E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:27
E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Zoals de titel het al zegt E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen. Past misschien ook op andere modellen maar dat weet ik niet zeker. Ik heb de koppelingsplaat, drukgroep en vliegwiel ook nog liggen. Deze kunnen tegen meerprijs samen met deze versnellingsbak gekocht worden.
Vraagprijs €500.
Vraagprijs €500.
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Gaat zoiets op een normale E46 (325i/330i)?
En past zoiets ook op een E36 M3 3.0?
En past zoiets ook op een E36 M3 3.0?
- Tim N
- Berichten: 7748
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
En als zoiets op een 3.0 past past het ook op een 328i
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Op DF is wel een blauwe M3 3.0 sedan met 6bak volgens mij is dat wel een exemplaar van een 3.2 m3
- Tim N
- Berichten: 7748
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Fuck ja, die van Joy natuurlijk.
(must resist)
(must resist)
- RonV
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Past - wel de juiste cardanas erbij (is wat korter dan die van de 5 versnellingsbak). ook in een E30 bijv.
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:27
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Versnellingsbak heeft ongeveeer 230000km gelopen. Je kan hem tegen alle 6 cilinder blokken vast bouten. Alleen zal je wel rekening moeten dat het vliegwiel, drukgroep en koppeling op elkaar passen. Of je een andere cardanas moet hebben of niet durf ik dan weer niet te zeggen.
Op een E36 M3 3.0 past hij zeker. Ik ga een bak van dat type namelijk aan mijn S54 hangen.
Op een E36 M3 3.0 past hij zeker. Ik ga een bak van dat type namelijk aan mijn S54 hangen.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Past deze 6 bak niet achter je s54 dan?
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:27
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Die bak past wel achter de S54 maar dan moet ik verschillende andere dingen aanpassen. Als dat niet nodig is dan doe ik dat natuurlijk liever niet. Plus dat het gewicht ook nog een stuk lager is van een E36 5 bak.
- Bert ///M3
- Berichten: 9349
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Stukje advies als je dat doet.
Ik had eerst een Sachs sinterplaat en een Sachs versterkte drukgroep van een M3 3.0 in combinatie met een JB racing vliegwiel van een S50 icm een S54. Maar dan ligt je koppelingspedaal helemaal op de bodem voor hij aangrijpt.
Met een Sachs Z3M S54 drukgroep heb je dat niet. (Z3M is S54 met een M3 3.0 bak)
Volgens mij zijn het standaard bij BMW wel dezelfde drukgroepen, maar bij versterkte drukgroepen heb je blijkbaar toch wat hoogte verschil.
Als het om een ombouw van een S54 in een E36 gaat. Een E36 stuurbekrachtigingspomp past. Maar doordat je zo veel toeren draait gaat je olie aan de kook, op een circuit in elk geval. Dus of je zet er een underdrive pulley op. Of je neemt een E46 M3 pomp. Maar die past niet 1:1 op de slangen van een E36. Maar als je de slangen set van een Z3M koopt dan passen de aansluitingen wel. Alleen gaat hij wat lichter sturen doordat een E46 pomp meer druk levert.
Ik had eerst een Sachs sinterplaat en een Sachs versterkte drukgroep van een M3 3.0 in combinatie met een JB racing vliegwiel van een S50 icm een S54. Maar dan ligt je koppelingspedaal helemaal op de bodem voor hij aangrijpt.
Met een Sachs Z3M S54 drukgroep heb je dat niet. (Z3M is S54 met een M3 3.0 bak)
Volgens mij zijn het standaard bij BMW wel dezelfde drukgroepen, maar bij versterkte drukgroepen heb je blijkbaar toch wat hoogte verschil.
Als het om een ombouw van een S54 in een E36 gaat. Een E36 stuurbekrachtigingspomp past. Maar doordat je zo veel toeren draait gaat je olie aan de kook, op een circuit in elk geval. Dus of je zet er een underdrive pulley op. Of je neemt een E46 M3 pomp. Maar die past niet 1:1 op de slangen van een E36. Maar als je de slangen set van een Z3M koopt dan passen de aansluitingen wel. Alleen gaat hij wat lichter sturen doordat een E46 pomp meer druk levert.
- RonV
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Hey Bert
We hebben een M3 bak op een E36M3 motor, met een 228 mm vliegwiel, met Sachs drukgroep en sinterplaat. Dan krijg je wat je zei, dat je pedaal de bodem op gaat. Ander druklager (langer) verhelpt dat dan. Moet aan Bas vragen wat dat dan is ) oud, iets van E21 denk ik, maar zeker weten doe ik het niet (was een Bas special)
BTW rij je nog?
mvg
Ron
We hebben een M3 bak op een E36M3 motor, met een 228 mm vliegwiel, met Sachs drukgroep en sinterplaat. Dan krijg je wat je zei, dat je pedaal de bodem op gaat. Ander druklager (langer) verhelpt dat dan. Moet aan Bas vragen wat dat dan is ) oud, iets van E21 denk ik, maar zeker weten doe ik het niet (was een Bas special)
BTW rij je nog?
mvg
Ron
- Bert ///M3
- Berichten: 9349
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Ha Ron,
Dat zou inderdaad ook heel goed kunnen van dat druklager. Ik kwam er bij toeval achter, bij de 2e keer rijden met de S54 reed ik de drukgroep stuk, verwisseld voor een Sachs Z3M S54 drukgroep en dat werkte ook
Ik rij inderdaad nog, alhoewel niet veel. 7 December weer even bij Driversdays.nl, de oude BMW driversclub zeg maar.
2 weken geleden op Spa gereden. Wat dingen aan de auto veranderd, oa rembalans en veerbalans. Helaas geen rondetijden van, omdat de accu's van zowel de racelogic box en go pro weigerden Maakt ook niet zo veel uit voor mij eerste keer op een droog Spa.
Auto is gerold bij Mosselman, dat leverde 330 PK op. Maar er zit wat fout in de elektronica waardoor de lambda's geen signaal geven. Hij loopt volgas boven in de toeren wel goed maar onderin bij deellast slecht. Daar word op dit moment naar gekeken en dan gaat hij voor verdere tuning terug naar Mosselman.
Na een eerder experiment met Kuhmo V70A, toch gewoon de bite genomen en op nieuwe slicks gereden, dat scheelt gewoon alles. Camber word nog veranderd achter omdat de banden schuin afslijten aan de achterkant.
En dan de 7e weer eens proberen
Dat zou inderdaad ook heel goed kunnen van dat druklager. Ik kwam er bij toeval achter, bij de 2e keer rijden met de S54 reed ik de drukgroep stuk, verwisseld voor een Sachs Z3M S54 drukgroep en dat werkte ook
Ik rij inderdaad nog, alhoewel niet veel. 7 December weer even bij Driversdays.nl, de oude BMW driversclub zeg maar.
2 weken geleden op Spa gereden. Wat dingen aan de auto veranderd, oa rembalans en veerbalans. Helaas geen rondetijden van, omdat de accu's van zowel de racelogic box en go pro weigerden Maakt ook niet zo veel uit voor mij eerste keer op een droog Spa.
Auto is gerold bij Mosselman, dat leverde 330 PK op. Maar er zit wat fout in de elektronica waardoor de lambda's geen signaal geven. Hij loopt volgas boven in de toeren wel goed maar onderin bij deellast slecht. Daar word op dit moment naar gekeken en dan gaat hij voor verdere tuning terug naar Mosselman.
Na een eerder experiment met Kuhmo V70A, toch gewoon de bite genomen en op nieuwe slicks gereden, dat scheelt gewoon alles. Camber word nog veranderd achter omdat de banden schuin afslijten aan de achterkant.
En dan de 7e weer eens proberen
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:27
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Wat je verteld over de stuurbekrachtigingspompen wist ik inderdaad al. Aangezien ik de E46 pomp al heb wil ik deze eerst gaan proberen.
Maar kan je mij vertellen hoeveel lichter het stuurt? Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar.
Maar kan je mij vertellen hoeveel lichter het stuurt? Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
ik wil ooit een EV stuur, wel een goede, wil van de hele pomp en dat vaatje olie af, die troep kan bv erover gaan en dan in een gek geval onder de auto komen en wat druppels op je band bv, en dat bv net als je lekker in de bocht zit op grote dwarskrachten...dan kan een beetje van zoiets net de grip ineens verbreken.
zal niet snel zo gebeuren, maar toch, ben niet echt een fan van die olie potjes...
tijdje terug al zitten kijken bij ZF en gemaild met ZF NL maar die kunnen niet zoveel vertellen.
http://www.zf-lenksysteme.com/en/produc ... ctric.html" onclick="window.open(this.href);return false;
bv zoiets
of zoiets
zal niet snel zo gebeuren, maar toch, ben niet echt een fan van die olie potjes...
tijdje terug al zitten kijken bij ZF en gemaild met ZF NL maar die kunnen niet zoveel vertellen.
http://www.zf-lenksysteme.com/en/produc ... ctric.html" onclick="window.open(this.href);return false;
bv zoiets
of zoiets
- Bert ///M3
- Berichten: 9349
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Het is vrij lastig om daar een getal aan te hangen natuurlijk, maar ik gok dat het 20-30% scheelt.Twan81 schreef:Wat je verteld over de stuurbekrachtigingspompen wist ik inderdaad al. Aangezien ik de E46 pomp al heb wil ik deze eerst gaan proberen.
Maar kan je mij vertellen hoeveel lichter het stuurt? Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar.
Qua feel is de originele pomp misschien beter. Maar ik had zelf niet goed op zitten letten. Ik had een set TMS race pulley's besteld om dat koken van de vloeistof tegen te gaan. Maar een E46 pulley past dus niet op een E36 pomp, je kan alleen de pomp van een E36 zo aan de S54 motor hangen. Uiteindelijk gewoon een tweedehands E46 pomp gekocht en die er op gezet icm die TMS pulleyset.
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
- Locatie: Beverwijk
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Kun je die pompen niet omlaag draaien? Of anders een simpel reduceerventiel erachter (oversized benzinedrukregelaar).
- Bert ///M3
- Berichten: 9349
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Nee. Die pompen hebben simpelwel een overdruk ventiel, die laat de extra druk af.
Als je voor het stuurhuis gaat reduceren, dan loop je kans op cavitatie in de olie welke vervolgens dus in je stuurhuis terecht komt.
Als je het dus wilt doen, dan is de manier een restrictor na je stuurhuis zetten. Immers het is heel simpel, zeg dat de pomp 150 bar aan je stuurhuis levert, na het stuurhuis zou de druk in je retourleiding nul zijn. Als je er een restrictor in zet na het stuurhuis, dan heb je bijvoorbeeld 50 bar in je retourleiding. Dus heb je ipv 150 bar nog maar 100 bar bekrachtiging. Evt luchtbellen als gevolg van cavitatie lopen er in het reservoir uit.
Als je daar dus een verstelbare reduceer in zet dan kan je dus ook een variable stuurbekrachtiging maken.
Er is echter 1 ding voor je zoiets proberen gaat. De slangen welke van de pomp naar het stuurhuis lopen zijn hoge druk slangen. Maar de retourslangen zijn mickey mouse dingen en zitten met slageklemmen van de wibra vast bij wijze van spreken. Daar wil je niet al te veel druk op hebben dus dan moet je die slangen en koppelingen versterken.
Als je voor het stuurhuis gaat reduceren, dan loop je kans op cavitatie in de olie welke vervolgens dus in je stuurhuis terecht komt.
Als je het dus wilt doen, dan is de manier een restrictor na je stuurhuis zetten. Immers het is heel simpel, zeg dat de pomp 150 bar aan je stuurhuis levert, na het stuurhuis zou de druk in je retourleiding nul zijn. Als je er een restrictor in zet na het stuurhuis, dan heb je bijvoorbeeld 50 bar in je retourleiding. Dus heb je ipv 150 bar nog maar 100 bar bekrachtiging. Evt luchtbellen als gevolg van cavitatie lopen er in het reservoir uit.
Als je daar dus een verstelbare reduceer in zet dan kan je dus ook een variable stuurbekrachtiging maken.
Er is echter 1 ding voor je zoiets proberen gaat. De slangen welke van de pomp naar het stuurhuis lopen zijn hoge druk slangen. Maar de retourslangen zijn mickey mouse dingen en zitten met slageklemmen van de wibra vast bij wijze van spreken. Daar wil je niet al te veel druk op hebben dus dan moet je die slangen en koppelingen versterken.
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:27
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Nog steeds te koop.
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Hi Twan,
Lucky long shot: heb je de 6 bak nog?
Verneem het graag.
Mvg Jans
Lucky long shot: heb je de 6 bak nog?
Verneem het graag.
Mvg Jans
-
Online
- Berichten: 4996
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: E46 Gertrag handbak met 6 versnellingen
Hmm minder, worth trying!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten