E36 325i sedan BTG 8:40

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Reind » 14 sep 2010, 22:19

Ik heb mij zojuist voorgesteld en beloofd een redelijk vlot rondje ring te posten. Zoveel rondjes heb ik er nog niet gereden dus er zitten wel een paar foutjes in. En volume moet omhoog want er zat nog een wateroring in mijn camera die het geluid wel erg dempt.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1-0sjtWu ... re=related[/youtube]

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Knot » 14 sep 2010, 22:21

Man, ik heb er 200 ronden op zitten en 8m40 is mijn streven met de 328i in straattrim op raceblokjes en AST onderstel... totaal geen verkeerde tijd.

Hoe werkte pinaccle 14 ook alweer? ;)

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Reind » 14 sep 2010, 23:00

Knot schreef:Man, ik heb er 200 ronden op zitten en 8m40 is mijn streven met de 328i in straattrim op raceblokjes en AST onderstel... totaal geen verkeerde tijd.

Hoe werkte pinaccle 14 ook alweer? ;)
Bedankt voor het compliment. Dit was mijn 6de rondje met een 100 kilo wegend maatje naast mij (welke op het eind mijn hele auto bijna onderkotste). Ik heb er een Eibach pro street setje onder zitten welke me erg bevalt. Mijn gevoel zegt dat je absoluut niet te strak moet gaan op de ring, is levens gevaarlijk. Welk type AST rij jij dan?

Ik heb overigens behoorlijk ervaring in de BMW Apriscocup waar ik al een paar jaar in rij. Daarnaast 9 jaar gekart. Dus 200 uur race ervaring heb ik wel :D

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Reind » 14 sep 2010, 23:01

Knot schreef:Man, ik heb er 200 ronden op zitten en 8m40 is mijn streven met de 328i in straattrim op raceblokjes en AST onderstel... totaal geen verkeerde tijd.

Hoe werkte pinaccle 14 ook alweer? ;)
Wat bedoel je met pinaccle 14?

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12549
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Downforce Hans » 14 sep 2010, 23:42

Dat is een programma waar je op b.v. een film de tijd sneller kan laten lopen als dat het in werkelijkheid doet........ :lol:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Knot » 15 sep 2010, 08:24

Reind,

Gezien je cupervaring geloof ik best dat je goed kan rijden maar dat ringfilmpje ziet er niet echt natuurgetrouw uit zegmaar, dat bedoelde ik.

Zou best kunnen natuurlijk een 8m40 BtG maar als het pas je 6e rondje is vind ik dat erg knap! Zitten niet zomaar even 10-20 sec in die je nog kunt winnen, het is vrij maximaal zo denk ik.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Reind » 15 sep 2010, 09:24

Knot schreef:Reind,

Gezien je cupervaring geloof ik best dat je goed kan rijden maar dat ringfilmpje ziet er niet echt natuurgetrouw uit zegmaar, dat bedoelde ik.

Zou best kunnen natuurlijk een 8m40 BtG maar als het pas je 6e rondje is vind ik dat erg knap! Zitten niet zomaar even 10-20 sec in die je nog kunt winnen, het is vrij maximaal zo denk ik.
Het is opgenomen met een GOpro. Als die iets sneller afspeeld klopt de rondentijd idd niet. Maar lijkt me sterk want op assen klopt de rondentijd gewoon met die camera. Hij heeft een bolle lens waardoor het er misschien wat sneller uitziet.

Rij je een keer een rondje mee zou ik zeggen. Mag je zelf klokken. Ik heb er nu een iets frissere motor inzitten en als jij 20 lichter bent dan mijn maatje en er geen verkeer rijd moet er een 8m30 inzitten..haha

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Knot » 15 sep 2010, 09:44

Kun je nagaan als je er 100+ ronden gereden hebt wat je er dan uit kunt halen ;)

Maar het klinkt allemaal erg rap. Ben zelf ook geen amateur zegmaar en reed helaas met achteras die uit de rubbers lag waardoor slechts 9m00 mogelijk was maar vermoed dat ik nu met een strak sturende auto niet veel onder die 8m40 ga komen... rij ik wel op straatbandjes en zag op youtube dat jij m op 888 had.

Als ik m op semi's zet weet ik niet of me dat zoveel brengt. Zit daar dan echt 10 a 15sec in t.o.v. pilot sport straatbandjes?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Bert ///M3 » 15 sep 2010, 09:52

7-10 sec denk ik.

Maar het is echt geen onmogelijke tijd hoor, Tom v H die hier ook zit heeft volgens mij eens 8.29 gereden met zijn 325i toen, op Kuhmo V70A's en een vrij simpel onderstel.

Pro-Street onderstel heb ik ook op de M3 zitten en dat doet het an sich prima op de ring, beetje camber er op en misschien nog een setje stabi's en dan kom je idd een heel eind :)

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Reind » 15 sep 2010, 09:57

Knot schreef:Kun je nagaan als je er 100+ ronden gereden hebt wat je er dan uit kunt halen ;)

Maar het klinkt allemaal erg rap. Ben zelf ook geen amateur zegmaar en reed helaas met achteras die uit de rubbers lag waardoor slechts 9m00 mogelijk was maar vermoed dat ik nu met een strak sturende auto niet veel onder die 8m40 ga komen... rij ik wel op straatbandjes en zag op youtube dat jij m op 888 had.

Als ik m op semi's zet weet ik niet of me dat zoveel brengt. Zit daar dan echt 10 a 15sec in t.o.v. pilot sport straatbandjes?
Tussen straat en 888 zitten echt mega verschil vind ikzelf. Mijn eerste rondje op de ring was op maxxis (???) bandjes. Mijn motor liep halverwege iets te warm dus heb rustig aan gedaan maar duidelijk was wel dat het mijn laaste rondje op straatbandjes was. Een e36 stuurt ook veel makkelijker op toyos wat extra vertrouwen geeft en dat zie je duidelijk in de tijden. Ik denk dat semi slick banden de beste upgrade voor een auto is, qua rondentijden/inverstering dan.

Op Assen rijden wij nu al in de 2.03 en gemiddeld 2.05 afhankelijk van strafgewicht. Op straatbanden een ondenkbare tijd.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Knot » 15 sep 2010, 10:03

Ik kom alleen in de problemen als het warm richting en over de 3 bar gaat, maar als ik de pilot sport2 of re050a heet op 2,7 a 2,8 zet valt er voor mijn gevoel prima mee te rijden op de Nordschleife.

Probleem is voor mij dat de 888 door woon/werk etc snel het leven laten als ze elke keer opwarmen/afkoelen, dat was niet goed dacht ik voor die bandjes.

Maar ik mik idd op 8m45 op de straatbanden en zou eens kunnen testen een keer op semi's of het richting die 8m30 kan, dat zou voor mij een aardige prestatie zijn met de auto in volledige trim met subwoofers en alle zooi er nog in.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Knot » 15 sep 2010, 10:06

Reind schreef:Op Assen rijden wij nu al in de 2.03 en gemiddeld 2.05 afhankelijk van strafgewicht. Op straatbanden een ondenkbare tijd.
Nou ben ik nog niet zo ervaren op Assen maar ik kwam pas tot slechts een 2m13 daar. Laten we zeggen als ik er meer gereden heb 2m10 maximaal haalbaar. Strafgewicht heb ik standaard bij me zoals verteld, reservewiel, subwoofers, bekleding :)

Zal het eens gaan testen als ik van iemand een set over kan schroeven of als al mn RE050a'tjes opgereden zijn.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Bert ///M3 » 15 sep 2010, 10:08

Jij vergelijkt 2 andere dingen Knot, die 2.03 op Assen is met een Aprisco cup racer daar zal wat meer werk aan zitten als een daily driver of een ringtool :)

Trouwens ik meen dat de Aprisco cup auto's zo'n 210 PK hadden?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Knot » 15 sep 2010, 10:14

Ze lopen rechtuit ook wel wat weg bij de 328 inderdaad, minder gewicht en iets meer power. Maar de banden zullen ook aardig verschil maken...

Luco

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Luco » 15 sep 2010, 10:15

M3 kopen Knot ipv een koffiezetapparaat :mrgreen:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Knot » 15 sep 2010, 10:20

Nee joh, juist prachtig om met deze 328i zonder M pakket sleeper tussen dat veld te knorren. Misschien alleen idd een keer 888's proberen kijken of ie dan echt beter gript.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Reind » 15 sep 2010, 10:31

Bert ///M3 schreef:Jij vergelijkt 2 andere dingen Knot, die 2.03 op Assen is met een Aprisco cup racer daar zal wat meer werk aan zitten als een daily driver of een ringtool :)

Trouwens ik meen dat de Aprisco cup auto's zo'n 210 PK hadden?
Zou handig zijn als ze dat eens veranderen op de site.

Zoals bij elke cup is er altijd gezeikt over vanalles en nog wat. De hele top vijf is illegaal blablabla. Zo was de bovenstaande regeling nog van toepassing in 2008. Omdat veel rijders dachten dat er motoren bij zaten met meer vermogen hadden, had de organisatie om te controleren tijdens elke race een mobiele vermogensbank tot hun beschikking (welke niet heel precies zijn). Bij de top drie werd na elke race het vermogen getest. Mijn vermogen schommelede toen altijd tussen de 195/208 pk soms op dezelfde dag :? Ik er niet erg content mee want wat jou als hij ineens een uitschieter had naar 211. En daarnaast een motor na een uur vol racen op zo'n gammel ding nog eens lostrekken met een koelvan die in mijn ogen niet afdoende koelde. Ik vond het allemaal niks en weet zeker dat het me een gescheurde kop heeft gekost.

Omdat ik niet de enige was met bezwaar en het ook nog behoorlijk duur was voor de organisatie is er voor 2009 besloten dat iedereen met een standaard computer moet rijden = standaard vermogen. Ben laatst op de bank geweest (een goeie) en had daar 192pk/233nm. Vandaar het vermogen

Luco

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Luco » 15 sep 2010, 10:34

Hoe controleren ze die "standaard" computer?

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1404
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60 T8 #IKEA

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Oof » 15 sep 2010, 11:02

Luco schreef:Hoe controleren ze die "standaard" computer?
Denk via de OBD poort.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Damir Vukovic » 15 sep 2010, 11:24

Deed Ton niet 8:40 in zijn 320 dieseltje op oude semi's en bilsteins. 150pk oid met chip. Dan zou een 328i richting een lage 8 minuten moeten kunnen op AST's en semi's. Die 8:40 is een nette verkennningsronde.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Knot » 15 sep 2010, 12:41

Tsja... ik moest veel marge houden en de auto zwabberde alle kanten op die 9m00 maar denk toch niet dat er veel meer dan 20sec te winnen is met een strakke auto..en dat is al mezelf rijk rekenen vind ik.
8m40 op PS2's en 8m30 op 888's is het voor mijn auto denkik wel een beetje.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door yorick » 15 sep 2010, 19:03

Zet jouw auto op 888, of leen de mijne een keer. Dan wil je niet meer anders :wink: Afgelopen weekend nog een paar rondjes op straatbanden gedaan, das ten eerste weer even wennen en ten tweede gaat het voor je gevoel niet half zo snel.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Kasteel » 15 sep 2010, 19:13

+ dat je straatbanden (op Ring dan wat minder) normaal op circuit redelijk snel naar de kut rijdt :).

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Reind » 15 sep 2010, 20:13

Luco schreef:Hoe controleren ze die "standaard" computer?
Als deelnemer lever je aan het begin van het seizoen een standaard comp in. De organisatie gaan deze vervolgens checken op mapping en verzegelen. Tijdens het de keuring van de auto krijg je vervolgens een willekeurige computer waar je het die dag mee moet doen. En aan het eind van de dag wordt deze weer ingelevert in het parc ferme.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Reind » 15 sep 2010, 20:19

Knot schreef:Tsja... ik moest veel marge houden en de auto zwabberde alle kanten op die 9m00 maar denk toch niet dat er veel meer dan 20sec te winnen is met een strakke auto..en dat is al mezelf rijk rekenen vind ik.
8m40 op PS2's en 8m30 op 888's is het voor mijn auto denkik wel een beetje.
En, Ben je al over? Als het daily driven met semi slicks een probleem is koop je er toch een setje velgen bij met gebruikte toyo. Bij de apriscocup worden er zat redelijke bandjes gewoon gewisseld voor nieuwe bij Musko die dat op het circuit verzorgd. Die zullen ze vast niet allemaal weggooien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten