E36 325i sedan BTG 8:40

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Aernoudt » 15 sep 2010, 20:43

Bert ///M3 schreef:7-10 sec denk ik.

Maar het is echt geen onmogelijke tijd hoor, Tom v H die hier ook zit heeft volgens mij eens 8.29 gereden met zijn 325i toen, op Kuhmo V70A's en een vrij simpel onderstel.

Pro-Street onderstel heb ik ook op de M3 zitten en dat doet het an sich prima op de ring, beetje camber er op en misschien nog een setje stabi's en dan kom je idd een heel eind :)
Met mijn e34 525i deed ik 8:24 op de Ring (1600 kilo rijklaar met 192PK, wel met hogere toerenbegrenzer 7000 ipv 6500). Met een 325i moet je op 888's in elk geval naar de 8:16 en misschien nog net iets sneller.
(met de 156 op straabanden (RE050A) 8:21; wel met 3 liter motor en sper, maar geen rolkooi en te zachte schroefset)

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Reind » 15 sep 2010, 21:09

Pingus schreef:
Bert ///M3 schreef:7-10 sec denk ik.

Maar het is echt geen onmogelijke tijd hoor, Tom v H die hier ook zit heeft volgens mij eens 8.29 gereden met zijn 325i toen, op Kuhmo V70A's en een vrij simpel onderstel.

Pro-Street onderstel heb ik ook op de M3 zitten en dat doet het an sich prima op de ring, beetje camber er op en misschien nog een setje stabi's en dan kom je idd een heel eind :)
Met mijn e34 525i deed ik 8:24 op de Ring (1600 kilo rijklaar met 192PK, wel met hogere toerenbegrenzer 7000 ipv 6500). Met een 325i moet je op 888's in elk geval naar de 8:16 en misschien nog net iets sneller.
(met de 156 op straabanden (RE050A) 8:21; wel met 3 liter motor en sper, maar geen rolkooi en te zachte schroefset)
Nou, dan is er nog wat werk aan de winkel.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Aernoudt » 15 sep 2010, 23:22

Des te beter, heb je weer een goed excuus om nog een keer te gaan ;)

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door yorick » 18 sep 2010, 23:59

Het blijft ook appels met peren vergelijken die tijden op de NS. 8min45 tijdens TF zal op een lege baan heel wat sneller uitpakken.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Reind » 19 sep 2010, 10:27

Ik word steeds nieuwsgieriger welke rondetijd er mogelijk zou moeten zijn met een goed opgezette e36 325i. Ik denk dat ik dit jaar nog even een trackday meepak. Dat is een uitgelezen kans om eens met de aprisco cup auto (welke toch van een ander niveau is dan de ringtool) voor een goede tijd te gaan.

Potentie ringauto: In het filmpje is duidelijk te zien dat ik verkeer had op een aantal snelle punten. Dit zou zomaar 10sec negatief kunnen meewerken. Ook zat er een 100kilo wegende enthousiasteling op de passagiers stoel. Dus theoretisch zou (met nog een beetje oefenen) een BTG tijd van 8:25 mogelijk moeten zijn in de ringtool.

Potentie aprisco auto: Deze auto heeft een goede set-up (waarvan ik niet weet of deze ook goed werkt op de ring) waar ik veel vertrouwen in heb en goed mee op de limiet kan rijden. Als ik al het lood eruit haal en de auto opnieuw uitweeg kom ik denk ik op een gewicht van 1260kg incl rijder (15 l brandstof). Heb nog een snelle computer liggen die ongeveer 198 pk op de bank levert. Een 8:15 lijkt een tijd om voor te gaan op toyo’s. Ook even een set slicks mee om te kijken wat daarmee haalbaar is. Je mag toch gewoon met slicks rijden op een trackday??

Weet iemand wat bijvoorbeeld een VLN 325i op slicks doet op de ring?

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Aernoudt » 19 sep 2010, 10:36

Met een trackday op de Ring mag je inderdaad gewoon op slicks rijden. Als het regent mogen regenbanden dus ook.

8:15 op 888's zit er zeker in (op een droge Ring). Kom de 12e November ook zou ik zeggen, dan kunnen we het samen proberen :df:
Heb dan alleen nog niet de nieuwe schroefset, dus er zit nog knabbie-snabbie onderstel onder van 200 euro :mrgreen: , maar dat mag de pret niet drukken.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Reind » 19 sep 2010, 10:56

Pingus schreef:Met een trackday op de Ring mag je inderdaad gewoon op slicks rijden. Als het regent mogen regenbanden dus ook.

8:15 op 888's zit er zeker in (op een droge Ring). Kom de 12e November ook zou ik zeggen, dan kunnen we het samen proberen :df:
Heb dan alleen nog niet de nieuwe schroefset, dus er zit nog knabbie-snabbie onderstel onder van 200 euro :mrgreen: , maar dat mag de pret niet drukken.
Prima idee, jij hebt iets meer ervaring op de ring. Kan ik de eerste rondjes achter jou aan om te checken of ik de lijnen al goed door heb. Daarna knallen en kijken wat er tijdsgewijs mogelijk is.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Aernoudt » 19 sep 2010, 11:22

Top ! Heb er nu al zin in :)
(ga toch even kijken of het nog op tijd lukt het andere onderstel er onder te schroeven; heb er nu een goed excuus voor thuis :angel: :whistle: )

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Knot » 19 sep 2010, 22:46

yorick schreef:Het blijft ook appels met peren vergelijken die tijden op de NS. 8min45 tijdens TF zal op een lege baan heel wat sneller uitpakken.
Idd.. ik vond dat wij met zn 2en toch best knap rond gingen en dat was dan tegen de 9 min BtG aan... Laten we beiden in toptrim (lees niet defecte rubbers in de achteras en jij weer wat rondjes opgefrist) 8m40's rijden.. dat is nog wel even een heel verschil om daar 8m15 van te maken.. als dat uberhaupt al mogelijk is.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Reind » 20 sep 2010, 07:48

Knot schreef:
yorick schreef:Het blijft ook appels met peren vergelijken die tijden op de NS. 8min45 tijdens TF zal op een lege baan heel wat sneller uitpakken.
Idd.. ik vond dat wij met zn 2en toch best knap rond gingen en dat was dan tegen de 9 min BtG aan... Laten we beiden in toptrim (lees niet defecte rubbers in de achteras en jij weer wat rondjes opgefrist) 8m40's rijden.. dat is nog wel even een heel verschil om daar 8m15 van te maken.. als dat uberhaupt al mogelijk is.
It's all in the tyres. Geloof me nou maar. Je mechanische grip word door semi’s sterk verbeterd. Wat er praktisch op nee komt dat je:
- Later kunt remmen;
- Een hogere bochten snelheid hebt;
- Een hogere exit snelheid hebt.

En de ring heeft tig bochten = een veel snellere ronden tijd. Ga je vervolgens op slciks weet je helemaal niet wat je meemaakt. Ga maar eens op semi’s rijden, je wilt niet meer anders.

Die tijd in het filmpje zal zonder verkeer zeker 10s lager uitgavallen. Dus wie zegt dat 8:25 niet mogelijk is.

We gaan het 12 november gewoon proberen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Knot » 20 sep 2010, 09:07

Let wel, 12 nov mag je er sowieso weer 20 sec bij op tellen door rechte stuk he ;)

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Reind » 20 sep 2010, 09:20

Knot schreef:Let wel, 12 nov mag je er sowieso weer 20 sec bij op tellen door rechte stuk he ;)
In dit topic hebben we het over BTG tijden.
Ik ben het met je eens dat je bij een trackday voordeel hebt. Je kan dan immers op volle snelheid onder de eerste brug door, dat moet gecompenseerd worden of je moet terug naar een lagere snelheid.

Wat wel roet in het eten kan gooien is het weer. Met een paar graden boven nul is het (ondanks droog) glad op de baan. Aan de andere kant lopen m50 motoren wel weer een stuk beter bij die temperaturen wat ook weer een voordeel kan zijn.

Meten is weten.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: E36 325i sedan BTG 8:40

Bericht door Aernoudt » 20 sep 2010, 13:08

Knot schreef:
yorick schreef:Het blijft ook appels met peren vergelijken die tijden op de NS. 8min45 tijdens TF zal op een lege baan heel wat sneller uitpakken.
Idd.. ik vond dat wij met zn 2en toch best knap rond gingen en dat was dan tegen de 9 min BtG aan... Laten we beiden in toptrim (lees niet defecte rubbers in de achteras en jij weer wat rondjes opgefrist) 8m40's rijden.. dat is nog wel even een heel verschil om daar 8m15 van te maken.. als dat uberhaupt al mogelijk is.
Met mijn e34 deed ik 8:24 op de Ring BtG tijdens TF, waarbij er nog steeds een motorijder op de verkeerde plek in de weg reed bijvoorbeeld. Had dus nog sneller gekund. Bedenk hierbij: > 1500 kilo auto + bestuurder op 192PK (en een max rpm van 7000). Maw, tenzij het heel koud is, gaan we met de e36 (en 7000 rpm chip) dus zo wie zo onder de 8:20 met een e36 ivm 200 kilo lichter. Volgens mijn berekeningen zou er (in Juni/Juli) een 8:12 - 8:14 in moeten kunnen zitten ivm meer grip van de bandjes in de periode (mits droog natuurlijk).

Ons doel: 8:15 a 8:16 in November is pittig, maar niet onmogelijk volgens mij. We gaan het zien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten