of heel sporadisch een koppakking eruit blazen maar dan heb je het ook wel gehad.
[img:400:300]http://www.carquestuk.co.uk/T5R%20main.jpg[/img]
Deze rode is een 850R, de kleur heet Flaming Red en is goed te vergelijken met BMW's Estoril blau, het is even fel en helder, mits de wagen goed gepoetst is.
Nu, hoe klinkt zo'n 5 cylinder turbo?
Zo: http://nl.youtube.com/watch?v=r4I15UFLbVo
Volvo S/V70R (AWD)
Als opvolger van de 850 kwam de V70. Ook van dit model was een 'R' gemaakt. Deze wagens waren eigenlijk technisch zeer gelijk aan de 850 t-5R en R modellen alleen de turbo's waren van een ander formaat en het onderstel was een stuk softer dan die van de 850 t-5R.
[img:480:360]http://www.autoweek.nl/images/myreview/480/17035-1.jpg[/img]
[img:700:525]http://interval0.rendered.startpda.net/ ... _W41j.jpeg[/img]
[img:800:600]http://i83.photobucket.com/albums/j283/ ... rt/fk6.jpg[/img]
Hier boven staan de 2 meest spraakmakende kleuren die volvo op de V70R modellen leverde. Het oranje staat te boek als Saffron en het blauwe is Laser Blue. Ikzelf heb een tijd gereden met een Saffron kleurige V70R AWD. Helaas is het heikelpunt het AWD systeem op deze modellen. Het is zwak en eigenlijk meer een last dan een lust bij het rijden. De Laser blue V70R is later nog in 2000 geleverd met een 2.4 liter 5 cylinder ipv een 2.3 liter. Ook was deze alleen met een 5bak automaat leverbaar daar de van 1997 tot 1999 geleverder V70R modellen met een 5 manueel of een 4 automaat geleverd zijn.
[img:450:206]http://www.volvoclub.org.uk/graphics/s70r.jpg[/img]
Er is ook een S70R geleverd, deze is echter significant minder verkocht geweest en was niet leverbaar met AWD. Verder was de wagen identiek aan de V70R
Hoe linkt een V70R met open uitlaatsysteem?
Erg fijn: http://nl.youtube.com/watch?v=cH2OHgejmCs&feature=user
Volvo C70 T5
Dit was volvo's eerste sexy en strak gelijnde coupe. Met de T5 motor leverde deze wagen 250PK en was inderdaad geen stakker te noemen. Ook deze was geleverd met de opvallende Saffron kleur. Tevens werd ook de cabrio versie geleverd.
[img:800:600]http://www.absoluteb.com/temp/Sharon/pegs/06.jpg[/img]
[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/5/a7e ... 212975.jpg[/img]
Volvo V70nR / S60R.
De laatste generatie R modellen. 300PK en 400Nm koppel. Deze wagen zou zich moeten kunnen meten aan de E46 M3 maar dat is een jammerlijke illusie. De M3 is stukken sneller en sportiever dan deze R-modellen. Wel zijn deze modellen uitgerust met een veel geavanceerder AWD systeem die helaas maar waar ook kapot gaan bij seriously spirited driving.
[img:800:600]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... o_v70r.jpg[/img]
[img:975:555]http://www.dragtimes.com/images/9765-2006-Volvo-S60.jpg[/img]
[img:640:480]http://img.photobucket.com/albums/v97/R ... /S60r1.jpg[/img]
De zeer opvallende groene kleur is Flash Green. Zoals geen verassing mag zijn is die kleur erg weinig verkocht.
Volvo C30 T5.
Volvo's eerste hatchback na de P1800ES en de 480 Turbo. Deze wagen behoeft weinig uitleg. Ook deze wagen is uitgerust met een verder dooronwikkeld 2.5 cylinder turbo blok dat ook in de V70nR hangt. Deze C30 T5'en zijn veelal uitgerust met de opvallende bodykits.
[img:600:400]http://paddocktalk.com/news/html/module ... No%208.jpg[/img]
[img:500:353]http://z.about.com/d/cars/1/7/B/l/pp_08c30_side.jpg[/img]
De C30 met de strakke bodykit is m.i. echt een geweldig gelijnde wagen met fantastische nieuwe en onorthodoxe lijnen.
En als afsluiter mijn persoonlijke favoriet.
Volvo 244 Turbo.
Dit is een afgeleide van het homologatie model van de 242 welke in Bathurst fuore maakte en het BMW erg moeilijk wist te maken. De wagen is uitgerust met een 4 cyl inlijn motor van 2.1 liter. De gewone turbo leverder 155PK en met een intercooler zat je al snel richting de 200PK. De 240 turbo sedan weegt rond de 1200kg en dat levert dus leuke prestaties op. Helaas is de standaard versnellingsbak niet helemaal je van het daar deze een overdrive heeft die werkt dmv een overdruk pomp. Om het volle vermogen te benutten moet je toch wel echt overgaan op een modernere 5bak. Ook deze motorblokken zijn oersterk en hebben een compressie ratio van 1:8, enorm laag dus. vele turbo's zijn bekend met meer dan 500.000km op de klok and still going strong. Let wel, de turbo's worden alles behalve lullig bereden dus dit zegt zeker wel wat. Teven zijn deze blokken intern standaard in staat om tot een 300PK te gaan, geen misselijke prestatie voor een motorblok van meer dan 25 jaar oud.
De koets van de 240 turbo is niet bepaald klein te noemen en kan daarom nog wel eens een gevoel van flexing geven. Een 240 turbo met de juiste stabi's en veer/demper combinatie voelt echter meteen een heel stuk strakker aan en is tot vele male grotere prestaties in staat dan men initieel zou verwachten. Al met al verwacht ik stiekem ooit nog wel eens een 244 ( 44 ivm de 4 deuren van een sedan ) Turbo te bezitten omdat ik dit echt geweldige karakterbakken vind.
KMS heeft overigens een Volvo 242 turbo/supercharger rondrijden met meer dan 600PK
[img:500:375]http://www.tomdejong.nl/occasions/416-1.jpg[/img]
[img:500:375]http://www.tomdejong.nl/occasions/416-2.jpg[/img]
[img:1506:894]http://www.oldtimergala.de/content/prod ... review.jpg[/img]
[img:879:539]http://www.davebarton.com/245ti-1997-002.jpg[/img]
Leek mij wel eens leuk om eens een topic te maken over de wat specialere modellen die volvo heeft geleverd. 'T is weer eens wat anders dan dat eeuwige BMW hier op DF
Ik trap het af met de Volvo P1800.
[img:1200:726]http://www.seriouswheels.com/pics-1960- ... 00-red.jpg[/img]
[img:800:600]http://www.saint.org/blog/uploaded_imag ... 795833.jpg[/img]
De P1800 is eigenlijk de eerste sportwagen van volvo. Nu mag je sportwagen met een korreltje zout nemen want de wagen kon zich niet bepaald meten aan Italiaanse en Duitse equivalenten. Echter, dat de P1800 een schoonheid is staat buiten kijf. Tevens is de wagen bij toeval the Saint's weapon of choice geworden. Aston Martin wilde namelijk geen DB5 )6) leveren daar dit te duur was gezien het merk in een economische recessie zat.
[img:720:540]http://www.martensson.net/resor/volvomu ... lvo_16.jpg[/img]
[img:460:277]http://files.windingroad.com/newsupload ... ar-3-4.jpg[/img]
Van de P1800 is ook nog de P1800ES gebouwd. Ook wel bekend als snowwhite's hearse vanwege de grote glazen achterklep. Tevens was de P1800 niet bepaald matige gebouwd, er zijn exemplaten bekend met meer dan 3.000.000 km's op de klok. De roze op de bovenstaande foto zou overigens een cadeau geweest zijn van volvo aan een Nederlandse Playmate.
Volvo 262C
[img:500:296]http://www.mein-youngtimer.de/images/volvo/volvo.jpg[/img]
Dit was een beetje de SEL van Volvo. Koets was ontworpen door Bertone welke m.i. een uitstekende klus heeft geleverd. De hoog opgetrokken deuren en neus en de lage daklijn levert een zeer specifieke vorm op. Een duidelijk geval van love it or hate it.
Volvo 480 Turbo.
De volvo van Nederlandse bodem. Dit is eigenlijk de opvolger van de P1800ES. Helaas sloeg de 480 turbo de plank wat is daar deze wagen eigenlijk heel karakteristiek gelijnd was wat niet iedereen aansprak, om nog maar te zwijgen over het interieur, deze was echt simpelweg vreselijk lelijk. Het onderstel zou schijnbaar in combinatie met Lotus ontwikkeld zijn en met een aantal tweaks is een 480 echt heel snel door een bocht te krijgen.
[img:640:480]http://www.freewebs.com/volvo480/IM000879.JPG[/img]
[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/0/907 ... 2548f0.jpg[/img]
Ik denk dat ik niet teveel gezegd heb over het interieur.
Volvo 740 2.3 16v turbo.
[img:320:240]http://www.swissvolvomeeting.ch/images/744Turbo_web.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.dragtimes.com/images/5148-1988-Volvo-740.jpg[/img]
De 740 is een typisch voorbeeld van een wagen die echt niet mooi is. Echter, het was wel een wagen met een motorblok dat bijzonder veel potentie had. De 2.3 16v turbo leverde in standaard setup 200PK maar was met makkelijke ingrepen te tillen naar veel hogere vermogens. Dit zonder het blok intern aan te passen, deze blokken waren echt oersterk.
Volvo 850 T-5R / 850R
Eerste grote estate volvo met voorwielaandrijving. Tevens de volvo met het meeste vermogen wat dus eigenlijk een grote contradictie was.
Het was ook de eerste volvo met het 5 cylinder blok. Audi kwam als eerste op de proppen met een 5 cylinder benzine blok en Volvo ging er vrolijk mee door. In de 850 t-5R en de R werd een 2.3 5 cyl. turbo gebruikt met respectievelijk 240 en 250PK. Het schijnt overigens een van de grootste onwikkelingen geweest te zijn in de automobiel industrie om een 5 cylinder benzine motor te ontwikkelen. Schijnbaar was het zeer ingewikkeld om deze stabiel te laten lopen maar zoals dat vaak gaat met dat soort dingen leverder het wel een van de sterkste blokken ooit op, met een heerlijk herkenbaar geluid.
[img:800:481]http://www.geocities.com/ruudschols240/850hess.jpg[/img]
[img:2048:1536]http://www.willemregelink.nl/volvo/imag ... %20143.jpg[/img]
[img:800:600]http://www.greenringer.net/pics/3.jpg[/img]
Het betreft hier de eerste serie t-5r'en in de Cream Yellow kleur. Dit waren dan ook de W(B)TCC homologatie modellen waar Rydell en Lammers later in reden . De wagens waren ontwikkeld met hulp van TWR. In Italie werd er ook een 2.0 liter geleverd met 225PK, evenveel als een standaard 850 T5 leverde. De 2.0 zou schijnbaar een sterker blok zijn daar de cylinderwanden wat dikker zijn. Ik vermoed dat dat verschil triviaal is. Deze motorblokken zijn overigens onverwoestbaar. Johann Dijkstra, een bekende ringrijder heeft respectievelijk de Swede demon I en II gehad. Dit waren ex-KLPD wagens met meer dan 300.000Km op de klok. Deze blokken hebben het onder het juk van onze grote law albeiting vrienden niet makkelijk gehad en daarna met de nodige vermogensverhoging direct de ring op gaan klinkt als zelfmoord voor het blok. Niks is minder waar, deze torren blijven gewoon doordraaien willen in het slechtste geval nog eens een keer een drijfstang krom trekken of heel sporadisch een koppakking eruit blazen maar dan heb je het ook wel gehad.
[img:400:300]http://www.carquestuk.co.uk/T5R%20main.jpg[/img]
Deze rode is een 850R, de kleur heet Flaming Red en is goed te vergelijken met BMW's Estoril blau, het is even fel en helder, mits de wagen goed gepoetst is.
Nu, hoe klinkt zo'n 5 cylinder turbo?
Zo: http://nl.youtube.com/watch?v=r4I15UFLbVo
Volvo S/V70R (AWD)
Als opvolger van de 850 kwam de V70. Ook van dit model was een 'R' gemaakt. Deze wagens waren eigenlijk technisch zeer gelijk aan de 850 t-5R en R modellen alleen de turbo's waren van een ander formaat en het onderstel was een stuk softer dan die van de 850 t-5R.
[img:480:360]http://www.autoweek.nl/images/myreview/480/17035-1.jpg[/img]
[img:700:525]http://interval0.rendered.startpda.net/ ... _W41j.jpeg[/img]
[img:800:600]http://i83.photobucket.com/albums/j283/ ... rt/fk6.jpg[/img]
Hier boven staan de 2 meest spraakmakende kleuren die volvo op de V70R modellen leverde. Het oranje staat te boek als Saffron en het blauwe is Laser Blue. Ikzelf heb een tijd gereden met een Saffron kleurige V70R AWD. Helaas is het heikelpunt het AWD systeem op deze modellen. Het is zwak en eigenlijk meer een last dan een lust bij het rijden. De Laser blue V70R is later nog in 2000 geleverd met een 2.4 liter 5 cylinder ipv een 2.3 liter. Ook was deze alleen met een 5bak automaat leverbaar daar de van 1997 tot 1999 geleverder V70R modellen met een 5 manueel of een 4 automaat geleverd zijn.
