330xd --> M140i --> ??

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: 330xd --> M140i

Bericht door Macboy » 19 aug 2017, 23:56

BamiesGTA: een Mini JCW kost aangekleed gewoon €55/60k. Buiten dat zijn er ongetwijfeld auto's die leuk zijn voor veel minder geld. Maar leuker dan een M140i 6-cilinder ? En zelfs als je zo 'n 4-cilinder liefhebber bent en je vindt goedkopere auto's nog veel leuker, dan nóg is een M140i een bargain. Maar goed, het kan natuurlijk ook zijn dat jij de hot hatch prijzen uit 2003 nog in je hoofd hebt :)

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: 330xd --> M140i

Bericht door sitechris » 20 aug 2017, 09:04

@Rnd: jij hebt toch niet het adaptief chassis op je M140i toch?

Wat betreft je nieuwe auto: waarom niet een VW Golf R als nieuwe daily? Die is wat comfortabeler dan een BMW M140i maar stuurt toch erg fijn.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: 330xd --> M140i

Bericht door dvh » 20 aug 2017, 09:46

Rnd schreef: 19 aug 2017, 12:17 Ik hoop in de nabije toekomst niet meer veel kilometers te hoeven maken. De relatief hoge wegenbelasting die door blijft tikken als hij stilstaat, is ook de reden waarom ik geen diesel meer zal nemen. Hoewel ik het liefste een 335d x-drive zou rijden.
Als je een 140/440 ect kan betalen.
Dan maakt die 100,- per maand verschil toch ook geen drol uit?
M.a.w. met een 5er heb je, althans ik niet, niet direct de behoefte om dat in gang te willen zetten
Niet? ..
Gaat prima hoor :)

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 753
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: 330xd --> M140i

Bericht door BamiesGTA » 20 aug 2017, 10:38

Macboy schreef: 19 aug 2017, 23:56 BamiesGTA: een Mini JCW kost aangekleed gewoon €55/60k. Buiten dat zijn er ongetwijfeld auto's die leuk zijn voor veel minder geld. Maar leuker dan een M140i 6-cilinder ? En zelfs als je zo 'n 4-cilinder liefhebber bent en je vindt goedkopere auto's nog veel leuker, dan nóg is een M140i een bargain. Maar goed, het kan natuurlijk ook zijn dat jij de hot hatch prijzen uit 2003 nog in je hoofd hebt :)
Ik haalde even de JCW aan om aan te geven dat ikzelf een m140i niet heel bijzonder vind qua rijbeleving. Ik ben bekend met de prijzen en wat mini betreft was de R serie ontzettend overpriced gezien de kwaliteit.

Maar deze discussie valt eindeloos door te voeren. Men geilt nu eenmaal op die 2 cilinders extra. Dat is het enige wat hem een beetje anders maakt dan andere hothatches.

Ik ben niet perse een 4 cilinder liefhebber. Ik kijk naar de auto als geheel. Ik kijk verder dan BMW en dat maakt dat ik een aantal hele leuke en goed sturende auto's van m'n lijstje mag afschrijven. Van 4 tot 6 cilinders. En ik zal nooit dit soort bedragen voor een 1 serie neerleggen, ondanks een 6 cilinder. Daar is het niet bijzonder genoeg voor. Voor dit soort bedragen kan je tweedehands veel leuker en bijzonder spul kopen, maar ook dat is een hele andere discussie.

Robin
Berichten: 51405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: 330xd --> M140i

Bericht door Robin » 20 aug 2017, 11:34

Nieuw tov de andere hothatches blijft de M140i in MIJN OGEN koning. Bamis denk er anders over. Dat is geen probleem:)

Al ligt 'n Megane met 1.5G in 'n bocht en 'n M140i met 0,9G ofzo de eerste blijft 'n FWD sorry.

Heb ik niks mee, neem me niet kwalijk:)

het heeft geregend hier. Ik pak zo de M2:)

Robin
Berichten: 51405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: 330xd --> M140i

Bericht door Robin » 20 aug 2017, 11:44

Oh ja. In dit geval met Romo eensch, maar dat hangt van je eigen beleving af. Een M2 voelt als je je aan de snelheid houdt als een uitermate stuiterend geveerde 335i/340i ofzo. Ding heeft twee gezichten. Ik ga alleen op momenten voor de leuk volle polle. als ik met dat ding naar CH, B of Rotterdam ga, gaat ie mooi op de cruisecontrol 130/140 ofzo. De hele wereld haalt me in. Ik heb die beleving van Rnd dus helemaal niet , dat 'moeten' in dat ding. Het kan. En soms pak ik als 't verkeer 't toelaat die zwiepers bij Amsterdam Ring naar Almere 'voluit' en daarna weer gewoon 130/140. Al die Passats en Mondeos en Astras die ik voor dood achterliet in die doordraaiers halen me daarna met veel poeha en 150+ weer in. Ze gaan hun gang maar:)

Da's de lol met zo'n ding of M140i, die kun je natuurlijk ook best hard door die zwiepers loodsen. En daarna weer rustiog. Heerlijk 6 klapper. Radio aan en relax:)
Dan hoef ik geen 330d(een maat van me heeft 'n F30, ding rijdt prima, maar hij rijdt ook 40k km pj) voor.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: 330xd --> M140i

Bericht door Rnd » 20 aug 2017, 12:26

dvh schreef: 20 aug 2017, 09:46
Rnd schreef: 19 aug 2017, 12:17 Ik hoop in de nabije toekomst niet meer veel kilometers te hoeven maken. De relatief hoge wegenbelasting die door blijft tikken als hij stilstaat, is ook de reden waarom ik geen diesel meer zal nemen. Hoewel ik het liefste een 335d x-drive zou rijden.
Als je een 140/440 ect kan betalen.
Dan maakt die 100,- per maand verschil toch ook geen drol uit?
Net als jij geef ik momenteel andere zaken (huis volledig aflossen, eerder stoppen met werken, goede vakanties..) een hogere prioriteit, dan een auto. Als ik op de fiets naar het werk kan en een auto alleen in het weekend gebruik, dan is het zinloos om een dikke diesel voor de deur te hebben staan. Dan gaat het er niet om of je het kan betalen, maar dat gaat nergens over. Komt die hetze tegen diesels (in Duitsland willen ze ze mogelijk verbieden in de steden) ook nog eens bij. Auto van MdV staat ook al 6 dagen per week zinloos voor de deur.

Maar goed, zoals gezegd blijf ik er nog maar even in rijden. Ik geef alleen aan dat de M140i in mijn geval niet alleen maar Walhalla is. Het is verder een fijne auto, maar hij bevalt niet zo goed als de E90. Dat krijg je als je ergens 100% tevreden mee bent. Als je dan switcht, valt het altijd tegen. Dat had ik in het verleden met de E46 328i. Die beviel ook zo goed, heel veel spijt dat ik die weg heb gedaan omdat ik weer "iets nieuws" wilde.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: 330xd --> M140i

Bericht door Rnd » 20 aug 2017, 12:42

sitechris schreef: 20 aug 2017, 09:04 @Rnd: jij hebt toch niet het adaptief chassis op je M140i toch?

Wat betreft je nieuwe auto: waarom niet een VW Golf R als nieuwe daily? Die is wat comfortabeler dan een BMW M140i maar stuurt toch erg fijn.
Ik heb inderdaad geen adaptief chassis, maar het onderstel is echt prima voor dagelijks gebruik. Golf R is net zoiets als de M140i, plus dat ik vind dat er een negatief imago aan kleeft (petjesauto). Ik wil weer een iets langere wielbasis. Als je mijn vorige posts doorleest, dan spreek ik mijzelf dus tegen want ik wilde iets kleins en snels.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39753
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 330xd --> M140i

Bericht door Arthur » 20 aug 2017, 13:08

Dat kan toch? Je kunt gerust ergens op terugkomen als blijkt dat het huidige (toch) niet bevalt.
Wat is het negatieve petjesimago van een Golf eigenlijk? Ik zeg het zelf ook vaak gekscherend, net als slome Opel rijders. Maar is dit omdat wij daar zo over denken? Want nu ik een GTi rijd ervaar ik dat niet, ik krijg geen rare opmerkingen oid naar m'n hoofd. Behalve van bepaalde DF-ers :-). Zelfs laatst een oudere vent die z'n duim opstak; "helemaal af" riep hij. Dat gaat me dan ook wat te ver hoor ;-)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: 330xd --> M140i

Bericht door allen » 20 aug 2017, 13:13

Over de 1 serie denk ik exact hetzelfde als een Golf kwa imago.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: 330xd --> M140i

Bericht door Rnd » 20 aug 2017, 13:33

We hebben zelf ook een Golf. Golf is helemaal prima. Alleen de R-versie van een paar jaar oud, daar rijdt altijd een apart slag volk in (hier in de Randstad).

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: 330xd --> M140i

Bericht door Spijkerhard » 20 aug 2017, 22:08

Als je uitnodigend of opzwepende karakter van een auto niet begrijpt.....
De een kan er beter tegen dan de ander...

Misschien moet je het vergelijken met het uitnodigende 'element' van het NSFW draadje hier.
Je hoeft toch niet te kijken?
Met een beetje zelfbeheersing stel je het een paar minuten uit :-)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: 330xd --> M140i

Bericht door Macboy » 21 aug 2017, 10:14

BamiesGTA: je laatste post is een beetje een dooddoener. Je klaagt over de bedragen voor een dure 1 serie met 6-cilinder maar een 4-cilinder Mini van €60k is geen probleem voor je. Maar dan gaat het opeens om de rijbeleving en niet meer om het geld. Je moet argumenten niet gebruiken alleen wanneer het je uitkomt. Dat maakt discussiëren namelijk lastig want je eind argument is dan: ja dat vind ik gewoon.

Als je een beetje liefhebber bent dan moet je toch warm lopen om een 6-cilinder. Ik kan iemand die dat niet kan waarderen niet serieus nemen als auto liefhebber. Dat is net zo vreemd als roepen dat je liever een batterij in een horloge hebt dan een mechanisch uurwerk. Ik weet dat er mensen zijn die dat denken. Maar liefhebbers kan je ze dan toch niet noemen ?

De meeste M140i liefhebbers kunnen een Megane RS enorm waarderen. En alle andere hothatches in de regel ook. Andersom lijkt het vaak alsof iedereen die de M140i waardeert een roze bril op heeft. Terwijl er objectief gezien genoeg reden voor is om daar als liefhebber warm voor te lopen: bargain of the century.

Anders gezegd: ik vind het niet vreemd dat je hothatches waardeert. Waarom moet jij het dan wel vreemd vinden dat de M140i zo gewaardeerd wordt ? En ga dat niet ontkennen, want kennelijk vindt jij dat dus niet terwijl je dus geen moeite hebt met een Mini of Golf of Civic Type-R voor €55k.

Gaat het jou enkel om het weggedrag en heb je liever iets dat scherper stuurt en minder comfortabel is dan maakt dit nog niet dat de M140i te duur is toch ? Je begint een beetje op Robin te lijken die hier laat weten dat hij het opvallend vindt dat de GT3 zo verafgood wordt.

Vaak zal daar dan ook wel een reden voor zijn nietwaar ?

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: 330xd --> M140i

Bericht door Rocketmonkey » 21 aug 2017, 10:46

Uitnodigend karakter is idd een heel relatief begrip...
Ik vind onze 135i handbak na +10 jaar Elises iig echt een oase van rust (serieus)!

Robin
Berichten: 51405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: 330xd --> M140i

Bericht door Robin » 21 aug 2017, 11:14

Laat mij er even buiten Macboy, AUB!

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 753
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: 330xd --> M140i

Bericht door BamiesGTA » 21 aug 2017, 16:50

BamiesGTA: je laatste post is een beetje een dooddoener. Je klaagt over de bedragen voor een dure 1 serie met 6-cilinder maar een 4-cilinder Mini van €60k is geen probleem voor je. Maar dan gaat het opeens om de rijbeleving en niet meer om het geld. Je moet argumenten niet gebruiken alleen wanneer het je uitkomt. Dat maakt discussiëren namelijk lastig want je eind argument is dan: ja dat vind ik gewoon.
Ok, laat ik dan gelijk duidelijk maken dat ik mijn JCW niet nieuw heb gekocht. Ik koop niet nieuw. Dit vind ik zonde van mijn geld. Nieuw is dat ding gruwelijk overpriced. Gezien de gebruikte materialen en de kwaliteit van het blokje.. Ik vind de nieuwe F serie ook gruwelijk overpriced. Zoals je aangeeft, bijna 60k voor een mini. Onbegrijpelijk.
Als je een beetje liefhebber bent dan moet je toch warm lopen om een 6-cilinder. Ik kan iemand die dat niet kan waarderen niet serieus nemen als auto liefhebber. Dat is net zo vreemd als roepen dat je liever een batterij in een horloge hebt dan een mechanisch uurwerk. Ik weet dat er mensen zijn die dat denken. Maar liefhebbers kan je ze dan toch niet noemen ?
Ik kan een mooie 6 cilinder zeker waarderen, maar dan moet er wel een mooie koets omheen zitten. Ik vind een 135/140 echt totaal niet mooi. Het oogt ook totaal niet sportief. Alsof hij niet af is.
Anders gezegd: ik vind het niet vreemd dat je hothatches waardeert. Waarom moet jij het dan wel vreemd vinden dat de M140i zo gewaardeerd wordt ? En ga dat niet ontkennen, want kennelijk vindt jij dat dus niet terwijl je dus geen moeite hebt met een Mini of Golf of Civic Type-R voor €55k
.

Zoals gezegd, ik zou nooit nieuw een Mini kopen en ook een Golf R vind ik te duur en net als een 1 serie mist het de sportieve look die het rijgedrag waarschijnlijk wel verdient. Gewoon een Golf met licht aangepaste bumpers en velgen. Civic Type R moet je wel kunnen krijgen voor 45k.
Gaat het jou enkel om het weggedrag en heb je liever iets dat scherper stuurt en minder comfortabel is dan maakt dit nog niet dat de M140i te duur is toch ?
Ik vind 65000 euro voor een 1 serie belachelijk veel geld. En ik reageerde op het feit dat jij het een koopje noemt. Iets dat 25000 euro duurder is dan de gemiddelde hothatch kan je wat mij betreft geen koopje noemen. Ondanks die 6 cilinder en daar kunnen we nog 1000 posts over door discussiëren, maar dat heeft geen zin aangezien we hierover behoorlijk van mening verschillen.

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: 330xd --> M140i

Bericht door Tristan » 21 aug 2017, 16:53

Van de andere kant, een RS3 of A45 AMG heeft bijna dezelfde prestaties/vermogen maar kosten nog eens een klap meer. In dat geval is de M140i idd een 'bargain', maar alleen tov de andere 2. 60K+ voor een hatchback is idd veel geld.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 330xd --> M140i

Bericht door romo » 21 aug 2017, 17:03

Altijd weer die autodrop (insert; centenkwestie) :D

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 753
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: 330xd --> M140i

Bericht door BamiesGTA » 21 aug 2017, 17:23

Tristan schreef: 21 aug 2017, 16:53 Van de andere kant, een RS3 of A45 AMG heeft bijna dezelfde prestaties/vermogen maar kosten nog eens een klap meer. In dat geval is de M140i idd een 'bargain', maar alleen tov de andere 2. 60K+ voor een hatchback is idd veel geld.
Ben ik met je eens, al moet ik zeggen dat ik zowel de audi als de mercedes wel erg dik vind. Dikke koets passende bij de prestaties. Een M140i is meer een transgender. 60k + terwijl de "45k" hothatches qua rijprestaties minstens net zo goed zijn. Alleen missen ze in de basis wat vermogen.

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: 330xd --> M140i

Bericht door Tom » 21 aug 2017, 18:55

BamiesGTA schreef: 21 aug 2017, 17:23
terwijl de "45k" hothatches qua rijprestaties minstens net zo goed zijn. Alleen missen ze in de basis wat vermogen.
Ze missen wat vermogen. Ze missen 2 cilinders. Ze missen achterwielaandrijving. Natuurlijk kan het zo zijn dat je zulke zaken niet belangrijk vind, dan kun je inderdaad geld besparen. Wil je juist wel rwd en een potente 6 cilinder, dan moet je de portemonnee trekken, want voor dat geld is een M140i echt een koopje (er is niks anders te koop wat aan die voorwaarden voldoet voor minder geld..).

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 753
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: 330xd --> M140i

Bericht door BamiesGTA » 21 aug 2017, 19:26

Als je dat allemaal perse wilt dan zou ik voor dat geld op de tweedehands markt gaan kijken.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: 330xd --> M140i

Bericht door Rnd » 21 aug 2017, 19:39

Voordat ik de M140i kocht heb ik ook proefgereden in de Type-R en de Megane RS Trophy-R. Die laatste twee winnen het op rijbeleving. Echt pure rijmachines. Maar ga niet aan het dashboard zitten, want dan zit er meteen een kras op. In de Type-R zijn de gebruikte materialen echt dramatisch. Type-R kwam op 48k nieuw en de M140i met korting en goed aangekleed op 55k. Die keuze was eenvoudig en dat werd dus de BMW. Zeker voor een daily was dat de betere keus. Trackday auto voor erbij? Dan graag de Civic of de Megane, maar wel een tweedehandsje.

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: 330xd --> M140i

Bericht door Tom » 21 aug 2017, 19:56

BamiesGTA schreef: 21 aug 2017, 19:26 Als je dat allemaal perse wilt dan zou ik voor dat geld op de tweedehands markt gaan kijken.
Uiteraard, maar staat verder los van de prijsstelling van auto's door de fabrikanten. Met een vanafprijs van 55K (en daar hoeft niet veel meer bij) krijg je gewoon veel auto voor het geld. Dat het over een paar jaar nog maar de helft kost is bij elke auto het geval. Je kan ook zeggen dat een Giula Qv van 110K nieuw te duur is omdat je voor 70K een gebruikte M3 koopt. Natuurlijk maken potentiële kopers die afweging maar het maakt een Qv niet te duur.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: 330xd --> M140i

Bericht door Macboy » 21 aug 2017, 19:56

BamiesGTA duidelijk post op vorige pagina. Maar als een Golf R met 4-cilinder bij €54.151 begint en de Honda Civic Type-R bij €53.980 dan kan je een 6-cilinder M140i met sportautomaat die ook €54.107 kost toch niet anders dan een koopje noemen ?

Of je dat bedrag nu wel of niet kan betalen of überhaupt wil betalen maakt voor die constatering weinig uit. Dat je liever een Golf R of een Civic zou willen rijden is ook prima. Dat je nog meer in je zak wil houden en voor een Megane RS gaat of Leon Cupra is ook allemaal persoonlijk. Helemaal niks mis mee en kan die keuzes ook allemaal prima begrijpen. Vooral de Megane en de Honda lijken mij qua wegligging veel sportiever en veel meer beleving te bieden.

Maar wat je ook zegt en doet, het verandert volgens mij niets aan die constatering. Dan kan je zeggen dat we van mening verschillen, maar dat zie ik dan als een dooddoener. Objectief gezien is hij niet duurder dan de 2 genoemde 4-cilinder concurrenten en de Audi en Mercedes concurrenten zijn helemaal niet te betalen. En ook die hebben gewoon een 4-cilinder. Waar niks mis mee is, maar algemeen bekend is dat je voor een 6-cilinder flink meer moet betalen dan voor een vergelijkbare 4-cilinder.

Verder zijn volgens mij veel BMW hier enorm kritisch op hun BMW. Zelf heb ik genoeg geschreven over bijvoorbeeld de DCT in de M4. Volgens mij worden ook alle andere merken hier prima ontvangen. Het Sierra (Cosworth) draadje werd volgens mij juist vrij positief ontvangen. Ben dan wel benieuwd wie hier allemaal die Sierra lopen af te fakkelen. Zal vermoedelijk weer een post van 1 persoon zijn en het hele forum wordt over één kam geschoren.

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: 330xd --> M140i

Bericht door sitechris » 21 aug 2017, 20:29

Een BMW van 60k of een Seat Leon Cupra van 47k? Ik denk dat het verschil na 3 jaar en 75.000 kilometer niet heel groot is. Voor je BMW krijg je 28k terug en voor je Seat 20k. Het verschil in the real world? Max 5k. Reken dan nog eens de stevige kortingen op de M140i mee en je speelt quitte. Ja, je moet initieel meer geld uitgeven, maar per saldo ben je niet altijd duurder uit.

Ik zeg heel eerlijk: zonder de hoge korting was ik wrsnl niet voor de BMW gegaan maar voor de Golf R. Natuurlijk is de zescilinder onweerstaanbaar, maar de Golf R rijdt als totaalpakket net wat strakker. Zowel comfortabeler als een tandje scherper en ziet er beter uit imho. Ik kan hem dus ook omdraaien. Had de BMW M140i bij de modelwisseling een viercilinder turbo gekregen (bv met 350 pk) dan was deze auto ook met torenhoge kortingen geen optie geweest. Maar ja....nu was de BMW M140i goedkoper dan een Golf R onder de streep en rijd ik nog eens een keer in een zescilinder. Dat kon ik niet weerstaan. De opvolger van de M140i wordt wrsnl wel weer iets van VAG.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EvdP, Haantje, jvb, MartijnGizmo en 27 gasten