Best lastig om een favoriet te kiezen, ik hou gewoon van heel de Ring.
Liever denk ik ook in secties dan in bochten. Niet geheel toevallig zijn mijn favoriete stukken allemaal downhill. Uphill draait 't nu eenmaal om pk's. Grip heb je daar toch wel, dus als rijder vind ik dat nooit uitdagend. Downhill rijden op de limiet vergt veel van je kennis en kunde en dát maakt rijden op de Ring zo leuk. Tevens zijn deze stukken allemaal nog redelijk smal, wat de oude originele opzet van de Ring met hagen i.p.v. vangrails doet evenaren. Door de hoogteverschillen, bomen en dergelijke heeft de schaduw ook veel invloed op de toestand van 't asfalt, waardoor je in niet-droge omstandigheden nog beter je best moet doen om je auto op de limiet onder controle te houden. Mooie lijnen leren rijden is 1, maar inhalen is 2 en dit zijn de stukken waar ik heb geleerd om mensen in te leren halen met alle regels die bij TF horen. Dus links er voorbij....
Kallenhard - Miss Hit Miss - Wehrseifen: vind ik heerlijk om te sparren met andere auto's en Wehrseifen driften door laat en hard in te remmen na het linksom 'uitremmen' vind ik supergaaf als rijder. Misschien niet helemaal geschikt voor TF en Trackdays om het zo te noemen, maar wel gaaf als je de auto voor je kunt vertrouwen. Een lekker technisch stuk, waar je met een underpowered auto heel veel anderen kunt verbazen. Dat Miss-Hit-Miss blind is, maakt het in mijn ogen één van de spannendste stukken op de baan. Eén schrikreactie (stilgevallen auto midden in de bocht) en je auto staat op hoge snelheid haaks op de baan en zie hem dan maar te corrigeren... been there done that, kick ass.
Hohe Acht - Wipperman - Eschbach vind ik ook heerlijk technisch om te sturen. Pk's maken daar geen zak uit. Baankennis en ballen wel. De compressie die je voelt als je omhoog stuurt naar Eschbach, waarna je auto ligt wordt en 't feit dat je daar even niet ziet welke kant de baan op gaat, doen je keer op keer weer beseffen dat je zojuist vol vierwieldriftend over de curbs bij Wipperman bent gevlogen. Als ik in een driftbui ben, neem ik alle bochten erna dwars. Als ik een auto voor mij wil inhalen die in bochten te langzaam is en op rechte stukken te snel, dan is dít het punt om een vrij baan te hebben bij Pflanzgarten. Dan móet ik er hier voorbij buitenom in Eschbach. En dan is het stuk baan ervoor opeens heel smal en spannend. En lijkt het net of je nóg harder gaat bumper op bumper en zodra de auto voor je dan instuurt, dan weet je dat er omheen moet als je de neus naar boven stuurt bij Eschbach. Zo gaaf.
Pflanzgarten - Schwalbenschwanz. op dat stuk kun je zo verschrikkelijk hard. Het blijft mooi om het volgas te rijden. Ook hier geldt: met een underpowered auto kun je andere mensen met veel snellere auto's echt verbazen. De meesten rijden in de weg. Dus de kunst is om ze ervoor of erna pas tegen te komen en niet in 't snelle smalle gedeelte.
Als ik dan toch 1 bocht moet kiezen die ik het mooiste vind, dan is het
Bergwerk. De belangrijkste bocht op de baan als je een snelle rondetijd wilt neerzetten. Verpest je hem, dan verspil je heel veel tijd op Kesselchen en dat maak je ook niet meer goed. Daarnaast vind ik Bergwerk mooi omdat het heel goed zichtbaar is dat je in een bos rijdt. Je hebt er een beetje uitzicht. Alleen op de kaart zie je dat de bocht zo ver doordraait, of als je er loopt. Wat ik er ook gaaf aan vind is dat je ervoor in de Lauda links-knik volgas gaat en echt goed je rempunt moet bepalen. Vaak is dit een stuk waar je tussen de linksknik en Bergwerk nog iemand in kunt halen, maar je dat eigenlijk voor je rempunt wilt doen, zodat je een mooie lijn door Bergwerk kunt maken. Tijdens TF haal ik alleen linksom in, dus stuur ik de linksknik heel raar (laat en scherp) in, om zo toch links er voorbij te kunnen en de auto rechts de kans te geven om mij vrij baan te geven zonder er last van te hebben. Een ander feit van Bergwerk is dat mijn grote held Carel Godin de Beaufort in die bocht is verongelukt. Het lijkt zo'n makkelijke bocht, maar het kan er goed fout gaan. En dát is in ieder aspect de Ring in optima forma. Bij Bergwerk knoop ik dat iedere keer opnieuw in mijn oren.
Hier meer over de dood van Careltje en Bergwerk:
http://carelgodindebeaufort.com/article ... -home.html