[img:450:206]http://www.volvoclub.org.uk/graphics/s70r.jpg[/img]
Er is ook een S70R geleverd, deze is echter significant minder verkocht geweest en was niet leverbaar met AWD. Verder was de wagen identiek aan de V70R
Hoe linkt een V70R met open uitlaatsysteem?
Erg fijn: http://nl.youtube.com/watch?v=cH2OHgejmCs&feature=user
Volvo C70 T5
Dit was volvo's eerste sexy en strak gelijnde coupe. Met de T5 motor leverde deze wagen 250PK en was inderdaad geen stakker te noemen. Ook deze was geleverd met de opvallende Saffron kleur. Tevens werd ook de cabrio versie geleverd.
[img:800:600]http://www.absoluteb.com/temp/Sharon/pegs/06.jpg[/img]
[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/5/a7e ... 212975.jpg[/img]
Volvo V70nR / S60R.
De laatste generatie R modellen. 300PK en 400Nm koppel. Deze wagen zou zich moeten kunnen meten aan de E46 M3 maar dat is een jammerlijke illusie. De M3 is stukken sneller en sportiever dan deze R-modellen. Wel zijn deze modellen uitgerust met een veel geavanceerder AWD systeem die helaas maar waar ook kapot gaan bij seriously spirited driving.
[img:800:600]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... o_v70r.jpg[/img]
[img:975:555]http://www.dragtimes.com/images/9765-2006-Volvo-S60.jpg[/img]
[img:640:480]http://img.photobucket.com/albums/v97/R ... /S60r1.jpg[/img]
De zeer opvallende groene kleur is Flash Green. Zoals geen verassing mag zijn is die kleur erg weinig verkocht.
Volvo C30 T5.
Volvo's eerste hatchback na de P1800ES en de 480 Turbo. Deze wagen behoeft weinig uitleg. Ook deze wagen is uitgerust met een verder dooronwikkeld 2.5 cylinder turbo blok dat ook in de V70nR hangt. Deze C30 T5'en zijn veelal uitgerust met de opvallende bodykits.
[img:600:400]http://paddocktalk.com/news/html/module ... No%208.jpg[/img]
[img:500:353]http://z.about.com/d/cars/1/7/B/l/pp_08c30_side.jpg[/img]
De C30 met de strakke bodykit is m.i. echt een geweldig gelijnde wagen met fantastische nieuwe en onorthodoxe lijnen.
En als afsluiter mijn persoonlijke favoriet.
Volvo 244 Turbo.
Dit is een afgeleide van het homologatie model van de 242 welke in Bathurst fuore maakte en het BMW erg moeilijk wist te maken. De wagen is uitgerust met een 4 cyl inlijn motor van 2.1 liter. De gewone turbo leverder 155PK en met een intercooler zat je al snel richting de 200PK. De 240 turbo sedan weegt rond de 1200kg en dat levert dus leuke prestaties op. Helaas is de standaard versnellingsbak niet helemaal je van het daar deze een overdrive heeft die werkt dmv een overdruk pomp. Om het volle vermogen te benutten moet je toch wel echt overgaan op een modernere 5bak. Ook deze motorblokken zijn oersterk en hebben een compressie ratio van 1:8, enorm laag dus. vele turbo's zijn bekend met meer dan 500.000km op de klok and still going strong. Let wel, de turbo's worden alles behalve lullig bereden dus dit zegt zeker wel wat. Teven zijn deze blokken intern standaard in staat om tot een 300PK te gaan, geen misselijke prestatie voor een motorblok van meer dan 25 jaar oud.
De koets van de 240 turbo is niet bepaald klein te noemen en kan daarom nog wel eens een gevoel van flexing geven. Een 240 turbo met de juiste stabi's en veer/demper combinatie voelt echter meteen een heel stuk strakker aan en is tot vele male grotere prestaties in staat dan men initieel zou verwachten. Al met al verwacht ik stiekem ooit nog wel eens een 244 ( 44 ivm de 4 deuren van een sedan ) Turbo te bezitten omdat ik dit echt geweldige karakterbakken vind.
KMS heeft overigens een Volvo 242 turbo/supercharger rondrijden met meer dan 600PK
[img:500:375]http://www.tomdejong.nl/occasions/416-1.jpg[/img]
[img:500:375]http://www.tomdejong.nl/occasions/416-2.jpg[/img]
[img:1506:894]http://www.oldtimergala.de/content/prod ... review.jpg[/img]
[img:879:539]http://www.davebarton.com/245ti-1997-002.jpg[/img]