Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door markk » 21 jul 2010, 18:34

Krijg zojuist de prolongatie van mijn voertuigverzekeringen binnen (lopen bij Centraal Beheer)

Minder collectviteitskorting, maar premie omlaag, nog wat gestoei met kortingen, blablabla

Ook wat veranderende poliswaarden. Blablabla, zie ik opeens:


artikel 2 Wat is niet verzekerd (WA, aanrijding, Casco, etc.)
2.1 van de dekking zijn uitgesloten
a. Snelheidsritten
- als met het motorrijtuig wordt getraind of deelgenomen aan ritten of wedstrijden waarbij het gaat om snelheid of behendigheid
- rijden op een circuit (bijvoorbeeld Assen, Zandvoort)
- rijden op de Nurburgring.
Wel is er dekking voor het deelnemen aan orientatieriten:
- die geheel binnen Nederland plaatsvinden;
- die niet langer dan 24 uur duren en;
- waarbij de snelheid niet bepalend is voor de uitslag.


Tsja ik snap het wel, maar eh:
a) wat is de Nurburgring? Het GP-circuit of de Nordschleiffe?
b) je hebt dus helemaal geen dekking ! Zelfs geen WA dekking voor schade aan anderen, het wegmeubilair, etc.

Kortom daar gaan rijden en een ongeluk veroorzaken kan opeens hele verstrekkende gevolgen hebben die veel verder gaan dan het risico om slechts je auto af te schrijven. Rij iemand dood/invalide of maak schade aan het wegmeubilair en je kunt een mega-$$$ rekening verwachten.

Vergelijkbaar als op een echt circuit overigens maar eh daar teken je expliciet voor en iedereen doet dat. Dus als je daar iemand dood/invalide rijd is het maar de vraag of je de rekening gepresenteerd krijgt, die ander heeft tenslotte ook getekend voor de risico's en dat is op de ring natuurlijk niet zo...

Mark.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8888
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Joop » 21 jul 2010, 19:07

Blijft wat vaag omschreven...

...de Nürburgring is het hele complex (GP-circuit en Nordschleife); maar ja, vallen de Touristenfahrten daar ook onder?

Heb daar bij mijn verzekeraar nog niets daarover teruggevonden in de alg. voorwaarden.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Robertdj » 21 jul 2010, 19:10

Ga er maar vanuit dat het om de Nordschleife gaat, ze noemen het specifiek omdat het geen circuit is.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Erik dB » 21 jul 2010, 20:15

Ik las het eea al op nurburgring.nl, beetje jammer maar vanuit de verzekeraar ook wel weer te begrijpen natuurlijk.

Voor mij (ik zit ook bij CB) is het wel een reden om van verzekeraar te wisselen. Niet zozeer voor mijn eigen eventuele schade, maar geen WA dekking lijkt me niet zo gezellig....

Tom
Berichten: 21720
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Tom » 21 jul 2010, 20:17

Benieuwd of zoiets juridisch wel mag. Macboy?

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4987
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Fernando » 21 jul 2010, 20:46

Vaag de Nürburgring-Nordschleife is een openbare tolweg in Duitsland dus ze verbieden je op een openbare weg te rijden?

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8888
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Joop » 21 jul 2010, 21:01

Straks mag je ook al niet meer in Monaco rondrijden, stel dat je brokken maakt in de tunnel... :mrgreen:

Luco

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Luco » 21 jul 2010, 21:06

Volgens mij mag een verzekering de voorwaarden wijzigen, wel mag je dan kosteloos overstappen als de voorwaarden je niet aanstaan, je kan natuurlijk ook expleciet de nordschleife meeverzekeren als dat kan bij jouw maatschappij.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door wjn » 21 jul 2010, 21:06

Goed lezen / interpreteren is lastig?

Uitgesloten zijn "a. Snelheidsritten"

Met daarbij een aantal specifieke voorbeelden:
- als met het motorrijtuig wordt getraind of deelgenomen aan ritten of wedstrijden waarbij het gaat om snelheid of behendigheid
- rijden op een circuit (bijvoorbeeld Assen, Zandvoort)
- rijden op de Nurburgring


Als je dus een rijvaardigheidstraining doet op Zandvoort of Assen, is het gewoon gedekt. Dan gaat het nl. niet om de snelheid.
Idem voor Nurburgring, als je daar een rondje op wilt rijden, is dat dus gewoon gedekt.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door steve smith » 21 jul 2010, 21:08

wjn schreef:Goed lezen / interpreteren is lastig?

Uitgesloten zijn "a. Snelheidsritten"

Met daarbij een aantal specifieke voorbeelden:
- als met het motorrijtuig wordt getraind of deelgenomen aan ritten of wedstrijden waarbij het gaat om snelheid of behendigheid
- rijden op een circuit (bijvoorbeeld Assen, Zandvoort)
- rijden op de Nurburgring


Als je dus een rijvaardigheidstraining doet op Zandvoort of Assen, is het gewoon gedekt. Dan gaat het nl. niet om de snelheid.
Idem voor Nurburgring, als je daar een rondje op wilt rijden, is dat dus gewoon gedekt.
Leuke interpretatie, maar die houdt voor de rechter natturlijk geen minuut stand.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2218
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Miesjel » 21 jul 2010, 21:12

Loopt inderdaad een flink topic over op nurburgring.nl. Ik ben ook bij CB verzekerd. Vorig jaar September nog schade gereden op de ring, was allemaal prima geregeld. Nu dit dus..
wjn schreef: Idem voor Nurburgring, als je daar een rondje op wilt rijden, is dat dus gewoon gedekt.
Het is wel zo dat zij het onder snelheidsritten zetten, maar zou je het risico willen lopen ? Ik niet.. je kunt er van uit gaan dat ze nu moeilijk gaan doen in geval van een claim. Ga dan maar eens bewijzen dat het touristenfahrt (zoals het dus werkelijk is anno 2010.. geen touristenfahrt maar touristenrennen) anders is dan een wedstrijd/tijdrit of whatever. Zij zijn ook niet gek.. ze zijn er heus wel van op de hoogte wat daar allemaal gebeurt op de Nordschleife.. zij hebben ook interwebz enzo :wink:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8888
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Joop » 21 jul 2010, 21:21

Rijvaardigheidstrainingen zijn bij verschillende verzekeraars (onder de brede noemer "slipcursussen", die voor het grote publiek als anti-slipcursus zal worden uitgelegd) ook niet gedekt wjn; centraal beheer maakt er nog geen melding van...

De regels zijn dusdanig op papier gezet dat ze ruim te interpreteren zijn, dat is dus het voordeel van de verzekeraar in deze.

En zoals Michel schrijft; het touristenfahrten-idee is er wel een beetje vanaf als je de RIng-geprepareerde touristenbolides bekijkt; dus jammer maar helaas.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door GTRene » 21 jul 2010, 21:33

markk schreef:
artikel 2 Wat is niet verzekerd (WA, aanrijding, Casco, etc.)
2.1 van de dekking zijn uitgesloten
a. Snelheidsritten
- als met het motorrijtuig wordt getraind of deelgenomen aan ritten of wedstrijden waarbij het gaat om snelheid of behendigheid
- rijden op een circuit (bijvoorbeeld Assen, Zandvoort)
- rijden op de Nurburgring.
Wel is er dekking voor het deelnemen aan orientatieriten:
- die geheel binnen Nederland plaatsvinden;
- die niet langer dan 24 uur duren en;
- waarbij de snelheid niet bepalend is voor de uitslag.
Oriëntatieritten is toch met 2 t's neem aan dat je dit copy past hebt gedaan? in je copy staat het met 1 t...
dus ist niet geldig :wink:

magoed, mag je nu wel of niet een rondje zonder wedstrijd element doen op de Ring en toch verzekerd zijn op een gewone toeristen dag.

immers ze schrijven ook
waarbij de snelheid niet bepalend is voor de uitslag
dat is als je gewoon je rondjes doet zonder uitslag of wat hebt te winnen of meedoet aan een wedstrijd, je in theorie wel verzekerd bent?

dus uitkijken hoe je het omschrijft... :hmmm:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8888
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Joop » 21 jul 2010, 21:35

Leuk gevonden...
...maar sinds wanneer ligt de Ring in Nederland René??? :wink:

Luco

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Luco » 21 jul 2010, 21:37

Rene, er staat dat er dekking is voor orientatieritten waarbij de snelheid niet bepalend is, toeristenfhaart is absoluut geen orientatierit.

Als je zeker wilt zijn, gewoon verzekering bellen en overstappen naar een verzekering die het nog wel dekt :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door GTRene » 21 jul 2010, 22:01

Joop schreef:Leuk gevonden...
...maar sinds wanneer ligt de Ring in Nederland René??? :wink:
Ring van Almelo...nooit van gehoord? :nerd:

klotp ik las het, maar dacht misschien ook daar van toepassing.

@Luco, volgens mij staat in mijn polisvoorwaarden de Nurburgring niet vermeld, ik zit bij de Noordhollandsche (van 1816)

maar dat zegt niet alles...ik lees te lange bladen eigenlijk maar half of heel snel :bag:
maar die delen lees ik meestal wel wat beter.

Gebruikersavatar
stefan740
Berichten: 1419
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door stefan740 » 21 jul 2010, 22:07


Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Robertdj » 21 jul 2010, 22:09

Misschien handig als dit topic naar "besloten meetings" verplaatst wordt. Je weet maar nooit.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Xave30 » 21 jul 2010, 22:28

Dank voor deze topic Markk.
Ik zit ook bij Centraal Beheer. Al, ben ik niet echt een 'rijder' te noemen, is het natuurlijk handig om (vooraf) te weten.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door daNpy » 22 jul 2010, 11:23

"Rijden op de Nürburgring" staat onder het kopje "snelheidsritten", maar zoals Michel al zei; als ze de schade op jou gaan verhalen (uitgaande alleen al van WA!) kun je dus een mooi bedragje ophoesten als je pech hebt. En bij ongevallen met letsel loopt dat bedrag meestal érg hoog op :?

Het is maar net hoe je het leest en C.B. zal het niet voor niets in de voorwaarden zetten. Dat je bij een trackdat niet verzekerd bent weet iedereen al.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door VLA » 22 jul 2010, 11:46

Dit is zeker wel balen, ik krijg 30 % extra korting bij Centraal Beheer, dus overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij is ook niet zo voordelig. :(

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Knot » 22 jul 2010, 11:47

Zal een leuk gevecht worden tussen de geleerden als het fout gaat, maar het blijft een tolweg. Kunnen ze niet zomaar maken lijkt me.

Trackday oke, maar zoals het er nu staat.. "de nurburgring" dat is niet bepaald duidelijk. Lijkt wel een jong aapie wat even wil laten zien dat ie van aanpakken weet met de voorwaarden, althans, zo komt het op mij over.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Robertdj » 22 jul 2010, 11:50

Misschien een domme vraag, maar hoe zit het eigenlijk met letsel op trackdays? Geen schuldvraag dus letsel wordt betaald door je eigen zorgverzekering?

Luco

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Luco » 22 jul 2010, 11:51

Een verzekering bepaald de voorwaarden hoor, als je er niet mee akkoord gaat stap je toch gewoon over.
Een verzekering mag jouw ook gewoon weigeren hoor, het zijn tenslotte geen filantropische instellingen, ze moeten miljoenen verdienen om de bonussen uit te betalen he :sealed: :shithappens:

Luco

Re: Nieuwe verzekeringsvoorwaarden - uitsluiting Nurburgring

Bericht door Luco » 22 jul 2010, 11:53

VLA schreef:Dit is zeker wel balen, ik krijg 30 % extra korting bij Centraal Beheer, dus overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij is ook niet zo voordelig. :(
Als je de schade zelf moet betalen als er iets gebeurd is die 30% extra korting zo weg hoor :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten