Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schnor
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 jan 2013, 21:17

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Schnor » 01 nov 2017, 14:38

witje schreef: 31 okt 2017, 12:20 Nog wat beelden van gisteren



De bocht naar rechts voor deze sectie, laat ik 'm vervelend noemen. Negatief camber en hij knijpt behoorlijk.
De oranje E30 reed vlak voor mij en is mijn oude auto. Hij reed op de ideale lijn en ging vol over de kvs die in het kleine knikje naar links begon. Twee keer vangrail plus een rol.
Ik zelf hield meer rechts in het kleine knikje net voor het begin van Hatzenbach (Niet het kleine knikje bij de ingang van Hatzenbach maar daar voor nog. Tussen 2km bord en Hatzenbach zit ook nog een knik naar links.) omdat een witte 911 GT3 mij wilde inhalen. Deze gleed dus waarschijnlijk ook uit maar op de een of andere manier lukte het hem om mij rechts door het gras in te halen en niets te raken. Ik koos ervoor om 100 meter door te rijden en daar de auto in het gras te parkeren.
Net achter mij was de shit compleet. :shock:

Op de foto's en beelden die rond gaan op het internet lijkt het allemaal mee te vallen voor de rijder in de grijze TT maar ik weet bijna zeker dat de bestuurder van deze auto de grootste klap heeft gemaakt samen met de oranje E30 bestuurder. De TT is achterin de bordeaux rode E36 gegleden met de rechter zijkant. In eerste instantie bewusteloos maar voordat hij de heli in ging was hij aanspreekbaar zo vernam ik. Zijn nek heeft een zware klap gekregen.

Niet alle auto's met schade komen in beeld. Er stonden er ook nog een aantal net om de hoek. Het was dus een behoorlijke ravage.
Er stonden de hele dag marchalls alleen op dat punt helaas niet. De dagen ervoor wel.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door MParallel » 01 nov 2017, 14:46

Macboy schreef: 01 nov 2017, 14:13Dus leugen of niet, maar feit blijft gewoon dat het op zondag een openbare tolweg is. We kunnen lullen als brugman maar dat is echt hoe het zit. En niet anders.
Dat dus.

Bij wet geregeld.

Misschien maar kinderachtig een politiepost oprichten en beboeten. Scheelt ook weer aanrijdtijden in geval van ongelukken. Al beman je het alleen maar in de weekenden.

vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door vester86 » 01 nov 2017, 16:05

Ik zeg racekuipen, rolkooi en helmen verbieden tijdens TF. Over vleugels (en het formaat ervan) kan dan nog gediscussieerd worden.

Maar ik snap ook wel dat je dan het volledige financiële plaatje van de nurburgring onderuit haalt en dat zou de doodsteek voor TF zijn

Gebruikersavatar
Mark W. Scholten
Berichten: 747
Lid geworden op: 07 jul 2016, 16:54

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Mark W. Scholten » 01 nov 2017, 16:09

Naast de snelle rijders merk ik ook vaak genoeg dat er ook vaak mensen op de TF rijden die zich niet van te voren goed hebben 'ingelezen'. Blijven bijvoorbeeld gewoon links rijden in de verwachting dat je ze rechts gaat inhalen of gewoon niet goed in de spiegels kijken. Is ook vragen om problemen. Zeker in combinatie met die gasten die nergens rekening mee houden en alleen voor een snelle ronden gaan.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Mike R32 » 01 nov 2017, 16:10

Heftig verhaal Schnor.


Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door witje » 01 nov 2017, 18:15

Het probleem in veel van de koelvloeistofgevallen is gebrek aan controle van het voertuig van de eigenaars.
De Ring vergt veel van de auto en een checkup voor en na gebruik zou veel helpen. Alleen de olie peilen is niet genoeg als de auto 4x gebottomd heeft in de Fuchsrohre.

Sommigen komen met eerste klas barrels en een ander met poen doesn't give a shit.

Gisae
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Gisae » 01 nov 2017, 18:30

witje schreef: 01 nov 2017, 18:15 Het probleem in veel van de koelvloeistofgevallen is gebrek aan controle van het voertuig van de eigenaars.
De Ring vergt veel van de auto en een checkup voor en na gebruik zou veel helpen. Alleen de olie peilen is niet genoeg als de auto 4x gebottomd heeft in de Fuchsrohre.

Sommigen komen met eerste klas barrels en een ander met poen doesn't give a shit.
Ooit eens een NL M3 bij Brunnchen de vangrail in zien gaan. Mooie voorschade en een hoop KVS wat er uit vloog. En dan toch vol op het gas naar de uitgang rijden. Later op de parkeerplaats sprak ik hem nog even, enkel maar denken aan zijn (net opgebouwde) auto. Toen ik hem vroeg waarom hij weg reed en of hij wel wist wat de gevaren zijn gaf hij aan er schijt aan te hebben. Dit soort [niet net woord] zijn voor mij typerend voor een hoop onervaren mensen op de ring.

Nu heb ik het ook op de harde manier geleerd door er met 160 af te gaan door, je raad het al, een KVS spoor van zo'n [niet net woord].

De TF is uniek en mag wat mij betreft blijven. Ga alleen niet uit winstoogmerk de TF zo gevaarlijk maken als het nu is. De veiligheden die ze implementeren zijn incrementeel.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Harrie D » 01 nov 2017, 19:54

vester86 schreef: 01 nov 2017, 16:05 Ik zeg racekuipen, rolkooi en helmen verbieden tijdens TF. Over vleugels (en het formaat ervan) kan dan nog gediscussieerd worden.
En dan was op zn minst de bestuurder van de TT voor 99% zeker morsdood, klinkt als een goed, weldoordacht, plan ja :hammer:
(FYI: ik heb die klap van dichtbij gezien en het zou me ten zeerste verbazen als ie dr zonder blijvende schade uit gaat komen)

Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Eric Z » 01 nov 2017, 21:22

Harrie Spoor schreef: 01 nov 2017, 19:54
vester86 schreef: 01 nov 2017, 16:05 Ik zeg racekuipen, rolkooi en helmen verbieden tijdens TF. Over vleugels (en het formaat ervan) kan dan nog gediscussieerd worden.
En dan was op zn minst de bestuurder van de TT voor 99% zeker morsdood, klinkt als een goed, weldoordacht, plan ja :hammer:
(FYI: ik heb die klap van dichtbij gezien en het zou me ten zeerste verbazen als ie dr zonder blijvende schade uit gaat komen)
Geheel andere context, dus in dat opzich snap ik de opmerking wel. TF voor toeristen, de geprepareerde autos met kooi etc. mag dan lekker een trackday boeken.
Maar autos af fabriek een rolkooi etc is dan weer lastig.

Zelf zie ik het probleem niet zo, maar ik rijd dan ook toeristisch rondjes als ik daar ben. Vind het wel mooi om te zien hoe sommige voorbij vliegen. Maak er ook zeker ruimte voor en nog geen slechte ervaringen in de zin van close calls o.i.d.
Er zijn genoeg snelle jongens die wel rekening houden met ander verkeer. Soms als zo'n snelle jongen mijn achterbumper van dichtbij komt inspecteren snap ik het ook nog, zolang die hem maar niet raakt is het goed. Zodra er ruimte is zijn ze binnen 2 sec weg en kan ik rustig verder de toerist uithangen.

Zeuren over wie wel niet de racelijn mag /kan gebruiken snap ik niet. Sneller verkeer gaat tot op zekere hoogte voor, ben je sneller van ze af IMO. Je kan namelijk prima vlot een bocht nemen en toch nog ruimte houden voor sneller verkeer. Als meerdere snelle autos aankomen stormen wil ik wel knipperen en uiterst rechts blijven, dan kan je inderdaad geen lijnen rijden maar kan je wel weer een paar bochten door omdat het in een keer allemaal er langs is.

Het blijft een beetje geven en nemen, het lijkt de openbare weg wel.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Fabian » 01 nov 2017, 21:40

Helemaal eens Eric

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Harrie D » 01 nov 2017, 21:43

Om eerlijk te zijn vind ik de hoeveelheid idioten of levensgevaarlijke acties eigenlijk niet hoger dan 10 jaar geleden toen ik begon.
Volgens mij zijn we de piek vd drukte ook wel aardig voorbij.

Hoogstens dat ik zelf harder rijd en het ooit wat spannender wordt door mijn hogere snelheid.
Als je een rondje 9 minuten doet (ownee, timen mocht niet meer) heb je nauwelijks last van sneller verkeer, dat kun je er dan op redelijke plekken langs laten (en de meeste zijn behoorlijk voorzichtig IMHO)

Maja, sensationeel mr Lomas na praten is natuurlijk veel leuker (ik heb 'm vanmorgen ook even uitgelegd wat er in werkelijkheid gebeurd was naar aanleiding van een nogal tendentieus artikel)

Als je overigens levensgevaarlijke situaties wil vermijden denk ik dat het slimmer is om de huurauto's te verbannen (gelukkig zijn die vaak uitgebreid bestickerd en dus herkenbaar)
Als ankedote: Chinezen hebben in Taiwan een hilarisch slechte reputatie in het verkeer (elektrische scooter = ver uit de buurt blijven, want dat is 90% zeker een incapabale chinees) en op de ring is het voor mij niet anders.

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Zed240 » 01 nov 2017, 21:59

Bijkomend feit is dat de ongelukken de laatste tijd wel erg vaak worden afgeschoven op het rijgedrag van de bezoekers, terwijl de veiligheid n.m.i. nog steeds tekort schiet. Inmiddels staan er op de gevaarlijke plekken wel marshals bij drukte, maar een waterdicht netwerk van centraal aangestuurde waarschuwingsborden/lampen (evt. aangevuld met camera's) lijkt mij nog immer zeer wenselijk.

Ik zeg niet dat er geen gekken rondrijden, maar de grote ongelukken van de laatste maanden worden vooral veroorzaakt door het gebrek aan waarschuwingen over wat voor puinhoop zich na de blinde bocht bevindt. (dit ongeluk bijv., net als de kettingbotsing in Fuchsröhre afgelopen augustus).

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Harrie D » 01 nov 2017, 22:08

De marshall was verdwenen, maar er is letterlijk binnen 30 seconden van het ongeluk gebeld door iemand (en ik vermoed dat de gele lichten direct daarna ook aan gezet zijn)
Wat ik vermoed is dat iedereen 'gewend' was aan de marshall in die bocht en ze er, omdat die niet te zien was, vanuit gingen dat het ongeluk iets verderop gebeurd was en dus misschien wel iets rustiger gingen rijden, maar niet genoeg voor een dergelijk groot spoor.

Heb net even op de beelden gekeken, vanaf het moment dat ik stopte (toen was het eerste ongeluk misschien 15-20sec oud) heeft het ongeveer anderhalve minuut geduurd voordat alles en iedereen netjes stil stond en na 2minuten was de streckensicherung er.
Lijkt mij gewoon erg netjes (de eigenaar van de lekkende 911 is ook binnen 15-20sec gestopt, IMHO is dat gewoon heel netjes gereageerd, alleen een beroerd punt om lek te gaan)

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door martll » 02 nov 2017, 08:47

Zo'n groot ongeluk is zo gebeurd. Als je soms ziet hoeveel auto's er in een paar seconden langskomen. Dan kan je een paar seconden na het ongeluk wel met een vlag staan zwaaien maar dan zijn er al heel wat auto's het ongeluk gepasseerd/of er achterop geklapt/de vangrail in gereden.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Kasteel » 02 nov 2017, 10:28

Harrie Spoor schreef: 01 nov 2017, 19:54
vester86 schreef: 01 nov 2017, 16:05 Ik zeg racekuipen, rolkooi en helmen verbieden tijdens TF. Over vleugels (en het formaat ervan) kan dan nog gediscussieerd worden.
En dan was op zn minst de bestuurder van de TT voor 99% zeker morsdood, klinkt als een goed, weldoordacht, plan ja :hammer:
(FYI: ik heb die klap van dichtbij gezien en het zou me ten zeerste verbazen als ie dr zonder blijvende schade uit gaat komen)
Ik heb bij de TT alleen een shot van de linkerdeur gezien die verwijderd was, maar zag toen eigenlijk niet 1-2-3 wat het probleem bij deze auto kon zijn? (schade vanaf deze zijde leek iig 'beperkt')

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Joël D. » 02 nov 2017, 10:44

Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door ///Joost » 02 nov 2017, 10:55

Ik zie hier wel allemaal oplossingen langs komen qua waarschuwingen, systemen, marshals, etc. Maar wie betaalt dat? Het draait nu waarschijnlijk al veelal op vrijwilligerswerk en zeer beperkte inkomsten.

Het is een beetje de kip of het ei. Sta je rolkooien toe, dan zal het voor die mensen een stuk veiliger zijn, maar de andere kant van het verhaal is wel dat er steeds meer geprepareerde auto's komen en er steeds gekker wordt gereden.
Als je er logisch over nadenkt is het hele concept natuurlijk te gek voor woorden, en waanzinnig dat het nog bestaat.

Auto's zonder rolkooi toestaan zou niet eens zo'n gek idee zijn denk ik. Net zoals in moderne auto's met alle actieve en passieve veiligheidsmiddelen gaat men onbewust meer risico's nemen (want ABS/ASR grijpt toch wel in, etc.) als de wagen dusdanig geprepareerd is. Nu is het dusdanig geescaleerd, dat men bijna zou moeten zeggen om ALLEEN nog maar auto's met rolkooien toe te staan.

Om TF weer terug te brengen naar hoe het vroeger was, zul je dus beperkingen op moeten leggen. Als men in hun eigen auto moet komen, of in ieder geval een auto zonder kooi, zal er wellicht ook wat minder risico genomen worden.

Een alternatief is om in verschillende time slots auto's met gelijke vermogens te laten rijden, zodat niet een GT3 en een Clio tegelijkertijd op de baan zitten. Bijv. 's morgens alles <250 PK en 's middags alles >250 PK.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Joël D. » 02 nov 2017, 12:44

///Joost schreef: 02 nov 2017, 10:55 Een alternatief is om in verschillende time slots auto's met gelijke vermogens te laten rijden, zodat niet een GT3 en een Clio tegelijkertijd op de baan zitten. Bijv. 's morgens alles <250 PK en 's middags alles >250 PK.
En als ik als totale nitwit met een AMG een rondje wil rijden?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door MParallel » 02 nov 2017, 13:01

Joël D. schreef: 02 nov 2017, 12:44
///Joost schreef: 02 nov 2017, 10:55 Een alternatief is om in verschillende time slots auto's met gelijke vermogens te laten rijden, zodat niet een GT3 en een Clio tegelijkertijd op de baan zitten. Bijv. 's morgens alles <250 PK en 's middags alles >250 PK.
En als ik als totale nitwit met een AMG een rondje wil rijden?
De perfecte oplossing al nooit bestaan. Dan moet je ook iedereen van te voren een rijvaardigheidstraining laten doen en een briefing hoe te gedragen op een circuit etc.

Ik vind het niet eens zo'n gek idee.

En ook motoren en auto's gescheiden.

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door martll » 02 nov 2017, 13:28

Dat gaat duidelijk niet werken aangezien die Clio misschien een rondje in 8-9min rijdt en die GT3 in 11 minuten of andersom, of even snel. Motorvermogen is op dat circuit niet echt een maatstaf om in onder te verdelen.
Naar ervaring kijken werkt ook niet want dat is eigenlijk niet te meten/aan te tonen.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door matthyssie » 02 nov 2017, 13:31

Dan moet je een vrij rijden-systeem aanbrengen. 3 (of meer) klasses en het is aan de rijder zelf om te bepalen in welke klasse ze willen rijden.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9096
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door smiley » 02 nov 2017, 13:37

Dat klinkt bijna als een trackday.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door ///Joost » 02 nov 2017, 13:44

Jullie zoeken wel spijkers op laag water zeg, no offense. Er is gewoon geen waterdichte oplossing, dus voor elk idee kun je wel een reden bedenken waarom het niet zou werken. Maar dat het op dit moment niet werkt met Clio's, GT3's, minivans, R1's, CBR1000's en Harleys door elkaar heen is in ieder geval wel duidelijk.
Bij vrij rijden kun je er gif op innemen dat al die alphamannetjes in de snelle groep willen rijden, ongeacht hun ervaring. Bij ons op de fietstraining gaat dat namelijk ook zo. :tooth:

Je moet JUIST alles heel zwart-wit controleren.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door MParallel » 02 nov 2017, 13:46

Misschien te simpel, maar iets van een doseer systeem zoals op sommige snelwegen?

Dus x aantal tijd tussen auto's? Dat je nog een beetje vrij baan hebt. Tuurlijk als je met je 1.2 motor de baan op gaat en 2 minuten later (als voorbeeld) komt er een GT3 aan, die haalt je natuurlijk wel snel in. Maar het geeft in elk geval iets meer lucht.

Op drukke dagen heb ik van de 10 minuten rijden 8 minuten in me spiegels zitten staren en 2 door de voorruit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten