Pagina 1 van 2

Volvo

Geplaatst: 30 mar 2008, 22:18
door HSR
Volvo is eigenlijk altijd het merk geweest dat een suf imago met zichzelf meedraagt. Jammer want het merk heeft in het verleden best wel speciale wagens gemaakt.

Leek mij wel eens leuk om eens een topic te maken over de wat specialere modellen die volvo heeft geleverd. 'T is weer eens wat anders dan dat eeuwige BMW hier op DF :wink:


Ik trap het af met de Volvo P1800.

[img:1200:726]http://www.seriouswheels.com/pics-1960- ... 00-red.jpg[/img]

[img:800:600]http://www.saint.org/blog/uploaded_imag ... 795833.jpg[/img]


De P1800 is eigenlijk de eerste sportwagen van volvo. Nu mag je sportwagen met een korreltje zout nemen want de wagen kon zich niet bepaald meten aan Italiaanse en Duitse equivalenten. Echter, dat de P1800 een schoonheid is staat buiten kijf. Tevens is de wagen bij toeval the Saint's weapon of choice geworden. Aston Martin wilde namelijk geen DB5 )6) leveren daar dit te duur was gezien het merk in een economische recessie zat.

[img:720:540]http://www.martensson.net/resor/volvomu ... lvo_16.jpg[/img]


[img:460:277]http://files.windingroad.com/newsupload ... ar-3-4.jpg[/img]


Van de P1800 is ook nog de P1800ES gebouwd. Ook wel bekend als snowwhite's hearse vanwege de grote glazen achterklep. Tevens was de P1800 niet bepaald matige gebouwd, er zijn exemplaten bekend met meer dan 3.000.000 km's op de klok. De roze op de bovenstaande foto zou overigens een cadeau geweest zijn van volvo aan een Nederlandse Playmate.



Volvo 262C

[img:500:296]http://www.mein-youngtimer.de/images/volvo/volvo.jpg[/img]

Dit was een beetje de SEL van Volvo. Koets was ontworpen door Bertone welke m.i. een uitstekende klus heeft geleverd. De hoog opgetrokken deuren en neus en de lage daklijn levert een zeer specifieke vorm op. Een duidelijk geval van love it or hate it.



Volvo 480 Turbo.


De volvo van Nederlandse bodem. Dit is eigenlijk de opvolger van de P1800ES. Helaas sloeg de 480 turbo de plank wat is daar deze wagen eigenlijk heel karakteristiek gelijnd was wat niet iedereen aansprak, om nog maar te zwijgen over het interieur, deze was echt simpelweg vreselijk lelijk. Het onderstel zou schijnbaar in combinatie met Lotus ontwikkeld zijn en met een aantal tweaks is een 480 echt heel snel door een bocht te krijgen.

[img:640:480]http://www.freewebs.com/volvo480/IM000879.JPG[/img]


[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/0/907 ... 2548f0.jpg[/img]

Ik denk dat ik niet teveel gezegd heb over het interieur.




Volvo 740 2.3 16v turbo.

[img:320:240]http://www.swissvolvomeeting.ch/images/744Turbo_web.jpg[/img]

[img:800:533]http://www.dragtimes.com/images/5148-1988-Volvo-740.jpg[/img]

De 740 is een typisch voorbeeld van een wagen die echt niet mooi is. Echter, het was wel een wagen met een motorblok dat bijzonder veel potentie had. De 2.3 16v turbo leverde in standaard setup 200PK maar was met makkelijke ingrepen te tillen naar veel hogere vermogens. Dit zonder het blok intern aan te passen, deze blokken waren echt oersterk.


Volvo 850 T-5R / 850R

Eerste grote estate volvo met voorwielaandrijving. Tevens de volvo met het meeste vermogen wat dus eigenlijk een grote contradictie was.
Het was ook de eerste volvo met het 5 cylinder blok. Audi kwam als eerste op de proppen met een 5 cylinder benzine blok en Volvo ging er vrolijk mee door. In de 850 t-5R en de R werd een 2.3 5 cyl. turbo gebruikt met respectievelijk 240 en 250PK. Het schijnt overigens een van de grootste onwikkelingen geweest te zijn in de automobiel industrie om een 5 cylinder benzine motor te ontwikkelen. Schijnbaar was het zeer ingewikkeld om deze stabiel te laten lopen maar zoals dat vaak gaat met dat soort dingen leverder het wel een van de sterkste blokken ooit op, met een heerlijk herkenbaar geluid.



[img:800:481]http://www.geocities.com/ruudschols240/850hess.jpg[/img]

[img:2048:1536]http://www.willemregelink.nl/volvo/imag ... %20143.jpg[/img]


[img:800:600]http://www.greenringer.net/pics/3.jpg[/img]

Het betreft hier de eerste serie t-5r'en in de Cream Yellow kleur. Dit waren dan ook de W(B)TCC homologatie modellen waar Rydell en Lammers later in reden . De wagens waren ontwikkeld met hulp van TWR. In Italie werd er ook een 2.0 liter geleverd met 225PK, evenveel als een standaard 850 T5 leverde. De 2.0 zou schijnbaar een sterker blok zijn daar de cylinderwanden wat dikker zijn. Ik vermoed dat dat verschil triviaal is. Deze motorblokken zijn overigens onverwoestbaar. Johann Dijkstra, een bekende ringrijder heeft respectievelijk de Swede demon I en II gehad. Dit waren ex-KLPD wagens met meer dan 300.000Km op de klok. Deze blokken hebben het onder het juk van onze grote law albeiting vrienden niet makkelijk gehad en daarna met de nodige vermogensverhoging direct de ring op gaan klinkt als zelfmoord voor het blok. Niks is minder waar, deze torren blijven gewoon doordraaien willen in het slechtste geval nog eens een keer een drijfstang krom trekken of heel sporadisch een koppakking eruit blazen maar dan heb je het ook wel gehad.


[img:400:300]http://www.carquestuk.co.uk/T5R%20main.jpg[/img]

Deze rode is een 850R, de kleur heet Flaming Red en is goed te vergelijken met BMW's Estoril blau, het is even fel en helder, mits de wagen goed gepoetst is.

Nu, hoe klinkt zo'n 5 cylinder turbo?

Zo: http://nl.youtube.com/watch?v=r4I15UFLbVo


Volvo S/V70R (AWD)

Als opvolger van de 850 kwam de V70. Ook van dit model was een 'R' gemaakt. Deze wagens waren eigenlijk technisch zeer gelijk aan de 850 t-5R en R modellen alleen de turbo's waren van een ander formaat en het onderstel was een stuk softer dan die van de 850 t-5R.



[img:480:360]http://www.autoweek.nl/images/myreview/480/17035-1.jpg[/img]



[img:700:525]http://interval0.rendered.startpda.net/ ... _W41j.jpeg[/img]


[img:800:600]http://i83.photobucket.com/albums/j283/ ... rt/fk6.jpg[/img]


Hier boven staan de 2 meest spraakmakende kleuren die volvo op de V70R modellen leverde. Het oranje staat te boek als Saffron en het blauwe is Laser Blue. Ikzelf heb een tijd gereden met een Saffron kleurige V70R AWD. Helaas is het heikelpunt het AWD systeem op deze modellen. Het is zwak en eigenlijk meer een last dan een lust bij het rijden. De Laser blue V70R is later nog in 2000 geleverd met een 2.4 liter 5 cylinder ipv een 2.3 liter. Ook was deze alleen met een 5bak automaat leverbaar daar de van 1997 tot 1999 geleverder V70R modellen met een 5 manueel of een 4 automaat geleverd zijn.



[img:450:206]http://www.volvoclub.org.uk/graphics/s70r.jpg[/img]

Er is ook een S70R geleverd, deze is echter significant minder verkocht geweest en was niet leverbaar met AWD. Verder was de wagen identiek aan de V70R


Hoe linkt een V70R met open uitlaatsysteem?

Erg fijn: http://nl.youtube.com/watch?v=cH2OHgejmCs&feature=user



Volvo C70 T5

Dit was volvo's eerste sexy en strak gelijnde coupe. Met de T5 motor leverde deze wagen 250PK en was inderdaad geen stakker te noemen. Ook deze was geleverd met de opvallende Saffron kleur. Tevens werd ook de cabrio versie geleverd.


[img:800:600]http://www.absoluteb.com/temp/Sharon/pegs/06.jpg[/img]

[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/5/a7e ... 212975.jpg[/img]


Volvo V70nR / S60R.

De laatste generatie R modellen. 300PK en 400Nm koppel. Deze wagen zou zich moeten kunnen meten aan de E46 M3 maar dat is een jammerlijke illusie. De M3 is stukken sneller en sportiever dan deze R-modellen. Wel zijn deze modellen uitgerust met een veel geavanceerder AWD systeem die helaas maar waar ook kapot gaan bij seriously spirited driving.


[img:800:600]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... o_v70r.jpg[/img]


[img:975:555]http://www.dragtimes.com/images/9765-2006-Volvo-S60.jpg[/img]


[img:640:480]http://img.photobucket.com/albums/v97/R ... /S60r1.jpg[/img]


De zeer opvallende groene kleur is Flash Green. Zoals geen verassing mag zijn is die kleur erg weinig verkocht.



Volvo C30 T5.


Volvo's eerste hatchback na de P1800ES en de 480 Turbo. Deze wagen behoeft weinig uitleg. Ook deze wagen is uitgerust met een verder dooronwikkeld 2.5 cylinder turbo blok dat ook in de V70nR hangt. Deze C30 T5'en zijn veelal uitgerust met de opvallende bodykits.

[img:600:400]http://paddocktalk.com/news/html/module ... No%208.jpg[/img]

[img:500:353]http://z.about.com/d/cars/1/7/B/l/pp_08c30_side.jpg[/img]

De C30 met de strakke bodykit is m.i. echt een geweldig gelijnde wagen met fantastische nieuwe en onorthodoxe lijnen.




En als afsluiter mijn persoonlijke favoriet.

Volvo 244 Turbo.

Dit is een afgeleide van het homologatie model van de 242 welke in Bathurst fuore maakte en het BMW erg moeilijk wist te maken. De wagen is uitgerust met een 4 cyl inlijn motor van 2.1 liter. De gewone turbo leverder 155PK en met een intercooler zat je al snel richting de 200PK. De 240 turbo sedan weegt rond de 1200kg en dat levert dus leuke prestaties op. Helaas is de standaard versnellingsbak niet helemaal je van het daar deze een overdrive heeft die werkt dmv een overdruk pomp. Om het volle vermogen te benutten moet je toch wel echt overgaan op een modernere 5bak. Ook deze motorblokken zijn oersterk en hebben een compressie ratio van 1:8, enorm laag dus. vele turbo's zijn bekend met meer dan 500.000km op de klok and still going strong. Let wel, de turbo's worden alles behalve lullig bereden dus dit zegt zeker wel wat. Teven zijn deze blokken intern standaard in staat om tot een 300PK te gaan, geen misselijke prestatie voor een motorblok van meer dan 25 jaar oud.
De koets van de 240 turbo is niet bepaald klein te noemen en kan daarom nog wel eens een gevoel van flexing geven. Een 240 turbo met de juiste stabi's en veer/demper combinatie voelt echter meteen een heel stuk strakker aan en is tot vele male grotere prestaties in staat dan men initieel zou verwachten. Al met al verwacht ik stiekem ooit nog wel eens een 244 ( 44 ivm de 4 deuren van een sedan ) Turbo te bezitten omdat ik dit echt geweldige karakterbakken vind.

KMS heeft overigens een Volvo 242 turbo/supercharger rondrijden met meer dan 600PK


[img:500:375]http://www.tomdejong.nl/occasions/416-1.jpg[/img]

[img:500:375]http://www.tomdejong.nl/occasions/416-2.jpg[/img]


[img:1506:894]http://www.oldtimergala.de/content/prod ... review.jpg[/img]


[img:879:539]http://www.davebarton.com/245ti-1997-002.jpg[/img]

Geplaatst: 30 mar 2008, 22:24
door Steven N.
Heb zelf niet heel veel met Volvo. Maar de huidige C30 vind ik een zeer leuke wagen met een hele sterke uitstraling. Dat hebben ze zeker goed gedaan in een zeer moeilijk segment mbt de concurrentie.

Ik ben ook érg gecharmeerd van de 850 T-5R en R, die hebben echt een hele indrukwekkende uitstraling. Ook op de Ring maken deze wagens ook niet geheel onverdienstelijk hun rondes. De laatste twee foto's van je zijn volgens mij ook van een 850 Ringtool van Nurburgring.nl.

Geplaatst: 30 mar 2008, 22:28
door HSR
Het laatste stukje paste niet meer in de openingspost dus zet ik het hier neer.



Tevens is de 244 turbo geen onbekende in de rallysport door de robuste bouwqualiteit van de wagen.


[img:495:328]http://thegarageblog.com/garage/wp-cont ... -volvo.jpg[/img]




Onderstaand is geen onbekende voor de frequente ringbezoeker. Het is de volvo 850R van florian met meer dan 350PK onder de kap. Deze 850 is volledig gestript en opgebouwd voor de ring waar hij absoluut geen slecht figuur slaat.




[img]http:640:480]http://www.turbobricks.com/feature/img/spring_05a.jpg[/img]

[img:640:480]http://www.turbobricks.com/feature/img/spring_05e.jpg[/img]

[img:640:480]http://www.turbobricks.com/feature/img/spring_05d.jpg[/img]

[img:640:480]http://www.turbobricks.com/feature/img/spring_05i.jpg[/img]

En een rondje ring in de betreffende wagen.

http://www.youtube.com/watch?v=9ng7WO4ypNA

Een andere is de zilvergrijze 850 t5 sedan met bijna 400PK.

http://www.youtube.com/watch?v=kJd9ioxjxVI

Geplaatst: 30 mar 2008, 22:32
door Mark Nauta
Ook ik heb niet zo heel veel met Volvo, net als Steven, maar zoals jezelf zegt, in de geschiedenis hebben ze fraaie wagens gehad. De P1800 en de 262C zijn gewoon erg fraai. De C30 is in mijn ogen een schitterende reïncarnatie van de prachtige 480 (Turbo) en de 850 T5-R lijkt me een schitterende auto. Zou ik nog wel eens in willen rijden. Een touring in die mooie gele kleur ;).

Geplaatst: 30 mar 2008, 22:41
door Jeroen
Hoe nieuwer de modellen, hoe meer onderstuurd ze worden :(

Geplaatst: 30 mar 2008, 22:59
door Peter-Paul
Wij hebben thuis ook een "ouwe" V70 XC Awd. Echt een rechtuitbrander. Bergen van koppel in het middengebied door de low-pressure Turbo.

Veel ruimte achterin is ook handig 8)
[img:320:212]http://img152.imageshack.us/img152/5963/dcp4520tm0.jpg[/img]
[img:320:240]http://img329.imageshack.us/img329/5447/volvobv1.jpg[/img]

Geplaatst: 30 mar 2008, 23:00
door Steven N.
Peter-Paul Haars schreef:Veel ruimte achterin is ook handig 8)
[img:320:212]http://img152.imageshack.us/img152/5963/dcp4520tm0.jpg[/img]
Heb je wel een inklapbare vriendin nodig zie ik :wink:

Geplaatst: 31 mar 2008, 00:14
door volvoc30
Peter-Paul Haars schreef:Wij hebben thuis ook een "ouwe" V70 XC Awd. Echt een rechtuitbrander. Bergen van koppel in het middengebied door de low-pressure Turbo.
Ik heb zelf bijna 4 jaar in dezelfde wagen reden met die heerlijke 5-cylinder. Af en toe mis ik die lijkewagen echt, SUPER stoelen en een heerlijke 5-cylinder roffel. Een auto met 193pk als eerste wagen was ook niet misselijk! :D

Geplaatst: 31 mar 2008, 00:18
door RVV
780 coupe blijf ik een fraaie auto vinden.

[img:425:305]http://www.autosphere.ru/images/stories ... 0_1985.jpg[/img]

Geplaatst: 31 mar 2008, 00:33
door HSR
Rico v Velzen schreef:780 coupe blijf ik een fraaie auto vinden.

[img:425:305]http://www.autosphere.ru/images/stories ... 0_1985.jpg[/img]

Klopt, was destijds een zeer dure wagen die zich trachtte te meten met de 6 serie en coupe-achtigen van Mercedes. Van het design moet je houden want het is in feite een redelijke suffe wagen die enigzins stijlelementen leende van Maserati's biturbo. Overigens was de 780 ook geleverd met een 4 cyl. 16v met 200PK en sperdifferentieel.

Geplaatst: 31 mar 2008, 08:32
door allen
Kijk eens heren. Iemand van df met zo'n prachtbak.

[img:2048:1536]http://img259.imageshack.us/img259/9742 ... 125uk6.jpg[/img]


Persoonlijk vind ik de 262c dan mooier. Net een maffiabak. :lol:

Geplaatst: 31 mar 2008, 09:24
door M@rcel
M'n eerste auto was een blauwe 244 GL automaat. Ideale auto om te leren autorijden 8)
Veel lol mee gehad en uiteindelijk haar Waterloo gevonden op de TT baan (was toen nog openbare weg)

Jaren later door mijn werk verschillende S80's gereden..walgelijke auto's.

Een donkergroene 850 T5-R Estate staat altijd nog op mijn verlanglijstje

Geplaatst: 31 mar 2008, 10:25
door Arthur
Heb ook wel wat met Volvo.
Heb er 2 gehad; een 850 GLT (2.5-20V) van 1992 donkergrijs.
Helaas geen foto's.
Ook een V70 2.4T (200pk) van eind 2000, donkergroen.
Fijne machine was dat.

[img:640:473]http://img394.imageshack.us/img394/6553/pict0467ud4.jpg[/img]
[img:640:473]http://img374.imageshack.us/img374/7259/pict0465jb7.jpg[/img]

Geplaatst: 31 mar 2008, 10:27
door M@rcel
Nette wagen hoor Arthur.

Geplaatst: 31 mar 2008, 10:32
door Arthur
Thnx.
Reed goed al was het geen bochtenridder.
Met z'n 200pk was hij best rap en Autobahncruisen ging perfect.
Als m'n vrouw deze foto's weer ziet krijg ik nog een klap aan de oren :lol: :wink:
Beviel erg goed.

Geplaatst: 31 mar 2008, 11:17
door M@rcel
Vrouwen zijn idd dol op V70's :D

Maar goed...zo'n Mondeo is natuurlijk ook een Volvo......of is het andersom? :wink:

Geplaatst: 31 mar 2008, 11:24
door Dennis Cavallino
Met de nieuw ingeslagen designlijn heb ik niets meer. Eerst vond ik de S40 en later de C30 erg gaaf, maar ik word inmiddels echt misselijk van de vele lijnen, bollingen en andere 'Volvo' punten van design.


De aller lelijkste Volvo blijft natuurlijk de Volvo 360. Maar ow, wat was die met wat aanpassingen leuk om te rijden! Ik blijf mooie herinneringen houden aan mijn 99 euro-bakkie.

[img:512:384]http://img369.imageshack.us/img369/9341 ... 809ei2.jpg[/img]

[img:512:384]http://img369.imageshack.us/img369/3986 ... 033uc3.jpg[/img]

[img:512:336]http://img413.imageshack.us/img413/9770 ... derta7.jpg[/img]

Geplaatst: 31 mar 2008, 12:19
door EG
V70 T5 is gewoon een megadikke sleeper. 250 pk!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dat verwachten sommige mensen niet.

Ik zou ook echt graag zo een T5 willen hebben, V70/S60 maakt niet uit, beide super sleepers.

Geplaatst: 31 mar 2008, 12:21
door Niels
Arthur schreef: Als m'n vrouw deze foto's weer ziet krijg ik nog een klap aan de oren :lol: :wink:
Beviel erg goed.
De reden waarom de Z3 nog niet op marktplaats staat :lol:

Mooi topic trouwens Hugo :D Volvo verdient best wel respect imho. Ik heb ze altijd wel kunnen waarderen, die oude 264 bijvoorbeeld. Echt mooi is anders maar wel met V6, leer en het gevoel met een dikke bak op stap te zijn. Sprak me toch wel aan, auto's met karakter vind ik het. Als iemand nog een T5-R Estate weet op G3 dan hou ik me aanbevolen :D

Geplaatst: 31 mar 2008, 12:36
door Joop
De coupé-versies van het merk kan ik altijd wel waarderen.

Erg fraai en chique.

Geplaatst: 31 mar 2008, 12:50
door allen
Niels schreef:De reden waarom de Z3 nog niet op marktplaats staat :lol:
Ik zou hem er gewoon bij houden. Maandelijkse kosten zijn te verwaarlozen en onderhoud ligt aan het aantal kilometers dat je ermee maakt. Voor de vakanties zul je iig meer lol beleven aan de Z3 :!:

Geplaatst: 31 mar 2008, 13:14
door Niels
Ach, staat ook zeker niet in de brand :wink:

Geplaatst: 31 mar 2008, 13:20
door Downforce Dennis
Leuk topic! Erg mooi zo dat overzicht van de potentere zweedse tuinhuisjes :lol:

Kan Volvo wel waarderen, net zoals mazda en subaru houden ze vast aan hun oeroude specifieke motorkarakteristiek (5cyl).

Geplaatst: 31 mar 2008, 13:21
door Arthur
Niels schreef:Als iemand nog een T5-R Estate weet op G3 dan hou ik me aanbevolen :D
Kunnen die dingen op gas?

Geplaatst: 31 mar 2008, 13:38
door Niels
Geen idee :oops: Ik kom wel turbo's tegen op LPG :D