Tips voor eerste rondje op de ring.

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door SteV6 » 20 aug 2009, 22:52

Ik heb mijn eerste rondje gereden met Ruud Hulsegge als leermeester op de bijrijdersstoel tijdens een DF-Ring-academy. Ook Nandor heeft een rondje met me meegereden.

Op dat moment ontdek je ook dat "oefenen" op de Playstation niet meer is dan de volgorde van de bochten leren kennen. Sterker nog, na enkele ronden op de echte Ring kon ik op de Playstation mijn tijden flink scherper stellen. Juist vanwege de opgedane kennis van de "instructeurs".


Stephan

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door FrankS » 22 aug 2009, 20:47

Hoe doen jullie dat als newbie in/ voor bochten..... Blijven jullie de 'ideale lijn' rijden of gaan jullie meer naar de buitenkant van de bocht?

Ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is voor snel verkeer als er weer een trage 'newbie' over de ideale lijn door een bocht gaat... Rechts aanhouden is iig duidelijk :P


/me gaat ws in oktober met de HF LS :)

Gebruikersavatar
stefan740
Berichten: 1419
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
Locatie: Nijmegen

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door stefan740 » 22 aug 2009, 22:18

Natuurlijk is het jammer als je voor een langzamere auto moet remmen maar je hoeft niet te gaan ermmen om iemand per se voor de bocht erlangs te laten of de gehele bocht heel langzaam en helemaal rechts houden als je ook maar iets in je spiegel ziet.
Het ligt natuurlijk aan de situatie maar wat ik vaak doe als er iemand redelijk vlak achter je zit is dat ik wel instuur op de ideale lijn, knipper aan, dan na de apex volledig rechts houden zodat degene achter je hard de bocht kan uitaccellereren.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Rnd » 22 aug 2009, 23:25

Zo, we zijn weer terug en ik heb er drie rondjes op zitten. Wel als een mega-sissy gereden :oops: :oops:. Maar de missie is geslaagd. Eindelijk op de ring gereden en ik heb de auto ook nog heel gehouden. Gelukkig hebben we het alledrie heel gehouden. Twee rondjes vrijdag gereden en op zaterdag had ik het na 1 rondje wel gezien (veel drukker). Vrijdag was het goed te doen als newbie. Paskal heb ik ook nog langs zien vliegen terwijl ik voor de zoveelste keer m'n knipper naar rechts had. @Paskal: ik zag je nog zwaaien. Heb nog vrolijk teruggezwaaid, maar dat zal je niet meer gezien hebben. Ik heb je overigens meerdere keren langs zien komen toen we naast de baan stonden te kijken. Net als een blauwe WRX. Ik neem aan dat jullie een jaarkaart hebben of zo??

Vrijdag, eerste 2 rondjes ring
Viel me heel erg mee. Het was redelijk rustig en ik kon aardig wat bochtjes sturen zonder dat ik anderen in de weg zat. Bij elke snellere auto (betere bestuurder...bijna alles dus) deed ik meteen m'n knippertje aan en ging rechts rijden. Misschien wat overdreven, maar ik wilde niet m'n daily driver "total" rijden. Bovendien is de ring echt heel listig. Vooral door de hoogteverschillen en dat de weg hier en daar ook nog eens een beetje kantelt, maakt het echt heel tricky voor de beginner. De ervaring is gewoon super. Vooral ook hoe de GT3's en Ferrari's voorbij komen knallen.

Zaterdag, 1 rondje gedaan
Deze dag was duidelijk veel drukker en er was nog veel meer exotisch spul dan vrijdag. Na de eerste paar bochtjes kwam ik achter een vrachtwagen met zwaailichten te rijden. Blijkbaar was iemand eraf geschoven. Die vrachtwagen reed dus bijna zo snel als ik :shock:. Die gast kent dat circuit natuurlijk op z'n duimpje. Afijn ik toch maar al mijn moed bij mekaar geraapt en er langsgegaan met de angst dat ie daarna mij weer voorbij zou komen. Maar het ging gelukkig goed en ik kon redelijk doorrijden. Het was alleen veel drukker met Ferrari's en Porsche's die me echt voorbij reden alsof ik stilstond. Sommigen kwamen ook akelig dicht langsrijden. Na een rondje heb ik toen maar besloten om het voor gezien te houden. Als beginner kan je dus inderdaad beter doordeweeks gaan.

Ik vond het goed te doen en echt een hele gave ervaring. Wel jammer dat de 330xd duidelijk niet geschikt is hiervoor. Net iets teveel boot. Wist ik natuurlijk al, het ging vooral om de ervaring. Verder is de auto helemaal top en ben ik er dik tevreden mee. Het is vooral een Autobahn-cruizer en dat is wel weer gebleken. Op de terugweg meerdere keren 240/250 op de teller kunnen zetten.

Het waren twee geslaagde dagen en die twee maten van me vonden het ook erg gaaf. We gaan het dus vaker doen, alleen moet ik dan wel een geschikte auto hebben.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Macboy » 23 aug 2009, 02:30

Geweldig topic. Dank voor het openen. De tips zijn hier genoemd. Onthoud, het is géén circuit en je kunt gewoon zo rustig en normaal doen als je wil. Dat de snelle rijders je als "obstakel" zien is hun probleem. Wel opletten en knipperlichten gebruiken, maar verder moeilijke manouvres mijden om anderen hun rondes te laten doen. Gewoon je zelf voorop stellen en rustig je ding doen. Het is en blijft een openbare weg.

Trouwens, waarom niet met Paskal meegereden ? Veiliger kan bijna niet !

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Rnd » 23 aug 2009, 10:02

Macboy schreef:Trouwens, waarom niet met Paskal meegereden ? Veiliger kan bijna niet !
Ik wilde wel meerijden, maar ik heb hem alleen op de baan gezien en dus niet gesproken. Blijkbaar staat hij bij een ander restaurant dan bij de start, maar dat konden we niet vinden. Ook nog naar kijkplaatsen gezocht en dat schoot ook niet echt op. Volgende keer maar wat meer uitprinten van Paskal zijn site.

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Alexander » 23 aug 2009, 10:45

Arnoud schreef:..Net als een blauwe WRX. Ik neem aan dat jullie een jaarkaart hebben of zo??
yep, JK inderdaad.

Leuk verhaal! met de juiste, slimme, instelling ook gereden lees ik :)


Oh, pascal, ik en veel andere die hards zitten op breidscheid. We zijn bijna nooit op parkplatz te vinden

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Rnd » 23 aug 2009, 13:42

Alexander schreef: Oh, pascal, ik en veel andere die hards zitten op breidscheid. We zijn bijna nooit op parkplatz te vinden
Ja, dat begreep ik al. Volgende keer gaan we daar ook heen.

Ik heb zo'n zelfde WRX als jij gehad. Een paar jaar geleden heb ik hem particulier verkocht. Die heeft hem weer ingeruild op een Prius en nu staat ie al ruim 1,5 jaar te koop:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5430535
Vorig jaar heb ik er nog een bod van 9k op gedaan, maar dat vonden ze te weinig.

Is dat een goede ringmobiel die WRX of moet je er teveel aan verspijkeren?

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Rnd » 23 aug 2009, 13:44

Ik heb gezien dat iemand foto's stond te maken en dat ie mij ook in beeld nam. De vraag is alleen waar kan ik die vinden. Ik heb de hele waslijst met fotolinks van het andere topic ook al zo'n beetje doorgenomen, maar ik heb geen foto van mijn auto gevonden. Ook niet van de anderen waar ik mee was (rode fiat coupe, die valt wat meer op). Als iemand wat vindt, geef het even door. Ik wil graag een foto van deze memorabele daad. Het gaat dus om vrijdagmiddag 21 augustus en zaterdagochtend 22 augustus.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3674
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Paskal » 24 aug 2009, 00:58

Arnoud,

Zoals Alexander ook al zei: wij hebben inderdaar een jaarkaart en vermijden de gekte boven bij start-finish. Wij staan zodoende veelal met een groep frequent Ringende NL-ers in Breidscheid. Kijkplaatsen: zie mijn site inderdaad. Er staat zelfs een makkelijk te printen Word-documentje op :)

Goed om te horen dat je eerste rondjes lekker zijn verlopen. Het dicht passeren is inderdaad iets wat veelvuldig gebeurt. Kan me voorstellen dat je daar niet echt blij van wordt met een dergelijk dure wagen als jij rijdt. Gelukkig gaat het meestal goed. Een volgende keer dus ff naar Breidscheid komen om daar een pass.lap te scoren bij één van de daar aanwezig NL-ers.

Voor foto's kun je zoeken op nurburgring.nl, maar vooral op touristenfahrer.de (eerst aanmelden, dan kun je pas bij fotodeel) staan meestal zeer veel links....

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Rnd » 24 aug 2009, 18:12

Het bewijs :D:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laurens Nijssen
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 okt 2008, 19:04

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Laurens Nijssen » 25 aug 2009, 10:56

Vraagje over de baan op gaan bij B'scheid: rijd je dan slechts een half rondje of rijd je dan van B'scheid naar B'scheid? Hoe moet ik dit zien?

Gebruikersavatar
Remmie
Berichten: 725
Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
Locatie: omg Rotterdam

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Remmie » 25 aug 2009, 11:06

Laurens Nijssen schreef:Vraagje over de baan op gaan bij B'scheid: rijd je dan slechts een half rondje of rijd je dan van B'scheid naar B'scheid? Hoe moet ik dit zien?
Je rijd van Breidscheid een half rondje. Dus naar "Start/Finish"

Gebruikersavatar
JohanH
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 mar 2008, 22:37
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door JohanH » 25 aug 2009, 14:27

Peter Tunissen schreef:Het zat overigens al langer in de planning, maar ik wil dit jaar nog een Ring-weekend met instructie organiseren; we wachten nog even op de definitieve ok wat de slaapplaatsen betreft en dan komt het topic deze week hier nog online te staan. :beer: :thumbup:
Goed om te horen Peter, de Ring-academy was erg leerzaam en verdient zeker navolging.
Ga je weer met de E30? :bag: ;)

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3674
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Paskal » 25 aug 2009, 15:59

Laurens Nijssen schreef:Vraagje over de baan op gaan bij B'scheid: rijd je dan slechts een half rondje of rijd je dan van B'scheid naar B'scheid? Hoe moet ik dit zien?
Laurens,

Je kunt de baan in Breidscheid alleen op met een jaarkaart of met een kaartje dat je daadwerkelijk in Breidscheid heb gekocht. Met een bij start-finish gekocht kaartje lukt het dus niet om bij Bscheid de baan op te komen. Aardig voordeeltje is dat je een 4,5 ronde-kaart in Breidscheid net zoveel kost als een 4 ronde-kaart bij start-finish. Je krijgt dus een half rondje kado :)

In Breidscheid kun je kaartjes kopen met + 0,5 dus: 1,5 ; 4,5 ; 8,5; 15,5. Je rijdt dan in Breidscheid de baan op en kunt daarna vanaf start-finish dus nog het aantal hele resterende rondes op je kaart rijden.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door SteV6 » 02 sep 2009, 20:58

Peter Tunissen schreef:Het zat overigens al langer in de planning, maar ik wil dit jaar nog een Ring-weekend met instructie organiseren; we wachten nog even op de definitieve ok wat de slaapplaatsen betreft en dan komt het topic deze week hier nog online te staan. :beer: :thumbup:

Peter, heb je hier al meer nieuws over :spin:


Stephan

Gebruikersavatar
Kim
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Kim » 02 sep 2009, 22:29

SteV6 schreef:
Peter Tunissen schreef:Het zat overigens al langer in de planning, maar ik wil dit jaar nog een Ring-weekend met instructie organiseren; we wachten nog even op de definitieve ok wat de slaapplaatsen betreft en dan komt het topic deze week hier nog online te staan. :beer: :thumbup:

Peter, heb je hier al meer nieuws over :spin:


Stephan

*ook geinteresseerd kijkt*

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Tommy » 02 sep 2009, 23:51

Toch wel een leuk topic. Inmiddels gelukkig enkele malen naar de ring geweest om wat rondjes te rijden, maar gek genoeg heeft dat best wat jaren geduurd voor ik zelf erop ging om te sturen.

Kennismaken met de Ring deed ik in de tijd dat autovisie nog een lezerspanel had. Daar Jeroen en Patrick tegengekomen, dan praten we al wel over de soooo nineties jaren, en met een maatje van me in een Honda achter de subaru aan in de stromende regen. Kompleet verliefd geworden op de baan, maar ook op de hele omgeving van de ring. Daarna nog enkele malen met een kolonne mee van Patrick en Dick, veel passagiersrondjes gedaan waarbij het met name erop neer kwam te zitten, genieten van de baan en op te letten hoe de baan erbij ligt en te luisteren naar uitleg over de baan over de do's en don'ts. Tegelijk ook te voelen wat de auto op de baan deed. Dat gaf soms een raar moment waarop je gewoon om 5 uur 's ochtends je mobiel hoorde overgaan... zeg.. wil je nog mee vandaag? Ja natuurlijk!!!!! En een half uur later stonden er wat snelle auto's als een S3, een porscher 968cs etc in de straat en kon je weer weken in een wolk leven van de opiaten die het lijf daarna nog tijden lang aan maakte.

In alle jaren die volgden altijd maar alleen meerijden en kijken...Gek genoeg ook als passagier van kennissen die ik zo over de Ring kon loodsen zonder er zelf echt op gereden te hebben. In die periode helaas ook als passagier wat do's en don'ts gezien met daarmee ook wetenschap bij wie ik niet meer als passagier snelle ritten wil meemaken :) Waarom het jaren duurde om zelf te rijden? Angst voor de baan? Respect? Ik weet het niet.

Ondertussen wel op de andere circuits gereden, oa onder wat instructies van bv bas roos ging je je dan met name concentreren op clean rijden, lijnen en rempunten. Niet raggen. Alleen al uit angst dat Bas tegen je zegt dat het nergens op lijkt :)

Uiteindelijk met een E36 die ik voor trackdays had zelf de ring op. Overigens inmiddels de Ahmed 320i. De Ring lag er nat bij, met Joy in m'n kielzog voor het eerst zelf de baan op. Het gekke was dat ondanks dat het voor het eerst zelf rijden was, de baan toch zo vertrouwd over kwam. Genoten van de rit, met bibbers in m'n lijf van de adrenaline die door het lijf gierde, eindelijk, na al die jaren, zelf over de Ring gegaan zonder instructeur ernaast. Overigens wel met de misschien wel ongemerkte tips en wetenswaardigheden van de ring die ik in m'n hoofd had zitten van de passagiersrondjes.
Had ik hier nou al die jaren voor zitten wachten? Waarom niet de Ring op en wel circuitdagen? Het viel uiteindelijk reuze mee, het zal vast langzaam zijn, maar voor mij ging het die eerste keer hard zat. Diverse bochten erachter gekomen dat ze ook echt relatief glad zijn met nattigheid.

Uiteindelijk ook maar met de straatauto de baan op, met bijna kale sloffen van 255 breed.. op wederom een natte, maar dan ook echt kletsnatte Ring. Weer rondjes doen, heerlijk rustige baan. Geen auto die je inhaalt. Inmiddels wat rondjes achter de rug, kon ik alleen nog steeds niet zeggen dat ik over een droge Ring was geweest. Elke keer dat we er waren om te rijden was hetkletsnat en regende het. Maar achteraf was dat juist ideaal. Juist omdat bij die lege baan je zo mooi aanadcht kan vestigen op de baan zelf in plaats van compleet gestressed te raken van het spiegelen.

Goed, uiteindelijk ook op prachti weer eindelijk de baan op, dat was zelfs pas afgelopen zondag. Een bewogen dag waarop genoeg gebeurd was, maar gevoelsmatig ging het wel lekker. Tempo erin, geen baanrecords ofzo, maar gewoon een lekkere flow in de rondjes. Wat wel blijkt is het verschil in grip van een droge en natte ring. Dat is niet te vergelijken met droge en natte openbare weg.

Wat werkte er goed? Passengerlaps met een kenner, veel uitleg krijgen en vooral op de uitgestorven baan vanwege regen gaan rijden, wel met gezond verstand, want het is dan ook wel echt glad. Maar je leert de baan er wel mee kennen.
Laatst gewijzigd door Tommy op 03 sep 2009, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Peter Tunissen » 03 sep 2009, 13:46

SteV6 schreef:Peter, heb je hier al meer nieuws over :spin:

Stephan
Na dit weekend!
Ik had het eerst namelijk in een weekend gepland dat ik zelf niet kan, dus dat was niet heel erg slim.... :bag:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Dennis Cavallino » 03 sep 2009, 14:54

Tommy schreef: :blabla:
Enkele van mijn eerste rondjes op de Ring waren met jou naast me. 7.8 rondjes om precies te zijn reed ik in totaal in 2 keer bezoek aan de Ring, totdat mijn Porker stuk ging in Galgenkopf waar jij naast zat. Jordy zat er ook nog een paar naast me en 't eerste rondje staat op film dankzij hem.

Ik herinner me nog een shift-lock bij insturen T13 met jou naast me, doordat ik toen nog terugschakdelde naar 2e versnelling (en met mijn voet achter 't rempedaal schoof, terwijl ik ook nog vast kwam te zitten bovenop 't gaspedaal!!!). Dat soort foutjes gingen allemaal net goed (pakje sigaretten was 't toch tussen de muur en auto?) en uiteindelijk zorgde 't voor een snelle leercurve. Heb er nooit spijt van gehad door de baan op te gaan toen, wel ben ik daarna 175+ passagiersrondjes gaan doen tot ik zelf weer in de gelegenheid was om de Ring zelf te bedwingen. Veel van geleerd, erg veel.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Tommy » 03 sep 2009, 20:14

T13 herinner ik me zeker nog wel Cav, er kon misschien een flesje heineken tussen de neus en de vangrail en het wachten was op de klap linksachter na een spin... maar die kwam gelukkig niet :)

Terugreis was toen per Drank F z'n S3.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Shakes » 03 sep 2009, 20:41

Dat is ook een bijzonder ringverhaal de S3 van Drank. Zal het nooit vergeten

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Dennis Cavallino » 05 sep 2009, 09:32

@Tommy: Dat was altijd mooi van samen met vrienden naar de Ring. Samen, uit, samen thuis.

@Nandor: Die klapper hoorde eigenlijk niet bij die dag, het was één van de allermooiste Ringdagen die ik heb meegemaakt, zonder zelf te hebben gereden. Heel de dag ging Frank fantastisch. Het bekende laatste rondje met z'n allen achter elkaar ging hard, erg hard. Frank reed voor 't eerst met iemand anders ernaast en werd wat afgeleid door 't enthousiasme naast hem en opgejaagd door de heat of the moment, met al zijn vrienden achter hem. Gelukkig hadden ze zelf niets, maar die uitloopronde erna in 't donker toen ik naast Appie zat in de WRX zal ik echt nooit vergeten. Wat een prachtige afsluiter van een schitterende dag. En we hebben er ook nog een mooie term aan overgehouden: Hatzenbachklapper. :D Mooi was die tijd

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Dennis Cavallino » 05 sep 2009, 09:32

@Tommy: Dat was altijd mooi van samen met vrienden naar de Ring. Samen, uit, samen thuis.

@Nandor: Die klapper hoorde eigenlijk niet bij die dag, het was één van de allermooiste Ringdagen die ik heb meegemaakt, zonder zelf te hebben gereden. Heel de dag ging Frank fantastisch. Het bekende laatste rondje met z'n allen achter elkaar ging hard, erg hard. Frank reed voor 't eerst met iemand anders ernaast en werd wat afgeleid door 't enthousiasme naast hem en opgejaagd door de heat of the moment, met al zijn vrienden achter hem. Gelukkig hadden ze zelf niets, maar die uitloopronde erna in 't donker toen ik naast Appie zat in de WRX zal ik echt nooit vergeten. Wat een prachtige afsluiter van een schitterende dag. En we hebben er ook nog een mooie term aan overgehouden: Hatzenbachklapper. :D Mooi was die tijd

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Tips voor eerste rondje op de ring.

Bericht door Tommy » 06 sep 2009, 13:57

voortaan moet de auto ook onder "samen" worden meegenomen :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 193 gasten